موارد استفاده و عوارض جانبی آسپرین

آسپرین یک داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که در درمان تب، درد و التهاب بدن موثر است. همچنین از لخته شدن خون (ضد ترومبوز) جلوگیری می کند. در این مقاله به بررسی نحوه مصرف آسپرین می پردازیم.
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض جانبی آسپرین

آسپرین چیست و چه کاربردی دارد؟

آسپرین یک سالیسیلات و داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی است و از آن برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف و متوسط استفاده می‌شود؛ مواردی مثل دردهای عضلانی، دندان‌درد و سردرد. یکی دیگر از موارد مصرف آسپرین کاهش ورم و تسکین دردهای آرتروزی است.


نحوه عملکرد داروی آسپرین

عملکرد آسپرین به شکل انسداد یک ماده‌ی طبیعی در بدن است که که درد و تورم را کاهش می‌دهد. پزشک شما ممکن است این دارو را برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز کند که منجر به کاهش خطر سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی می‌شود. این دارو ممکن است به‌عنوان یک داروی ضد انعقاد یا رقیق‌کننده‌ی خون برای کسانی تجویز شود که به‌تازگی یکی از جراحی‌های گرفتگی عروق را، مثل بای‌پس قلب (عمل قلب باز) اندآرترکتومی کاروتید (رفع انسداد عروق کاروتید) و آنژیوی عروق کرونر، پشت سر گذاشته‌اند، زیرا آسپرین مانع چسبیدن پلاکت‌های خون به‌هم می‌شود و از این طریق جلوی لخته شدن خون را می‌‌گیرد.


نحوه‌ی مصرف آسپرین و دوز مصرفی

اگر این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است، آن را طبق دستورات پزشک مصرف نمایید.دوز مصرفی و مدت زمان استفادده از دراوری آسپرین به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما بستگی دارد. اطلاعات درج‌شده در راهنمای مصرف دارو به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید در ۲۴ ساعت مجازید چند عدد قرص آسپرین مصرف کنید و زمان مجاز برای مصرف خودسرانه‌ی این دارو چند روز است. هرگز این زمان و دوز مجاز دارو را، بدون تجویز پزشک، افزایش ندهید و از کمترین دوز مؤثر دارو برای درمان استفاده کنید. اگر برای خوددرمانی سردرد از آسپرین استفاده می‌کنید و علائمی مانند لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن و اختلال ناگهانی دید دارید یا سردرد شما از ضربه یا ترومای سر، سرفه کردن و خم شدن ناشی می‌شود و با تهوع شدید و مزمن، تب و گرفتگی گردن همراه است، حتماً با پزشک مشورت کنید؛ این موارد ممکن نشانه‌های وضعیت‌های حساسی باشند. اگر از آسپرین بدون برنامه‌ای منظم و فقط در زمان نیاز استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید اثربخشی بیش‌تری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود. اگر با وجود مصرف دارو، درد بیش از ۱۰ روز و تب بیش از ۳ روز ادامه یافت و قطع نشد، حتماً با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است وضعیت جدی‌تری داشته باشید. اگر بعد از مصرف دارو علائم بیماری تشدید شد و علائم غیرمعمول دیگری مثل سرخی و تورم ناحیه‌ی دردناک و مشکلات شنوایی یا وزوز گوش مشاهده شد، با دکترتان تماس بگیرید. 1


موارد استفاده و عوارض جانبی آسپرین

عوارض مصرف روزانه آسپرین

تعدادی از بررسی ها در سال های اخیر نشان داده اند: که مصرف کم دوز آسپرین به طور روزانه می تواند خطر بروز خونریزی داخلی را در بیماران افزایش دهد. نتایج این بررسی ها که در ژورنال انستیتوی ملی سرطان (JNCI) منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف روزانه آسپرین با دوز کم می تواند پیشرفت سرطان را در بزرگسالان بالای 70 سال تسریع کند. محققان در تجزیه و تحلیل خود در مورد نزدیک به 20،000 بزرگسال مسن در استرالیا و ایالات متحده، دریافتند که مصرف روزانه آسپرین، خطر ابتلا به یک فرد در سن 70 سالگی یا مسن تر را دوبرابر می کند. در همین گروه همچنین خطر ابتلا به سرطان در سایر قسمتهای بدن حدود 20 درصد افزایش یافته است.

دکتر الینا ایوانینا، متخصص گوارش در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی است. وی در این باره می گوید: مصرف آسپرین در ایالات متحده بسیار زیاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که حداکثر 29 میلیون آمریکایی روزانه آسپرین با دوز کم مصرف می کنند. اما نتایج بررسی ها نشان می دهد شاید مصرف روزانه آسپرین دیگر ایده خوبی برای پیشگیری از بروز حملات قلبی نباشد.


عوارض مصرف بیش از حد آسپرین

عوارض مصرف بیش از حد ممکن است شامل کم شنوایی موقتی، تشنج یا اغما می باشد. اگر علائمی از واکنش آلرژیک به آسپیرین مانند کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو دارید استفاده از دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورتی که علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

توهم

تشنج

التهاب

استفراغ

درد معده

سردرگمی

تهوع شدید

تنفس سریع

سرفه خونی

زنگ در گوش

تب بیشتر از 3 روز

مدفوع خونی یا تیره

درد بیشتر از 10 روز

عوارض جانبی آسپیرین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معده ناراحت

سوزش سر دل

خواب آلودگی

سردرد خفیف

این دارو را به کودک یا نوجوان مبتلا به تب، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان ندهید. این دارو می تواند باعث سندرم ری شود.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است، در صورت ابتلا به موارد زیر با پزشکتان مشورت کنید:

آسم یا آلرژی فصلی

زخم معده

بیماری کبد

بیماری کلیوی

یک اختلال خون ریزی یا لخته شدن خون

نقرس

بیماری قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب 2


موارد استفاده و عوارض جانبی آسپرین

موارد احتیاط مصرف آسپرین

اگر به آسپرین یا به سایر سالسیلات‌های دیگر مثل کولین ساسیلات یا به هر مسکن یا تب‌بُر دیگر یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن یا به طور کلی به هر داروی دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف آسپرین این مسئله را با پزشک داروخانه یا پزشکتان در میان بگذارید. داروی آسپرین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. در شرایط خاص پزشکی نباید از این دارو استفاده کرد. اگر از اختلال‌های خون‌ریزی یا لخته‌شدن خون، مثل هموفیلی، کمبود ویتامین K و پایین بودن پلاکت خون، رنج می‌برید یا هرکدام از هرکدام از بیماری‌های زیر را دارید حتماً پیش از مصرف آسپرین با پزشکتان مشورت کنید:

بیماری‌های کلیوی

بیماری‌های کبد

دیابت یا مشکلات معده مانند زخم معده، سوزش معده یا درد معده

آسم حساس به آسپرین (سابقه‌ی بروز مشکلات تنفسی با آبریزش یا گرفتگی بینی بعد از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)

نقرس

حجم در مجرای بینی (پلیپ)

کمبود برخی آنزیم‌ها (کمبود پیرووات کیناز یا آنزیم گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز)

همزمانی مصرف روزانه‌ی دخانیات با این دارو ممکن است احتمال خون‌ر‌‌یزی معده را افزایش دهد. قبل از جراحی، حتماً به دکتر یا دندان‌پزشکتان اطلاع دهید که از آسپرین استفاده می‌کنید.

کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سالی که مبتلا به آنفولانزا، آبله‌مرغان یا هر بیماری تشخیص‌داده‌نشده‌ی دیگری هستند یا به‌تازگی واکسن زده‌اند نباید از آسپرین استفاده کنند. در این موارد، استفاده از آسپرین موجب افزایش خطر ابتلا به سندروم ری (نشانگان ری) می‌شود که بیماری جدی اما نادری است. استفراغ یا تهوع ممتد و شدید می‌توانند نشانه‌های اولیه‌ی این سندروم باشند. در این موراد حتماً به پزشک مراجعه کنید. سالمندان در مقابل عوارض جانبی دارو، خصوصاً خون‌ریزی معده و روده، حساس‌ترند.

برای درمان تب یا درد در زمان حاملگی، استفاده از آسپرین توصیه نمی‌شود، چون ممکن است به جنین صدمه بزند یا منجر به بروز مشکلاتی در زمان زایمان شود. در برخی موارد خاص، مصرف دوز خیلی کمی از آسپرین (۴۰-۱۵۰ میلی‌گرم در روز) در زمان حاملگی بی‌خطر است، اما از این دارو در زمان بارداری فقط باید با تجویز پزشک استفاده کرد. در زمان شیردهی هم استفاده از این دارو مشروط به تجویز پزشک است و استفاده از دوز کمی از این دارو برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی با تجویز پزشک مجاز است. 1


پیشگیری از بروز فعل و انفعالات دارویی با آسپرین

عقل حکم می کند که در مورد مصرف هر گونه مکمل‌، داروهای گیاهی و داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است فکر کنید که لزومی ندارد به پزشک خود بگویید که آسپرین مصرف می‌کنید، اما این دارو می‌تواند با بسیاری از داروهای دیگر فعل و انفعالاتی را ایجاد کند.

در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر و همزمان با مصرف آسپیرین، با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به تنظیم دوز مصرفی نیاز داشته باشید و یا لازم باشد که نظارت دقیق تری بر روی عوارض جانبی داشته باشید.این داروها عبارتند از:

دیاموکس (داروی آب سیاه یا داروهای تشنج)

دیلانتین (دارو ضد تشنج)

دیپاکوت(تشنج، میگرن، دو قطبی)

مهار کننده های ACE (فشار خون)

رقیق کننده های خون شامل کومادین، هپارین

مسدود کننده های بتا (فشار خون)

دیورتیک ها

داروهایی برای بیماری دیابت

داروهایی برای بیماری آرتریت یا نقرس 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.pezeshket.com
3.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.