کتمان ابن قتیبه از وقوع سوزاندن درب خانه حضرت زهرا (علیها السلام)

در واقع باید گفت: چون این احتمال همواره وجود دارد که برخی از خوانندگان کتاب «الإمامة و السیاسه»، با مشاهده اسناد حاکی از وقوع آتش افروزی، به ناگاه، انگشت اتهام را به سوی ابوبکر و نظام خلافت، نشانه روند؛...
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتمان ابن قتیبه از وقوع سوزاندن درب خانه حضرت زهرا (علیها السلام)
چرا «ابن قتیبه» از وقوع احراق درب خانه حضرت زهرا (علیها السلام)، سخنی به میان نمی آورد؟ او که تهدید به احراق را به صراحت نقل کرده، به تبعیت از چه ضابطه و معیاری، به چنین تحریفی دست یازیده است؟

انگیزه «ابن قتیبه» (یا هر نویسنده متعصب سنی مذهب که ماجرای «تهدید عمر مبنی بر به آتش کشاندن خانه حضرت فاطمه علیها السلام را در کتاب خود نقل می کند.) از ثبت «تهدید عمر»، اثبات مظلومیت حضرت علی (علیه السلام) و ایراد طعن و خدشه به خلافت ابوبکر، نمی باشد، بلکه برعکس، او در فضای اعتقاد غلطش به حقانیت خلافت ابوبکر، و با انگیزه: «مذمت حضرت علی (علیه السلام) و محکوم نمود آن حضرت به تخلف از انجام بیعت با خلیفه رسول خدا»، به ثبت «تهدید عمر بن خطاب»، دست یازیده است.
 
بنابراین، مؤلف کتاب «الإمامة و السیاسه»، به پشتوانه عقاید تند تسنن گرایانه اش، فقط به ثبت وقایعی می پردازد که با انگیزه فوق، در تعارض قرار نگیرد؛ یعنی: انگشت اتهام خواننده را به سمت نظام خلافت بازنگرداند.

پس، ثبت جعلیات و کتمان یا تحریف واقعات توسط ابن قتیبه، در راستای صیانت از همین انگیزه (حفظ و نگهداری مذمت حضرت علی علیه السلام در ذهن مخاطب) صورت می پذیرد، لذا در هنگام تألیف کتاب، از درج هر سند و مدرکی که دلالت آن - به گونه ای - با انگیزه فوق (مذمت حضرت علی علیه السلام توسط خواننده) در تعارض قرار گیرد، اجتناب شده است.
 
در واقع باید گفت: چون این احتمال همواره وجود دارد که برخی از خوانندگان کتاب، با مشاهده اسناد حاکی از وقوع آتش افروزی، به ناگاه، انگشت اتهام را به سوی ابوبکر و نظام خلافت، نشانه روند؛ ثبت «وقوع احراق درب» در این کتاب، نوعی «نقض غرض» محسوب گشته و با توجه به این نکته که «احادیث حاکی از وقوع احراق، قابل تشکیک در دلالت و قابل تأویل در الفاظشان نمی باشند»، از اشاره به وقوع این حادثه خاص، اجتناب شده است. یعنی احادیث حاکی از تحقق آتش افروزی، نص صریح و گویا محسوب می شوند و معنای آنها (وقوع احراق) قابل تأویل و دگرگون سازی به معانی دیگری نمی باشد.
 
بر اساس این مبنا، به روشنی می توان حدس زد که در ماجرای هجوم، آتش مهیبی افروخته شده؛ چرا که در فضای فکری مخاطب سنی، شعله ور شدن چند بوته کوچک خار - همچون فریادهای تهدید آمیز به احراق -، قابل پذیرش و توجیه است و نیازی به سانسور خبری ندارد.
 
منبع: راهنمای یاوران فاطمیه (مجموعه پرسش و پاسخ های پژوهشی)، به اهتمام: علی لباف، چاپ سوم، مرکز فرهنگی انتشارات منیر، 1390ش، صص 112-111


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان