موارد استفاده و عوارض استامینوفن

استامینوفن یکی از پر مصرف ترین داروهای ضد درد و کاهنده تب در جهان است که بدون نسخه در دسترس می باشد.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض استامینوفن

داروی استامینوفن چیست؟

از استامینوفن برای درمان دردهای خفیف و متوسط (سردرد، درد دوران قاعدگی، دندان‌درد، کمردرد، آرتروز، دردهای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا) و کاهش تب استفاده می‌شود.


نحوه‌ی مصرف استامینوفن و دوز مصرفی

برای مصرف صحیح استامینوفن لازم است از اطلاعات روی بسته‌ی محصول پیروی کنید. این دارو در فرم‌ها و برندهای مختلف در دسترس است، بنابراین لازم است توضیحات راجع به دوز دارو را به‌دقت مطالعه کنید، زیرا ممکن است مقدار استامینوفن موجود در محصولات مختلف با هم متفاوت باشد. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیش‌تر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. (حتماً قسمت هشدار روی بسته‌ی دارو را مطالعه کنید.)

اگر قصد دارید از این دارو برای درمان کودکان استفاده کنید، لازم است محصولات مناسب کودک را تهیه کنید. برای پیدا کردن دوز مناسب کودکتان توضیحات روی بسته‌ی دارو در مورد میزان دوز مصرفی مناسب برای وزن‌های مختلف را مطالعه کنید. اگر وزن کودکتان را نمی‌دانید، جدول مربوط به سن را بررسی کنید.

برای استفاده از شربت استامینوفن، بطری را قبل از هر بار مصرف تکان دهید. البته بعضی از شربت‌ها نیازی به تکان دادن ندارند. برای آگاهی درمورد این موضوع راهنمای روی بسته‌بندی را مطالعه کنید. برای حصول اطمینان از مصرف دوز مناسب شربت، مقدار مصرفی را، با قاشق‌های مخصوص، قطره‌چکان یا سرنگ اندازه بگیرید. از قاشق‌های عادی خانگی استفاده نکنید.

قرص‌های سریع بازشونده را بجوید یا اجازه دهید زیر زبان حل شوند سپس با آب یا بدون آب آن‌ها را فرو دهید. برای مصرف قرص‌های جویدنی آن‌ها را پیش از بلع به طور کامل بجوید. قرص‌های Extended-Release (دوز آن در بازه زمانی طولانی تری پخش می‌شود) را نباید جوید یا له کرد. انجام این کار می‌تواند تمام دارو را یک‌جا آزاد کند و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین نباید بدون تجویز پزشک قرص‌ها را (خصوصاً قرص‌هایی را که خط تقسیم ندارند) نصف کرد. باید تمام قرص را بدون جویدن یا تکه تکه کردن فرو داد.

برای مصرف قرص‌های جوشان دوز مورد نظر را در مقدار معینی از آب بریزید و سپس میل کنید.

اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید، اثربخشی بیش‌تری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود.

برای کاهش تب تنها در صورتی می‌توان داروی استامینوفن را بیشتر از سه روز مصرف کرد که توسط پزشک تجویز شده باشد. بزرگسالان بیش از ده روز و کودکان بیش از پنج روز نباید بدون تجویز پزشک از استامینوفن استفاده کنند. اگر کودک شما از گلودرد رنج می‌برد (به خصوص گلودرد همراه با علائمی مثل تب بالا، سردرد، تهوع یا استفراغ) به سرعت با پزشک مشورت کنید.

چنانچه وضعیت شما به همان صورت ادامه پیدا کرد یا حالتان بدتر شد یا علائم جدیدی در شما ظاهر شد با پزشک خود در این باره صحبت کنید. 1


موارد استفاده و عوارض استامینوفن

عوارض جانبی قرص استامینوفن

ممکن است برخی از افراد به قرص استامینوفن حساسیت داشته باشند و بدن آنها در برابر این دارو واکنش نشان دهد. در صورت بروز هر یک از علایم زیر سریعا اقدام کنید و نزد پزشک بروید:

نشانه ها و علایمی از واکنش آلرژیک مانند کهیر، تورم، خارج، بروز قرمزی و یا تاول بر روی پوست و پوسته پوسته شدن آن، خس خس سینه، درد در قفسه سینه، مشکل در تنقس، تورم گلو، گرفتگی صدا به طرز غیر معمول، تورم زبان، لبها، صورت، زبان.

نشانه ها و علایمی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، عدم گرسنگی، تهوع و درد معده، مدفوع با رنگ روشن، استفراغ، پوست و یا چشم های زرد.

عدم ادرار و یا تغییر در عادات ادرار.

واکنش شدید پوستی.

در رابطه با واکنش های شدید پوستی بعد از مصرف قرص استامینوفن باید هوشیار باشید. این واکنش ها مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود می آورند و گاهی اوقات منجر به مرگ می شوند.

در صورت بروز تورم، قرمزی، تاول و یا پوسته پوسته شدن پوست که ممکن است با تب و یا بدون تب باشد، قرمزی و خارش چشم ها، تورم و درد در زبان، گلو و بینی حتما با اورژانس تماس بگیرید.

تمامی داروها دارای عوارض جانبی هستند. با این وجود بسیاری از افراد هیچ گونه واکنشی به داروها نشان نمی دهند و یا واکنش آنها بسیار محدود است.

در صورت بروز هر عوارضی بعد از مصرف قرص، و در این مورد ویژه قرص استامینوفن، سریعا با اورژانس تماس بگیرید و یا نزد پزشک بروید.

عوارض دیگری که ممکن است در صورت مصرف قرص استامینوفن رخ دهد به صورت زیر است:

سرگیجه

عصبی بودن

عدم خواب کافی

این مواردی که در این مقاله بدان اشاره شد عوارض پرتکراری هستند که بعد از مصرف قرص استامینوفن رخ داده اند.

ممکن است واکنش شما به این قرص متفاوت باشد. در صورت بروز هرگونه حالت غیرعادی پس از مصرف قرص استامینوفن سریعا به پزشک مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید.

مصرف این دارو می تواند بر تست قند خون اثر بگذارد و قند خون را پایین نشان دهد. بنابراین اگر از این دارو استفاده می کنید قبل از انجام این تست پزشک را مطلع کنید.

آنطور که تحقیقات نشان می دهند مصرف این قرص در دوران بارداری بی ضرر است اما اخیرا مطالعات به این امر اشاره کرده اند که مصرف قرص استامینوفن در دوران بارداری بر جنین اثر منفی می گذارد و احتمال عقیمی را در جنین افزایش می دهد.

قرص استامینوفن داروی کم عارضه ای است ولی مصرف دوز بالای آن علایم مختلفی را به وجود می آورد. همانطور که بدان اشاره کردیم تهوع، استفراغ، تعریق، درد شکم، زرد شدن پوست و چشم، نارسایی کبد وکلیه، افزایش مشکلات قلبی از عوارض جانبی مصرف این قرص هستند.

علایم شدیدی مانند تشنج، کما و حتی بروز بیماری سرطان خون در اثر استفاده طولانی مدت از عوارض شدید مصرف  قرص استامینوفن هستند. 2


موارد احتیاط مصرف استامینوفن

اگر به استامینوفن حساسیت دارید پیش از مصرف مشکل‌ را با پزشکتان یا دکتر داروخانه مطرح کنید. داروی استامینوفن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

محصولات مایع، قرص‌های جویدنی و قرص‌های حل‌شونده در مایعات می‌توانند حاوی قند یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری و شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی شما دارد، باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با پزشکتان در این مورد صحبت کنید.

برای مصرف استامینوفن در دوران بارداری و شیردهی، حتماً با پزشکتان مشورت کنید. 1


تداخل دارویی استامینوفن

از آن جا که ماده استامینوفن در بیش از 600 داروی با نسخه و بدون نسخه یافت می شود، برای جلوگیری از بروز اوردوز دارویی لازم است هنگام مصرف داروی استامینوفن به همراه سایر داروها احتیاط شود.

قبل از مصرف هر گونه دارو به همراه استامینوفن – بخصوص داروهای سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا – حتما برچسب آن را به دقت مطالعه کنید که حاوی استامینوفن نباشد.

برخی دیگر از داروهایی که ممکن است با استامینوفن تداخل دارویی داشته باشند عبارتند از:

وارفارین (کومادین)

ایزونیازید (لانیازید، نیدرازید)

دیفلونیسال (دولوبید)

کاربامازپین (تگرتول)، فنوباربیتال (لومینال)، فنی توئین (دیلانتین) 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.darookhaneonline.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.