طرز تهیه چند مدل پای سیب

پای سیب از جمله شیرینی هایی است که آن را با خمیری نازک و میوه سیب می پزند. این شیرینی به علت داشتن طعم سیب و دارچین، طرفداران زیادی دارد.
دوشنبه، 13 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند مدل پای سیب

پای سیب


مواد لازم برای خمیر پای
آرد 500 گرم
کره 300 گرم ( یا روغن جامد 250 گرم)
پودر قند یک قاشق سوپخوری
شیر یک فنجان
نمک کمی

طرز تهیه خمیر
آرد را در ظرفی ریخته, نمک و پودر قند و شیر را روی آرد می ریزیم و بهم می زنیم, بعد کره را قطعه قطعه می کنیم و وسط خمیر می ریزیم و خمیر را با کره خوب مخلوط می کنیم بطوریکه چسبندگی پیدا کنه ولی کش نیاد, این خمیر نباید زیاد ورز داده بشه, فقط خمیر چسبندگی پیدا کنه و قابل بازکردن باشه و بعد خمیر را در نایلون می گذاریم تا دو, سه ساعت بماند.

مواد لازم برای پای سیب
سیب 500 گرم ( یا 6 عدد متوسط)
پودر قند 3تا 4 قاشق سوچخوری
کره 50 گرم
دارچین یک قاشق سوپخوری
کشمش سبز دو یا سه قاشق سوپخوری
زرده تخم مرغ 1 عدد

طرز تهیه
برای تهیه این پای به یک ظرف نسوز کم عمق احتیاج داریم، ته ظرف را کمی چرب می کنیم، بعد خمیری که قبلاً آماده کردیم کمی ورز می دهیم ( این خمیر را موقع استفاده خوب ورز می دهیم) بعد یک سوم آنرا کنار می گذاریم و دو سوم خمیر را به شکل دایره کمی بزرگتر از ظرف باز می کنیم خمیر را داخل ظرف می گذاریم، باید خمیر ته و اطراف ظرف را بپوشاند، سیب ها را قبلاً قاچ می کنیم و بصورت ورقه های نازک در می آوریم ( سیب ها به طریقی که برای مربا بکار می رود قاچ می شود فقط نازکتر) سیب ها را روی خمیر پهن می کنیم به این ترتیب که یک ورقه سیب، کمی پودر قندو کمی دارچین، کمی کشمش، باز سیب و پودر قند و ... به همین ترتیب ادامه میدهیم تا ظرف پر شود، کره را قطعه قطعه می کنیم و روی سیب ها می گذاریم ( کسانی که رژیم دارند می توانند کره را حذف کنند، من خودم معمولاً کره نمیذارم، البته با کره لذیذ تره:) بعد بقیه خمیر را که کنار گذاشته بودیم باز می کنیم و روی سیب ها را با خمیر می پوشانیم و اطراف دوتا خمیر را بهم می چسبانیم و چین می دهیم ( مثل اطراف پیراشکی یا شیرینی قطاب) سپس زرده تخم مرغ را با یک قاشق شیر و کمی زعفران هم می زنیم و روی خمیر می مالیم و با چنگال روی خمیر خط می اندازیم. فر را با حرارت 300 درجه گرم می کنیم و ظرف را در فر قرار می دهیم تا مدت یکساعت بماند، روی پای سیب باید کاملاً طلایی شده باشه، البته می تونیم درجه فر رو کمتر کنیم و مدت پخت رو بیشتر ( با حرارت کم ملایم تر پخته میشه، البته می تونیم گاهی در فر رو باز کنیم و ببینیم که آماده شده یا نه، چون برخلاف کیک که در مدت پخت نباید در فر باز بشه، برای پای هیچ اشکالی نداره. 1


پای سیب قلبی مخصوص

آرد ۵۰۰ گرم 
کره ۲۵۰ گرم 
زرده تخم مرغ ۱ عدد 
وانیل۱/۲  قاشق چایخوری
نمک ۱/۸ قاشق چایخوری 
شکر ۳ قاشق غذاخوری
شیر یا آب سرد ۱۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه چند مدل پای سیب

طرز تهیه
فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ، قالب مخصوص پای را با کره خوب چرب کنید.
 
برای خمیر پای آرد را با شکر، وانیل و نمک مخلوط کنید سپس کره سرد و سفت را به تکه های کوچک ببرید و داخل ارد بریزید و با نوک انگشتان کره را با آرد مخلوط کنید سپس شیر سرد یا آب سرد را اضافه کرده و خوب مخلوط نمائید تاخمیر ترد و شکننده ای به دست اید.
 
خمیر را از اطراف به طرف مرکز ظرف جمع کنید و فشار دهید تا ذرات خمیر به هم بچسبند، در ورز دادن خمیر زیاده روی نکنید تا خمیر سفت نشود ، فقط تا اندازه ای خمیر را ورز دهید که مواد با هم مخلوط شوند ، خمیر را به دو  قسمت تقسیم کنید.

روی سطح کار ارد بپاشید، یک قسمت از خمیر را با وردنه خوب پهن کنید تا به اندازه قالب شود، خمیر را ارام با وردنه بردارید و روی قالب قرار دهید، خمیر را داخل قالب خوب پهن کنید و دیواره های قالب را نیز با خمیر بپوشانید.
 
برای اماده سازی مواد داخل پای، سیب ها را پوست گرفته و بصورت تکه های نازک برش بزنید سپس با شکر، دارچین، جوز هندی، آبلیمو و کره خوب مخلوط کنید.
 
تمام سیب های اماده شده را داخل ظرف و روی خمیر بریزید ، خمیر دوم را با وردنه خوب پهن کنید و نوارهای باریکی از ان دراورید و بصورت یکی در میان روی سیب ها قرار دهید تا حالت بافت پیدا کند، گوشه های نوارهای خمیری را به دیواره قالب بچسبانید و اضافی ان را بگیرید. 2


پای سیب فرانسوی


مواد مورد نیاز
سیب سبز ۵۰۰ گرم یا بیشتر، پوست کنده شده و خرد شده
نصف لیمو ترش
یک پیمانه و ۲ قاشق‌غذاخوری آرد
۱ پیمانه شکر  
بکینگ پودر  قاشق غذاخوری۲
نمک کمی
۱ پیمانه روغن مایع
۱ پیمانه شیر پرچرب
تخم‌مرغ بزرگ و ۲ عدد زرده تخم‌مرغعدد۱
۱ قاشق ‌غذاخوری وانیل
پودر قند برای تزیئن

طرز تهیه چند مدل پای سیب

طرز تهیه و دستور پخت
۱. فر را به حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد  یا  ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

۲. قالب کمربندی را با اسپری چرب کنید و داخل یک سینی بزارید.

۳. سیب‌های خرد شده را در یک ظرفی که مناسب ماکروویو باشه بریزید٬ و آب لیمو ترش را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه در ماکروویو بگذارید.

۴. در یک کاسه متوسط ۱ پیمانه آرد٬ یک پیمانه شکر، بکینگ پودر و نمک را اضافه کنید و با همزن هم بزنید.

۵. در یک کاسه بزرگ ۱ پیمانه شیر٬ ۱ پیمانه روغن و ۱ عدد تخم مرغ را با همزن مخلوط کنید، مخلوط آرد را کم کم به مایع شیر اضافه کنید و هم بزنید تا آرد و شکر کاملا جذب شوند.

۶. یک پیمانه از این مایع را کنار بگذارید.

۷. زرده تخم مرغ ها را اضافه کنید و هم بزنید.

۸. سیب های ماکروویو شده را به آرامی به مایع اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید.

۹. مایع مخلوط با سیب را در قالب ریخته٬ روی مایع را با لیسک صاف کنید.

۱۰. حالا آن پیمانه کنار کذاشته شده را با ۲ قاشق‌ غذاخوری آرد مخلوط کنید و روی مایع سیب بریزید.

۱۱. در نهایت یک قاشق‌ غذا خوری شکر را روی مایع بپاشید و در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت و پانزده‌ دقیقه بپزد یا تا زمانیکه وسط کیک کاملا سفت شده باشد و روی کیک طلایی.

۱۲. بعد از پخت بگذارید کیک به مدت ۵ دقیقه سرد شود و بعد با کاردک نازکی دوره کیک را از قالب جدا کرده و کنار گذاشته تا به مدت ۲ یا ۳ ساعت کیک سرد شود.

۱۳. قبل از سرو کردن روی کیک را پودر قند بپاشید. 3


پای سیب آمریکایی


مواد لازم
 آرد 400 گرم 
 پودر شکر 120 گرم 
کره سرد 150 گرم 
 تخم مرغ  1 عدد 
 آب یخ 4 قاشق غذاخوری
 وانیل نوک قاشق چایخوری 

 مواد لازم برای داخل پای سیب
 سیب مقدار لازم 
 دارچین به مقدار لازم (به مقدار فراوان)
کره  1 قاشق غذاخوری
 شکر1/4 لیوان 

طرز تهیه چند مدل پای سیب

طرز تهیه
ابتدا سیب ها را خرد کنید (به هر مدلی که می خواهید اما مراقب باشید که نه نازک باشد نه ضخیم). سپس گلاب، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کمپوت شود و بعد خنک شود.

طرز تهیه خمیر پای سیب آمریکایی
برای تهیه خمیر این شیرینی خوشمزه باید آرد و کره سرد و پودر شکر را با نوک انگشت مخلوط کنید تا شبیه نان خرد شود. سپس وانیل و آب یخ را به همراه تخم مرغ با هم مخلوط کنید و مجددا با نوک انگشتان ورز بدهید تا خمیر نرمی شود.
 
اکنون خمیر را روی یک سلفون پهن کنید و به مدت 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. روی سطح صافی را آرد پاشی کنید و پس از گذشت 1 ساعت خمیر را از یخچال خارج کنید و روی سطح به ضخامت 1 سانتیمتر پهن کنید.
 
هم اکنون همه ی مواد داخل پای را به جز آب بریزید یک لایه سیب کمپوت شده و کناره هم کافی است. برای روی خمیر نوارهای باریک از خمیر برش بزنید و مثل حصیر ببافید و در پایان سطح کیک را با ترکیب زرده تخم مرغ و نوک قاشق غذاخوری شکر و زعفران یا زردچوبه رو مال بزنید. سپس پای سیب را به مدت 30 دقیقه داخل فر با درجه حرارت 180 قرار بدهید.
 
* در پای سیب آمریکایی ترجیحا از کره استفاده کنید. 4


پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.ashpaziha.com
3.www.life.irna.ir
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.