نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین

مشاغل مالی باید در فعالیت برای جلوگیری از انقراض ناشی از فناوری، نقشی محوری داشته باشند. و چگونه بلاکچین می تواند به دنیا در دستیابی به اهداف جهانی سازمان ملل در آموزش عالی کمک کند؟
جمعه، 17 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین
تصویر: حرفه حسابداری و سایر حرفه ها در صنعت خدمات مالی به دلیل پیشرفت تکنولوژی در معرض خطر انقراض قرار دارند. (Adeolu Eletu / Unsplash)
 
فناوری بلاکچین تهدید کننده بخش مالی به توقف است. اگر چه این فناوری همچنین فرصتی برای کاهش هزینه ها، هم برای مشاغل و هم برای مصرف کنندگان، به طور یکسان، است، اما همچنین ممکن است برخی از حرفه ها مانند حسابداری به کلی منسوخ شوند.
 
متخصصان مالی برای تغییر موقعیت و تغییر نام تجاری خود در برابر چنین انقراض بالقوه ای چه کاری می توانند انجام دهند؟
 بلاکچین می تواند به طور مؤثری از قابلیت دسترسی به منابع باز آموزشی که در پایگاه های دانش جهانی توزیع شده و در دسترس عموم قرار دارند پشتیبانی کند.اما به هر حال آنها اولین کسانی نیستند که با فناوری جایگزین می شوند. طی دو دهه گذشته، سایت هایی مانند Expedia و Priceline جایگزین آژانس های مسافرتی شده اند، و نیز رانندگان تاکسی توسط آزانس هایی مانند Uber  (اسنپ و ...) جایگزین می شوند.
 
آن چه در این جا متفاوت است این است که حسابداری و امور مالی، حرفه هایی نخبه محسوب می شوند. این مشاغل بسیار پردرآمد هستند و به سطح بالایی از آموزش و پرورش نیاز دارند، و این مسئله، این سؤال را ایجاد می کند که سایر مشاغل در صورت اختلال ایجاده شده ناشی از پیشرفت فناوری و تعطیلی این مشاغل چگونه می توانند گذران کنند.
 
چگونه مشاغل در معرض خطر انقراض، ارزش خود را مجدداً اعلام می کنند تا شانس زنده ماندن داشته باشند؟
 

بهترین کاری که باید انجام دهند چیست؟

اولین کاری که حرفه ها باید انجام دهند، ارزیابی مجدد پیشنهاد ارزش خود است. یک حرفه چه کاری را بهتر از حرفه های دیگر انجام می دهد؟ چگونه می توان این تخصص را به منظور جلب نظر ارباب رجوع یا مشتریان جدید یا توسعه خطوط خدماتی جدید، از نو و به نحوی بهتر بسته بندی نمود؟
 
به عنوان نمونه، مدت هاست که حسابداران آگاه بوده اند که فناوری توانایی ایجاد اختلال در حرفه آنها را دارد. برخی اظهار داشتند که بلاکچین ممکن است به طور کلی جای حسابرسی را بگیرد. با این حال، حسابرسان توانسته اند با بسته بندی مجدد موفق، تخصص خود را به حوزه های جدیدی مانند مراسم اهدای جوایز، رتبه بندی مدارس بازرگانی یا حتی گزارش های پایداری توسعه دهند.
 
برای این کار، حرفه حسابداری باید بفهمد نقاط قوتش کجاست و چگونه ممکن است این نقاط قوت با سایر اشکال تخصص ترکیب و چیز جدیدی ایجاد شود.
 
یک جا که حسابرسان می توانند چنین کنند حوزه اطمینان از پایداری است که شامل حسابرسی عملکرد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مشتری است. این می تواند، به عنوان مثال، ارزیابی و تأیید انتشار گازهای گلخانه ای گزارش شده توسط یک مشتری صنعتی باشد.
 بلاکچین می تواند از انتشار منابع باز آموزشی در مقیاس جهانی پشتیبانی کند.
 نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین
 
تصویر: چهار دود در مقابل آسمان آبی. یکی از زمینه های نوید بخش برای حسابدارانِ اطمینان از پایداری است که شامل حسابرسی ادعاهای پایداری یک شرکت است، به عنوان مثال در اطمینان دادن از این که یک تجارت واقعاً باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. (لئون گائوUnsplash/)
 
برخی از حسابرسان تشخیص می دهند که اگر چه آنها دانش علمی لازم برای تأیید علم پشت گزارش های پایداری را ندارند، اما می توانند متخصصان آن مناطق را درگیر کنند تا در کنار هم، بتوانند یک خط تجارت جدید ایجاد نمایند.
 
در حالی که حسابداران نتوانسته اند خطر انقراض ناشی از فناوری را به طور کامل از بین ببرند، برخی با یافتن خریداران جدیدِ خدمات خود، توانسته اند موقعیت خود را در بازار احیا کنند.
 

اگر نمی توانید آنها را شکست دهید، به آنها بپیوندید

فناوری بلاکچین یک چالش منحصر به فرد به شمار می رود، زیرا اصلاً برای متوقف کردن نظم مالی سنتی طراحی شده است. ارز رمز نگاری شده بیت کوین با استفاده از بلاکچین ایجاد می شود، توزیع می شود، معامله می شود و ذخیره می شود، و اساساً یک سیستم دفتر مرکزی غیر متمرکز و نظیر به نظیر است که روش تبادل پول را تغییر می دهد.
 
اخیراً، استفاده از زنجیره بلوکی جدیدی موسوم به امور مالی غیر متمرکز (که به آن "DeFi" نیز گفته می شود)، برنامه هایی مالی را با هدف حذف واسطه های مالی سنتی مانند بانک ها معرفی کرده است.
 
اگر چه احتمال جایگزینی بانک ها با برنامه های مبتنی بر بلاکچین در کوتاه مدت بعید است، اما این روند می تواند در طولانی مدت ادامه یابد. در نتیجه، چندین بانک سیستم عامل هایی ایجاد کرده اند که به مشتریان آنها امکان تجارت ارزهای رمز نگاری شده مانند بیت کوین، اتر یا ریپل را می دهد.
 
شرکت خدمات مالی جهانی جی پی مورگان یک سکه دیجیتال تولید کرده است که پرداخت های فوری را بین مشتریان نهادی فراهم می کند. استقبال این مؤسسه مالیِ پر جاذبه از محصولات مبتنی بر بلاکچین بیانگر ترک ناگهانی نظرات مدیر عامل شرکت در سال 2017 است، زمانی که وی بیت کوین را کلاهبرداری خواند.
وجود هر چه بیشتر مطالب آموزشی و یادگیری دیجیتالی رایگان که به عنوان منابع آموزشی باز شناخته می شوند، برای افزایش دسترسی متعلمین جهانی ضروری است.این تغییر در احساسات، بیانگر تغییر گسترده ای در نگرش تنظیم کننده ها و بانکداران نسبت به ارزهای رمز پایه - و به طور گسترده تر بلاکچین – است.
 
با درک این که فناوری بلاکچین از بین نمی رود، بانکداران در عوض به دنبال راه هایی برای استفاده از وضعیت خود به عنوان واسطه های مالی معتمد هستند تا اطمینان مشتریانی را که مایل به آزمایش ارزهای رمز پایه هستند، فراهم کنند. مانند گسترش کار حسابداران به اطمینان دادن از پایداری، بانکداران از قوی ترین مزیت خود – یعنی شهرت خود به عنوان واسطه های معتمد - استفاده می کنند تا محصولی جدید برای عصر دیجیتال ایجاد کنند.
 

نیاز به تعلیم مهارت های بالاست

با این حال، تغییر جهت ارائه خدمات در بخش بلاکچین نیاز به مهارت بالایی در زمینه فناوری اطلاعات دارد. تحقیقات ما در مورد حسابرسی نشان می دهد که بسیاری از حسابداران از پذیرفتن مشتری در بخش بلاکچین خود داری می کنند زیرا احساس می کنند فاقد صلاحیت فناوری لازم برای انجام این کار هستند.
 
گروه های حرفه ای مانند حسابداران حرفه ای مجوزدار (Chartered Professional Accountants) (CPA) کانادا (سازمان ملی نمایندگی کننده حرفه حسابداری کانادا)، نسل بعدی حسابداران حرفه ای مجوزدار را فراخوانده اند که اساتیدِ داده شوند. این ممکن است واقع بینانه به نظر نیاید. تبدیل شدن به یک متخصص داده با حفظ دانش بنیادی یک حسابدار در زمینه مالیات، گزارشگری مالی و حسابرسی، ممکن است منجر به تولید یک نسل همه کاره ای شود که در هیچ کدام از کارهایی که می کند استاد نیست.
 
واقعیت این است که اختلال ناشی از فناوری تمام مشاغل را تهدید می کند و احتمال انقراض، واقعی است. بهترین راه برای مقابله با این وضع، تمرکز بر چیزی است که یک حرفه در آن بهترین است – و حتی در آن بهتر شدن.
 
اگر چه ممکن است تلاش برای تبدیل متخصصان امور مالی به دانشمندانِ داده، وسوسه انگیز باشد، اما این امر می تواند با کم کردن زمینه های تخصصی که در آن حرفه وجود دارد، ضرری بیش از فایده داشته باشد، و این احتمال وجود دارد که یک حرفه به گونه ای در معرض خطر انقراض قرار گیرد. در عوض، متخصصان امور مالی باید بر یافتن کاربردهای جدید برای مهارت های خود تمرکز کنند.
 

بلاکچین و اهداف جهانی آموزش عالی

رسیدن به هدف بهبود کیفیت زندگی برای مردم در سطح جهانی به معنای سرمایه گذاری در آموزش است. تخمین زده می شود که تا سال 2025 بیش از 100 میلیون نفر فراگیر، توانایی تحصیلات عالی را داشته باشند اما به دلیل این که توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند و یا این که دوره ها در منطقه آنها در دسترس نیستند، به این تحصلات دسترسی نخواهند داشت. دوره ها در دسترس نیستند زیرا جوامع یا مؤسسات فاقد زیرساخت های فناوری، یا فاقد محتوای مناسب هستند یا دانشجویان از اتصال اینترنتی برخوردار نیستند. همچنین در رشته های گسترده، مربیان واجد شرایط کافی نیستند به طوری که بتوانند به صورت آنلاین تدریس نمایند.
 متخصصان امور مالی باید بر یافتن کاربردهای جدید برای مهارت های خود تمرکز کنند.
 نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین
 
تصویر: یک تابلو خود پرداز، بیت کوین را تبلیغ می کند. این تابلو در حال اعلان کردن خود پرداز بیت کوین در هالیفاکس در فوریه 2020 است. مطبوعات کانادایی / اندرو وان
 
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اعلام کرده است که وجود هر چه بیشتر مطالب آموزشی و یادگیری دیجیتالی رایگان که به عنوان منابع آموزشی باز شناخته می شوند، برای افزایش دسترسی متعلمین جهانی ضروری است. این مطالب برای حمایت از هدف 4 توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای اطمینان از آموزشی با کیفیت فراگیر و عادلانه و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه مهم است.
 با درک این که فناوری بلاکچین از بین نمی رود، بانکداران در عوض به دنبال راه هایی برای استفاده از وضعیت خود به عنوان واسطه های مالی معتمد هستند تا اطمینان مشتریانی را که مایل به آزمایش ارزهای رمز پایه هستند، فراهم کنند. فناوری معروف به بلاکچِین (زنجیره بلوک) همچنین به عنوان یک منبع مهم برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه استراتژیک شناخته شده است. از طریق استفاده از بلاکچین می توان از در دسترس بودن محتوای آموزشی به صورت مقرون به صرفه، عادلانه و با کیفیت در سطح بین المللی اطمینان حاصل کرد.
 
در بیماری همه گیر COVID-19، مؤسسات آموزشی در سطح جهانی به سرعت درگیر یادگیری آنلاین و در حال بررسی استراتژی های طولانی مدت خود هستند. انستیتوی فناوری اطلاعات در یونسکو (IITE) و همکارانشان، از مؤسسات آموزشی که با استفاده از منابع آموزشی باز به آموزش آنلاین روی می آورند پشتیبانی می کنند.
 
یادگیری آنلاین، احتمالاً در قالب های مختلفی که با یادگیری در کلاس آمیخته شده است، اینجا آمده است که بماند. این تغییر، اطمینان بخش ادامه یافتن اهمیت بلاکچین و منابع تحصیلی باز است.
 
با این وجود، استفاده از بلاکچین در آموزش و پرورش چالش هایی هم به همراه دارد. سیاست گذاران مربوط به توسعه و همکاری با مربیان، باید راه حل های رفع چالش ها در انتشار منابع آموزشی باز را با بلاکچین جستجو کنند در حالی که از زیرساخت اینترنت لازم برای پشتیبانی از آن حمایت می کنند.
 

دامنه عمومی، آزاد برای اقتباس

یونسکو منابع تحصیلی باز را به صورت مطالبی تعلیمی / یادگیری تعریف می کند که در دامنه ای عمومی هستند یا دارای مجوز آشکار هستند و به کاربران امکان استفاده مجدد، انطباق و اقتباس و توزیع مجدد را بدون هیچ گونه هزینه ای می دهند.
 
منابع تحصیلی باز محدود به کتب درسی، دروس یا برنامه های تحصیلی نیستند. آنها همچنین می توانند بازی های آموزشی، پادکست ها، فیلم ها و برنامه ها باشند. آنها به طور قابل توجهی هزینه مطالب را برای دانشجویان کاهش می دهند. آنها همچنین برای توانمند سازی معلمان و فراگیران از طریق افزایش دسترسیِ به موقع به محتوای با کیفیت، که یادگیری را بهبود می بخشد، مورد استفاده قرار گرفته اند.
 
بلاکچین را می توان به عنوان یک دفتر کل دیجیتالی یا پایگاه داده دیجیتالی توصیف کرد که در یک شبکه توزیع می شود. این فناوری توسط هیچ مرجعی مرکزی کنترل نمی شود و بنابراین توسط آن، منابع آموزشی باز را می توان به صورت "بلوک" های به هم "زنجیره" شده، به گونه ای ایمن و مؤثر، در یک شبکه عمومی به اشتراک گذاشت. بلاکچین می تواند از انتشار منابع آموزشی باز در مقیاس جهانی پشتیبانی کند.
 
 نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین
 
تصویر: شخصی روی لپ تاپ خود کار می کند. برخی از حسابداران برای پذیرش مشتریان بلاکچین احساس آمادگی نمی کنند (Unsplash).
 ارز رمز نگاری شده بیت کوین با استفاده از بلاکچین ایجاد می شود، توزیع می شود، معامله می شود و ذخیره می شود، و اساساً یک سیستم دفتر مرکزی غیر متمرکز و نظیر به نظیر است که روش تبادل پول را تغییر می دهد.بلاکچین، بیشتر به دلیل استفاده از آن در بیت کوین به عنوان دفتری برای معاملات مالی که با رمز گذاری، توسط گره های شبکه تأیید و ضبط و امن می شود، شناخته شده است (که به آن ارز دیجیتال رمز نگاری شده نیز گفته می شود). بیت کوین مبتنی بر بلاکچین است، اما این فناوری علاوه بر آن کاربردهای زیاد دیگری نیز دارد.
 

نگرانی های مربوط به سرقت ادبی

آنچه قابل درک است این است که بلاکچین می تواند برای تسهیل ایمن همکاری بین دو یا چند نفر استفاده شود. سوابق اصلی قابل حذف یا تغییر نیستند. تمام تغییرات را می توان به راحتی ردیابی کرد زیرا هر بلوک جدید در زنجیره مُهر زمانی شده است. این مهم است زیرا برخی از نویسندگان منابع بازَ آموزشی ترس از عدم انتساب یا دزدی ادبی دارند.
 
این ترس با استفاده از بلاکچین کاهش می یابد، زیرا بلوک های موجود در زنجیره قابل تغییر نیست. و خالق اصلی همیشه قابل تعیین است، و در این راه مهم نیست که چقدر منبع تغییر کرده باشد.
 
سازگاری ها نیاز به ایجاد یک بلوک جدید دارند که به طور خودکار به نسخه اصلی پیوند داده می شود. منابع باز آموزشی  که محصور در بلوکند، فساد ناپذیر خواهند بود. وقتی هر بلوک در تکرار یک منبع دارای مُهر زمانی و ثبت شود، دزدی ادبی منسوخ می شود.
 
ویژگی های ردیابی بلاکچین به نویسندگان امکان می دهد ببینند که آیا از کار آنها سوء استفاده می شود یا نه و به آنها اجازه می دهد هر گونه استفاده نادرست را به چالش بکشند. معاملات را نمی توان پنهان کرد و بنابراین هرگونه تطبیق و اقتباسی، از منبع اصلی قابل پیگیری است. نسخه های جدید منبع را می توان بارگذاری کرد. قابلیت ردیابی، با توزیع هر بلوک یا دفتر کل در شبکه حفظ می شود.
 
این بدان معناست که منابعی که با بلاکچین ایجاد می شوند ماندگاری آنلاین دارند و تمام سازگاری های محتوایی را حفظ می کنند. تمام منابع ذخیره شده به عنوان سوابق بلاکچین ایمن و دائمی هستند، و این امر اهمیت بسیار زیادی خواهد یافت اگر مؤسسه ای ناپدید شود یا اگر خالقی برای کار در مکان دیگری فعالیت کند.
 
بُعد مثبت دیگر استفاده از بلاکچین کمک به غلبه بر این مشکل است که یافتن بسیاری از منابع آموزشی با کیفیت و باز در وب به سختی صورت می گیرد و به همین دلیل، این منابع هدر می روند. تا به امروز، هیچ وسیله کارآمدی برای انتشار منابع باز آموزشی که امکان دسترسی حداکثری را فراهم کند وجود ندارد. بلاکچین می تواند به طور مؤثری از قابلیت دسترسی به منابع باز آموزشی که در پایگاه های دانش جهانی توزیع شده و در دسترس عموم قرار دارند پشتیبانی کند.
 برخی اظهار داشتند که بلاکچین ممکن است به طور کلی جای حسابرسی را بگیرد.
 نجات مشاغل مالی و دستیابی به اهداف آموزشی با کمک بلاکچین
 
تصویر: بلاکچین می تواند از انتشار منابع آموزشی باز در مقیاس جهانی پشتیبانی کند. (Shutterstock)
 

گذرواژه ها، سؤالات حقوقی، ذخیره سازی

استفاده از بلاکچین در آموزش، چالش های خاص خود را دارد. این موارد شامل دشواری تغییر سیستم های مستقر، سؤالات حقوقی در مورد مالکیت داده ها، محدودیت های فضای ذخیره سازی و نیاز به محافظت از حریم خصوصی است.
 
اخبار اخیر در رابطه با بیت کوین، بر از دست دادن کامل دسترسی به بلاکچین در صورت عدم توانایی بازیابی رمز ورود متمرکز شده است. این عنصر انسانیِ به خاطر سپردن رمزهای عبور می تواند احتمالاً یک ترمز قابل توجه در استفاده از بلاکچین در آموزش و پرورش باشد.
فناوری بلاکچین تهدید کننده بخش مالی به توقف است.  علاوه بر این، مانند سایر پایگاه های آنلاین، بلاکچین در برابر خرابی های غیر منتظره آسیب پذیر است. تداوم بلاکچین همچنین می تواند به یک مانع تبدیل شود: اگر محتوای ناخواسته، جعلی، غیر علمی یا غیر قانونی به طور تصادفی یا با سوء نیت قبلی به زنجیره بلوک اضافه شود، نمی توان آن را حذف کرد.
 
همچنین کمبود افرادی که در اجرای بلاکچین مهارت داشته باشند، محسوس است. همچنین سرعت و به خصوص هزینه بالای انرژی برای ایجاد و حفظ بلاکچین نیز نگران کننده است.
 
استفاده از فناوری بلاکچین برای تأمین منابع باز تحصیلی می تواند سرمایه ای عظیم در تحقق هدف 4 توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای بهبود دسترسی به آموزش با کیفیت و مقرون به صرفه در سطح جهانی باشد. اما برای غلبه بر موانع اجرای این فناوری، تحقیقات و اراده سیاسی بیشتری لازم است.
 
منبع: اریک پیمنتال، روی مک گریل، Concordia University، Athabasca University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما