آخرين روز يك شهريور داغ

- جنوب: سرانجام در 31 شهريور1359، تهاجم وسيع و سراسري ارتش بعث عراق به سرزمين جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. متعاقب شليك يك گلوله تانك تي-72 در پادگان بعقوبه در ساعت00/11 روز 31 شهريورماه، به وسيله صدام‌حسين، عملاً جنگ عراق عليه ايران آغاز شد. در اثر مقاومت و پايداري نيروهاي خودي، نيروهاي عراق قادر به پيش‌روي به داخل خاك ايران نشدند. نيروي زميني مستقر در آبادان، با تلاش خود، كارخانه توليد گاز
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرين روز يك شهريور داغ
آخرين روز يك شهريور داغ
آخرين روز يك شهريور داغ






- جنوب: سرانجام در 31 شهريور1359، تهاجم وسيع و سراسري ارتش بعث عراق به سرزمين جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. متعاقب شليك يك گلوله تانك تي-72 در پادگان بعقوبه در ساعت00/11 روز 31 شهريورماه، به وسيله صدام‌حسين، عملاً جنگ عراق عليه ايران آغاز شد.
در اثر مقاومت و پايداري نيروهاي خودي، نيروهاي عراق قادر به پيش‌روي به داخل خاك ايران نشدند. نيروي زميني مستقر در آبادان، با تلاش خود، كارخانه توليد گاز ناو عراق را به آتش كشيد.
- محور طلائيه: فشار دشمن در كوشك- طلائيه بسيار شديد بود كه يگان‌هاي خودي، متحمل صدمات فراوان شدند. در اين درگيري‌ها، پاسگاه طلائيه قديم سقوط كرد.
- محور بستان- سوسنگرد: توان رزمي نيروهاي متجاوز، هشت برابر نيروهاي خودي است، اما با اين‌حال، با ايستادگي شجاعانه همين افراد، ارتش عراق، مجبور شد نيروهاي بيشتري را وارد خوزستان كند.
- جنوب دزفول: ارتش عراق، ابتدا به پاسگاه‌هاي مرزي حمله كرد، اما علي‌رغم نابرابري، ايستادگي نيروهاي خودي، پاسگاه‌هاي مرزي را حفظ كند.
- فكه: آتش شديد ارتش عراق بر روي پاسگاه فكه آغاز شد. پاسگاه فكه، تصرف شده، پرچم عراق در آن نصب مي‌گردد. نيروهاي خودي نيز متقابلاً به پاسگاه فكه حمله‌ور شده و در نبردي تن‌به‌تن، فرمانده گردان عراقي كشته شده و جسد او را به پايگاه مي‌آورند. پاسگاه فكه، به تصرف نيروهاي ايراني درآمده و دوباره پرچم ايران، به اهتزاز درمي‌آيد. پاسگاه دوبرج، سقوط مي‌كند.
عصرهمان‌روز، دوباره پايگاه فكه به تصرف عراقي‌ها درمي‌آيد، اما در پيش‌روي به خاك ايران، ناكام مي‌مانند.
- غرب: به دليل برتري كامل دشمن، نيروهاي متجاوز پاسگاه ژاندارمري و ده هدايت در منطقه قصرشيرين و پاسگاه‌هاي مرزي منطقه مليك و سومار و پاسگاه كسيكه و ارتفاعات آن را تصرف كردند و در محورهاي مختلف، شروع به پيشروي كردند. تبادل آتش سنگين و بمباران‌هاي هوايي دشمن در بعدازظهر روز 31 شهريور تا شامگاه، در سرتاسر منطقه غرب، ادامه داشت.
- شمال غرب: نيروهاي عراقي با همكاري حزب دمكرات و رستگاري، پاسگاه باشماق، سردوش، خانم شيخان و جيران و ارتفاعات مرزي مريوان را تصرف كردند.

تهاجم هوايي

- دو فروند هواپيماي شكاري دشمن بعثي، فرودگاه مهرآباد و پايگاه يكم شكاري را مورد حمله قرار داد. دو هواپيما منهدم و به سه هواپيما و تعدادي از آشيانه‌ها و باند فرودگاه، خسارتي وارد شد. كليه پروازهاي خارجي، لغو شد.
- تهاجم به پايگاه وحدتي دزفول، چهار تانكر سوخت‌رسان منهدم شد.
- چهار فروند هواپيماي عراقي در اطراف پايگاه نوژه همدان سرنگون و تعدادي از خلبانان آنها دستگير شدند.
- شش فروند هواپيما، قسمتي از جاده سقز- بانه را بمباران كردند.
- يك فروند هواپيماي عراقي در «آريز» از شهرستان مريوان سقوط كرد.
- در ساعت 14/40، دو فروند هواپيماي عراقي، فرودگاه سنندج را بمباران كردند. يك پاسدار شهيد، شش نفر مجروح، خسارت به ترمينال فرودگاه.
- در ساعت 14/30، چهار فروند هواپيماي عراقي، به فرودگاه كرمانشاه حمله كردند. تعدادي از كارگران، شهيد و خساراتي به تأسيسات فرودگاه.
- در ساعت 14/00، دو فروند هواپيماي عراقي، پايگاه هوانيروز كرمانشاه را مورد حمله قرار دادند.
- حمله هوايي سنگين به آبادان، خرمشهر و دهلران كه به تأسيسات نفتي، خسارات زيادي وارد شد. پنجاه شهيد و 87 زخمي.
- اروميه: نُه فروند هواپيماي عراقي در آسمان اروميه ظاهر شدند كه با اقدام تاكتيكي هواپيماهاي پايگاه تبريز، هواپيماهاي دشمن پس از بمباران دِه «شيخ حسن» و «خسروشهر»، به سرعت از منطقه خارج شدند.
- عصر، يك فروند ميگ 21عراقي توسط جنگنده‌هاي ايران در منطقه بين خرمشهر و آبادان سقوط كرد.
- سرِ شب، چهار فروند هواپيماي شكاري ارتش، مناطق «سيه» و «سيمان» را كه محلّ استقرار و قرارگاه گردان2 عراق بود، به شدّت بمباران كردند.
- هواپيماهاي عراقي، با تجاوز به شهركرد، كارخانه قند آن شهر را بمباران كردند.
- چهار فروند ناوچه عراقي در منطقه بوشهر، بر اثر حمله هواپيماهاي خودي، منهدم گرديد.

آخرين روز يك شهريور داغ

منبع: نشريه امتداد - ش 44




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.