رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟

رؤیای شفاف به رؤیایی اطلاق میشود که در آن رؤیابین از این حقیقت که در حال رؤیا دیدن است، آگاهی دارد.رؤیای شفاف به وسیله دانشمندان گوناگون در زمان های مختلف مورد مطالعه علمی قرار گرفته است و با تمرین های خاصی قابل دسترسی است.
پنجشنبه، 30 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟

رویای شفاف چیست؟

رویای شفاف معنایی فراتر از دیدن رویاهای واضح و روشن دارد.

برای اینکه به‌ راستی رویای شفاف را تجربه کنید باید هنگام رویابینی، آگاه باشید که در رویا هستید.

این لزوما به‌معنی داشتن اختیار در رخدادها نیست، هرچند رویابین‌ها معمولا به‌دنبال آن هستند.

رویای شفاف موضوع جذابی است، زیرا آدم‌ها دوست دارند، کارهایی را که نمی‌توانند در واقعیت و بیداری انجام دهند، در رویا انجام دهند؛ کارهایی مانند بازی با آتش یا پرواز به خورشید.

رویا‌بین‌ هایی که آگاهند در رؤیا هستند، بیشتر و بیشتر مزیت‌های رویای شفاف را درک می‌کنند.

به کمک رویای شفاف محدودیت‌های خودتان و مرزهای جهان را درمی‌نوردید.
 

چه فنونی به ما کمک می‌کنند رویای شفاف ببینیم؟

بهترین روش برای تبدیل شدن به رویابین خودآگاه، هشیاری، دیدن، شنیدن و توجه بیشتر به جزئیات است.

زیرا با مشاهدهٔ جزئیات ناهمخوان درمی‌یابید که در حال رویا دیدن هستید.

برای آسان‌ سازی این فرایند، می‌توانید با بررسی محیط و وضعیت جاری‌تان در طول روز شروع کنید.

عادت‌های ذهنی تکرارشونده در طول روز، در رویا هم تکرار می‌شوند.

پس اگر در طول روز از توجه به دور و اطراف‌ تان غافل نمی‌شوید، ممکن است این کار را در هنگام خواب هم ادامه دهید و با شروع رویا متوجه وضعیت موجود شوید! سطح هشیاری در انسان آگاه بسیار بیشتر است و این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ های رویابینی شفاف است.

رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟
 

رویای شفاف از بعد پدیده‌ شناسی چیست؟

مثالی می‌زنم. در یکی از رویاهای شفافم در حال گشت در اردویی تفریحی بودم. می‌دانستم در رویا هستم، بنابراین فکر کردم بد نیست به درون آتش اردوگاه بپرم! خبری از سوختن نبود، یک‌جورهایی داشتم با شعله‌های آتش بازی می‌کردم.

سپس آتش را بلعیدم! آتش را در دهانم گذاشتم و به یاد می‌آوردم مزه‌ای نمکین حس کردم. من تا همین جا هم مرزها را درنوردیده بودم، پس تصمیم گرفتم فراتر بروم و به سمت خورشید پرواز کنم! به سبک سوپرمن شروع به پرواز کردم؛ سریع‌تر و سریع‌تر، تا جایی‌که شتاب بیشتر ممکن نبود! هرچه به خورشید نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدم، کمتر می‌توانستم ببینم.

نمی‌توانستم بدنم را احساس کنم! اما متوجه نوعی لرزش، صدا و نور شدم. نور بی‌اندازهٔ خورشید به من می‌تابید و در وضعیتی بودم که نمی‌توانم به‌درستی توصیفش کنم. به همین دلیل پدیده‌شناسی رویای شفاف با دیگر پدیده‌های رایج تفاوت بسیاری دارد.
 

همایش‌ های رویای شفاف

ما هر سال همایشی دوهفته‌ای برگزار می‌کنیم. حامی این همایش «انجمن جهانی مطالعات رویا» است.

من تقریبا از همان آغاز فعالیت، یعنی از حدود ۲۶ سال قبل با این انجمن همکاری می‌کنم. در همایش ۱۰ تا ۲۰ نفر به ارائهٔ مقاله یا کارگاه می‌پردازند.

در این ۲ هفته، ما معمولا ۳ جور رقابت داریم. نوع رایج آن بر مبنای محتوای تصویری است. پیش از همایش، هزاران تصویر گردآوری می‌شود.

در طول همایش، یکی از تصاویر به‌طور تصادفی انتخاب می‌شود. فردی که ادعای واسطه‌گری معنوی فراحسی (سایکیک) دارد، سعی می‌کند آن تصویر را در شبی خاص در رویای همهٔ شرکت‌کنندکان قرار دهد! فردای آن شب، شرکت‌کنندگان پس از بیدار شدن، در گزارشی روشن می‌کنند که چه رویایی دیده‌اند.

روز بعد، عکس را به همه نشان می‌‌دهند تا افراد مشخص کنند رویایشان چه رابطه‌ای با آن داشته است. داوران ما دربارهٔ رویاها قضاوت می‌کنند.

همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند از رویای دیگران آگاه شوند و نظرشان را دربارهٔ ارتباط‌های احتمالی بدهند. در پایان ما ۳ برنده خواهیم داشت. 1
 

بعضی فواید خوابهای شفاف

 
کمک در رسیدن به هدف ها
تصور کردن، یکی از روش های بسیار معروف و مشهور است که می تواند به مردم کمک کند به اهدافشان برسند.

هنگامی که کسی خود را حین رسیدن به هدف خیال می کند، در واقع، درحال دادن پیام و جهت به ضمیر ناخودآگاه خود است تا برای رسیدن به آن هدف، در جهت مطلوب، گام بردارد. در این موقعیت، ضمیر ناخودآگاه فرد، باتوجه به تصاویری که در آن وجود دارد ، عمل خواهد کرد.

حال خیال کنید که تمامی خوابهای شما هر وقت که اراده میکنید، با کیفیت بسیار بالا، در جهت چیزی باشد که می خواهید به آن برسید! خیال کنید چه انگیزه ایی را از دیدن این خوابها کسب خواهید کرد!
 
نجات از کابوس ها
چنانچه بدانید که تنها درحال خواب دیدن هستید و روی خوابهای خود کنترل دارید، در این وضعیت قطعاً کابوس دیدن مشکل خاصی نخواهد بود برای این که شما میتوانید آن ها را کنترل کنید یا از آن ها جلوگیری کنید.
 
به دست آوردن تجربه
ضمیر ناخودآگاه شما نمیتواند بین یک تجربه حقیقی و خواب شفاف تمایز قائل شود. به همین دلیل است که زمانی که یک فیلم وحشتناک یا خواب وحشتناک میبینید، ضربان قلب شما افزایش میابد. به همین دلیل هر آنچه که در خواب ببینید، در ضمیر ناخودآگاه شما باقی خواهد ماند بطوریکه گویی یک تجربه حقیقی بوده است.
 
در خوابهای شفاف شما میتوانید حالت مختلفی را به انتخاب خود ایجاد کرده و از آن، یاد بگیرید و تجربه کسب کنید.

حتی امکان دارد بخواهید تمرینهای ورزشی، مطالعات یا غیره را در خواب خود جای دهید یا به حل یک سؤال به صورت بسیار سرگرم کننده ایی بپردازید!

به عنوان مثال میتوانید یک مسئله فیزیک را در خواب حل کنید! با این تفاوت که تمامی اجسام موجود در آن را کاملاً تصور کنید و با کیفیت بالا به حل آن بپردازید! 

برای خواب خود، فیلمنامه بنویسید
کسانیکه این قابلیت را به دست می آورند، میتوانند برای خوابهای خود، سناریو بچینند و مرحله به مرحله تعیین کنند که میخواهند چه کنند!
 
یک سوم عمرشما در خواب سپری می شود
درصورتی که ۸۰ سال را عمر متوسط در نظر بگیریم، این مسئله بدین معناست که حدود ۲۶ سال از عمر این انسان، بدون توجه و اگاهی سپری می شود!

منظور این نیست که این ۲۶ سال هدر می رود، بلکه میدانیم خوابیدن یک نیاز اصلی برای مغز ماست و بدون آن نمیتوانیم برای زمان زیادی زندگی کنیم.
 
درمان بزرگ ترین ترسهایتان در محیطی امن
در این گونه خوابها، شما میتوانید با بزرگ ترین ترسهای خود روبرو شده و در عین حال که خیالتان از خواب بودن آن ها راحت است، تواناییهای خود را بالاتر ببرید. به عنوان مثال امکان دارد بخواهید ترس حرف زدن خود در جمع های بزرگ را از بین ببرید یا این که چاره ایی برای فوبیاها و ترسهای دیگر خود( مثل ترس از بعضی حیوانات) بیابید. برای این که میتوانید آن ها را در محیط امنی مثل خواب، تجربه کنید.
 
لذت های غیر قابل تصور را تجربه کنید
کسانیکه یاد میگیرند خوابهای شفاف ببینند، میتوانند لذت پرواز( با فکر راحت از این که می‌دانند همه چیز تنها یک خواب است)، قدم زدن در ساحل، بودن کنار کسی که عاشقش هستند، خوردن خوش طعم ترین غذاها و یا قدم زدن در شهر موردنظر خود را تجربه کنید.
 
شما میتوانید با اشخاص مورد نظرتان ملاقات داشته باشید
به عنوان مثال امکان دارد بخواهید با انیشتین یا دیگر اشخاص ملاقات داشته و یا شخصیت موردنظر خود را در خواب ببینید و با وی تعامل داشته باشید!

رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف
در زمان سفر کنید: افردی که این مهارت را دارند، میتوانند در قبل یا آینده سفر کنند و به عنوان مثال به زمانهای بچگی خود بازگردند یا به خاطره دلخواه موردنظر خود بازگردند و با کیفیتی در حد حقیقت! آنر ا تجربه کنند.

اما باید بدانید که از نظر علمی، تمامی این موردها داخل مغز رخ می دهد ولی برای شخصی که آن را تجربه می کند، دقیقا شبیه حقیقت است.
 
مهارتهای خود را در خواب هم افزایش دهید
به عنوان مثال یک ورزش‌کار می تواند در خواب هم به تمرین بپردازد و با این کار، مهارتهای خود را توسعه دهد.

نتیجه تمرینها دقیقا در واقعیت هم همراه خواهد بود و رخ خواهد داد که این به معنای رشد و ترقی بسیار سریعتر ورزش‌کار است.
 
خلاقیت و ابتکار خود را افزایش دهید
در یک خواب شفاف، شما میتوانید با تمامی قوای خلاق ضمیر ناخودآگاه خود در تماس قرار بگیرید و مجددا با آن انس و الفت یابید.

این مسئله می تواند سبب رسیدن به نکات علمی یا راه حلهای خلاقانه ایی برای سختی های زندگی واقعی شما باشد. 2
 

نگرانی ها و خطرات

یک نگرانی که مردم در مورد دستیابی به رویای شفاف بیان می کنند این است که، اگر بتوانند به آن دست یابند، ممکن است در یک رویا گیر کنند و دیگر بیدار نشوند.

با این حال، دکتر اسپی به MNT توضیح داد که این یک خطر نگران کننده نیست؛ به طور معمول، فرد تنها می تواند خواب  و رویا را برای مقدار زمان مشخصی از شب در هر شب ببیند، به طوری که بعید است کسی بتواند در خواب گیر کند.

او به ما گفت: دلیل اصلی این است که تقریبا بدون توجه به آنچه که شما انجام می دهید تنها به طور میانگین فقط مقدار مشخصی از خوابیدنتان را به خواب دیدن اختصاص میدهید. راهکارهایی برای افزایش آن وجود دارد. اما برای مدت زمان طولانی عملی نیست.

یکی دیگر از نگرانی ها این است که فرو رفتن در رویای شفاف، نیاز به تمرکز و تلاش دارد، که ممکن است به این معنی باشد که مانع راحت خوابیدن شما می شود.

با این حال، دکتر آسپی دوباره به ما اطمینان داد و خاطرنشان کرد که بینندگان رویای شفاف که در گذشته تجربیاتی داشته اند، به دلیل دیدن داشتن رویای شفاف، خستگی یا کیفیت خواب کمتری را گزارش نکرده اند.

در عین حال، در حال صحبت با ما، او به مشتاقان رویای شفاف هشدار داد که: من به طور کلی توصیه می کنم که افرادی که مشکلات روانی خاصی دارند، رویای شفاف را دنبال نکنند.

برای مثال افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است نتوانند برخی افکار یا ترس را از حوادث رخ داده در زندگی واقعی متمایز کنند.

دکتر آسپی خاطر نشان کرد: در بعضی از موارد، در واقع، رویای شفاف ممکن است شرایط را تشدید کند. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.beytoote.com
3.www.hidoctor.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.