آموزش درست کردن کلوچه کنجدی با چند روش

در این مطلب طرز تهیه کلوچه کنجدی با سه روش را در اختیار شما قرار خواهیم داد که امیدواریم از تهیه این کلوچه های خوش طعم و لذیذ در منزل نهایت لذت را ببرید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش درست کردن کلوچه کنجدی با چند روش

کلوچه کنجدی بدون فر


مواد لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱ لیوان
آرد سفید قنادی ۳ لیوان
هل ۱ قاشق چای خوری
کلوچه کنجدی بدون فر
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
بیکینگ پودر ۱قاشق غذاخوری
روغن مایع ۳/۴ لیوان
ماست شیرین ۳قاشق غذاخوری
کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر
ابتدا تخم مرغ و شکر راباهمزن پنج دقیقه میزنیم.روغن مایع را وقتی تخم مرغ وپودر شکرخوب پفکی شداضافه کرده وکمی هم میزنیم.حالا بیکینگ پودر را با ماست مخلوط کرده وچند دقیقه صبرمیکنیم تا پف کندوحالا با مواد تخم مرغی مخلوط میکنیم.

آرد،وانیل وهل را مخلوط کرده والک میکنیم.به مواداضافه کرده هم میزنیم.در این مرحله غلظت موادکمی سفت تر از غلظت مواد کیک باشد.تقریبا”مثل غلظت حلوا.

من مایه کلوچه رو سه قسمت کردم و هر قسمت رو داخل کیسه فریزر گذاشتم و داخل فریزر گذاشتم دلیل اینکار ایمه که مایه کلوچه خیلی چسبنده است وقتی کل مایه رو بیرون فریزر بزارین گرم میشه و به دست میچسبه و نمیشه باهاش کار کرد اینجوری هر قسپت رو بیرون میارین و کلوچه ها رو درست میکنین و باز قسمت بعدی و اذیت هم نمیشین حدودیک تا دو ساعت بزارین داخل فریزر بمونهکه بیرون آوردیم دست را چرب میکنیم وبه اندازه یک گردوی بزرگ از مواد برمیداریم توی کنجد میزنیم

روش پخت روی گاز کلوچه کنجدی بدون فر
ابتدا تابه رو روی شعله پخش کن و شعله متوسط و با حرارت ملایم میزلریم بیست دقیقه گرم بشه بعد کف تابه رو کاغذ روغنی میندازیم و کلوچه ها رو میچینم و درش رو میبندیم اگر داخل تابه معمولی میزارین دم کنی بزارین اگر هم تابه رژیمی که نمیخواد یک ربع زمان میخواد تا کلوچه ها آماده بشن بعد که همه کلوچه ها آماده شدن و کمی از حرارت افتادن اگر دوست دارین روشون برشته بشه باز تتبه رو گرم کنید و از روشون داهل تابه بزارین که روی کلوچه ها هم برشته بشه.

روش پخت داخل فر سینی فر رو چرب کنید و کلوچه ها رو با فاصله میچینیم ودر فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت تقریبی یک ربع تا ۲۰دقیقه میگذاریم.1

آموزش درست کردن کلوچه کنجدی با چند روش


کلوچه کنجدی مغزدار


مواد لازم
بکینگ پودر یک  قاشق غذا خوری
آرد سفید سه پیمانه
شکلات کاکائویی  به مقدار لازم
تخم مرغ دو عدد
کنجد به مقدار لازم
پودر شکر یک پیمانه
نمک یک پنس
روغن مایع سه چهارم پیمانه
وانیل یک دوم  قاشق چای خوری
ماست شیرین سه قاشق غذا خوری پر
پودر هل یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا بکینگ پودر و ماست را مخلوط میکنیم تا پف کند . تخم مرغ ، وانیل و پودر شکر را با هم پنج دقیقه میزنیم . روغن مایع رو وقتی تخم مرغ و شکر خوب پفکی شد ، اضافه کرده و کمی هم میزنیم . حالا مخلوط پف کرده ماست و بکینگ پودر رو با مواد تخم مرغی مخلوط میکنیم .

مرحله دوم
سپس آرد و نمک رو سه مرتبه الک کرده و به مواد اضافه کرده و هم میزنیم . در این مرحله ، غلظت مواد کمی سفت تر از مواد کیک باید باشد ، تقریبا مثل غلظت حلوا  مناسب است.

مرحله سوم
نیم ساعت تو ظرف درب دار داخل فریزر قرار میدیم . از فریزر که بیرون آوردیم ، با دست چرب ، اندازه یک گردو بزرگ برداشته گرد میکنیم و بین دو کف دست کمی فشار میدیم و یا به شکل بیضی اینکار رو میکنیم . توی کنجد غلط می دهیم. داخل فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه به مدت بیست دقیقه میگذاریم تا بپزد . تا جایی که دور شیرینی طلایی بشود .

پیشنهاد : قالب سیلیکونیم رو چرب کرده و کمی کنجد پاشیده و بعد توپ های کوچک از خمیر برداشته و یه تیکه کاکائو وسط خمیر گذاشته و گرد کرده و داخل قالب گذاشت . دمای 170 درجه حدود نیمساعت مناسب است.

چون دمای فرها متفاوت است بعد از بیست دقیقه چک کنید . اگه یه ظرف آب داخل فر بذارید هم عالی میشود.2

آموزش درست کردن کلوچه کنجدی با چند روش


کلوچه کنجدی با مغز بادام

کلوچه ای نرم و خوشمزه بدون نیاز به روغن جامد یا روغن قنادی که نیاز به ترازو هم نداره.فقط همه مواد رو نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط بزارید.

مواد لازم
3 پیمانه آرد قنادی
3/4 پیمانه پودر قند یا پودر شکر الک شده
2 عدد تخم مرغ
3/4 پیمانه روغن مایع
3 ق غ ماست شیرین
1 ق غ بکینگ پودر
1/8 ق چ نمک
وانیل نصف ق چ
1/4 ق چ پودر هل
کنجد حدودا نصف لیوان

طرز تهیه
همه مواد را آماده کنار دستمان میگذاریم.آرد،نمک و پودر هل را با هم مخلوط کرده و سه بار الک میکنیم.

ماست و بکینگ پودر را در ظرف مناسبی مخلوط کرده و کنار میگذاریم.

تخم مرغها ، پودر قند(اگر نداشتید شکر را آسیاب و بعد الک کنید)و وانیل را ۵ دقیقه با دور تند همزن میزنیم تا کرمی رنگ و کشدار شود.

بعد روغن مایع را اضافه کرده و ۳۰ ثانیه در حد مخلوط شدن فقط هم میزنیم.سپس مخلوط ماست و بکینگ پودر که کف کرده را اضافه میکنیم و ۳۰ ثانیه در حد مخلوط شدن هم میزنیم.

مخلوط آرد الک شده را در سه مرحله افزوده و با لیسک مخلوط میکنیم.خمیر نهایی کلوچه غلیظ و کشدار هست و بافتی تقریبا شبیه حلوا دارد.

خمیر را در ظرفی دردار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در فریزر گذاشته تا چسبندگی خمیر کم شود و قابل فرم دادن با دست شود.بعد از بیرون آوردن از فریزر دستتان را کمی چرب کنید و هر بار به اندازه یک گردو یا یک ق غ از خمیر بردارید و در دست گرد کنید و در کنجد بغلطانید.خمیرهای کلوچه را در سینی فر با فاصله قرار دهید.(نیاز به کاغذ روغنی و چرب کردن ندارد)چون کلوچه ها پف میکنند حتما از هم فاصله داشته باشند.و خمیر را همان طور گرد کرده بگذارید صافش نکنید چون خودش در حین پخت کمی پهن میشود.

سینی حاوی خمیر کلوچه را در فر یک ربع از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ بگذارید به مدت ۲۰ تا نهایتا ۲۵ دقیقه بپزند.بعد ۲۰ دقیقه با خلال دندان چک کنید اگر تمیز بیرون آمد فر را خاموش کنید.برای خودم همان بعد ۲۰ دقیقه پخته بودند.

کلوچه ها بعد از پخت نرم هستند وقتی از فر بیرون آوردید کلوچه خودش را میگیرد.بنابراین بعد از پخت کمی فرصت دهید بعد از سینی بردارید.زیاد از حد هم در فر نمانند چون خشک و سفت میشوند زیرشان کمی طلایی شود کافیست.3


پی نوشت:
1.www.ashpazibama.com
2.www.saat24.news
3.www.mamifood.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.