دستور تهیه سه نوع لواشک خانگی

لواشک خوراکی کاملا طبیعی و دست ساز است که اتفاقا خانگی اش طرفداران بیشتری دارد. در ادامه میخواهیم روش پخت سه نوع لواشک را توضیح دهیم.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سه نوع لواشک خانگی

لواشک سیب


مواد لازم
سیب خرد شده: ۸ پیمانه
سرکه سیب: ۱ پیمانه
دارچین: ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه
۱. فر را تا ۱۷۰ درجه فارنهایت (۷۶ درجه سلسیوس) گرم کنید. یک سینی فر را با یک لایه سلیکونی یا صفحه پلاستیکی مخصوص مایکروویو بپوشانید.

۲. سیبها، سرکه سیب و دارچین را داخل یک قابلمه بزرگ ترکیب کنید. آن‌ها را به جوش برسانید، سپس گرما را به درجه پایین کاهش دهید. بهم بزنید و بگذارید به آرامی قل بخورد تا زمانی که سیب‌ها نرم شوند.

۳. این ترکیب را داخل مخلوط کن بریزید تا پوره شود سپس آن را داخل سینی فر آماده شده بریزید. به آرامی تکان دهید تا کل سطح سینی را گرفته و سطحی یکدست داشته باشد. میوه‌ها را تا زمانی که بیشتر آب خود را از دست بدهد، اما هنوز کمی چسبناک باشد، به پختن ادامه دهید.

۴. بگذارید به طور کامل خنک شود سپس آن را به صورت نوار‌هایی ببرید. آن‌ها را در ظرفی دردار نگهداری کنید.


لواشک هندوانه


مواد لازم
هندوانه مکعبی شده: ۸ پیمانه
شکر سفید: ۲/۳ پیمانه

طرز تهیه
۱. دو سینی فر را با صفحه سیلیکونی بپوشانید. فر را تا ۱۷۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

۲. هندوانه را پوره کنید، آن را از تنظیف یا الک خیلی ریز رد کنید. تقریبا تمام آب آن را خالی کنید و برای مصرف خوراکی نگه دارید.

۳. بخش جامد هندوانه را با شکر ترکیب کنید. دانه‌های آن را خارج کنید و دور بیندازید. در صورت نیاز دوباره در مخلوط کن بریزید تا مخلوطی یکدست شود.

۴. این ترکیب را دو قسمت کرده و در سینی‌های فر بریزید، آن را پهن کنید در حدی که قطر نیم سانتی داشته باشد. به مدت ۳ ساعت یا تا زمانی که رطوبت نداشته باشد، اما مقداری چسبناک باشد، بگذارید در فر بماند. سینی‌ها را ۱۸۰ درجه بچرخانید و هر یک ساعت تا زمان اتمام کار، این کار را انجام دهید.

۵. لواشک آماده شده را روی تخته برش بگذارید و آن را به اندازه دلخواه برش بزنید. آن را در کاغذ روغنی و در ظرفی دردار نگهداری کنید. 1


لواشک زردآلو و گلابی


مواد لازم
زردآلو: یک کیلوگرم
گلابی: سه عدد
نمک: نصف قاشق مرباخوری
آب: دو لیوان

دستور تهیه سه نوع لواشک خانگی

طرز تهیه
زردآلو‌ها را بشویید و بگذارید آبشان برود. تمام زردآلو‌ها را دو نیم کرده و هسته آن‌ها را خارج کنید. زردآلو‌های دو نیم شده را داخل قابلمه بریزید. گلابی‌ها را شسته و قاچ کنید. چوب و هسته میانی آن‌ها را خارج کنید و همراه زردآلو‌ها داخل قابلمه بریزید. آب را اضافه کنید.

ابتدا با حرارت بالا و بعد از جوش آمدن با حرارت پایین آن را بپزید. نمک را فراموش نکنید. به خاطر بافت سفت گلابی این لواشک زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. باید آن را هم بزنید. بعد از گذشت تقریبا سه ساعت وقتی دیگر میوه‌ها قابل شناسایی نبودند، حرارت را خاموش کنید.

بگذارید قابلمه سرد شود و بعد آن را داخل آبکش یا صافی بریزید که زیرش لگن مناسبی قرار دارد. دستکش بپوشید و مخلوط لواشک را صاف کنید، چون ممکن است دانه‌های بافت گلابی زیر دندان حس شود، صافی ریزتری انتخاب کنید. مخلوط غلیظ تری نسبت به لواشک آلو رو به رو می‌شوید. پس حواستان باشد سینی بزرگ تری انتخاب کنید و لایه نازک تری از آن را داخل ظرف پهن کنید. 2


لواشک چند میوه


مواد مورد نیاز
آلو سیاه، زرد آلو، شلیل، هلو، زرد آلو، زرشک دو کیلوگرم
نمک دو قاشق غذاخوری (به دل‌خواه قابل تغییر هست)

دستور تهیه سه نوع لواشک خانگی

طرز تهیه لواشک چند میوه
بخش مهم دستور امروز ما همون آماده کردن ماده اصلی لواشک و پهن کردن اون توی سینی هست. در مرحله بعد باید زمان بدید تا این میکس میوه‌ای به اندازه کافی خشک بشه. حدوداً زمانی که نیاز هست تا به این مرحله برسیم بین یک‌ونیم تا دو ساعت است. این زمان با توجه به بافت میوه مورد استفاده فرق می‌کنه. لازمه اشاره کنیم برای خشک شدن لواشک امروز به دو روش رایج، اشاره خواهیم کرد.

توی اولین مرحله میوه‌هامون رو با آب سرد می‌شوریم و اگر خرابی دارند جدا می‌کنیم.

بعد همه میوه‌ها رو توی قابلمه ریخته و روی حرارت کم قرار می‌دهیم. سر قابلمه را می‌گذاریم و زمان می‌دهیم تا کم‌کم میوه‌ها له شده و اصطلاحاً آب‌بندازن. در این فاصله، تا زمانی که میوه‌ها کاملاً له شوند می‌توانید با کمک کف‌گیر چوبی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا سریع‌تر به حالت مطلوب برسند.

در مرحله بعد زمانی که میوه‌ها کاملاً بافت خود را از دست دادند و به شکل مایع در آمدند با کمک آب‌کش و ظرف مناسب، شروع به صاف‌کردن اون می‌کنیم.

آبکش را روی کاسه قرار داده و محتوا قابلمه را درون آب‌کش می‌ریزیم. با کمک کف‌گیر روی میوها فشار می‌آوریم تا آب‌میوها کامل دورن کاسه ریخته شود. در مرحله بعد با کمک دست و دستکش هسته‌های میوه‌ها را کاملاً از محتوای گوشتی له‌شده آن‌ها جدا می‌کنیم و باز با فشار کف دست روی مابقی میوه‌ها کمک می‌کنیم تا آب آن‌ها کامل به کاسه منتقل شود.

محتوای گوشتی باقی‌مانده درون آب‌کش را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً میکس می‌کنیم تا مواد یک‌دست پوره شوند. بعد از پوره شدن تفاله میوه‌ها یا همان بافت گوشتی میوه‌ها را به آب اولیه درون کاسه اضافه می‌کنیم و به خوبی به‌هم می‌زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

تا این مرحله مواد لواشک به صورت کامل تهیه شده است. مجدادا مواد را به قابلمه منتقل می‌کنیم و نمک را به دل‌خواه اضافه و چند دقیقه‌ای به‌هم می‌زنیم تا طعم نمک به خوبی درون مواد لواشک مخلوط شود.

نکته: ته سینی که قرار است برای خشک شدن لواشک‌ها از آن کمک بگیریم را با برس چرب می‌کنیم.

خشک کردن لواشک

روش اول
لواشک مایع را به قطر حداکثر نیم سانتی‌متر روی سطح سینی پهن می‌کنیم. سینی به مدت چند روز در جای خشک و خنک نگهداری شود. بعد به‌راحتی لواشک‌های خشک شده را برش می‌زنیم و به دل‌خواه رول می‌کنیم.

روش دوم
برای خشک کردن لواشک با کمک فر است. در این روش نیز سینی فر را چرب کرده و به قطر نیم سانتی‌متر لواشک مایع را در سینی پهن کرده و در فر در دمای 120 درجه به مدت سه الی چهار دقیقه با حرارت بالا و پایین قرار می‌دهیم تا لواشک میوه‌ایی ما کاملاً خشک شود.

نکته: دمای طبقات مختلف فرها با هم متفاوت هستند پس با توجه به نوع حرارت و طبقات فر ضمن پخته شدن، حتماً آن را چک کنید.

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن لواشک استفاده از نایلن یا همان کیسه فریزر هست. در این روش مواد لواشک‌رو با همان مدت زمان و دما، البته با ضخامت بسیار کمتر روی کیسه‌فریزر پهن می‌کنیم تا به خشکی مورد نظر برسیم.

نکته: بافت لواشک را یه دل‌خواه خودتان می‌توانید انتخاب کنید. ما در روش امروز تمایل داشتیم مواد گوشتی میوه‌ها بیشتر زیر دندان حس شوند به همین دلیل مدت زمان کمتری در مخلوط کن قرار دادیم.

یادآور می‌شویم، بهتر است میوه‌های با بافت یکسان انتخاب کنید. این کار در له‌کردن مواد و مدت زمانی که نیاز است صرف شود تا میوه‌ها کاملاً بافت گوشتی خود را از دست دهند به شما کمک خواهد کرد. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.bartarinha.ir
3.www.blog.okala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.