طرز پخت لواشک خانگی با پنج طعم مختلف

لواشک از انواع تنقلات خوشمزه می باشد که در انواع طعم های مختلف تهیه می شود و ما قصد داریم در اینجا روش تهیه پنج نوع لوشک را شرح دهیم.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت لواشک خانگی با پنج طعم مختلف

لواشک ماست و تمشک


مواد لازم
تمشک ارگانیک یخ زده: ۱ پیمانه
ماست پرچرب: ۲ پیمانه
اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
عسل: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
۱. همه مواد را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید. آن‌ها را پوره کنید تا صاف و یکدست شود.

۲. سینی‌های دستگاه خشک کن را با پلاستیک سلفون یا کاغذ فر بگذارید.

۳. مخلوط ماست و تمشک را روی ۲ تا سه سینی پهن کنید.

۴. دمای خشک کن را روی ۱۳۵ درجه بگذارید و زمان را روی ۶ تا ۸ ساعت. ابتدا از ۴ ساعت شروع کنید، چون میزان رطوبت ممکن است زمان را برای دیگری تغییر دهد.

۵. پس از آماده شدن لواشک، آن را به صورت نوار‌هایی با عرض ۵ سانتی متر برش بزنید.


لواشک تمشک و توت فرنگی


مواد لازم
تمشک و توت فرنگی: ۲ تا ۳ پیمانه
عسل: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (یا شکر)
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
۱. ۳ پیمانه مخلوط میوه (تمشک و توت فرنگی) را داخل غذاساز بریزید. شیرین کننده (عسل، استویا یا شکر) را بریزید. سپس آبلیمو را هم اضافه کنید. آبلیمو باعث براقیت رنگ مخلوط می‌شود. مواد را در غذاساز یا مخلوط کن پوره کنید.

۲. بعد یک سینی مخصوص فر را کاغذ روغنی با کیفیت یا پلاستیک سلفون مرغوب بگذارید. پوره میوه را داخل سینی ریخته و پهن کنید به طوری که قطر آن نهایتا، نیم سانت باشد.

۳. سینی‌ها را داخل فری با دمای ۱۷۰ درجه فارنهایت بگذارید به مدت ۴ تا ۶ ساعت بمانند یا تا زمانی که وسط آن چسبناک نباشد.

۴. پس از بیرون آوردن بگذارید خنک شود. حالا پلاستیک سلفون را بردارید (اگر کاغذ استفاده کردید، بگذارید کاغذ بماند)، لواشک‌ها را به صورت نوار‌هایی باریک به پهنای ۱ اینچ ببرید. می‌توانید پشت کاغذ یک نوار چسب رنگی بزنید تا رول‌ها را کنار هم نگه دارد. یا پس از رول کردن با یک کاغذ با نخ ببندید.

۵. برای نگهداری از آن‌ها به مدت طولانی می‌توان لواشک‌ها را در ظرفی دردار به مدت ۳ تا ۴ ماه در فریزر نگهداری کرد. 1


لواشک مخلوط


مواد لازم
آلبالو ۵۰۰ گرم
آلو قرمز ۵۰۰ گرم
زردآلو ۵۰۰ گرم
نمک نوک قاشق چای خوری

طرز پخت لواشک خانگی با پنج طعم مختلف

طرز تهیه

زمان پخت ۳۰ دقیقه

۱ میوه ها را بشویید غیر از آلو قرمز هسته آنها را خارج کنید و با نمک بگذارید با حرارت کم بپزد. (چون هنگام بیرون آوردن هسته آلبالوها آب آن خارج می شود، هنگام پخت میوه‌ها نیاز به آب اضافی ندارند.)

۲ آب‌ میوه‌ها که کشیده شد بگذارید تا سرد شود. داخل آبکش بریزید و زیر آن سینی بزرگ که چرب کردید را قرار دهید. میوه ها را ته آبکش با دست بفشارید تا پوره میوه داخل سینی بریزد.

۳ داخل سینی صاف کنید به طوری که ۱-۲ میلی متر ضخامت داشته باشد آن را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا آب آن‌ها بخار و خشک شود.

۴ بعداز آماده شدن از سینی جدا کرده و در اندازه های مختلف برش بزنید. 2


لواشک نارنگی


روش اول : روش تهیه لواشک نارنگی با شکر

مواد لازم
نارنگی : یک کیلوگرم
نمک : یک قاشق غذاخوری
شکر : یک قاشق غذاخوری
آب : یک پیمانه

طرز پخت لواشک خانگی با پنج طعم مختلف

مراحل تهیه لواشک
برای تهیه این نوع لواشک ابتدا پوست نارنگی ها را بگیرید و آن ها را درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس به نارنگی ها آب اضافه کنید و شکر و نمک را هم به آن ها بیفزایید و اجازه دهید تا نارنگی ها پخته شوند.

نارنگی های پخته شده را درون صافی بریزید و به کمک پشت قاشق آن ها را فشار دهید تا پوست سفید نارنگی ها جدا شود.

کف سینی نایلون تمیزی را پهن کنید سپس روی نایلون را چرب نمایید و مواد لواشک را درون سینی بریزید و سطح مواد را صاف کنید.

سپس لواشک را به مدت ۲۴ ساعت در فضای آزاد و زیر نور خورشید قرار دهید تا لواشک خشک شود.

روش دوم : دستور تهیه لواشک نارنگی بدون شکر

مواد لازم
نمک : به میزان لازم
جوهر لیمو : به میزان لازم
نارنگی : نیم کیلوگرم

مراحل تهیه لواشک
برای تهیه این نوع لواشک ابتدا پوست نارنگی ها را بگیرید و آن ها را وسط نصف نمایید سپس مقداری نمک به نارنگی ها بیفزایید و یک فنجان آب به نارنگی ها اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی پخته و نرم شوند. در صورت تمایل می توانید برای ترش شدن لواشک نارنگی به مایه لواشک مقداری جوهر لیمو بیفزایید.
نارنگی های پخته شده را درون آبکش بریزید و آن ها را با کف دست فشار دهید سپس آن ها را درون سینی که کف آن را چرب کرده اید پهن نمایید. می توانید لواشک را در هوای آزاد خشک نمایید یا سینی حاوی لواشک را درون فر قرار دهید و لواشک را خشک کنید.

نکات طلایی برای تهیه لواشک نارنگی
۱.برای جلوگیری از تلخ شدن لواشک بهتر است پوست نارنگی ها را به خوبی بگیرید.

۲. برای خوش طعم تر شدن لواشک مقدار کمی نمک به نارنگی ها بیفزایید.

۳. برای خشک کردن لواشک در فر بهتر است سینی را به مدت دو تا سه ساعت در بالاترین طبقه فر و با کم ترین دما بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه سانت قرار دهید و اجازه دهید تا لواشک تیره و خشک شود.

۴. اگر اطراف لواشک تیره و خشک شد ولی قسمت وسط آن هنوز نرم نشده باشد باید سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا لواشک به مدت دو ساعت در فضای باز بماند و سرد شود سپس سینی را دوباره درون فر قرار بدهید تا همه قسمت های لواشک تیره و خشک شود.

۵. لواشک باید خشک شود تا بتوانید به راحتی آن را از روی پارچه جدا نمایید.

۶. به کمک کارتر پیتزا قسمت های کناری لواشک را صاف نمایید و به صورت نواری آن را برش بزنید. 3


لواشک


مواد مورد نیاز
آلو زرد یا گوجه سبز : ده کیلو
نمک : به مقدار مورد نیاز
شکر : به مقدار مورد نیاز
نایلون متری شفاف : به متراژ مورد نیاز
سینی تخت و بزرگ : به تعداد لازم
جوهر لیمو یا قره قروت : به دلخواه

طرز پخت لواشک خانگی با پنج طعم مختلف

روش تهیه
بهتر هست که به میوه فروشی مراجعه کنین و ازش آلوچه ها یا میوه های شل شده و رسیده رو بخواهین. معمولاً همه میوه فروش ها، صندوق یا ظرفی رو اختصاص میدن به میوه های خیلی رسیده و شل شده و اونها رو از میوه های سفت و خوب سوا میکنن و با نصف قیمت و حتا کمتر به فروش میرسونن. حتا اگر زخمی و شل و وا رفته هم بودن اشکالی نداره و خیلی هم خوب هست ! به مقدار دلخواهتون بخرین و بیارین خونه. اونها رو بشورین و آبکش کنین. لازم نیست بذارین آبش بره. همه رو توی یک قابلمه بزرگ بریزین. به ازای هر کیلو آلو یا هر نوع میوه ای، بین یک تا نصف لیوان آب اضافه میکنیم. و زیر قابلمه رو روشن کرده و میذاریم آروم آروم بپزن. میتونین کمی نمک هم اضافه کنین برای پخت سریعتر و له شدن و آب انداختن بیشتر. وقتی آلوها وا رفتن و له شدن و از پوست و هسته جدا شدن که در زمان خیلی سریعی این اتفاق می افته، اجاق رو خاموش کنین و بذارین سرد بشه. سپس آلوها رو توی یک سینی بزرگ که بهتره سینی روحی مخصوص آبکش کردن برنج باشه،ریخته و خوب هم بزنین با دست تا عصاره آلو از زیر سوراخ های سینی خارج بشه و فقط پوست و هسته های آلو باقی بمونه. وقتی همه عصاره ها رو گرفتین، عصاره رو روی اجاق بذارین دوباره تا آروم آروم بجوشه و غلیظ بشه به سفتی ماست. در این مرحله عصاره شما ترش تر هم میشه. به مایه لواشک حالا نمک بزنین و مرتب بچشین. زیاد نمک نزنین چون وقتی آبش تبخیر بشه شورتر هم میشه. وقتی مقدار نمک مناسب شد در این مرحله لواشک آماده پهن کردن هست. همچنین اگه آلوی شما شیرینیش کم بود بهتره کمی شکر هم بهش اضافه کنین تا ترش و شیرین بشه.

اگر ترشی اون کم بود، میتونین کمی جوهر لیمو یا قره قروت اضافه کنین تا ترش تر بشه ولی معمولاً بهتر هست که لواشک ترش و شیرین یا ملس باشه که هم به معده آسیب نرسونه اسیدیته بالای اون و هم به مینای دندان ها. اضافه کردن نمک و جوهر لیمو هم برای مزه دار شدنش و هم جلوگیری از کپک زدن هم هست و اگر تمایل به ملس بودن دارین، اصلاً نیازی نیست که بهش اضافه بشه ! جوهر لیمو در واقع همون اسید سیتریک هست که از مرکبات به دست میاد و در تهیه تمام نوشابه ها و کولاها استفاده میشه ازش و ضرری برای بدن نداره !

حالا چند تا سینی بزرگ بیارین. از قبل باید روی سینی ها رو نایلون کشیده باشین. قدیم که نایلون نبود، کف سینی ها رو کمی با روغن مایع چرب میکردن و بعد مایع لواشک رو روی سینی ها میریختن و باعث میشد تا لواشک بعد از خشک شدن، راحت از کف سینی در بیاد. البته دقت کنید که سینی نباید فلزی باشه مگر اینکه روش نایلون کشیده باشین. مایع لواشک چون اسیدی هست باعث سیاه شدن و خوردگی سینی های فلزی میشه و فلز رو اکسید میکنه و برای سلامتی خوب نیست !!! اگر ادعاتون هم میشه پس قدیمی ها و مادر بزرگ ها توی سینی های مسی و روحی این کار رو میکردن، به دلیل نا آگاهی اونها و نبود وسایل امروزی بود !!!! این اکسیداسیون سرطان زاست !!

کشیدن نایلون هم یکی از دلایلش این هست و دلیل بعدی راحت کنده شدن لواشک. میتونین از سینی های چینی یا ملامین و پلاستیکی استفاده کنین. روکش نایلونی هم بهتره به نازکی نایلون های جلد کردن کتاب باشه که بقالی ها هم دارن. یا حتا کیسه فریزری رو باز کنین و کف سینی پهن کنین. حالا مایع لواشک رو روی نایلونی که کف سینی پهن شده میریزیم به صورتی که فقط یک ورقه یک تا دو میلیمتری همه جاش رو بگیره و یکنواخت باشه. نه کلفت باشه نه خیلی نارک. و بعد سینی ها رو میذاریم جلوی آفتاب. بهتره روی سینی ها از توری هایی که برای حفظ مواد غذایی از دسترس زنبور و مگس در فضای باز استفاده میکنن، استفاده کنین تا گرد و خاک و حشرات روی اونها نشینه. بعد از چند روز که بستگی به شدت و تابش آفتاب داره، لواشک شما آماده ست. لواشک نه، باید خیلی خشک بشه و نه خیلی نرم ! اگر خیلی خشک بشه، به درد نمیخوره و اگر خیلی نرم باشه، کپک میزنه . 4


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.sarashpazpapion.com
3.www.arga-mag.com
4.www.shirinikade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.