دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب ناگهان قطع شود و باعث آسیب بافتی شود. وضعیتی که حتی زندگی فرد را تهدید می‌کند. این حالت، معمولاً نتیجه انسداد یک یا تعدادی از عروق کرونری است. انسداد می‌تواند با ایجاد پلاک، ماده‌ای متشکل از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی پیشرفت کند.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم
حمله قلبی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. از علائم حمله قلبی می‌توان به درد قفسه سینه، ضعف و … اشاره کرد.

رگ‌های خونی اغلب در اثر رسوب چربی، کلسترول و سایر مواد که به آنها پلاک گفته می‌شود، دچار انسداد می‌شوند. پلاک در نهایت از بین می‌رود و لخته تشکیل می‌شود که سبب توقف جریان خون شده و درنتیجه ممکن است بخشی از عضله قلب را از بین ببرد.

حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد می‌تواند مرگ‌بار باشد؛ اما درمان آن در طول سال‌ها به طور چشمگیری بهبود یافته است. اگر زمانی دچار حمله قلبی شدید حتما با اورژانش تماس بگیرید.
 

انفارکتوس حاد میوکارد چیست؟

انفارکتوس حاد میوکارد، نام پزشکی حمله قلبی است. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب ناگهان قطع شود و باعث آسیب بافتی شود. وضعیتی که حتی زندگی فرد را تهدید می‌کند. این حالت، معمولاً نتیجه انسداد یک یا تعدادی از عروق کرونری است. انسداد می‌تواند با ایجاد پلاک، ماده‌ای متشکل از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی پیشرفت کند.

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

تشخیص حمله قلبی یک ماه پیش از وقوع آن

عدم توجه و نادیده گرفتن شرایط سلامت و خطرات می تواند موجب ضرری جبران ناپذیر و مرگبار شود. پیش از وقوع حمله قلبی بدن ممکن است با ارائه برخی نشانه ها به شما هشدار دهد. در ادامه با برخی از این نشانه های شایع که می توانند یک ماه پیش از وقوع حمله قلبی شکل بگیرند بیشتر آشنا می شویم.
 

ناراحتی معده

در شرایطی که انتخاب های غذایی یا آنفلوانزا معده را می توان دلیل احساس درد در ناحیه شکم دانست، اما باید به بروز هرگونه مشکل ناگهانی در بلع، حالت تهوع، استفراغ، یا ناراحتی کلی معده توجه داشت.

معده و قلب دارای ارتباطی پیچیده هستند. از این رو، زمانی که معده نشانه های ناراحتی و پریشانی را نشان می دهد، ممکن است نشانگری از بروز مشکل در قلب نیز باشد.
 

خستگی شدید

تجربه گاه به گاه خستگی شدید، به ویژه در دنیای امروز که همه چیز بسیار سریع شده است، مساله ای شایع محسوب می شود. اما اگر به طور ناگهانی با احساس خستگی و ضعف شدید که دلیلی برای آن نمی یابید مواجه شده اید، این شرایط می تواند نشانه ای از بروز مشکلی جدی‌تر از استرس روزانه باشد.

در این حالت از خستگی کارهای ساده ایی مانند دوش گرفتن یا مرتب کردن تخت خواب نیز فعالیت هایی بسیار دشوار برای قربانی آینده حمله قلبی به نظر می رسند. احساس خستگی و بی حالی اغلب بدون دلیل خاص و حتی در صورت انجام کارهای ساده رخ می دهد.

اگر با احساس خستگی بدون انجام فعالیت جسمانی خاص یا استرس بیش از حد مواجه هستید، به آنچه بدن تلاش می کند به شما بگوید توجه بیشتری داشته باشید. از آنجایی که خستگی بی دلیل و ناگهانی یکی از نشانه های هشداردهنده پیش از وقوع حمله قلبی است، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.
 

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از مشکلاتی است که بسیاری از قربانیان حمله قلبی پیش از وقوع این شرایط آن را تجربه می کنند.

حتی زمانی که نشسته اید یا تنها فعالیت های عادی روزانه را انجام می دهید، ممکن است با تنگی نفس مواجه شوید. اختلالات قلبی می توانند بر سطح جریان اکسیژن در خون اثرگذار باشند و تنفس را برای شما دشوارتر سازند. این شرایط می تواند به احساس سرگیجه و تنگی نفس روزانه چند هفته پیش از وقوع حمله قلبی منجر شود.


اختلالات خواب

اگر سر میز شام یا هر نقطه دیگر خانه در طول روز خوابتان می برد، این ممکن است نشانه ای هشدار دهنده از بروز مشکل در بدن باشد. از سوی دیگر، اگر با بی خوابی مواجه هستید نیز ممکن است بدن در تلاش برای بیان بروز مشکل باشد.

اختلالات خواب می توانند نشانه ای از بروز اختلال در سطوح اکسیژن بدن باشد که به واسطه بیماری قلبی یا بروز مشکل در سرخرگ ها شکل گرفته اند. اگر تا پیش از این، الگوهای خواب منظم داشته اید، اما اکنون بی قراری یا دشواری در به خواب رفتن و خواب باقی ماندن را تجربه می کنید، این شرایط ممکن است نشانه ای هشداردهنده از بروز مشکل در بدن باشد.
 

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

سینه درد

بیشتر بیماران یک ماه پیش از وقوع حمله قلبی احساس تنگی، فشار یا درد کلی در قسمت سینه خود را تجربه می کنند. اما افراد بسیاری پس از برطرف شدن این ناراحتی دیگر توجهی به آن نمی کنند، در شرایطی که می تواند به بروز مشکلی جدی در بدن اشاره داشته باشد.

اگر با احساس تنگی و فشار ناگهانی در ناحیه سینه خود مواجه شده اید یا احساسی غیر عادی در قلب خود دارید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

توجه به نشانه ها و علائمی که بدن پیش از وقوع حمله قلبی یا شرایط سلامت جدی دیگر ارائه می کند می تواند جان شما را نجات دهد.
 

علائم حمله قلبی چیست؟

اگر هر کدام از موارد زیر در شما بیش از 5 دقیقه طول بکشد، مشکوک به علائم حمله قلبی هستید؛ بنابراین هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید.
 

علائم حمله قلبی عبارت‌اند از:

 آنژین صدری: درد قفسه سینه یا ناراحتی در مرکز قفسه سینه. همچنین به عنوان سنگین بودن، تنگی، فشار، درد، سوزش، بی‌حسی، پر شدن و یا احساساتی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد توصیف می‌شود. گاهی اوقات به اشتباه تصور می‌شود که سوء هاضمه یا سوزش سر دل است.

درد یا ناراحتی در سایر قسمت‌های فوقانی بدن: شامل بازوها، شانه چپ، پشت، گردن، فک و یا معده

* دشواری تنفس یا تنگی نفس
* عرق کردن یا عرق سرد
* احساس خفگی (ممکن است مانند سوزش سر دل باشد)
* تهوع یا استفراغ
* سرگیجه، ضعف شدید یا اضطراب
* ضربان قلب سریع یا نامنظم
* علائم حمله قلبی در زنان گاهی متفاوت است

اگر چه بیشتر زنان و مردان علائم حمله قلبی را با درد قفسه سینه گزارش می‌کنند، زنان نسبت به مردان کمی بیشتر علائم حمله قلبی غیر معمول را گزارش می‌دهند. زنانی که دارای علائم حمله قلبی مبهم هستند، موارد زیر را گزارش کرده‌اند:

* درد پشت یا شانه
* درد شکم یا درد فک
* فشار یا درد در مرکز قفسه سینه
* دردی که به بازو گسترش می‌یابد
* خستگی غیرمعمول برای چند روز

در مطالعات زنان مبتلا به انفارکتوس حاد قلبی (MI) اغلب علائم حمله قلبی گزارش شده عبارت بودند از: خستگی غیرعادی، اختلالات خواب، تنگی نفس، سوء هاضمه و اضطراب.

اکثر زنان (78٪) بیش از یک ماه قبل از حمله قلبی، حداقل یکی از علائم حمله قلبی گفته شده در بالا را گزارش کرده‌اند.
 

علائم حمله قلبی خفیف یا خاموش

بعضی از افراد، مبتلا به حمله قلبی بدون علائم (انفارکتوس میوکارد «خاموش») هستند. حمله قلبی خفیف یا خاموش می‌تواند برای تمام افراد اتفاق بیفتد، هرچند که در زنان یا بیماران مبتلا به دیابت رایج‌تر است.

سکته قلبی خفیف ممکن است در طول معاینات پزشکی تشخیص داده شود. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی یک ساعت پس از شروع علائم حمله قلبی است. هنگامی که حمله قلبی اتفاق می‌افتد، زمان محدودی قبل از آسیب مهم و طولانی مدت به عضله قلب وجود دارد. اگر در طول حمله قلبی منطقه بزرگی از قلب آسیب دیده باشد، بهبود کامل آن بسیار سخت‌تر است.

اگر بیماری عروق کرونر داشته باشید، ممکن است حمله قلبی دوباره رخ دهد. درمان‌هایی نظیر داروها، عمل جراحی قلب باز و روش‌های مداخله‌ای درمان بیماری عروق کرونر نیست، بنابراین هنوز هم مهم است که شیوه زندگی سالم داشته باشیم.

 

علل حمله قلبی

قلب، عضو اصلی سیستم قلبی عروقی شما شامل انواع مختلفی از عروق خونی است. برخی از مهم‌ترین عروق، شریان‌ها هستند. آنها خون را به قلب و تمام اعضای بدن می‌برند. شریان‌های عروق کرونری به طور خاص به عضله قلب، خون‌رسانی می‌کنند. هنگامی که این سرخرگ‌ها با ایجاد پلاک مسدود یا تنگ شوند، جریان خون به قلب شما می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد یا به طور کامل متوقف شود. این حالت می‌تواند یک حمله قلبی ایجاد کند.
 

چندین عامل ممکن است منجر به انسداد شریان‌های عروق کرونر شود، از جمله:

کلسترول بد: که با نام لیپوپروتئین (LDL) با چگالی کم نامیده می‌شود، یکی از دلایل اصلی انسداد در شریان‌ها است. کلسترول یک ماده بی‌رنگ است که در غذا مصرف می‌شود. کلسترول LDL می‌تواند به دیواره‌های شریان‌های شما برسد و پلاک تولید کند. پلاکت خون که به لخته شدن خون کمک می‌کند، ممکن است به پلاک برسد و با گذشت زمان باعث کنده شدن و ایجاد لخته خون شود.

چربی اشباع شده: چربی‌های اشباع شده ممکن است به ایجاد پلاک در عروق کرونر کمک کنند. چربی اشباع شده بیشتر در محصولات گوشتی و لبنی، از جمله گوشت گاو، کره و پنیر یافت می‌شود. این چربی‌ها با افزایش کلسترول بد در سیستم خون شما و کاهش میزان کلسترول خوب می‌تواند منجر به انسداد شریان‌ها شود.

چربی‌های ترانس: نوع دیگری از چربی که سبب مسدود شدن عروق می‌شود، چربی ترانس یا چربی هیدروژنه است. چربی ترانس معمولاً به صورت صنعتی تولید می‌شود و می‌تواند در انواع غذاهای فرآوری شده یافت شود. چربی ترانس معمولاً بر روی برچسب‌های مواد غذایی به عنوان روغن هیدروژنه یا روغن هیدروژنه شده ذکر شده است.

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

چه کسانی در معرض خطر انفارکتوس حاد قلب یا حمله قلبی هستند؟

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهند، از جمله:

فشار خون بالا: اگر فشار خون بالا دارید، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستید. فشار خون طبیعی در حدود 120/80 (میلی‌متر جیوه) است. با افزایش اعداد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد. داشتن فشار خون بالا باعث صدمه به شریان‌ها و تسریع در ایجاد پلاک می‌شود.

سطح کلسترول بالا: سطح بالایی از کلسترول در خون شما خطر ابتلا به انفارکتوس حاد قلبی را افزایش می‌دهد. شما ممکن است با تغییر دادن رژیم غذایی یا مصرف داروهای خاصی به نام استاتین، کلسترول را کاهش دهید.

سطح تری‌گلیسیرید بالا: خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. تری گلیسرید نوعی چربی است، برخی از تری گلیسیرید ممکن است در شریان‌ها شما باقی بماند و به ایجاد پلاک کمک کند.

دیابت و سطح قند خون بالا: دیابت یک بیماری است که باعث افزایش سطح قند خون و یا قند خون می‌شود. سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونر شود. این یک وضعیت جدی است که می‌تواند حملات قلبی را در برخی افراد ایجاد کند.

چاقی: اگر شما دارای اضافه وزن هستید، احتمال رخداد حمله قلبی در شما بالاتر است. چاقی با شرایط مختلفی همراه است که خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد، از جمله:

* دیابت
* فشار خون بالا
* سطح کلسترول بالا
* سطوح تری گلیسیرید بالا

سیگار کشیدن: مصرف دخانیات خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است به سایر بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود.
 
دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

سن: خطر ابتلا به حمله قلبی با سن افزایش می‌یابد. مردان بعد از 45 سالگی در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند و زنان بعد از 55 سالگی در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند.

سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های اولیه قلب دارید، احتمال ابتلا به حمله قلبی در شما بیشتر است.
سایر عوامل:  عوامل دیگری که می‌توانند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهند عبارت‌اند از:

* استرس
* ورزش نکردن
* استفاده از برخی مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین
* سابقه پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری
 

۷ عامل که شما را سکته قلبی می دهند!

با علت های تاثیرگذار روی سکته قلبی آشنا شوید.

آیا می دانستید سکته قلبی به هوای خیلی سرد، افسردگی، فشار کاری، خوردن غذاهای سنگین دیرهضم و حتی بیماری‌های لثه هم می تواند ارتباط داشته باشد؟
من هم مثل شما در ابتدا با خواندن این جمله خیلی تعجب کردم که هوای سرد چه ربطی می تواند به سکته قلبی داشته باشد، اما با خواندن ادامه این مطلب متوجه شدم که دانستن این عوامل چقدر می تواند مهم باشد.

جدیدا در ایالت فلوریدای آمریکا تحقیقی روی بیمارانی که سکته قلبی داشتن انجام شده  است که نتایج خیلی خیلی عجیبی در پی داشته است. یکی از نتایج خیلی عجیب و جالب این تحقیق این بوده است که ۵۰ درصد بیمارانی که به خاطر سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بودن کلسترول خون آن ها بالا نبوده و شمار زیادی از آن ها حتی فشار خون در حد طبیعی داشته اند و جالب تر این که حتی اهل سیگار هم نبوده اند.

این آمار نشان می دهدکه سکته قلبی عوامل پنهانی هم دارد که برای خیلی ها شناخته شده نیست. عواملی که اهمیت خیلی زیادی دارند و می توانند مانع ابتلا به سکته قلبی و خدای نکرده مرگ و میر افراد به این علت بشوند، چرا که متاسفانه سکته قلبی در خیلی از کشورهای دنیا اولین عامل مرگ و میر به شمار می رود. حال با این مقدمه وقتش رسیده است که باهم این عاملان پنهان را بشناسیم و حواسمان به آن ها باشد.
 

۱- افسردگی

افسردگی مزمن می تواند باعث بروز سکته و ناراحتی‌های قلبی- عروقی بشود. افسردگی به عنوان عاملی مستقل و جدا از عوامل دیگر مثل سیگارکشیدن، چاقی و عدم تحرک در بروز سکته قلبی موثر است. هرچند در گذشته تصور اغلب پزشکان این بوده است که درمان افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی تاثیری روی بهبود حال آن ها ندارد اما مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشون می‌دهد درمان افسردگی قبل از بروز علائم بیماری قلبی- عروقی خطر ابتلا به سکته قلبی را تا ۵۰درصد کاهش می‌دهد.

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

۲- هوای سرد

هوای خیلی سرد باعث تنگ شدن و انقباض رگ‌ها و درنتیجه بالا رفتن ناگهانی فشارخون می‌شود. در واقع هر چه هوا سردتر باشد خطر سکته قلبی هم بیشتر می شود. برای اثبات این موضوع بهتره است بدانید که هر ساله ۱۱هزار شهروند آمریکایی با بروز سرمای شدید و بارش سنگین برف به علت سکته و ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند. همچنین براساس تحقیقات جدیدی که توسط انجمن بیماری‌های قلبی در ایالات‌متحده انجام شده هوای بسیار سرد همراه با رطوبت بالا و تغییرات شدید و ناگهانی دما باعث افزایش خطر سکته قلبی و بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شود. ارتباط جالبی بین سرما و خطر ابتلا به سکته قلبی وجود دارد، یعنی تقریبا با هر ۵ درجه کاهش دما، خطر بروز سکته قلبی ۳ درصد بیشتر می شود.
 

۳- فشار کاری

استرس عامل یک سوم ارجاعات بیماران مبتلا به سکته قلبی به بیمارستان به حساب می آید و استرس ناشی از فشار کار، خطر ابتلا به سکته قلبی را می تواند تا دو برابر افزایش بدهد. استرس قابل کنترل است و می توانید با انجام یک سری فعالیت ها استرس خود را کاهش بدهید و در نتیجه از خطر ابتلا به سکته قلبی در امان بمانید.
 

۴- مراقب افزایش سطح میلوپراکساید خود باشید

براساس تحقیقات موسسه کلیولند، سطوح میلوپراکساید(نشانگر التهابی در بدن که از مواد سازنده گلبول‌های سفید است) بهترین نشانه برای تشخیص خطر سکته قلبی است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سطح میلوپراکساید باعث می‌شود کلسترول خوب به کلسترول بد تبدیل شده و در رگ‌ها رسوب کند. با آزمایش خون می‌توان سطح میلوپراکساید را اندازه‌گیری کرد. بالا بودن سطح این ماده باعث می‌شود تا خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد دو برابر افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از التهاب در بدن و پایین آوردن سطح میلوپراکساید، کم کردن وزن، انجام ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر مواد قندی و چربی است.
 

۵- شکر و کربوهیدرات‌های ساده

براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده شیرینی‌ها، شکلات و آبنبات نه‌ تنها باعث چاقی می‌شوند بلکه می‌توانند کشنده هم باشند. در واقع با افزایش مصرف مواد قندی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می کند. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مثل سیب‌زمینی تنوری هم می‌تواند برای سلامت قلب ضرر داشته باشد چراکه این مواد در جریان خون به سرعت به قند تبدیل شده و باعث آسیب دیدن عروق و ایجاد مقاومت به انسولین می شود که عامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی به حساب می آید. این مواد عامل بالا رفتن کلسترول خون هم هستند و از این طریق قلب را دچار مشکل می‌کنند.
 

۶- سردرد‌های میگرنی شدید

براساس گزارش همایش سالانه انجمن نورولوژی ایالات‌متحده، خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق در خانم‌های مبتلا به میگرن که دچار علائم اورا (یعنی علائم قبل از شروع سردرد مثل تاری دید و … ) هستن بیشتر از سایر افراد است. در تحقیق طولانی مدت انجمن سلامت زنان در ایالات‌متحده ۲۷هزار و ۸۶۰ خانم مورد بررسی قرار گرفتند و محققان به این نتیجه رسیدند که خطر سکته در خانم‌های مبتلا به میگرن همراه با علائم اورا نسبت به سایر خانم‌ها به میزان قابل‌توجهی بیشتر است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن خطر سکته را تا ۹۰ برابر افزایش می‌دهد که این آمار به خودی خود نشون دهنده ی اهمیت ترک سیگار به‌خصوص در افراد مبتلا به میگرن است.

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

۷- دهانشویه‌ ها

استفاده از بعضی دهان شویه ها می تواند سلامتی قلب شما را تهدید کند و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش بدهد. چرا که بعضی از دهانشویه ها از یک ضدعفونی‌کننده قوی به نام کلرواکسیدین استفاده می کنند که استفاده از این ماده باعث می شود تا فشارخون فردی که از این نوع دهانشویه استفاده می کند چند ساعت بعد از مصرف بالا بررود. توجه داشته باشید که این موضوع نبایستی باعث شود که شما مراقب وضعیت سلامتی خود نباشید، چرا که از طرف دیگر ابتلا به بیماری‌های لثه هم از عوامل مهم بروز سکته های قلبی هستند. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی ۴۲۰ نفر بین سنین ۶۰ تا ۷۶ سال انجام شده نشان می دهد که حفظ سلامت دهان و دندان به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش خطر تشکیل پلاک در عروق این افراد می شود که تاثیر خیلی زیادی روی وضعیت سلامت قلب افراد دارد.
 

تشخیص حمله قلبی

برای تعیین اینکه آیا شما حمله قلبی داشته‌اید، پزشک به صدای قلبتان گوش می‌دهد تا نارسایی‌های ضربان قلب را بررسی کند. پزشک ممکن است فشار خون شما را اندازه‌گیری کنند. پزشکان اگر متقاعد شوند که شما حمله قلبی داشته‌اید، احتمالاً آزمایش‌های تکمیلی را برای بررسی علائم حمله قلبی تجویز خواهند کرد. ممکن است الکتروکاردیوگرام (EKG) برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب شما انجام شود. آزمایش خون همچنین می‌تواند برای بررسی پروتئین‌هایی که با آسیب‌های قلبی مرتبط هستند، مانند تروپونین انجام شود. سایر آزمایش‌های تشخیصی عبارت‌اند از:

تست ورزش: بررسی عملکرد قلب تحت فعالیت جسمانی

آنژیوگرافی با کاتتریزاسیون کرونر: بررسی مسائل مربوط به انسداد در شریان‌ها

نوار قلب: نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (echocardiogram) برای کمک به شناسایی مناطق قلب شما که به درستی کار نمی‌کنند
 
دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

بعد از حمله قلبی چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

شانس شما برای از بین بردن یک حمله قلبی بستگی به میزان آسیب در قلب شما و نحوه دریافت درمان اورژانسی آن دارد. هرچه زودتر درمان دریافت کنید، بیشتر احتمال دارد که شما زنده بمانید. با این حال، اگر عضله قلب شما آسیب جدی دیده باشد، قلب شما ممکن است قادر به پمپ کردن مقدار مناسب خون در بدن شما نباشد. این حالت می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. آسیب قلب همچنین خطر ابتلا به ریتم‌های غیرطبیعی قلب یا آریتمی را افزایش می‌دهد.

بسیاری از افراد که حمله قلبی داشته‌اند، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. مهم است که با توجه به نگرانی‌های خود در طول درمان با دکتر خود صحبت کنید. اکثر افراد پس از حمله قلبی قادر به ادامه فعالیت‌های عادی خود هستند. با این حال، شما باید هر گونه فعالیت فیزیکی شدید را کاهش دهید. دکتر به شما کمک خواهد کرد تا یک برنامه مشخص برای بهبود و بازگشت به حالت عادی ایجاد کنید.

دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسیم

پیشگیری از حمله قلبی

گام‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از حمله قلبی، انجام شود. یک راه برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

این رژیم غذایی عمدتاً شامل:
* غلات کامل
* سبزیجات
* میوه‌ها
* پروتئین

شما همچنین باید مقدار مواد زیر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید:
* قند
* چربی‌های اشباع شده
* چربی ترانس
* کلسترول
* این امر برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا بسیار مهم است.
* در طول هفته ورزش کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید. ترک سیگار به طور قابل توجهی خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می‌دهد و سلامت قلب و ریه شما را بهبود می‌بخشد. شما همچنین باید از دود سیگنال دوم اجتناب کنید.
 

به چه پزشکی مراجعه کنم؟

اگر علائم حمله قلبی را در خود احساس کردید یا قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید، بهتر است برای کاهش علائم حمله قلبی و خطر حمله قلبی مجدد به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از لیست موجود در سامانه نوبت‌دهی دکتر دکتر، کمک گرفته و پزشک متخصص خود را در سطح کشور انتخاب کنید. شما می‌توانید از اینجا به لیست متخصصان قلب و عروق کشور دسترسی داشته باشید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت خبر آنلاین
سایت درمانکده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما