نکاتی در خصوص پنج ماهگی کودک

در این مقاله به نکاتی در خصوص پنج ماهگی کودک و نحوه تعامل با او در این سن اشاره شده است.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص پنج ماهگی کودک
چیزی تا تولد شش ماهگی فرزندتان باقی نمانده است و در پایان این ماه وزن او به حدود 15 تا 16 پوند و به عبارتی 80ر6 تا 25ر7 کیلوگرم  و قدش به حدود 25 اینچ یا 5ر63 سانتیمتر خواهد رسید. از بدو تولد هفته ای حدود نیم پوند (227 گرم) وزن اضافه کرده است اما این افزایش سریع وزن و قد به زودی روندی آهسته به خود می گیرد، البته اگر تا پیش از این شروع نشده باشد.
 
در پایان این ماه، فرزند شما باید بتواند خواب کاملی در طول شب داشته باشد بدون آنکه مابین آن از خواب بیدار شود. میزان کل خواب مورد نیاز او از ماه گذشته تغییر چندانی نکرده است، اما امکان دارد خواب بهتری داشته باشد و شب از خواب بیدار نشود. اکنون می توانید انتظار خواب  10 ساعته را در شب از فرزند خود داشته باشید. در صورتی که هنوز هم در طول شب از خواب بیدار می شود، شاید بهتر باشد برنامه روزانه او را مورد بررسی قرار داده یا روش های آموزش خواب متفاوتی را برایش امتحان کرده و در نظر بگیرید. روش های مختلفی برای خواب بهتر کودک در شب وجود دارد، از جمله روش «بدون گریه (no cry)» یا «گریه کودک تا خواب (cry it out)» وجود دارد. اینکه کدام روش برای فرزند شما بهتر جواب می دهد به خود کودک و نگرش شما بستگی دارد.
 
فرزند شما به زودی شروع به جابجایی و حرکت به اطراف می کند. او باید نحوه غلت خوردن از جلو به پشت یا از روی شکم به پشت را تا به حال آموخته باشد. این ماه به احتمال زیاد شاهد غلت زدن او در هر دو جهت خواهید بود. نه تنها غلت زدن او در این ماه بهتر می شود، بلکه خود را برای حرکت چهار دست و پا و راه رفتن آماده می کند. ممکن است او را ببینید که چهار دست و پا بلند شده و به عقب و جلو به حالت گهواره ای تکان می خورد یا پس و پیش می رود. در نهایت از حالت گهواره ای به چهار دست و پا راه رفتن پیشرفت خواهد کرد.
 
مهارتهای زبانی او نیز پیشرفت خواهند کرد. اکنون باید غان و غون کردن های بسیاری را از او بشنوید. او شروع به در کنار هم قرار دادن حروف صدادار و بی صدایی مانند «با ـ با ـ با» یا «ما ـ ما» یا «دا ـ دا» می کند. این رشد طبیعی کودک است، اما به این معنی نمی باشد که فرزند شما به طور کامل صحبت می کند. به طور کلی در این سن وقتی کودک می گوید «ما ـ ما» معنای واژه «مادر یا ماما» را نمی داند. او تنها در حال تمرین اصوات است. کمی طول خواهد کشید تا شروع به در کنار هم قرار دادن واژه های معنادار نماید.
اکثر متخصصان توصیه می کنند تا شش ماهگی کودک برای شروع غذاهای جامد بایستی صبر کردممکن است به فکر شروع تغذیه کودک خود با غذاهای جامد افتاده باشید. اکثر متخصصان توصیه می کنند تا شش ماهگی کودک برای شروع غذاهای جامد بایستی صبر کرد. دستگاه گوارش کودک در این سن هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده است. اکثر نوزادان هنوز در این سن دارای رفلکس زبانی بیرون راندن غذا از دهان (tongue-thrust reflex ) هستند و قسمت اعظم غذا را با زبان خود به بیرون می رانند. یک ماه دیگر صبر کنید تا اطمینان حاصل شود شکم او آمادگی هضم غذاهای جامد را دارد و کودک به اندازه کافی بالغ شده باشد تا بتواند غذاهای جامد را فرو داده و ببلعد.
 
در پایان ماه پنجم فرزند شما می تواند کارهایی که در ادامه آمده است را انجام دهد:
 
* بر روی اشیاء کوچک (به اندازه یک کشمش) تمرکز می کند.
 
* خود را به اشیاء می رساند.
 
* هنگامی که با او بازی می کنید، می خندد.
 
* پای خود را در دهان قرار می دهد.
 
* با اسباب بازی هایی که در دستانش قرار می دهید بازی می کند.
 
* اشیاء و اسباب بازی های خود را در دهان قرار می دهد.
 
* غلت می زند (حداقل در یک جهت).
 
* هنگامی که نشسته است یا به حالت راست نگاه داشته می شود سر خود را ثابت نگاه می دارد.
 
فرزند شما انجام دادن کارهای زیر را دوست دارد:
 
* در وقت غذا خوردن بازی کند.
 
* هر آنچه در دسترسش است را در دهان قرار دهد.
 
* با مکیدن دست، پستانک یا پا، خود را آرام سازد
 
* برایش کتاب قصه بخوانید.
 
* اسباب بازی های پر سر و صدایی مانند جغجغه را تکان دهد.
 
* جیغ کشیده، صدای خرناس و صداهای دیگر از خود در آورد.
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی کودک

* کودک را برای خواب بر روی تخت خودتان، مبل، صندلی یا هر سطح نرم دیگری قرار ندهید. او را در گهواره یا تخت خودش به پشت بخوابانید.
 
* وسیله ای را بر روی شیر آب نصب کنید تا از به جوش آمدن و زیاد داغ شدن آب جلوگیری کند و همچنین پیش از قرار دادن کودک در وان حمام، دمای آب را امتحان کنید.
 
* کودک خود را همیشه به هنگام استفاده از تاب، اسباب بازی های متحرک، چرخ کودک یا کالسکه، با وسیله ای ایمن ببندید.

نکاتی در خصوص پنج ماهگی کودک

* حال که کودک ممکن است به این طرف و آن طرف حرکت کند، اهمیت دارد که کف اتاق را هر روز برای عدم دسترسی به اشیاء کوچک بررسی کنید.
 
* فرزند شما ممکن است هنوز شروع به حرکت در اطراف خانه نکرده باشد، اما امکان دارد هر لحظه شروع به چهار دست و پا رفتن یا کشیدن خود بر روی زمین کند.
 

فعالیتهای مناسب کودک

* بازی هایی از جمله قایم باشک بازی با او انجام دهید. یکی از اسباب بازی های او را در زیر پتو قایم کنید. ببینید آیا فرزندتان می تواند بفهمد آن را کجا گذاشته اید یا خیر. به او نحوه بلند کردن پتو را نشان دهید تا ببیند چه چیزی زیر آن پنهان شده است.
 
* فرزندتان را به حرکت و کشیدن خود تشویق کنید. اسباب بازی مورد علاقه اش را مقابل چشمانش آویزان کنید. ببینید آیا خود را به اسباب بازی می رساند یا خیر. طی این فرایند ممکن است کمی خود را بر روی زمین بکشد.
 
* یک بطری آب خالی را برداشته و آن را پر از تکه های کاغذ، دکمه های رنگی و اشیاء دیگر کنید. درب بطری را با یک چسب قوی محکم ببندید. اجازه دهید کودک آن را تکان داده و بر روی زمین بغلتاند. از آنجا که این اسباب بازی حاوی اشیاء کوچک است، حتماً تحت نظارت خود آن را در اختیار کودک قرار دهید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.