چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

در این مطلب با طرز تهیه انواع نوشیدنی های گرم جهت گرم کردن بدن در روزهای سرد سال آشنا می شوید، لطفا تا انتها همراه ما باشید.
چهارشنبه، 13 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

قهوه لاته


مواد لازم برای قهوه لاته
اسپرسو 1/3 پیمانه
شیر بدون چربی یا 2 درصد
پودر کاکائو برای تزیین

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه قهوه لاته
مرحله اول: آماده سازی قهوه برای لاته
قهوه اسپرسو یا قهوه دم کرده و غلیظ را آماده کنید. برای این مرحله می توانید از دستگاه اسپرسو ساز استفاده کنید. ترجیحا قهوه نباید خیلی رقیق باشد. میزان اسپرسو می تواند یک سوم پیمانه باشد. اما باز هم به خودتان بستگی دارد.

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

مرحله دوم: به کف آوردن شیر
شیر را در یک پارچ یا لیوان در دار بریزید. نیمی از لیوان را با شیر پر کنید. درب لیوان را بگذارید و آن را با بیشترین شدتی که می توانید تکان دهید. شیر باید کف دار شده و حجم آن دو برابر شود. این کار را برای 30 تا 60 ثانیه ادامه دهید.

مرحله سوم: قرار دادن شیر در مایکروویو
درب ظرف را بردارید. ظرف شیر را در مایکرویو به مدت سی ثانیه و بدون در قرار دهید. حرارت مایکروویو کمک می کند کف تا بالای شیر بیاید و ثابت بماند.

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

مرحله چهارم: ریختن قهوه در فنجان
در این مرحله از تهیه قهوه لاته باید اسپرسو یا قهوه ای که آماده کرده اید را در فنجان مورد نظرتان بریزید. بهتر است فنجانی که انتخاب می کنید بزرگ و با دهانه پهن باشد.

مرحله پنجم: افزودن شیر به قهوه لاته
یک قاشق بزرگ بردارید. شیری که در مایکروویو گرم کرده اید را در قهوه بریزید. مقدار شیری که اضافه می کنید به خودتان بستگی دارد. از یک قاشق بزرگ استفاده کنید تا از وارد شدن فوم روی شیر به قهوه جلوگیری کنید.
 
مرحله ششم: قرار دادن فوم روی قهوه (1)
حالا به کمک قاشق هر چه قدر دوست دارید از فوم روی قهوه خود قرار دهید.

مرحله هفتم: قرار دادن فوم روی قهوه (2)
با قاشق دوم فوم را از روی قاشق اول خالی کرده و به روی قهوه لاته منتقل کنید. این کار را تا حدی که ترجیح می دهید ادامه دهید.

مرحله هشتم: تزیین لاته
اگر تمایل دارید می توانید برای تزیین لاته مقداری پودر کاکائو یا پودر جوز هندی روی فوم بپاشید. نوش جان.

نکات کلیدی تهیه قهوه لاته
اگر دوست دارید قهوه شما کمی طعم دار یا شیرین شود، می توانید سیروپ دلخواهتان را قبل از اضافه کردن فوم، همراه با افزودن شیر گرم، در قهوه بریزید.

می توانید به لاته یک قاشق چایخوری وانیل یا اسانس بادام هم اضافه کنید. سس کارامل یا شربت افرا هم این نوشیدنی را خوشمزه تر می کند. 1


لاته زردچوبه


مواد لازم (برای ۲ نفر)
شیر بادام یا شیر نارگیل: ۴ فنجان
روغن نارگیل طبیعی: ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری
دارچین: ۲ و ½ قاشق چایخوری
عسل: ۲ قاشق چایخوری
جوزهندی: ۱ قاشق چایخوری
زنجبیل: ۱/۲ قاشق چایخوری تازه یا پودر

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه
آسان‌ترین طرز تهیه لاته زردچوبه این است که تمام مواد را در میکسر بریزید و هم بزنید و سپس لاته را سرد و با یخ سرو کنید. اما اگر نوشیدنی گرم را بیشتر می‌پسندید شیر نارگیل یا شیر بادام و روغن نارگیل و عسل را در یک قابلمه کوچک بریزید و هم بزنید تا عسل و روغن در شیر حل شوند. سپس زنجبیل، زردچوبه و جوز هندی را اضافه کنید و کمی هم بزنید. در مرحله آخر دارچین را هم اضافه کنید و هم بزنید. لاته زردچوبه را در فنجان بریزید و داغ سرو کنید. این نوشیدنی علاوه بر خاصیت خواب‌آور، سرماخوردگی را درمان می‌کند، ضد سرطان است و باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود.


لاته وانیل


مواد لازم (برای ۲ نفر)
شیر کم چربی: ۱ فنجان
عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری (اگر سیروپ وانیل یا شربت وانیل دارید ۴ قاشق غذاخوری)
قهوه اسپرسو: ۲ شات

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه
شیر را تا دمای ۶۰ تا هفتاد درجه سانتی‌گراد گرم کنید و با همزن دستی سیمی بزنید تا کف کند. در این فاصله ۲ عدد ماگ آماده کنید و در هر کدام به مقدار مساوی عصاره وانیل یا سیروپ وانیل را تقسیم کنید و بریزید. قهوه اسپرسو را دم کنید. برای دو شات قهوه اسپرسو به ۴۲ گرم قهوه با آسیاب متوسط نیاز دارید. قهوه را به روش اسپرسو که در بالا گفتیم با موکاپات دم کنید و در هر ماگ به مقدار مساوی یک شات اسپرسو بریزید. سپس شیر کف کرده را با قاشق روی اسپرسو بریزید و به صورت داغ میل کنید.

اگر شربت وانیل ندارید به این ترتیب آن را درست کنید:
برای یک فنجان شربت وانیل ۱ فنجان آب، ۱ فنجان شکر قهوه‌ای و ۱ قاشق غذاخوری پودر وانیل را آماده کنید. در یک ماهیتابه روی شعله متوسط آب و شکر را بریزید و هم بزنید. وقتی آب به حالت جوش رسید شعله گاز را کم کنید و مرتب ترکیب آب و شکر را هم بزنید تا شربت قوام پیدا کند. ماهیتابه را از روی اجاق برداریئ و پودر وانیل را به آن اضافه کنید. ترکیب را دوباره هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی حاصل شود. اجازه دهید شربت در دمای اتاق خنک شود. هر سه نوشیدنی لاته زردچوبه، کافه لاته و لاته وانیل از جمله بهترین نوشیدنی‌ها برای درمان سرماخوردگی‌های ویروسی محسوب می‌شوند. 2


تی تاریک نوشیدنی ملی مالزی


مواد لازم (برای دو نفر)
۲ عدد چای کیسه‌ای سیاه
۲ قاشق غذاخوری شیر تغلیظ شده
۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش

چهار مدل نوشیدنی گرم و دلپذیر

طرز تهیه «تی تاریک»
مرحله اول:
چای‌های کیسه‌ای را در یک ماگ قرار دهید و آب جوش را روی آن‌ها بریزید. اجازه دهید تا چای‌ها برای چند دقیقه در آب جوش بمانند تا یک چای تیره و غلیظ به دست آید. چای را برای چند ثانیه رها کنید تا کمی خنک شود.

مرحله دوم:
شیر غلیظ شده را در چای بریزید و با قاشق هم بزنید تا زمانی که قاشق از چای، تمیز بیرون آید.

مرحله سوم:
چای را در یک ماگ استیل یا شیشه‌ای بریزید. سپس آن را در یک لیوان شیشه‌ای دیگر بریزید.

مرحله چهارم:
مرحله قبل را سه بار دیگر تکرار کنید و هر بار فاصله دو لیوان را بیشتر کنید تا یک لایه کف‌آلود روی چای شما شکل بگیرد.

مرحله پنجم:
«تی تاریک» را به‌صورت گرم، همراه با نان یا شیرینی سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه «تی تاریک»
«تی تاریک» با چای سیاه درست می‌شود؛ به همین علت یک نوشیدنی دارای کافئین است. البته میزان کافئین موجود در «تی تاریک» از قهوه کمتر است.

در زمان ریختن «تی تاریک» از ارتفاع و از یک لیوان به لیوان دیگر مراقب باشید که دست خود را نسوزانید یا چای را روی زمین نریزید. در ضمن، هر بار با احتیاط فاصله دو لیوان را افزایش دهید و چای را از ارتفاع بیشتری در لیوان بریزید تا نوشیدنی شما بیشتر کف کند.

«تی تاریک» را بیشتر از پنج بار بین دو لیوان جابه‌جا نکنید تا سرد نشود.

برخی افراد از یک سرانگشت نمک نیز برای تهیه «تی تاریک» استفاده می‌کنند.

در روش سنتی تهیه «تی تاریک»، به‌جای چای کیسه‌ای از برگ چای یا چای استفاده می‌شود. برای این روش، کافی است برگ چای یا چای را در یک کیسه پارچه‌ای ظریف یا فیلتر مخصوص چای بریزید و برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا دم بکشد.

شما می‌توانید «تی تاریک» را در یک لیوان پر از یخ بریزید و آن را به‌صورت سرد سرو کنید تا یک نوشیدنی بی‌نظیر تابستانی داشته باشید.

روش تهیه مدرن «تی تاریک» نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از کف‌ساز شیر دستی یا لوله بخار دستگاه قهوه ساز، کف را در نوشیدنی «تی تاریک» ایجاد کنید و دیگر نگران کثیف‌کاری روش سنتی نباشید.

«تی تاریک» به نسبت چای و شیر معمولی، شیرینی کمتری دارد؛ زیرا با شیر غلیظ شده درست می‌شود و در تهیه آن از شکر استفاده نمی‌‌شود.  3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.kiashpaze.ir
3.www.kojaro.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.