حافظه را بکش!

ازگذشته بازي هاي کامپيوتري جزء نرم افزارهايي به شمارمي آمدند که به بيشترين منابع سخت افزاري نياز داشتند، امروزه نيزيکي ازملاک هاي سنجش قدرت کامپيوترهاي شخصي، سنجش توانايي آن ها در محيط هاي بازي است. با استاندارد و فراگيرشدن صفحه هاي نمايش عريض وفرمت هاي HD درجهان و تمايل کاربران امروزي به استفاده از کيفيت هاي بهتر، موتورهاي گرافيکي نيزحجيم و سنگين شده اند. اين امرباعث شده تا کاربران حرفه اي تر، هزينه هاي جديدي را در فهرست
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حافظه را بکش!
 حافظه را بکش!
حافظه را بکش!

نويسنده:سامان حيدري




بازي هايي که بيش ازديگران به حافظه نيازدارند

ازگذشته بازي هاي کامپيوتري جزء نرم افزارهايي به شمارمي آمدند که به بيشترين منابع سخت افزاري نياز داشتند، امروزه نيزيکي ازملاک هاي سنجش قدرت کامپيوترهاي شخصي، سنجش توانايي آن ها در محيط هاي بازي است. با استاندارد و فراگيرشدن صفحه هاي نمايش عريض وفرمت هاي HD درجهان و تمايل کاربران امروزي به استفاده از کيفيت هاي بهتر، موتورهاي گرافيکي نيزحجيم و سنگين شده اند. اين امرباعث شده تا کاربران حرفه اي تر، هزينه هاي جديدي را در فهرست کالاهاي مورد نياز کامپيوتر خود پيش بيني کنند.
به طورکلي، براي اجراي روان يک بازي کامپيوتري، شما بيش ازهمه به توان پردازشي کارت گرافيکي و پردازنده مرکزي نيازداريد. با وجود اين، موتورهاي نسل جديدي جسارت شگرفي در به چالش کشاندن حافظه ها دارند. دراين مقاله کوتاه سعي شده است. بازي هايي معرفي شوند که به توانايي و حجم حافظه بيشتري نسبت به ديگربازي ها نيازدارند. دقت داشته باشيد که کيفيت استاندارد براي اجراي بازي ها، قراردادن جزئيات درنهايت ممکن، دقت 1080×1920 پيکسل و ميزان شصت فريم در ثانيه در نظر گرفته شده است.

حجم را بکش
اشتهايي براي بلعيدن تمامي بيت ها

وقتي صحبت از حجم حافظه مي شود، بايد سراغ بازي هايي با محيط هايي بزرگ و تعداد بالاي اجسام متحرک رفت، لقب حجم کش ترين بازي کامپيوتري را بايد به اين بازي مهيج اهدا کرد. نکته جالب آن است که اين بازي ابتدا براي کنسول هاي خانگي طراحي شده که هر دوي کنسول هاي اين نسل يعني PS3,Xbox360 هيچ يک بيشتر از512 مگابايت حافظه ندارند! با وجود اين، هنگامي که اين بازي پا به دنياي کامپيوترهاي شخصي گذاشت، حافظه ها را بلعيد! وقتي سازندگان کارت هاي گرافيکي دوگيگابايتي نتوانستند دليل خاصي براي تفاوت نامحسوس بين مدل هاي يک ودوگيگا بايتي خود پيدا کنند، دست به دامن گرند تفت نسخه چهارشدند و سرانجام توانستند ثابت کنند که اين بازي تنها نمونه موجود حال حاضراست که براي اجراي کامل به بيش ازيک گيگابايت حافظه گرافيکي نياز دارد! البته موضوع از اين نيز پيچيده تراست و براي آن که بتوانيد اين بازي را با نهايت کيفيت و با دقت HD اجرا کنيد ،حتي دو گيگابايت حافظه سيستمي نيزکم وناچيز است! اگرDraw Distance(ميزان فاصله اي که موتورگرافيکي به اجرا و پردازش جزئيات مي پردازد) را روي بالاترين حد قرار دهيد وگزينه هاي مربوط به نورپردازي وفيلترAA را نيزاعمال کنيد، براي اجراي بازي با سرعت شصت فريم در ثانيه در دقت 1080×1920 پيکسل به چهار گيگابايت حافظه نياز خواهيد داشت! اينجا ديگر تفاوتي ندارد که پردازنده شما Core 2Duo 5200باشد يا Core i7975 Extreme، بايد براي تعداد ماژول هاي بيشتر، خرج کنيد. رتبه دوم متعلق به يک شاهکار کودکانه است که مهمان خوش نشين حافظه ها است. سري بازي هاي The Sims، از زمان سه بعدي شدن، بلاي جان حافظه ها شده اند. اگرمي خواهيد آرزو به دل باقي نمانيد ويک بارهم که شده دوربين را درخانه شلوع ومجلل خود، يک دوربدون مکث بچرخانيد، بايد به دوماژول دوگيگابايتي فکر کنيد. البته به اين دليل که نمي توان براي تعداد اجزاء واشياء موجود درصفحه محدوديتي قائل شد، مکن است اين ميزان حافظه نيز کم باشد. سرعت بارگذاري هاي اين بازي نيز به توان و ميزان حافظه وابستگي زيادي دارد. از اين رو، مي توان با بالا بردن ميزان حافظه ها، زمان بارگذاري ها را به شکل محسوسي کاهش داد.
بازي هايي که در رتبه هاي دوم وسوم قرار دارند به ترتيب سري بازي هاي شبيه ساز پرواز Microsoft و Crysis هستند که به بيشترين ميزان حافظه نيازدارند. شبيه سازهاي پرواز مايکروسافت ازقديم الايام کشنده حافظه بودند، پس مطمئن باشيد اگرقرارباشد همين امروز نسخه جديدي از اين بازي به بازار بيايد، بازهم لقب حجم کش ترين بازي کامپيوتري را ازآن خود خواهد کرد!

سرعت را بکش
Crysis، هرمگاهرتزي رامي توان به زانو درآورد

فرکانس يا سرعت کاري حافظه، متغيري است که بسيار تابع نوع و فرکانس هاي کاري پردازنده است. (البته درپردازنده هاي جديد).با وجود اين، اگر فرض را براين بگيريم که محدوديتي ازنظرپردازنده وجود ندارد، مي توانيم پول ها را خرج مگاهرتزکنيم. وقت را تلف نکنيد. حس زدنش به هيچ وجه سخت نيست. وقتي صحبت از Crysis و Cryengine 2.0 به ميان مي آيد. روي هيچ حافظه اي نمي توان قسم خورد! تراشه يک ميليون توماني و کارت گرافيکي هفتصد هزارتوماني نيز کمکي نمي کنند، زيرا Crysis تشنه سرعت است.مانند موتور شانزده سيلندر يک بوگاتي ويرون که بنزين را ليترليترمي بلعد، Crysis نيزهرفرکانس و سرعتي را زمين گيروزبون مي کند. پرقدرت ترين حافظه هايي را که سراغ داريد، رو کنيد تا به شما نشان دهم بازهم از فريم ها عقب هستيد! مشکل دراين بازي، زماني بيشترجلوه مي کند که کارت گرافيکي شما ازنظرميزان حافظه گرافيکي درمحدوديت باشد. آن وقت موتوربازي روي استفاده ازحافظه اصلي کامپيوترتمرکزمي کند و درست درهمين لحظه است که Crysis بدو وحافظه بدو! به صورت ساده، قضيه به اين شکل است که اگربخواهيد اين بازي را با نهايت کيفيت اجرا کنيد به حافظه هاي DDR3 بافرکانس کاري بالا نيازداريد (البته پردازنده را فراموش نکنيد!) پس روراست باشيد وفکر تقلب را از سرتان بيرون کنيد. براي کاربراني که مي خواهند تجربه اين بازي را با فناوري Eyefinity شرکت ATI تجربه کنند نيز بايد بگويم هنوزحافظه اي براي پاسخ به خواسته شما توليد نشده است! اجراي بازي با نهايت کيفيت دردقت هاي تعريف شده درEyefinity، بي شک شمار را با سکته وتوقف هاي ريزمواجه خواهد کرد. نه خير! اصرارنکنيد! حافظه هاي DDR3 2200 نيز دردي دوا نمي کنند! شايد چاره استفاده ازدوکارت گرافيکي درحالت Crossfire باشد تا ازميزان فشار روي حافظه سيستم کاسته شود. بازي که درمرتبه دوم قراردارد، Fallout3 است. در اينجا گرچه کاربراي تعريف حد و حدود راحت تراست، اما بازهم کامپيوترهاي معمولي با حافظه هاي DDR2 1066 به سختي و با نفس نفس پاسخگو خواهند بود. براي اجراي روان اين بازي در کيفيت HD بايد به حافظه هاي DDR31333MHz فکر کنيد در رده هاي بعدي بازي هايي قراردارند که ازموتور Unreal Engine3.0استفاده مي کنند. البته اين موتوربيش از آن که به سرعت حافظه وابسته باشد. به پهناي باند نياز دارد. با وجود اين، اغلب بازي هايي که ازاين موتوربهره مي برند براي اجرا درحالت HD وبا تعداد فريم پنجاه تا شصت، به سريع ترين حافظه هاي DDR2 يا DDR3 نيازدارند.

پهناي باند رابکش
Unreal Engine 3.0 قاتلين پهناي باند

موتور گرافيکي Unreal 3.0 يکي ازپراستفاده ترين ونام آشناترين موتورهاي گرافيکي حال حاضر درجهان است که دربسياري ازبازي هاي کنوني استفاده مي شود جالب اينجاست که اين موتور، با وجود گرافيک خارق العاده وبي مانندي که ارائه مي دهد، وابستگي کمي به حجم و سرعت حافظه داشته و بيشترين نيازآن بهاي باند بالاتر است. شايد به همين دليل باشد که اين موتور روي کنسول هاي خانگي کارايي خوبي دارد، زيرا کنسول هاي خانگي ضعف کمبود حافظه را با افزايش توان پردازشي و پهناي باند بالاي بين اجراء، تعديل وکاهش مي دهند Unreal 3.0 موتور بسيار رواني است که به طور معمول روي هرکامپيوتري با هرسطح پردازشي قابل اجرا و پياده سازي است. با وجود اين، باز هم اگر زياده طلب باشيد، بايد به حافظه هايي قوي با بيشترين پهناي باند بيانديشيد. البته پهناي باند چيزي نيست که بتوانيم آن را ازسرعت تفکيک کنيم. اما به هرحال، اين موتور به بسترارتباطي گسترده اي نياز دارد. بهتر است براي اجراي بازي هايي که از اين موتور بهره مي برند، درميان حافظه هاي هم سرعت، به سراغ آن هايي برويد که پهناي باند بهتري را دراختيار شما قرارمي دهد.
در اين بخش در رده دوم بازي S.T.A.L.K.E.R:Clear Sky قراردارد. اين بازي درمقايسه با رقبا و بسيار بيشترازآنچه که نشان مي دهد، منابع سخت افزاري را صرف خود مي کند. يکي از مشکلات عمده موتور گرافيکي اين بازي، نيازبه حافظه هايي قدرتمند وسريع است. براي اجراي روان اين بازي به حافظه هايي با پهناي باند بالا وCL پايين نيازداريد. در رده سوم Crysis قراردارند. اين بازي براي روان اجرا شدن، وابستگي به نسبت زيادي به سرعت و پهناي باند دارد.
منبع: عصر شبکه 99




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط