نحوه معرفی شیر خشک به نوزادی که از شیر مادر تغذیه کرده است

چنانچه مجبور شده اید کودک را از شیر خود گرفته و او را با شیر خشک تغذیه کنید می توانید نکات مهم نحوه انجام این کار را در این مقاله بیابید.
شنبه، 7 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه معرفی شیر خشک به نوزادی که از شیر مادر تغذیه کرده است
در صورتی که تا پیش از این فرزندتان تمام مدت صرفاً از شیر شما تغذیه می کرده است، امکان دارد تغییر از شیر مادر به شیر خشک هم برای شما و هم او سخت باشد. در این راه لازم است که سازگاری های جسمی و عاطفی که در زمان شیردهی در شما ایجاد شده است را به کناری گذاشته و فرزندتان نیز بایستی مهارتهای تغذیه ای جدیدی را بیاموزد. با این حال، اگرچه نوزادان عاشق تکرار عادات روزانه هستند اما به طور شگفت انگیزی خود را با چیزهای جدید نیز وفق می دهند. می توانید هر آنچه دوست دارید را با اختصاص کمی وقت و حوصله به کودک خود بیاموزید.
 
برای شروع بایستی هر کدام از موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
 

دور اندیشی

ابتدا باید ببینید چه کسی قرار است امر تغذیه فرزندتان را به عهده بگیرد و چگونه و کجا این کار را انجام می دهد. بهتر است شخص دیگری حداقل برای چند نوبت اول این کار را انجام دهد تا کودک برای تغذیه به دنبال شما نباشد. ممکن است لازم باشد همسر یا شخصی که قرار است به شما کمک کند، با فرزندتان وقت بگذراند تا ببینید آیا کودک ترجیح می دهد با شیشه شیر خود بر روی صندلی ای بنشیند که پیش از این به هنگام شیردهی از آن استفاده می کردید یا به طور کامل ترجیح می دهد در جای دیگری این کار انجام شود. همچنین ممکن است پیش از این به هنگام تغذیه از شیر مادر ترجیح کودک آن بوده است که به حالت خوابیده تغذیه کند اما اکنون دوست داشته باشد با شیشه شیر به حالت نشسته تغذیه نماید. به هر حالتی که به هنگام نوشیدن شیر قرار گرفت اطمینان حاصل کنید که امکان تماس چشمی و ارتباط با شخصی که به او غذا می دهد برایش فراهم باشد. پس از چندین مرتبه تمرین تغذیه بایستی متوجه شوید که راحت ترین حالت برای او چیست.
 
هنگامی که آماده شروع تغذیه شد، شاید لازم باشد چند قطره از شیر خود را بر روی پستانک شیشه شیر بریزید تا به فرزندتان کمک کند میان مکیدن پستانک و تغذیه ارتباط برقرار سازد. همچنین بعضی از نوزدان حس سرد نوک پستانک های لاتکس را دوست ندارند بنابراین شاید بهتر باشد ابتدا پستانک شیشه شیر را با آب گرم بشویید.
 

زمان مناسب

اکثر متخصصان توصیه می کنند از دادن شیشه شیر به نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند تا حداقل سه یا چهار هفتگی و تا زمانی که تغذیه از شیر مادر به خوبی جا نیفتاده است خودداری کنید. هنگامی که آماده شروع کار شدید، سعی کنید شیشه شیر را زمانی به نوزاد بدهید که او گرسنه و به طور کلی خوشحال بوده و بیش از حد خسته نباشد. در صورتی که فرزندتان در حال جیغ کشیدن است، صبر کنید تا وقتی دیگر فرارسیده و آنگاه شیشه شیر را برای تغذیه در اختیار او قرار دهید. همچنین بعضی از نوزادان با تغییرات راحت تر از سایرین کنار می آیند. چنانچه کوچولوی شما در چند مرتبه نخست حاضر به قبول شیشه شیر نباشد، صبور باشید و در زمانی دیگر به ویژه به هنگام گرسنگی او به این کار ادامه دهید.
 

مقدار مناسب

به آرامی و در وقت مناسب شیر خشک را به فرزند خود معرفی کنید، هم به فرزندتان فرصت دهید که طعم آن را چشیده و هم به شکم کوچک او مجال دهید که خود را با آن تطبیق دهد. می توانید اگر پیش از این اقدام به این کار نکرده اید با شیشه شیری شروع کنید که از شیر دوشیده شده از شما پر شده است. هنگامی که آماده معرفی شیر خشک به فرزندتان شدید، تنها مقدار کمی از شیر خشک را به شیر دوشیده از خود اضافه کنید و به طور مداوم مقدار شیر خشک را افزایش دهید تا زمانی که فرزندتان به طور کامل از شیر خشک تغذیه نماید.

نحوه معرفی شیر خشک به نوزادی که از شیر مادر تغذیه کرده است

در صورتی که فرزندتان پیش از این هرگز از شیشه شیر استفاده نکرده و چنانچه حداقل شش ماهه است می توانید به طور مستقیم لیوان های نی دار را امتحان کنید. بعضی از نوزادان به طور کامل ترجیح می دهند بجای شیشه شیر از بطری های مخصوص یا لیوان نی دار استفاده کنند و این کار می تواند در آینده شما را از ترک عادت استفاده از شیشه شیر نجات دهد. به علاوه چنانچه به طور کامل حاضر به قبول و امتحان شیشه شیر نیست، شاید لازم باشد به او کمک کنید جرعه های کوچکی از شیر را به طور مستقیم از یک فنجان کوچک یا قاشق بنوشد. هر کاری که می کنید به یاد داشته باشید که زمان تغذیه را به یک کشمکش تبدیل نکنید. چنانچه فرزندتان به هیچ وجه علاقه ای به استفاده از شیشه شیر ندارد زمان دیگری آن را امتحان کنید.
 
حال خود شما چطور است؟ ممکن است از زمان شروع روند از شیر گرفتن کودک خود احساس غم و اندوه به شما دست داده باشد. اما به یاد داشته باشید که بهترین کاری که برای فرزندتان انجام داده اید ( و احتمالاً انجام خواهید داد) همین کار است. اطمینان یابید که هنگام از شیر گرفتن از نظر جسمی تمام اقدامات توصیه شده را برای راحتی خود انجام دهید و به خاطر داشته باشید که اگر به حمایت یا نظرات بیشتری نیاز دارید همیشه می توانید از متخصصان این امر کمک بخواهید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.