اطلاعاتی در خصوص سه ماهگی نوزاد

در این مقاله می توانید نکاتی در خصوص سه ماهگی نوزاد و فعالیتهای مختص این ماه را مشاهده نمایید.
سه‌شنبه، 10 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی در خصوص سه ماهگی نوزاد
فرزند شما مانند گیاهی در حال رشد است. تا به امروز برخی از لباس های او برایش کوچک شده اند و ممکن است دیگر مانند یک نوزاد تازه متولد شده به نظر نرسد. هنوز هم به سرعت در حال افزایش وزن است که این افزایش وزن حدود 4 تا 7 اونس و به عبارتی 113 تا 5ر198 گرم در هفته خواهد بود و قد او در حدود یک تا یک و نیم اینچ یا حدود 5ر2 تا 8ر3 سانتیمتر در هفته افزایش می یابد. تا پایان این ماه وزن او بایستی به حدود 12 تا 13اونس یا 5ر5 تا 8ر5 کیلوگرم و قد او حدود 23 تا 24 اینچ یا 5ر58 تا 9ر60 سانتیمتر رسیده باشد.
 
اکنون که نوزاد کمی بزرگتر شده است امکان دارد در هر وعده، شیر بیشتری مصرف کند به این دلیل که معده او از ظرفیت کمی بیشتری برخوردار شده است. از آنجا که شکم او غذای بیشتری در خود نگه می دارد ممکن است شب نیز خواب بهتری داشته باشد. در واقع امکان دارد تا پایان این ماه شروع به خوابیدن در طول شب (یا حدود 5 تا 7 ساعت متوالی) نماید. به منظور ترغیب فرزند خود به خواب بهتر سعی کنید پیش از شروع به تغذیه شبانه او، به آرامی ضرباتی را بر پشتش زده تا ابتدا آرام شود. در صورتی که به گریه خود ادامه داد، ابتدا حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه صبر کنید و آنگاه او را تغذیه نمایید. اطمینان حاصل کنید که اتاق برای تغذیه شبانه و تعویض پوشک تاریک باشد تا از عوامل محرک زا غیر ضروری جلوگیری شود.
 
در اواخر این ماه می توانید انتظار جهش رشدی دیگری را داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان دفعات بیشتری تمایل به غذا خوردن پیدا کرده است. چنانچه از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است سینه های شما را بیشتر کشیده یا فشار دهد یا در طول تغذیه با شدت و شور و حرارت بیشتری تغذیه نماید. این امر کاملاً طبیعی است و به این معنا نمی باشد که شیر شما کاهش یافته است. این شیر خوردن شدید و با شور و حرارت سینه های شما را برای تولید شیر بیشتر تحریک کرده تا نیاز نوزاد برآورده شود.
 امکان دارد زمانی که کمترین انتظار را دارید شروع به غلت زدن کندماهیچه های کوچولوی شما در حال شکل گرفتن بوده و در حال تبدیل شدن  به یک پسر (یا دختر) قوی است. او شروع به نشان دادن میزان قدرت خود می کند و اکنون باید بتواند کمی شنا برود. در صورتی که او را بر روی شکم قرار دهید، می تواند سر و سینه خود را بلند کند. همچنین خواهید دید که پاهای خود را کشیده یا لگد می زند. اکنون فرصت خوبی است که حداقل از جلو به پشت شروع به غلت زدن نماید. در صورتی که تاکنون تمرین مهارتهای غلت زدن او را مشاهده نکرده اید، حتماً آماده این کار باشید و حواستان به غلت زدن های او باشد. نوزاد خود را تنها و بدون مراقب بر روی تخت یا مبل رها نکنید. امکان دارد زمانی که کمترین انتظار را دارید شروع به غلت زدن کند. به هنگام عوض کردن پوشک، او را با کمربند ایمنی به میز ببندید یا با استفاده از یک دست او را نگاه دارید و از افتادن یا غلت زدن او جلوگیری کنید.
 
در پایان ماه سوم فرزند شما قادر خواهد بود موارد زیر را انجام دهد:
 
* در پاسخ به سر و صدا سر خود را بر خواهد گرداند.
 
* دستهایش را باز و بسته خواهد نمود.
 
* به هنگام قرار گرفتن بر روی شکم، سر و سینه خود را بالا نگاه خواهد داشت.
 
* به هنگام قرار گرفتن بر روی شکم، قسمت بالاتنه خود را روی آرنج تکیه خواهد داد.
 
* یک اسباب بازی را در دست گرفته و یا آن را تکان خواهد داد.
 
* یک شئ متحرک را با چشم دنبال خواهد کرد.
 
* نسبت به شیشه شیر خود یا سینه مادر هیجان نشان خواهد داد.
 
* با مادر با پدر خود بازی خواهد کرد.
 
* برخی از صداهای مادر یا پدر را تقلید خواهد کرد.
 
در این ماه فرزند شما انجام کارهای زیر را دوست دارد:
 
* گوش دادن به صدای خش خش یا جیرجیر
 
* لمس و احساس بافت اسباب بازی یا کتاب
 
* نگاه به آینه یا اسباب بازی های آینه دار
 
* علاقه به رقص با پدر یا مادر
 
* انجام بازی های کودکانه با مامان یا بابا
 

نکات ایمنی

* در صورتی که بر روی مکانی بلند مانند میز تعویض پوشک یا تخت قرار گرفته باشد، همیشه با یکی از دستانتان او را نگه دارید.
 
* اگر هنوز غلت نمی زند یا تکان تکان نمی خورد به زودی این کارها را انجام خواهد داد. از آنجا که به زودی شروع به حرکت به اطراف خواهد کرد، بهتر است اکنون پریزهای برق را ایمن سازید. هر پریزی که فرزندتان می تواند به آن دسترسی پیدا کند را یافته و آن را با درپوش مخصوص بپوشانید.
 
* چنانچه دارای سطل پوشک هستید، اطمینان یابید که روی آن پوشیده شده باشد و در یک کمد یا اتاقی که کودک به آن راه پیدا نمی کند قرار داده شود.
 
* کودک را در حالی که لباس سنگین زمستانه یا کاپشن برتن دارد بر روی صندلی خودرو نبندید. بالشتک یا پوشش های درون لباس یا کاپشن در صورت وارد شدن هر گونه ضربه ممکن است فشرده شوند. بنابراین موجب شل شدن کمربند شده و این امر به لحاظ ایمنی می تواند خطرناک باشد. در عوض او را بر روی صندلی با لباس عادی خود قرار دهید و هنگامی که کمربند ایمنی به خوبی بسته شد به دور او پتویی بپیچید.
 
* شاید بخواهید کوچولوی خود را از وان نوزادی به وانی بزرگتر انتقال دهید. در صورتی که اکنون در وان خود حمام می کند، زمان آن است که از تشکچه لاستیکی مخصوص برای او استفاده کنید. تشکچه های لاستیکی به شما در جلوگیری از لیز خوردن و افتادن وان کمک می کنند. همچنین می توانید یک پوشش لاستیکی را تهیه کرده تا بر روی شیرآلات قرار دهید.
 
* اگر پیش از این وسایل و مواد تمیز کننده را از دسترس کودک خارج نکرده اید اکنون این کار را انجام دهید. آنها را در کابینتی دارای قفل و خارج از دسترس کودک قرار دهید.
 

فعالیتهای مورد نیاز کودک

* یک کتاب سه بعدی، نرم و پارچه ای را انتخاب و با کودک خود آن را بخوانید. اجازه دهید به تمامی بافتهای مختلف دست زده و آنها را احساس کند.
 
اطلاعاتی در خصوص سه ماهگی نوزاد

* با کودک خود حرکات موزون انجام دهید. می توانید او را حمل کرده یا درون ننو قرار داده و با او برقصید.
 
* انواع مختلف موسیقی را امتحان کرده و ببینید از کدام نوع خوشش می آید.
 
* بازی های کودکانه با او انجام دهید. او عاشق بازی و مورد لمس قرار گرفتن است.
 
* انگشتان پای او را گرفته و واژگان هم قافیه را بیان کنید. شعرهای کودکانه را شمرده  شمرده برایش بخواهید و تکرار کنید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.