سؤال روز صد و هفتاد و دوم

چگونه می توانم به روند یادگیری کودک سه ماه ام کمک کنم؟

کودک در سه ماهگی بایستی قادر به انجام برخی حرکات باشد که شما می توانید در انجام آنها به کودک خود کمک کنید. در این مقاله چند راهکار در این زمینه ارائه شده است.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه می توانم به روند یادگیری کودک سه ماه ام کمک کنم؟
به کارهای جالب و صداهای غان و غون کودک خود با تولید صداهای خوشایند او پاسخ دهید. کودک خود را تشویق به تولید صدا کنید. به این ترتیب کوچولوی شما زبان را شناخته و نحوه گفت و شنود را می آموزد.
 
اسباب بازی های رنگی با بافت، شکل و اندازه های مختلف برای کودک خود تهیه کنید تا بتواند آنها را در دست گرفته و مورد کاوش قرار دهد. سه ماهگی سن مناسبی جهت قرار دادن کودک در محوطه بازی مملو از اسباب بازی و اشیاء جالبی است که کودک را وسوسه کرده به آنها ضربه بزند. یا می توانید یک اسباب بازی را با فاصله دورتری از او قرار دهید به طوری که کودک  بتواند دست خود را به سمت آن دراز کرده و در دست بگیرد. اما اسباب بازی ها را روی تخت یا سایر وسایل کودک قرار ندهید به این دلیل که ممکن است برای او ایجاد خطر کند.
 
مراقب علائمی حاکی از آمادگی او برای استراحت و متوقف ساختن آموزش از جمله بی قراری، به خود پیچیدن یا گریه کودک خود باشید.
 
از دیگر ایده هایی که می توانید کودک خود را تشویق به یادگیری و بازی نمایید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
* به آرامی دستان کودک خود را به هم بزنید و یا حرکات کششی با دستان  او انجام دهید (آنها را به صورت ضربدری بکشید، کاملاً از هم باز کنید یا رو به بالا بکشید).
 
* پاهای کودک خود را به شکل حرکت دوچرخه به آرامی حرکت دهید.
 
* از اسباب بازی مورد علاقه کودک برای جلب توجه و دنبال کردن آن استفاده کنید، یا جغجغه ای را تکان دهید تا او آن را پیدا کند.
 
* در حین بیداری، اجازه دهید مدتی را بر روی شکم قرار گیرد تا به تقویت عضلات گردن و شانه های او کمک شود. همیشه در زمان قرار دادن کودک بر روی شکم، بر او نظارت داشته و اگر دیدید از این وضعیت خسته یا مستأصل شده است آماده کمک به او باشید. هرگز نگذارید کودک بر روی شکم به خواب برود. نوزادان بایستی به پشت به خواب بروند تا خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) در آنها به حداقل برسد.
 
* حالتهای چهره خود را تغییر دهید تا او بتواند از آنها تقلید کند.
 
* با کودک خود صحبت کنید و اجازه دهید او به شما پاسخ دهد.
 
* برای کودک خود کتاب بخوانید. به خاطر داشته باشید که سرعت رشد در نوزادان متفاوت است و طیف وسیعی از رشد طبیعی وجود دارد. چنانچه از عملکرد بینایی یا شنوایی کودک خود دچار نگرانی شده اید یا در خصوص رشد و تکامل او هر گونه سؤالی دارید آنها را با پزشک او مطرح سازید.
 
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.