يادگيري سنتي فقط 20 درصد توانايي مغز را به كار مي گيرد

، در حقيقت از كمتر از 20 درصد توانايي مغز خود استفاده مي كنيم. استعداد و توان يادگيري ما چيز ثابتي نيست. هوش، مجموعه اي از توانايي هايي است كه مي توان آن را پرورش داد و تقويت كرد.
جمعه، 3 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يادگيري سنتي فقط 20 درصد توانايي مغز را به كار مي گيرد
يادگيري سنتي فقط 20 درصد توانايي مغز را به كار مي گيرد
يادگيري سنتي فقط 20 درصد توانايي مغز را به كار مي گيرد
مترجم: ملك دخت قاسمي نيك منش
منبع:روزنامه کیهان
وقتي يادگيري ما در موقعيت هاي عادي انجام شود (مثلا يادگيري مطالب درسي از روي كتاب يا از طريق تدريس آموزگار)، در حقيقت از كمتر از 20 درصد توانايي مغز خود استفاده مي كنيم. استعداد و توان يادگيري ما چيز ثابتي نيست. هوش، مجموعه اي از توانايي هايي است كه مي توان آن را پرورش داد و تقويت كرد. يادگيري سريع كه به نام «يادگيري فوق العاده» يا «شيوه خوشايند يادگيري» هم شناخته شده است، سيستمي است كه به گونه اي طراحي شده كه به همه افراد از هر گروه سني كه باشند، كمك مي كند تا با استفاده از تمامي توانايي هاي مغز خود يادگيري بيشتري داشته باشند و بتوانند مطالب بيشتري را به خاطر آورند.
ايجاد ارتباط ميان دو نيمه مغز
روش هاي سنتي و مرسوم يادگيري روي نيمه چپ مغز (كه بر قدرت تكلم، منطق، توالي نظام انديشه) بيشتر تاكيد مي كند تا بر نيمه راست مغز (كه به اشكال، الگوها، وزن و آهنگ مي پردازد و جولانگاه خيال است). ايجاد ارتباط ميان دو نيمه مغز در زمان يادگيري موجب تحريك تكانه هاي الكتريكي- شيميايي مغز مي شود، به طوري كه 100 ميليارد سلول فعال مغز را به كوشش جدي وامي دارد. ما مي توانيم به طور همزمان (يعني در يك زمان) چيزهاي بسياري را فرا بگيريم، مثل ميزان كردن گوش خود به آهنگ و كلمات يك قطعه موسيقي. همين امر نشان مي دهد كه يادگيري محدود و منحصر به يك بخش از مغز نيست؛ بلكه مي تواند در هر دو نيمه مغز ما رخ دهد.
يادگيري عملي
ما حرف زدن را با حرف زدن، شنا را با شنا كردن و رانندگي را با رانندگي كردن ياد مي گيريم؛ لذا اين نكته برايمان معني بخش مي شود كه يادگيري هر چيزي به همان اندازه ميسر است كه بر پايه فعاليت هاي عملي باشد. كار با ديگران (كار گروهي) بسيار خوب است، زيرا يادگيري گروهي بسيار موفق تر از يادگيري عده اي از افراد است كه امور را به صورت فردي و مستقل فرا مي گيرند. يادگيري سريع، توان انسان را در يادگيري از طريق برانگيختن مغز به فعاليت بيشتر و سختكوشي افزايش مي دهد. اين كار را مي توان با ايجاد موقعيت هاي عملي تازه اي در يادگيري نظير استفاده از نمايش و تئاتر در فراگيري علوم انجام داد. اگر اين كار به صورت گروهي انجام گيرد، در آن صورت تجارب به دست آمده مي توانند جالب و ارزشمند باشند. به عنوان مثال، دانش آموزان در مدرسه مي توانند الگو يا ماكتي از يك تركيب شيميايي پيچيده بسازند يا نمايش يا تئاتر يك دقيقه اي درباره چرخه زندگي يك حشره يا يك لحظه مهم تاريخي را اجرا كنند. دانش آموزان به جاي آن كه فقط درباره موضوعي مطلب بنويسند، مي توانند شعري آهنگين درباره يك فرآيند جغرافيايي بنويسند. چنين تجاربي به يادماندني خواهند بود و در نتيجه، يادگيري ها بيشتر خواهند شد و ميل به يادگيري نيز افزون تر خواهد شد.
مرور يا تكرار در يادگيري
يكي از جنبه هاي مهم روش هاي يادگيري سريع، تكرار يامرور دانسته هايي است كه در جريان آموزش فرامي گيريم. تحقيقات نشان مي دهد كه مغز انسان بيشتر آن اطلاعات و مطالب ياد گرفته و پردازش شده در روز را فراموش مي كند كه مروري بر آنها صورت نگرفته باشد. براي اين كه به فرزند خود كمك كنيد تا آموخته هاي خود را براحتي به خاطر آورد، او را تشويق كنيد تا هر روز درباره نكات مهمي كه ياد گرفته است، صحبت كند. در پايان هر هفته از او بخواهيد تا دوباره همان نكات مهم را مرور كند. در چنين صورتي است كه او هنگام دوره كردن مطالب درسي براي امتحانات گامي فراتر از معمول پيش خواهد بود.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.