لورازپام چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص لورازپام یا آتیوان نام یک برند دارویی است که برای اختلالاتی مثل اضطراب، حمله های عصبی و بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جزء پر مصرف ترین داروهای تجویز شده می باشد. قرص لورازپام یا آتیوان به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین تعلق دارد. بنزوس، دارویی برای پریشانی سیستم عصبی مرکزی می باشد که تاثیرات تسکین دهنده و آرامشبخش دارد.
چهارشنبه، 18 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
لورازپام چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص لورازپام چیست؟

قرص لورازپام با نام تجاری “آتیوان” یک پودر سفیدرنگ است که قابلیت حل شدن در آب و روغن را ندارد.

این دارو بیشتر به صورت قرص و تزریقی مصرف می شود و در موارد بسیار نادر به صورت مصرف پوستی ، محلول خوراکی و قرص زیرزبانی نیز تولید می­ شود.

این قرص در دسته داروهای ضداضطرابی قرار دارد. در صورت مصرف طولانی مدت از این قرص ، وابستگی بسیار شدید و اعتیاد در فرد ایجاد خواهد کرد.

قرص لورازپام از خانواده بنزودیازپین­ ها بوده و تنها با دستور پزشک قابل استفاده است.


قرص لورازپام برای درمان چه بیماری­ هایی کاربرد دارد؟

قرص لورازپام به صورت کلی مغز را به حالت آرامش برده و برای درمان مشکلاتی که در آن مغز دچار تشویش و اضطراب زیادی می­ شود و روند عادی زندگی فرد را مختل می­ کند کاربرد دارد.

از جمله مشکلاتی که به وسیله این قرص قابل رفع هستند عبارت‌اند از:

درمان بی­ خوابی

درمان بی­خوابی با قرص لورازپام

بسیاری از افراد هنگامی که در معرض استرس و اضطراب قرار می ­گیرند دچار بی ­خوابی می­ شوند.

در صورتی که بی­ خوابی به صورت مداوم ادامه پیدا کند برای بدن مشکلات فراوانی به وجود آورده و روند عادی زندگی را به هم خواهد زد.

یکی از اثرات این دارو القای حس خواب بر مغز است که با خوردن آن فرد می­ تواند به راحتی به خواب رفته و استراحت داشته باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید مصرف هرگونه قرص خواب آور فقط و فقط باید با تجویز پزشک مصرف گردد.
 
درمان تشنج
در مواقعی که فردی دچار بیماری صرع باشد هنگامی که بحران­ های صرعی برای بیمار به وجود می­ آید با تزریق داروی لورازپام به بیمار به صورت سریع مغز را به حالت آرامش درآورده و از ادامه حمله­ های صرع جلوگیری می ­کند. حمله­ های شدید صرع حمله­ هایی هستند که بیشتر از پنج دقیقه زمان برده و یا اینکه در زمان پنج دقیقه چندین بار تکرار شوند.
 
درمان اضطراب
بر اساس پژوهش های انجام شده ،  مادر اکثر بیماری­ ها ، استرس و اضطراب است. در واقع در صورتی که فرد اضطراب غیرقابل کنترلی داشته، به نحوی که تمامی زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد و از ادامه زندگی به صورت عادی عاجز باشد نیاز به درمان پیدا می ­کند.

یکی از داروهای اصلی برای درمان اضطراب قرص لورازپام است. این قرص فعالیت­ های غیرعادی مغز را کنترل کرده و بی‌قراری، تنش و ترس غیرعادی را کنترل می ­کند.
 
سندرم ترک الکل
وابستگی به الکل یکی از انواع اعتیاد است که برای بدن بسیار مضر بوده و ترک آن برای افراد مشکل است.

افرادی که در صدد ترک الکل هستند ممکن است دچار تشنج ، افسردگی ، هذیان­ گویی و هم چنین نقص در عملکرد کبد و کلیه شوند.

داروی لورازپام تا حد بسیار زیادی این علائم را کاهش داده و به بیمار در مسیر ترک الکل کمک بسیار زیادی می­ کند.
 
آرام‌بخش
افرادی که عمل­ های جراحی سنگینی دارند و همچنین افرادی که از استرس بسیار در این مواقع رنج می­ برند برای حفظ آرامش آن‌ها پیش از بیهوشی از داروی لورازپام استفاده می­ کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این دارو در این مواقع کاهش اضطراب و القای فراموشی به بیمار پس از بیهوشی و اتمام عمل است تا بیمار بتواند راحت ­تر به هوش آمده و اضطراب کمتری داشته باشد.
 
درمان جنون
نوعی از جنون به نام کاتاتونیا وجود دارد که علائمی مانند اختلال دو قطبی، افسردگی اساسی و استرس شدید داشته و فرد مبتلا از این حیث رنج بسیاری را متحمل می­ شود. مصرف این دارو زیر نظر پزشک به کاهش علائم این بیماران کمک بسیاری می­ کند.
 
کمک به شیمی درمانی
بیمارانی که برای درمان سرطان در مرحله شیمی درمانی قرار دارند به دلیل مصرف داروهای این دوره دچار حالت تهوع و استفراغ می­ شوند.

این دارو تا حد زیادی این علائم را کاهش داده و آرامش را برای بیماران به همراه دارد.
 
رفع انقباض عضلات
قرص لورازپام در مواردی که بیمار به دلیل استرس و اضطراب دچار انقباض عضلات می ­شود به رفع انقباض کمک کرده و با ایجاد حس آرامش در بدن باعث شل شدن عضلات و بازگشت آن‌ها به حالت عادی می ­­شود. 1


تداخل دارویی با لورازپام

مصرف لورازپام یا همان آتیوان با دیگر داروهایی که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می‌شوند بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث مرگ گردد.

قبل از مصرف این دارو به همراه قرص‌های خواب، داروهای مسکن، داروهای سرفه، آرامبخش‌های عضلانی، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و همچنین داروهای تشنج، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هرگز خودسرانه لورازپام را مصرف نکنید و قبل از مصرف تمام داروهای دیگر خود را به پزشک معرفی کنید. در صورتی که داروهای زیر را مصرف می‌کنید حتما پزشک خود را مطلع سازید.

داروهای درمان اضطراب

پروبنکید 

آمینوفیلین یا تئوفیلین

داروهای ضد افسردگی و روانپزشکی

داروهای مسکن

داروهای تشنج

داروهای حاوی آنتی هیستامین 
 

بیش مصرفی و مسمومیت با لورازپام

مصرف بیش از اندازه بسیار خطرناک بوده و عوارض زیر را به همراه خواهد داشت.

ذکر این نکته مهم است که حتی میزان کمی از این علائم، نشانه مصرف بیش از حد مجاز است.

خواب آلودگی شدید

تخریب درونی

افزایش متناقض اضطراب یا تحریک

حرکات عجیب و غیرارادی چشم

بینایی تار

انقباض غیرارادی عضلات

کاهش قدرت عضلات

کاهش سرعت زمان واکنش و رفلکس‌های بدنی

افت شدید فشار خون

افت شدید تنفس

عدم پاسخگویی و هوشیاری

کما

مرگ، به ویژه وقتی همراه با مواد مخدر، کدئین یا مورفین مصرف شود. 2
 

عوارض جانبی مصرف داروی لورازپام

خواب‌آلودگی، سرگیجه، از دست دادن هماهنگی اعضای بدن، سردرد، حالت تهوع، تاری دید، تغییر در میل و توانایی جنسی، یبوست، سوزش معده و تغییر در میزان اشتها از جمله عوارض جانبی مصرف داروی لورازپام است. در صورتی که هر کدام از این عوارض ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی لورازپام را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است.

هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لورازپام را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جدی اما نادری مانند تغییرات روحی و روانی (توهم، افسردگی، افکار خودکشی)، اختلال در صحبت کردن، تغییرات بینایی، ضعف غیرعادی، مشکل در راه رفتن، مشکلات حافظه و علائم عفونت مثل تب و گلودرد مداوم را تجربه کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز علائمی مانند تشنج، زرد شدن رنگ پوست و چشم و تنفس آهسته و سطحی به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لورازپام نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.


موارد احتیاط مصرف داروی لورازپام

پیش از مصرف داروی لورازپام در صورتی که به این دارو یا به سایر بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام، کلونازپام یا دیازپام حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی لورازپام ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف داروی لورازپام سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاً سابقه‌ی بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی مانند آپنه‌ی خواب یا وقفه‌ی تنفسی در خواب، اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی و روان‌پریشی و سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی اختلال مواد مانند مصرف بیش از حد و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر.

داروی لورازپام ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می کنند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف لورازپام از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است سالمندان حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی این دارو نشان دهند. خواب‌آلودگی و از دست دادن هماهنگی اعضای بدن از جمله‌ی این عوارض هستند. ممکن است اثر ضد اضطراب این دارو برای سالمندان متفاوت باشد و مصرف لورازپام چنین تاثیری روی سالمندان نداشته باشد.

مصرف داروی لورازپام در سالمندان ممکن است اثرات معکوسی داشته باشد. به عنوان مثال باعث ایجاد نشانه‌هایی از جمله تغییرات روحی و روانی، ایجاد مشکل در خواب، افزایش میل جنسی یا توهم شود. هم‌چنین از دست دادن هماهنگی اعضای بدن و خواب‌آلودگی ممکن است خطر زمین خوردن را افزایش دهد.

کودکان ممکن است با مصرف داروی لورازپام تسکین اضطراب را تجربه نکنند.

این دارو بر کودکان نیز، مانند سالمندان، ممکن است تاثیر عکس داشته باشد و باعث نشانه‌هایی از جمله هیجان‌زدگی، لرزش یا توهم باشد.

برای مصرف داروی لورازپام در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری از داروی لورازپام استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 3

پی نوشت:
1.www.raayco.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.doctoreto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.