مراحل رشد زبانی و کلامی کودک در سال اول

در این مقاله می توانید نکاتی را در خصوص نحوه برقراری ارتباط نوزاد با والدین و رشد کلامی و زبانی او از بدو تولد تا یک سالگی را مشاهده کنید.
چهارشنبه، 18 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراحل رشد زبانی و کلامی کودک در سال اول
نوزاد از لحظه تولد در حال یادگیری نحوه برقراری ارتباط با والدین خود است. در واقع گوش های او به قدر کافی تکامل یافته اند تا از ماه چهارم بارداری شروع به شنیدن کنند. شاید شما به عنوان فردی که تازه مادر شده است یا حتی مادری با تجربه سؤالاتی در مورد رشد کلامی و زبانی فرزند خود داشته باشید.
 
نکته: منظور از رشد زبانی در این مقاله پیشرفت زبانی و یادگیری زبان مادری یا هر زبان دیگری است.
 

تکلم و زبان: از بدو تولد تا سه ماهگی

گریه اولین و تنها راه فرزند شما جهت برقراری ارتباط در هفته های ابتدایی زندگی خود به حساب می آید. او با گریه خود به شما نشان می دهد که گرسنه است یا خود را خیس کرده است. و همچنین گریه می کند تا شما متوجه شوید که از چیزی ناراحت است. با ادامه رشد شروع به تولید صدا می کند و امکان دارد بتواند حروف صداداری مانند «آه»، «اِه» و «اوه» را تولید کند.
 
گرچه فرزند شما هنوز نمی تواند حرف بزند یا حتی غان و غون کند، اما مهارتهای زبانی او در حال شکل گیری هستند. او در حال گوش دادن و یادگیری از محیط خود است. در صورتی که صدای بلندی را بشنود باید وحشت کند و نیز بتواند سر خود را به سمت صدای مادرش بچرخاند.
 
با آواز خواندن یا کتاب خواندن برای او می توانید به پیشرفت کلامی و زبانی اش کمک کنید. اغلب اوقات با فرزند خود صحبت کنید و او را در معرض انواع صدا و موسیقی قرار دهید.
 

تکلم و زبان: چهار تا شش ماهگی

بین چهار تا شش ماهگی گفتار و زبان کودک شروع به شکوفایی می کنند. آنچه در ابتدا با اصوات نامفهوم شروع شده بود اکنون به غان و غون های کامل و به حد کمال تبدیل شده است. او بایستی بتواند حروف بی صدای تک سیلابی از جمله «ن، ک، گ، پ و ب» را اداء کند. اکنون شاید بتوانید اصواتی همچون گا ـ گا و گو ـ گو را از او بشنوید. او شروع به خندیدن کرده و لبخند می زند و البته هنوز هم برای برقراری ارتباط با شما گریه می کند.
 
می توانید با انجام بازی به رشد زبانی او کمک کنید. هنگامی که با فرزند خود صحبت می کنید، نام او را بر زبان بیاورید. صداهایی که از خود تولید می کند را تکرار کنید و او را تشویق به تکرار آنها نمایید. جغجغه در این سن اسباب بازی مناسبی به حساب می آید.
 
مراحل رشد زبانی و کلامی کودک در سال اول


تکلم و زبان: هفت تا نه ماهگی

غان و غون کردن های فرزندتان ادامه خواهد داشت و به اصواتی که بیشتر شبیه به صحبت واقعی هستند پیشرفت می کند. او اصوات دو سیلابی مانند ماما و دادا را خواهد ساخت. گرچه این اصوات بسیار شبیه به واژه می مانند اما او احتمالاً هنوز نمی تواند آنها را با یک شخص یا شئ ارتباط دهد. او به غان و غون کردن خود ادامه خواهد داد و اصوات جدید بیشتر و بیشتری در طول این دوره خواهد آموخت. فرزندتان همچنین شروع به درک بیشتر می کند. او می تواند دستورات ساده ای مانند نه ـ نه را درک کند و اکنون احتمالاً مجموعه ی واژگانی که در اختیار دارد را متوجه شده و درک می کند.
 
می توانید از طریق بازی رشد زبانی فرزند خود را تقویت سازید. خواندن ترانه های کودکانه یا انجام بازی های کودکانه ای مانند «شکمت کجاست؟»، «بینی ات کجاست؟» یا «انگشتان پاهات کجا هستند؟» روشی عالی جهت گسترش زبان کودک به شمار می روند.
 

تکلم و زبان: 10 تا 12 ماهگی

ممکن است بین ده تا دوازده ماهگی نخستین واژه های فرزند خود را بشنوید. تا یک سالگی اکثر کودکان می توانند 3 تا 5 واژه اداء کنند. علاوه بر شروع به صحبت کردن، قدرت درک کودک از زبان گفتاری شروع به شکوفایی می کند. او ممکن است سرش را به نشانه مخالفت یا دستان خود را به نشانه خداحافظی تکان دهد و دستور العمل های ساده را دنبال کند.
 
فعالیت هایی که می توانید جهت ترغیب او به تکلم انجام دهید شامل ادامه دادن به خواندن داستان و ترانه های کودکانه و انجام بازی هایی مانند قایم باشک است. یادگیری صدای حیوانات می تواند حتی کودکان بی میل به یادگیری را نیز برانگیزاند.
 
چنانچه فرزندتان تا یک سالگی شروع به صحبت نکند معمولاً نشانه وجود مشکل در او نیست مگر آنکه علائم دیگر حاکی از تأخیر در او مشاهده شود. چنانچه نگران رشد زبانی و کلامی او هستید با پزشک خود مشورت کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.