سؤال روز سیصد و شصت و سوم تولد

چگونه به کودک نوپای خود کمک کنیم تا از کتاب جهت یادگیری زبان و دنیای پیرامون خود استفاده کند؟

کتاب وسیله ای است که می تواند به رشد زبانی کودک کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مطلب را از دست ندهید.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه به کودک نوپای خود کمک کنیم تا از کتاب جهت یادگیری زبان و دنیای پیرامون خود استفاده کند؟
خواندن، دامنه واژگان گفتاری کودک شما را گسترش داده و به او در یادگیری نحوه استفاده از زبان جهت بیان افکار خود کمک می کند.  کودک شما در 2 سالگی به لحاظ رشدی آماده دریافت و کشف لذت کتاب خوانی است. زمانی که کوچکتر بود، از رنگها و اشکال موجود در کتاب ها خوشش می آمد، از شنیدن صدای شما لذت می برد و عاشق قرار گرفتن در آغوش تان به هنگام خواندن کتاب داستان یا گفتن قصه بود. اما اکنون دارای توجه لازم جهت دنبال کردن یک خط داستانی است. او همچنین شخصیت های مختلف یک داستان را بهتر می شناسد و می تواند جزئیات موجود در یک صحنه را متوجه شود و از قدرت شنوایی بیشتری برای فهم زبان برخوردار شده است. کودک نوپای شما اکنون از کتاب جهت یادگیری و فهم بیشتر دنیایی که در آن زندگی می کند استفاده می نماید.
 
جهت اطمینان از بهرمند شدن حداکثر کودک نوپایتان از زمان کتاب خوانی، رهنمودهای ساده زیر را دنبال کنید:
 

زمان مناسبی را برای کتاب خوانی انتخاب کنید

از قدیم زمان داستان خوانی یا قصه گویی به هنگام خواب بوده است، اما اگر این زمان برای شما مناسب نیست لزومی ندارد به آن پایبند باشید. چنانچه در زمان خواب کودک خسته باشید یا اذیت می شوید، دیگر از خواندن یک داستان خوب لذت چندانی نخواهید برد. هر زمانی از روز که در آن با خواندن کتاب احساس آرامش می کنید و از این کار لذت می برید را انتخاب کنید. شاید بعد از صبحانه یا زمانی که خود یا همسرتان از محل کار به خانه بازمی گردید زمان مناسبی باشد.
 

خواسته فرزند خود را در نظر بگیرید

زمان داستان خوانی را به کارزاری بر سر آنکه چه کتابی بخوانید و مدت زمان آن چه اندازه باشد نکنید. به کودک خود اجازه دهید کتاب را او انتخاب کند، حتی اگر همان کتابی باشد که پنج روز پشت سر هم مشغول خواندن آن هستید. بگذارید خواندن شما را قطع کرده تا سؤالات خود را بپرسد یا نظر خود را راجع به آن بیان کند. اجازه دهید زمانی که خسته است دیگر به داستان گوش نکند. به خاطر داشته باشید که هدف شما از کتاب خوانی سپری کردن اوقاتی خوش با فرزندتان است.
 

به حالت نمایشی و پرشور کتاب بخوانید

اجازه ندهید غرور شما مانع خوش گذراندنتان شود. به هر یک از شخصیتهای داستان صدای متفاوتی بدهید. بخش های مربوط به آنها را با شوق و به صورت هنری بازی کنید. خواندن هر نوع کتابی را برای خود خوشایند سازید و این خوشی را به فرزندتان منتقل کنید.
 

از کودک خود سؤالاتی راجع به مطالب کتاب بپرسید

گاهی خواندن را متوقف کرده و فرزند خود را با پرسیدن چند سؤال درگیر داستان سازید. می توانید بپرسید «می تونی توپی که پسربچه می خواد باهاش بازی کنه رو پیدا کنی؟» «داداش دختره تو این تصویر کجاست؟» «مردم وقتی می رن باغ وحش معمولاً چه چیزایی رو می بینن؟» کودکان با پاسخ دادن به این گونه سؤالات توانایی های استدلال و قوه تخیل خود را پرورش می دهند. کتاب وسیله ای مناسب جهت ترغیب عشق به مطالعه است اما تنها وسیله خواندنی نیست که می تواند کودک شما را جذب خود سازد. از مجله برای «شکار تصاویر» استفاده کنید به عنوان مثال خود و فرزندتان در آن به دنبال کودکان یا سگها بگردید. ایمیل هایی که نمی خواهید را اجازه دهید فرزندتان باز کرده و نگاهی به آنها بیندازد. به نشانه ها و نوشته های موجود در فروشگاه ها اشاره کرده و آنها را با فرزندتان بخوانید. به او نشان دهید که مطالب خواندنی در همه جا وجود دارد و سهم مهمی در فعالیتهای روزمره ایفاء می کنند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.