‏ سؤال روز صد و بیست و یکم تولد

چه نوع کتابهایی را برای کودکم بخوانم؟

خواندن کتاب برای نوزادان بسیار مفید است. در این مقاله چند نمونه از کتابهای مناسب آنها را معرفی می کنیم.‏
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه نوع کتابهایی را برای کودکم بخوانم؟
کتابهای مناسب کودکان بایستی دارای تصاویری واضح، متن ساده، تکراری و آشنا باشند. در طول چند ماه اول زندگی، تنها علاقه کودک شنیدن صدای شما است. بنابراین می توانید تقریباً هر آنچه دوست دارید را بخوانید، مخصوصاً کتابهایی که حاوی متن آهنگین و کودکانه باشند. با علاقه مند شدن کودک به تماشای دنیای اطراف خود، کتابهایی با تصاویر ساده در پس زمینه های یکدست انتخاب کنید.
 
زمانی که کودک شروع به در دست گرفتن اشیاء نمود، می توانید خواندن کتابهای پارچه ای یا وینیلی که دارای تصاویری از چهره، رنگهای روشن و اشکال مختلف باشند را شروع کنید. هنگامی که کودک شما شروع به واکنش نشان دادن نسبت به محتویات درون کتاب کرد، کتابهای تخته ای با تصاویری از کودکان یا اشیاء آشنا مانند اسباب بازی را به کتابهای او اضافه کنید. و زمانی که شروع به انجام کارهایی مانند نشستن در وان حمام یا خوردن غذای جامد کرد، داستانهای ساده ای در مورد کارهای روزمره مانند زمان خواب یا زمان حمام پیدا کرده و برای او بخوانید. وقتی فرزندتان شروع به صحبت کرد، کتابهایی را انتخاب کنید که به او امکان تکرار کلمات یا عبارات ساده را می دهد.
 
کتابهای حاوی آینه و بافتهای مختلف (چروک، نرم و زبر) نیز برای این گروه سنی عالی هستند. همینطور کتابهای تاشو یا کتابهای برجسته آنها را شگفت زده می کند. کتابهای تخته ای یا مقوایی ورق زدن را برای نوزادان راحت تر می سازد و کتابهای وینیلی و پارچه ای را می توان همراه با کودک به همه جا از جمله وان حمام برد. کودکان در هر گروه سنی از آلبوم های عکس حاوی تصاویر افرادی که می شناسند و عاشقشان هستند خوششان می آید و همچنین عاشق ترانه های کودکانه هستند.
 
یکی از بهترین راه های اطمینان از آنکه  فرزندتان در آینده به کتاب خوانی علاقمند می شود آن است که در محیط خانه کتابهایی را در دسترس او قرار دهید و نیز خود به این کار مبادرت ورزید. در صورتی کودک شما به قدر کافی بزرگ شده است که بتواند چهار دست و پا به سمت سبد اسباب بازی برود و یکی از آنها را بردارد حتماً چند کتاب را نیز در آن سبد قرار دهید. در سبد او می توانید کتابهای کودکانه متعلق به خود او قرار دهید، همچنین می توانید چند کتاب از کتابخانه امانت بگیرید. بسیاری از کتابخانه ها زمانی را به خواندن داستان برای کودکان اختصاص می دهند. فراموش نکنید زمانی که در کتابخانه بسر می برید برای خود نیز کتاب بردارید. اگر می خواهید الگوی خوبی برای فرزند خود باشید، هر زمان که می توانید خود مشغول به کتاب خواندن شوید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما