کودکان را در وان کف‌آلود، حمام نکنيد

همچنين التهاب‌ مجرا در زمينه عوامل شيميايي و عفونت‌هاي ادراري از عوامل شايع سوزش ادرار هستند. در مطالعه‌ها نشان داده شده است که انجام ختنه در دوره نوزادي ممکن است از التهاب و عفونت ادراري در پسربچه‌ها جلوگيري کند ولي بايد در نظر داشت که اگر عمل ختنه به خوبي انجام نشود و با التهاب زيادي همراه شود، امکان دارد خود به تنگي
شنبه، 25 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودکان را در وان کف‌آلود، حمام نکنيد

کودکان را در وان کف‌آلود، حمام نکنيد
کودکان را در وان کف‌آلود، حمام نکنيد


 

نويسنده:دکتر عليرضا ناطقيان*




 
شايع‌ترين علل سوزش ادراري در بچه‌ها، التهاب پوست ناحيه کهنه شيرخوار (محل پوشک گرفتن) در اثر عفونت‌هاي قارچي و التهاب‌هاي پوستي ناشي از حساسيت‌هاي تماسي است.
همچنين التهاب‌ مجرا در زمينه عوامل شيميايي و عفونت‌هاي ادراري از عوامل شايع سوزش ادرار هستند. در مطالعه‌ها نشان داده شده است که انجام ختنه در دوره نوزادي ممکن است از التهاب و عفونت ادراري در پسربچه‌ها جلوگيري کند ولي بايد در نظر داشت که اگر عمل ختنه به خوبي انجام نشود و با التهاب زيادي همراه شود، امکان دارد خود به تنگي مجراي پسربچه‌ها منجر شود که از عوامل سوزش ادراري است. براي جلوگيري از سوزش ادرار کودکان مي‌توان به والدين توصيه‌هايي داشت. مهم‌ترين توصيه، رعايت مسايل بهداشتي و رفتاري کودکان است. رعايت شست‌وشوي دختربچه‌ها از سمت جلو به عقب پس از اجابت مزاج، عدم نشاندن کودک در وان کف حين حمام کردن و بررسي کامل قبل از خروج از حمام و اجتناب از باقي ماندن کف صابون در ناحيه تناسلي از نکات مهم هستند.

کودکان را در وان کف‌آلود، حمام نکنيد

برخي از مطالعات نشان داده که نشستن کودکان، به خصوص دختربچه‌ها، در وان پر از کف، خطري براي بروز عفونت ادراري است. جدا از اين، باقي ماندن کف صابون يا تماس آن با مخاط مجرا و ناحيه تناسلي چه در پسرها و چه در دخترها مي‌تواند به سوزش ادرار موقتي منجر شود. پوشاندن لباس‌هاي تنگ زير يا شلوارهاي خيلي تنگ نيز از آنجا که باعث ايجاد تعريق زياد و التهاب ناحيه تناسلي مي‌شود، مي‌تواند به سوزش ادرار و احيانا عفونت‌هاي ادراري منجر شود. پس لباس‌هاي زير کودکان بايد گشاد انتخاب شود. در انتخاب جنس پوشک نيز بايد دقت کرد. اين موضوع به خصوص براي شيرخواران و کودکاني با پوست حساس و خشک از اهميت زيادي برخوردار است زيرا مواد جاذب پوشک‌ها از نظر کيفيت متفاوت بوده و در مورد استفاده از کهنه‌ها نيز بايد در نظر داشت که باقي ماندن کف مواد پاک‌کننده در پارچه مي‌تواند مشکلات زيادي را به همراه داشته باشد. بهتر است جنس اين پارچه‌ها را هر چه مي‌توان لطيف‌تر انتخاب کرد و با صابون بچه آنها را شست و کاملا آبکشي کرد.
در مورد شيرخواران کم‌سن‌وسال نيز از آنجا که علل مختلفي براي گريه کردن آنها وجود دارد، نمي‌توان به خصوص در چند ماه اول زندگي به راحتي به تشخيص مشکلات ادراري رسيد. از طرف ديگر، به‌خصوص در شيرخواران مذکر، تنگي‌هاي سر آلت مجراي تناسلي يا تنگي‌ها و پرده‌هاي ناقص که گاهي به طور مادرزادي در مسير مجراي ادرار وجود دارد، ممکن است به ادرار کردن قطره‌اي و درد حين ادرار کردن منجر شود كه بسيار مهم است و بايد به موقع تشخيص داده شده و درمان شود؛ وگرنه به تدريج کليه‌هاي کودک را تحت فشار قرار مي‌دهد. پس هر درد و ناراحتي حين ادرار را جدي بگيريد و پيگيري کنيد.

پي نوشت ها :
 

* فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني کودکان

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.