‏ سؤال روز صد و بیستم تولد

نحوه خواندن کتاب برای نوزاد و زمان مناسب آن به چه صورت است؟ ‏

در این مقاله به نکاتی از جمله نحوه خواندن کتاب برای کودک و زمان مناسب این کار اشاره شده است.‏
چهارشنبه، 26 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه خواندن کتاب برای نوزاد و زمان مناسب آن به چه صورت است؟ ‏
نکته مهمی که در خصوص خواندن کتاب برای نوزاد وجود دارد آن است که برای این کار احتیاجی به مهارت یا ابزار خاصی نداشته و تنها به خودتان، کودکتان و چند کتاب نیاز است. هر مرتبه که می خواهید با صدای بلند کتاب بخوانید، تنها چند دقیقه از وقت خود را به آن اختصاص دهید اما این کار را به دفعات انجام دهید. به فکر تمام کردن کتاب نباشید، تنها تمرکز خود را بر روی صفحاتی که می خوانید و لذتی که کودک از آن می برد قرار دهید.
 
سعی کنید هر روز برای کودک خود کتاب بخوانید، شاید بهتر باشد این کار را پیش از چرت روزانه یا خواب شبانه انجام دهید. خواندن کتاب پیش از خواب به شما و کودکتان فرصت ایجاد انس و الفت و در آغوش گرفتن او را می دهد. همچنین عادتی را در کودکتان شکل می دهد که به آرام ساختن او کمک می کند.
 
همچنین خواندن در اوقات دیگر روز نیز مفید می باشد. زمان هایی را انتخاب کنید که پوشک کودکتان عوض شده، سیر و بیدار باشد. زمانی که مجبور به انتظار کشیدن هستید نیز کتاب به کار شما می آید، بنابراین در ساک کودک خود چند کتاب را با خود به مطب پزشک ببرید یا مواقعی که در صف فروشگاه مواد غذایی به انتظار ایستاده اید به خواندن مشغول شوید.
 
در این بخش به نکات دیگری در خصوص فوائد خواندن کتاب برای نوزاد اشاره می کنیم:
 
* در آغوش گرفتن کودک در حین خواندن کتاب، به کودک کمک می کند تا احساس امنیت، محبت و نوعی اتصال و ارتباط با شما نماید.
 
* با شور و اشتیاق کتاب بخوانید، صدای خود را در صورت لزوم بالا یا پایین بیاورید و یا از چندین صدا برای شخصیت های مختلف داستان استفاده کنید.
 
* خود را نگران خواندن واژه به واژه متن کتاب نکنید. هر از گاهی خواندن را متوقف کرده و سؤالاتی را از کودک خود بپرسید و در خصوص تصاویر و متن آن صحبت کنید. سؤالاتی مانند «پیشی کجاست؟ آهان اینجاست، چه پیشی سیاه بامزه ای» را از کودک خود بپرسید، اگرچه ممکن است دلبندتان هنوز قادر به جواب دادن به شما نباشد، اما این کار زمینه را برای انجام آن در آینده فراهم می سازد.
 
* شعرهای کودکانه بخوانید، صدای حیوانات را به شکل جالب و کودکانه اداء کنید یا کودک خود را بر روی زانویتان تکان دهید و هر آنچه نشان دهنده آن باشد که خواندن عمل شاد و مفرحی است را انجام دهید.
 
* کودکان عاشق تکرار بوده و از این کار چیزهای زیادی می آموزند، بنابراین نگران خواندن یک کتاب به دفعات زیاد نباشید. هنگامی که این کار را می کنید، هر مرتبه همان حالت قبل را تکرار کنید، همانطور که با یک آهنگ آشنا این کار را انجام خواهید داد.
 
* با بزرگتر شدن نوزادتان، او را به لمس کتاب یا نگاه داشتن آن ترغیب کنید. مسلماً دلتان نمی خواهد کودک را تشویق به جویدن کتاب نمایید، اما با قرار دادن آن در دهان، کودک کتاب را می شناسد و احساس و طعم آن را درک می کند و متوجه می شود که کتاب خوردنی نیست و نبایستی آن را بخورد!  

 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.