رهنمودهایی جهت کمک به کودکان دارای تأخیر در تکلم

در این مقاله به مواردی در خصوص دیر به زبان آمدن کودک و نحوه تشخیص و درمان آن اشاره شده است.
شنبه، 29 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رهنمودهایی جهت کمک به کودکان دارای تأخیر در تکلم
بعضی از کودکان زودتر از همسالان خود حرف زدن را می آموزند، بنابراین دامنه وسیعی در خصوص آنچه رشد گفتاری «طبیعی» در نظر گرفته می شود وجود دارد. اگر فکر می کنید فرزندتان تأخیر در گفتار دارد، بسیار اهمیت دارد به منظور قرار دادن او در مسیر رشد مناسب گفتاری در سریع ترین زمان ممکن مداخله لازم را به عمل آورید.
 
در این بخش چند راهنمایی کلی آورده شده است که می توانید از طریق آنها متوجه شوید فرزندتان در کدام بخش از جدول زمانی رشد گفتاری قرار دارد:
 
اکثر کودکان تا یک سالگی قادر به بیان 3 تا 5 واژه خواهند بود. صحبت کردن واقعی در حدود 19 تا 24 ماهگی شروع می شود.
 

علائم هشدار دهنده تأخیر در گفتار

والدینی که نگران دیر زبان باز کردن فرزندشان هستند بایستی سه اصل مهم را مورد توجه قرار دهند. این سه اصل به قرار زیر می باشد.
 
رشد کلی کودک
در صورتی که فرزندتان به هنگام صحبت کردن ضعیف عمل می کند یا به اصطلاح عقب می ماند اما در موارد دیگر در محدوده طبیعی رشد قرار دارد معمولاً نیازی به نگرانی نخواهد بود. در صورتی که در گفتار عقب می ماند و به نظر می رسد در زمینه های دیگری مانند رشد شناختی، تعامل اجتماعی، جست و خیز یا مهارتهای حرکتی ظریف عقب می باشد این امر نگران کننده خواهد بود. بایستی اقداماتی جهت ارزیابی فرزند خود انجام دهید (در ادامه به نحوه ارزیابی کودک اشاره شده است).
 
فاکتورهای خطر یا عوامل زمینه ای
کودکانی که دارای مشکلات حسی مانند ضعف شنوایی یا بینایی هستند می توانند در معرض تأخیر در گفتار قرار گیرند. وجود شکاف لب یا ناهنجاری در صورت نیز می تواند در تأخیر رشد کلامی و دیر زبان باز کردن کودک دخیل باشد. در صورتی که فرزندتان یکی از این عوامل یا فاکتورهای خطر را دارد، بایستی بیشتر به رشد و تکامل گفتاری او توجه نشان دهید.
 

سرعت پیشرفت

در صورتی که به نظر می رسد فرزندتان دارای تأخیر در تکلم است، شروع به دنبال کردن و پیگیری میزان پیشرفت او کنید. ببینید آیا در هر زمینه ماه به ماه پیشرفت و بهبودی بدست می آورد یا خیر. اگر تعداد معینی واژه را به سطح مناسبی رسانده و به نظر نمی رسد پس از گذشت چند ماه بر میزان دامنه لغاتی خود افزوده باشد، شاید بهتر باشد ارزیابی حرفه ای از او به عمل آورید.
 

 تشخیص تأخیر در تکلم

اولین قدم در تشخیص تأخیر تکلم در کودک مراجعه به پزشک متخصص اطفال است. فرزند شما تحت ارزیابی و معاینه پزشکی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا وجود مشکلی جسمی باعث تأخیر در تکلم او شده است یا خیر. بررسی شنوایی بخش اصلی روال کار خواهد بود و پزشک همچنین بایستی بداند آیا فرزندتان سابقه ابتلاء به عفونت گوش را دارد یا خیر. (مشکلات شنوایی ناشناخته یکی از منابع اصلی تأخیر در گفتار به شمار می روند). به منظور تعیین وجود سایر مشکلات رشد که می توانند موجب تأخیر در گفتار شوند، یک معاینه پزشکی کلی نیز از کودک به عمل می آید. جهت تعیین علت تأخیر که می تواند وجود مشکل شنوایی یا مشکل رشدی دیگری باشد، پزشک متخصص اطفال احتمالاً شما را به یک متخصص در این امر ارجاع می دهد.
 

درمان تخصصی

متخصص اطفال احتمالاً شما را به یک برنامه مداخله ای به هنگام ارجاع می دهد که با تأخیر در گفتار و یا مشکلات رشدی و حسی سروکار دارد. در اولین مراجعه به این مراکز از فرزندتان آزمایشاتی به عمل می آید تا مشخص شود که در چه بخشی از مقیاس رشد گفتاری قرار دارد و مطابق با آن نوعی برنامه گفتار درمانی ترتیب داده می شود. این برنامه بی تغییر نخواهد بود در برخی موارد اگر کودک هیچ پیشرفتی در این زمینه از خود نشان ندهد ممکن است لازم باشد به یک متخصص دیگر یا یک سبک گفتار درمانی دیگر مراجعه کنید.
 
رهنمودهایی جهت کمک به کودکان دارای تأخیر در تکلم

جلسات گفتار درمانی معمولاً یک یا دو مرتبه در هفته برنامه ریزی می شوند. از شما خواسته می شود فرزند خود را به محل درمان برده (به نظر ترسناک می آید اما این طور نیست) و در آنجا جلساتی را با متخصص داشته باشید. این جلسه ها ممکن است در ابتدا بسیار کوتاه و حدود 15 تا 20 دقیقه باشند.
 گفتار درمانگر همچنین تمرینات و نکاتی را به شما متذکر می شود که بایستی در خانه آنها را انجام دهیدمهمترین قسمت گفتار درمانی تعامل شما به عنوان پدر یا مادر کودک است. احتمالاً لازم خواهد بود که شما نیز در جلسات حضور داشته باشید. گفتار درمانگر همچنین تمرینات و نکاتی را به شما متذکر می شود که بایستی در خانه آنها را انجام دهید. به دلیل آنکه خیلی بیشتر از درمانگر با فرزند خود وقت می گذرانید بنابراین قسمت اعظم کار برعهده خودتان خواهد بود. اهمیت دارد که به این تمرینات به صورت روزانه ادامه دهید به طوری که فرزندتان بتواند به سرعت بهبود یافته و شروع به تکلم نماید.
 

گفتار درمانی با کودک در خانه

کتاب خواندن و صحبت کردن با فرزند خود در خانه مهمترین بخش کمک به رشد زبانی او است. برای فرزند خود کتابهای مصور ساده خوانده و به تصاویر موجود در صفحات اشاره کنید. او را تشویق کنید تا تصاویر را نشان تان داده و با شما کلمات را بیان کند. از روند کار ناامید نشوید. صحبتهای معمولی با کودک داشته باشد و شاید گاهی اوقات مجبور شوید شمرده تر و با سرعت کمتری با او صحبت کنید و دستورات گفتار درمانگر خود را دنبال کنید.
 
در صورتی که فرزندتان مشکلات دیگری مانند مشکلات حسی نیز دارد روش درمان ممکن است متفاوت باشد که می تواند مستلزم یک روند طولانی برای کمک به کودک باشد،  بنابراین آمادگی داشته باشید که شاید مجبور شوید ماه ها یا حتی سالها با او کار کنید تا بتواند به خوبی صحبت کند. خبر خوب آنکه اکثر کودکانی که دچار تأخیر در گفتار هستند در نهایت خود را به همسن و سالان شان می رسانند.
 
و چند خبر خوب دیگر آنکه اقتصاد دانی با نام توماس ساول (Thoma Sowell) با استفاده از تحقیقات خود و صحبت با والدین کودکان مبتلا به تأخیر در گفتار و نیز بهره گرفتن از تجربیات شخصی با پسر خود کتابی را تحت عنوان (Late Talking Children (کودکان دچار تأخیر در گفتار) به رشته تحریر درآورده است. او در این تحقیقات متوجه شد اکثر کودکانی که دچار تأخیر در تکلم هستند علی رغم آنکه بعضی اوقات راه بسیار طولانی برای کودک و والدین وجود دارد، در واقع با رسیدن به سن ورود به دانشگاه عالی عمل می کنند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.