نحوه ایمن ساختن محیط خانه برای نوزاد، کودک نوپا و خردسال

والدین بایستی محیط خانه را برای کودک تازه به راه افتاده خود ایمن سازند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. در این مقاله مواردی که می توانید برای این منظور بکار گیرید را معرفی می کنیم.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه ایمن ساختن محیط خانه برای نوزاد، کودک نوپا و خردسال
بعضی از والدین با مشاهده اولین غلت زدن های کودک خود تازه به فکر ایمن ساختن خانه خود برای او می افتند. شاید شما نیز جزء این دسته بوده و پیش از این به فکر ایمن ساختن خانه برای زمان نوزادی، نوپایی و خردسالی فرزندتان نبوده اید. در صورتی که اکنون قصد دارید نکات و وسایل ایمنی برای نوزاد یا کودک خود فراهم سازید، بایستی موارد بسیاری را در این راه مد نظر قرار دهید.
 
موارد بسیاری از نرده یا گیت محافظ کودک گرفته تا قفل کابینت و برگرداندن دسته ظروف وجود دارد که بایستی از آنها اطلاع داشته باشید و مد نظر قرار دهید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود، اما در کل بسیاری از موارد را می توانید از عقل سلیم خود کمک بگیرید.
 
یکی از اولین کارهایی که بایستی در جهت حفظ ایمنی کودک خود در خانه انجام دهید، تهیه فهرستی از وسایل موجود در خانه است. بهترین حالت انجام این کار چهار دست و پا انجام دادن آن است، بهتر است یک قلم و کاغذ با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید وسایلی که باید تهیه کنید یا مایلید جابجا نمایید را در آن یادداشت کنید. به حالت چهار دست و پا به اطراف رفتن ممکن است عجیب به نظر برسد اما لازم است خانه را از «دید کودک» و وضعیت قرار گیری او مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که زانوی شما بر روی زمین قرار داشته باشد متوجه وسایل جالب بسیار بیشتری در خانه می شوید که ممکن است اهمیت آنها تا به حال حتی به ذهنتان نیز خطور نکرده باشد. لازم است که توجه ویژه به اتاق ها و مکان هایی مانند اتاق خواب بچه یا اتاق بازی داشته باشید، چرا که کودک نوپا یا خردسال شما بیشتر از همه در این مکانها بسر خواهد برد.
 
در ادامه به سؤالاتی اشاره شده است که در طول «نگاه به اطراف در حین زانو زدن» باید از خود بپرسید:
 
* آیا دست من در این وضعیت (چهار دست و پا بودن) به کتاب های مهم، وسایل شکستنی یا سایر وسایل باارزش می رسد؟ (بله، درست متوجه شدید دست خود شما به آنها می رسد یا خیر، درست است که دستان شما بزرگتر از کودک بوده اما شگفت زده خواهید شد که بدانید چگونه فرزندتان راه هایی را برای رسیدن به وسایلی که فکر می کنید پشت قفسه ها بوده و به اندازه کافی از دسترس او دور هستند پیدا می کند. بنابراین این وسایل باید به مکانهای بالاتر یا به اتاق های دیگر منتقل شوند.)
 
* آیا از پرده خانه بند یا نواری آویزان شده است یا خیر؟ (این بندها می توانند خطر خفگی کودک را به همراه داشته باشند).
 
* آیا مبلمان خانه دارای گوشه های نوک تیز هستند؟ (کودک شما در حین یادگیری نحوه راه رفتن ممکن است به زمین خورده و با برخورد به گوشه های مبلمان آسیب ببیند).
 
* آیا خانه دارای پریز برق در دسترس و دید کودک است؟ (پریزهای برق می توانند در صورتی که انگشتان کوچک کودک وارد آنها شود موجب برق گرفتگی او شوند).
 
* آیا در خانه وسایل و اشیاء کوچکی وجود دارد که بر روی زمین یا در نزدیک سطح زمین قرار گرفته باشند؟ (کودکان می توانند با به دهان بردن اشیاء کوچکی که فکر نمی کنید مشکلی ایجاد کنند به راحتی دچار خفگی شوند). در صورتی که شئ مورد نظر شما در رول دستمال توالت جای بگیرد بنابراین به قدر کافی برای دستان کوچک کودک ریز می باشد و در نتیجه خطرناک خواهد بود.
 
نحوه ایمن ساختن محیط خانه برای نوزاد، کودک نوپا و خردسال
 
* آیا منطقه رفت و آمد یا بازی کودک در آشپزخانه یا در نزدیکی آن قرار دارد؟ (اگر چنین است به فکر جابجایی یا برداشتن وسایلی که ممکن است زیر سینک ظرفشویی شما قرار داشته باشند یا استفاده از قفل کابینت باشید).
 
نکته دیگری که بایستی به آن فکر کنید، تهیه برخی محصولات ایمنی مورد نیاز است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:
 
امروزه محصولات بسیاری جهت ایمن ساختن خانه در بازار وجود داشته و انتخاب وسیله مورد نیاز و نیز وسایلی که می توانید از آنها صرف نظر کنید کار سختی است. وسایلی که در ادامه معرفی می شوند وجودشان می تواند برای هر خانه ای که در آن کودکی نوپا وجود دارد حیاتی باشد.
 

گیت محافظ کودک

نرده یا گیت های محافظ کودک راهی عالی برای جلوگیری از ورود کودک نوپای شما به مکان هایی است که برای او ناامن بوده یا ترجیح می دهید کودکتان به این مکانها ورود نکند. این گیت ها را می توان در قسمت ورودی اتاق ها یا ناحیه بالایی و پایینی پله ها قرار داد. به طوریکه می توانند کودک را از خطر سقوط از پله ها در امان نگاه دارند، اجازه ندهند وارد آشپزخانه یا حمام شود یا حتی او را در یک قسمت خاص از خانه یا یک اتاق نگاه دارند. به هنگام انتخاب گیت بایستی توجه کنید که ناحیه مشبک مرکز یا حفره هایی که در آن وجود دارد نبایستی آنقدر بزرگ باشند که انگشت پای کودک در آن جای گیرد و کودک بتواند انگشتان پای خود را درون حفره ها قرار داده و از نرده بالا برود. بسیاری از گیت های موجود در بازار را می توان با یک دست مدیریت کرد به این معنی که می توان کودک را با یک دست نگاه داشت و با دست دیگر گیت را باز نمود. گیت ها همچنین می توانند دارای قطعات ایستاده غیر متصل باشند بطوریکه می توانید آنها را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دهید. همچنین گیت هایی وجود دارند که می توانید درون دیوار پیچ کرده و قابلیت باز و بسته شدن دارند. این نوع گیت به ویژه زمانی که بخواهید نرده در یک مکان خاص باقی بماند مناسب می باشد.
 
نحوه ایمن ساختن محیط خانه برای نوزاد، کودک نوپا و خردسال
 

محافظ لبه مبلمان

محافظ لبه یا گوشه مبلمان برای لبه های تیز مبلمان مناسب می باشد. این نوع محافظ معمولاً از جنس پلاستیک بوده و در قسمت لبه مبلمان قرار می گیرد. با قرار دادن این محافظ ها از سر کودک در برابر آسیب دیدگی در صورت افتادن بر روی آن قسمت از مبلمان محافظت کنید. یکی از نکات منفی این محافظ ها، اتصال اکثر آنها به مبلمان بوسیله چسب یا ماده ای چسبناک می باشد. با این حال، اکنون نمونه هایی از آن به صورت یک بالشتک کامل برای میز یافت می شود. این محافظ ها بسیار عالی بوده و از درون قابلیت کشسانی دارند و بعضی از آنها را می توان در تمام گوشه های بیرونی میز قرار دهید به طوری که در صورت سقوط کودک مانع از آسیب دیدگی او می شوند. از آنجا که این محافظ ها حالت کشسانی دارند نیازی به استفاده از چسب یا ماده ای چسباناک برای نگاه داشتن آنها در جای خود نمی باشد.
 

درپوش پریز برق

درپوش های پریز می توانند به همان سادگی یا پیچیدگی باشند که شما بخواهید یا به آن نیاز داشته باشید. ساده ترین نوع، درپوش های پلاستیکی هستند که درون پریز برق فرو رفته و تقریباً بیرون آوردن آنها غیرممکن است. (گرچه مراقب باشید که بر روی زمین قرار نگیرند چرا که خطر خفگی به همراه دارند). اکنون پریزهای برق محافظ کودک نیز در بازار یافت می شود. این نوع پریزها دارای یک «صفحه» در قسمت بالای خروجی پریز هستند که افراد بزرگسال جهت استفاده از آنها بایستی صفحه را به کناری بکشند. علاوه بر آن درپوش هایی وجود دارند که اطراف دوشاخه هایی که درون پریز وارد شده اند قرار می گیرند و همچنین از پریزهایی که استفاده نمی شوند محافظت می کنند. با استفاده از این درپوش ها می توانید از دوشاخه های خود استفاده کنید و مطمئن باشید که فرزندتان نمی تواند سیم دوشاخه را از دیوار بیرون بکشد و همچنین نمی تواند زمانی که دوشاخه از پریز درآمد، انگشتان خود را درون حفره پریز کند چرا که خطر برق گرفتگی کودک وجود دارد.
 

قفل کابینت و کشو

عملکرد قفل کابینت و کشو در واقع از اسم آن قابل پیش بینی است. این نوع قفل به شما کمک می کند بتوانید کودک خود را از وسایل خطرناک درون کابینت دور نگاه دارید. گرچه توصیه می شود تمام وسایل خطرناک را دور از دسترس کودک قرار دهید یا به بیرون از خانه یا درون پارکینگ انتقال دهید اما این کار همیشه امکان پذیر نمی باشد. بنابراین قفل کابینت و کشو می تواند برای این منظور به کمک شما بیاید. این نوع قفل جهت ممانعت از خرابکاری و پاره کردن دستمال حوله کاغذی درون کابینت توسط فرزندتان بکار می رود. آن را می توان هم درون کابینت یا کشو و هم بیرون آن مورد استفاده قرار داد. معمولاً انواعی که در بیرون از درب کابینت بکار می روند تنها برای کابینت هایی که دارای دو درب کنار هم هستند مناسب می باشند به طوری که به دستگیره آنها متصل شده و درب های کابینت را کنار هم بسته نگاه می دارند.
 
برای قسمت های دارای نرده نیز محصولاتی از این نمونه یافت می شود. شبکه های مشبکی در بازار موجود می باشند که لازم است آنها را پیچ کرده به طوریکه حفره و نرده های باز را می پوشانند و بدین وسیله کودک نمی تواند از میان نرده عبور کند. آنها همچنین به صورت ورقه های پلاستیکی فروخته می شوند که برای این منظور عالی عمل می کنند.
 
اجازه دهید در خصوص مکان های خاصی صحبت کنیم که لازم است در مورد آنها مراقبت لازم را به عمل آورید:
 

اتاق خواب نوزاد

در اتاق نوزاد بایستی اطمینان حاصل کنید که گهواره یا تخت نوزاد نزدیک به پنجره یا بندهای پرده قرار نگرفته باشد. همچنین مطمئن شوید که وسیله ای به اندازه یک قوطی نوشابه از بین نرده های تخت عبور نکرده یا در آن نتواند قرار بگیرد (تمام تخت های ساخته شده پس از دهه 1950 به گونه ای طراحی شده اند که نمی توان یک قوطی نوشابه را از میان نرده های آنها عبور داد به همین دلیل است که حتماً بایستی از تخت های دست دومی که مربوط به پیش از این دوره می باشند استفاده نکنید).
تشک تخت نیز بایستی سفت باشد و هیچ روتختی و از این دست در تخت نوزاد قرار نگیردتشک تخت نیز بایستی سفت باشد و هیچ روتختی و از این دست در تخت نوزاد قرار نگیرد. تنها چیزی که توصیه می شود درون تخت به ویژه نوزاد قرار دهید ملحفه ای است که محکم به تشک متصل شده باشد (با بزرگتر شدن کودک و توانایی حرکت به اطراف می توانید عروسک های نرم یا وسایلی را برای بازی با آن درون تخت قرار دهید. تنها پیش از انجام این کار اطمینان حاصل کنید که فرزندتان کنترل کامل نسبت به آن محل داشته باشد).
 

آشپزخانه

در خصوص آشپزخانه بایستی مراقبت ویژه را به عمل آورید. ابتدا بایستی ورودی آشپزخانه را مسدود سازید یا وسایل و موادی مانند شوینده ها یا مواد شیمیایی (که شامل صابون هم می شود) را از دسترس کودک دور نگاه دارید. توصیه می شود که آنها را از درون آشپزخانه به بیرون برده یا از دسترس کودک دور سازید. اطمینان حاصل کنید هر وسیله ای که درون آن چاقو یا چنگال وجود دارد را قفل کنید. به هنگام پخت و پز دسته ظروف را به سمت پشت گاز قرار دهید بطوریکه به قسمت کناری گاز آویزان نباشند. همچنین لازم است بسیار مراقب باشید که هیچ گونه کابل برق از کابینت آویزان نباشد، کودک ممکن است آنها را کشیده و به طرز خطرناکی وسایل داغ را به سمت خود بکشد. بهترین کار آن است که در صورت امکان کودک خود را در حین پخت و پز از آشپزخانه دور نگاه دارید. او را بر روی یک صندلی بلند یا در آغوشی به پشت خود قرار دهید.
 

اتومبیل

جهت ایمن ساختن اتومبیل برای کودک، بخش مهم کار نصب صحیح وسایل درون اتومبیل و استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودرو است. برای این منظور ضروری است که اتومبیل و صندلی را به ایستگاه آتش نشانی محل خود ببرید. در آنجا افراد آموزش دیده برای نصب چنین صندلی هایی وجود دارند. آنها نه تنها صندلی های شما را نصب می کنند بلکه نحوه تنظیم کمربند، تسمه و جابجایی آنها به هنگام قرار داشتن کودک در اتومبیل را به شما آموزش می دهند. از دیگر کارهایی که بایستی جهت ایمن ساختن اتومبیل برای کودک انجام دهید برداشتن هرگونه وسیله ای شل و متحرک است. این وسایل می توانند به هنگام بروز تصادف مانند موشک عمل کنند. می توانید آنها را به درون پارکینگ انتقال دهید.

نحوه ایمن ساختن محیط خانه برای نوزاد، کودک نوپا و خردسال

در پایان به خاطر داشته باشید که از زاویه دید فرزندتان به اطراف نگاه کرده تا خطرات احتمالی را بیابید. مراقب باشید که بسیاری از لوازم روزمره و چیزهایی که هرگز تصورش را نمی کنید می توانند برای فرزندتان خطرناک باشند، در اطراف تان وجود دارند. به یاد داشته باشید که حداقل هر 4 تا 6 هفته یکبار خانه را مجدداً بررسی کرده و آن را برای کودک ایمن سازید. و همیشه چشمتان به کودک باشد، حتی در ایمن ترین خانه ها کودک نوپا یا خردسال راه هایی را برای آسیب رساندن به خود یا امتحان آستانه تحمل شما پیدا می کند.
 

اطلاعاتی در خصوص نویسنده

جنیفر اسپراک (Jennifer Spraque) دارای چندین سال تجربه تدریس، کار با نوزاد و علاقه شدید جهت کمک به کودکان در برخورداری از یک زندگی شاد، توأم با سلامتی و امنیت است. خانم جنیفر خود پرستار کودک و مربی مهد کودک بوده است و در حال حاضر مشغول به تحصیل به عنوان مشاور امور مربوط به مادر و نوزاد می باشد.
 
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.