دو راهی بر سر انتخاب پرستار کودک یا مهد کودک

یکی از نگرانی های مادران شاغل به هنگام فرارسیدن زمان بازگشت به کار نحوه نگهداری از کودک در نبود آنها است. این مقاله دو شیوه مراقبت از کودک یعنی مهد کودک و پرستار بچه را مورد بررسی قرار داده است.
شنبه، 4 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو راهی بر سر انتخاب پرستار کودک یا مهد کودک
شاید شما نیز در زمره آندسته از افرادی باشید که تازه مادر شده اید و به دنبال فردی مناسب جهت مراقبت از کودکتان در غیاب خود به هنگام فرارسیدن زمان بازگشت به کار هستید. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که در دو سال گذشته 55 درصد از زنان شاغل صاحب فرزند شده اند. حال این سؤال مطرح می شود که چه کسی در نبود آنها از نوزادانشان مراقبت می کند؟ این فرد می تواند اعضای درجه یک خانواده، سایر خویشاوندان، پرستار خانگی، پرستار نیمه وقت، خدمتکار خانه، کارکنان مهد کودک یا گزینه های دیگر را شامل شود. جستجو برای یافتن مراقبی مناسب برای فرزندتان کار خطیری است.
 
از آنجا که لازم است بالأخره جستجو را از جایی شروع کنید، اجازه دهید با دو گزینه که در میان مادران از بیشترین محبوبیت برخورداند یعنی پرستار کودک و مهد کودک شروع کنیم. به خاطر داشته باشید که هر یک از این گزینه ها دارای جوانب مثبت و منفی مختص خود بوده که در ادامه به آنها می پردازیم.
 

جوانب مثبت انتخاب پرستار کودک

توجه و مراقبت شخصی
مراقبت های شخصی و خاصی که پرستار کودک فراهم می سازد به ویژه برای نوزادان حائز اهمیت است.
 
کاهش وظائف نگهداری از کودک
بسیار عالی خواهد بود که وظائف سخت نگهداری از کودک یعنی صبحانه دادن به کودک، تعویض پوشک، شیر دادن به کودک با استفاده از شیر خشک یا شیر دوشیده شده از مادر را در روزهای کاری را به پرستار مراقب کودک بسپارید.
 
مراقبت مداوم
اکثر پرستاران تمام وقت کودک سالها در کنار خانواده کودک باقی می مانند. در حالی که گردش کاری در مهد کودک ها به طور متوسط این گونه است که حداقل یک مراقب در هر سال یا زودتر از آن مهد کودک را ترک می کند.
 
انجام کارهای خانه
یک پرستار کودک می تواند کارهای سبک خانه شما از جمله شست و شوی ظروف و مرتب کردن خانه را انجام دهد و آن را آماده بازگشت شما سازد.
 
انعطاف پذیری
شما می توانید ساعات دلخواه خود را برای او تعیین کنید. لازم نیست که نگران بسته شدن درب مهد کودک در صورت گرفتار شدن در ترافیک باشید چرا که پرستار بچه غالباً با شما زندگی می کند یا با صبر و حوصله در خانه منتظر بازگشت شما می ماند و دیگر نیازی به نگرانی در خصوص مراجعه به مهد کودک نخواهید داشت.
 

جوانب منفی انتخاب پرستار کودک

کشمکش احتمالی والدین با پرستار کودک در شیوه نگهداری
با گذشت زمان بعضی از والدین در خصوص نگهداری از فرزند خود با پرستار کودک دچار اختلاف نظر می شوند.
 
کنجکاو و فضول بودن بعضی پرستاران کودک
در صورت بدشانسی در انتخاب پرستار کودک ممکن است شخصی نصیبتان شود که شروع به سرک کشیدن در زندگی خصوصی شما نماید و این می تواند به یک مشکل تبدیل شود.
 
تأخیر در حاضر شدن در محل کار
بعضی از پرستاران کودک به طور مداوم دیر به محل کار خود یعنی خانه شما می رسند که این امر می تواند موجب دیر رسیدن شما به محل کارتان شود.
 
احتمال بیمار شدن پرستار یا عدم مراقبت از کودک
در صورتی که پرستار کودک شما بیمار شود ممکن است کس دیگری برای مراقبت از فرزندتان در اختیار نداشته باشید.
 
هزینه و اجرت کار
اجرت کار پرستاران کودک معمولاً بیشتر از مهدهای کودک می باشد و می تواند سالانه مبلغ هنگفتی را شامل شود.
 

نکات مثبت انتخاب مهد کودک

فراهم ساختن محیطی اجتماعی
کوچولوی شما می تواند در یک محیط پر رنگ و لعاب و پر جنب و جوش همراه با انواع اسباب بازی و نوزادان پرنشاط دیگر بهتر رشد کند.
 
در اختیار داشتن مربیان عالی
بسیاری از مراکز مراقبت از کودک یا همان مهدهای کودک دارای مدیران محترم و معلمان خارق العاده ای هستند که دارای تجربیات سالها مراقبت از کودکان می باشند و می توانند نکات مفیدی را به فرزندتان بیاموزند.
 
تعامل با سایر خانواده ها
مهدهای کودک مکانی عالی جهت ملاقات سایر والدین و فرزندان آنها است.
 
مقرون به صرفه بودن
به این دلیل که از تعداد بیشتری کودک در یک مرکز مراقبت می شود، در اصل هزینه های نگهداری از کودک با خانواده های دیگر تقسیم شده و در نتیجه قیمت پایین تر می آید.
 

جوانب منفی انتخاب مهد کودک

احتمال بروز بیماری یا رخ دادن حادثه
با توجه به وجود تعداد بیشتری نوزاد در یک مکان، احتمال انتقال میکروب نیز افزایش می یابد. گزیدگی توسط حشرات یا زمین خوردن در این مکان ها امری عادی است به این دلیل که حتی در مراکز بسیار سطح بالا نیز تحت نظر داشتن کودکان در آن واحد کار دشواری است.
 
عدم انعطاف پذیری
این مراکز ساعات مشخصی را تعیین کرده و در صورتی که والدین با تأخیر فرزند خود را تحویل بگیرند، با پرداخت هزینه اضافی یا جریمه مواجه می شوند. این امر می تواند والدینی که گرفتار ترافیک از محل کار خود به مهد کودک شده اند را دچار استرس سازد.
 
فراهم نساختن مراقبت حین بیماری
اکثر مهدهای کودک حاضر به پذیرش کودکی که دچار تب یا برخی بیماری های دیگر است نمی باشند. در صورتی که کودک شما بیمار باشد و مجبور باشید جهت یک جلسه اضطراری به محل کار خود بروید، این وضعیت می تواند شرایط را سخت سازد.
 
در آخر بایستی گفت که انتخاب نهایی با شما است. ترکیبی از خدمات مهد کودک و پرستار بچه ممکن است در نهایت انتخاب خوبی برای پایین آوردن میزان استرس و اعتماد شما در مراقبت بهینه از فرزندتان به حساب آید. در صورتی که از عهده هزینه های آن برنمی آیید، پیش از گذاشتن کودک خود در مهد کودک بهتر است در سالهای نخستین استخدام یک پرستار کودک را در نظر داشته باشید. در طول دوران نوپایی کودک خود می توانید او را به یک مهد معرفی کرده و به تدریج ساعات آن را افزایش دهید تا کودک به این محیط عادت کند. موقعیت و شرایط هر فرد متفاوت است و کلید یافتن راهی مناسب برای خانواده با اولویت برخورداری از بهترین مراقبت های ممکن برای فرزندتان در دستان شما است!
 

سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.

 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.