‏ سؤال روز هفتاد و پنجم تولد

کولیک در نوزادان چگونه است؟

کولیک یا دل درد شدید در بعضی نوزادان تازه به دنیا آمده امری متداول می باشد، جزئیات بیشتر را در این بخش بیابید.‏
دوشنبه، 3 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کولیک در نوزادان چگونه است؟
واقعیت آن است که همه نوزادان گریه می کنند و این بهترین (و تنهاترین) راه برقراری ارتباط و مطرح ساختن نیازهایشان در این سن حساس است. و والدین به لحاظ بیولوژیکی به گونه ایی برنامه ریزی شده اند که به این نیازها پاسخ داده و آنها را برآورده سازند. اما در نوزادانی که مبتلا به کولیک (دل درد شدید) هستند، گریه به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی شروع می شود و درمان مشخصی نیز ندارد.
 
کولیک بیماری به حساب نمی آید، بلکه ترکیبی از رفتارهای آزار دهنده و پریشان کننده و نیز یک اصطلاح کلی برای مشکل گریه کردن در نوزادان سالم است و مشکل اینجاست که هیچ راهی برای آن غیر از گذشت زمان وجود ندارد. و وقوع آن در هر 1 نوزاد از 5 نوزاد متداول می باشد. این دوره های بی قراری می توانند ساعتها به طول انجامند و گاهی اوقات تا اواخر شب ادامه یابند. بدتر از همه آنکه هرچه قدر سعی خود را بکنید، باز هم آرام ساختن کودکی که دچار این وضعیت شده بسیار سخت است و تنها بر نگرانی، درماندگی و خستگی شما می افزاید.
 
پزشکان معمولاً با استفاده از «سه قانون» کولیک را در نوزاد شما تشخیص می دهند. جهت تشخیص کولیک در نوزاد، گریه او بایستی شامل موارد زیر باشد:
 
* حداقل به مدت سه ساعت به طول بیانجامد.
 
* حداقل سه روز در هفته رخ دهد.
 
* حداقل به مدت سه هفته پشت سر هم ادامه یابد. البته بعضی از نوزادان بیش از حد انتظار در این وضعیت قرار می گیرند و به طور همزمان ساعات، روزها و حتی هفته های طولانی تری ناله و زاری می کنند.
 
خبر خوب آنکه کولیک نوزاد دوامی ندارد. بیشتر دوره ها در حدود 6 هفته به اوج خود می رسند و سپس به طور معمول تا هفته های 10 تا 12 هفته کاهش می یابند. تا 3 ماه پس از آن (در نوزادان نارس به طور معمول کمی دیرتر)، به نظر می رسد اکثر نوزادان مبتلا به کولیک به طور معجزه آسایی درمان می شوند. کولیک ممکن است ناگهان متوقف شود یا به تدریج خاتمه یابد که در آن برخی روزها خوب و برخی دیگر بد خواهد بود تا آنکه به طور کامل از بین  برود.
 
در این میان، کمی دانش و صبر زیاد به شما کمک می کند تا فروکش کردن این طوفان دوام آورید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.