علت گریه نوزاد و موثرترین راه های متوقف کردن ان

اغلب بچه‌ها عاشق تکان دادن یا تاب داده شدن هستند. بنابراین، می‌توانید کودک را در آغوش، میان بازوان خود، بگیرید و به آرامی تکانش دهید. او را روی پاهایتان یا در ننو و تاب‌های خانگی بگذارید تا در اثر حرکت‌های ملایم آرام شود. محل مناسب خواب نوزاد روی آرامش او تاثیرگذار است. گاهی جا به جا کردن اتاق نوزاد، محل تخت یا گهواره او یا حتی عوض کردن زاویه تخت خواب در جایی که هست نقش به سزایی در آرام کردن آن‌ها دارد.
جمعه، 17 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان
شهناز نوحی گفت: رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان دلایل مختلفی دارد که برای هر کدام باید راه کار مناسبی در نظر گرفت. وی افزود: معمولاً کودکان برای اجابت خواسته‌هایشان گریه می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند. خواستن بستنی و شکلات بیشتر جزو مواردی است که کودکان را وادار به گریه و سر و صدا می‌کند.
 

* بی توجهی به گریه کودک بهترین واکنش از طرف والدین

وی ادامه داد: بهترین واکنش از طرف والدین بی‌توجهی به گریه بی مورد کودک است. برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودک نمی‌توان به خواست غیرمنطقی او پاسخ مثبت داد. وی تصریح کرد: خوردن چندین بستنی یا شکلات آسیب جدی به سلامت کودک وارد می‌کند و از طرفی برآوردن خواسته‌های کودک او را از منظر روانی متوقع می‌کند.

این متخصص بهداشت روانی اذعان داشت: گاهی برخی والدین برای از سر باز کردن کودک و جلوگیری از سر و صدای او در محیط به خواسته‌های غیرمنطقی‌اش پاسخ می‌دهند که این موضوع می‌تواند آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
 

* موقع گریه کودک آئینه بزرگی را جلوی او بگیرید

نوحی گرفتن آئینه مقابل کودک را راه‌کار دیگری برای تغییر رفتار گریه کردن در کودک عنوان کرد و افزود: وقتی کودکی خیلی گریه می‌کند می‌توان آئینه بزرگی را مقابل او گرفت و از او خواست تا خودش را در آن تماشا کند. وی گفت: گفتن جمله‌هایی مانند نمی‌خواهیم چهره تو را این گونه که در آئینه دیده می‌شود ببینیم موجب تفکر کودک نسبت به رفتارش می‌شود. رفتاری که موجب در هم رفتن چهره‌اش شده است.


* دست‌های کودک را برای 15 ثانیه بگیرید

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: راه دیگری هم برای کنترل پرخاشگری کودک وجود دارد. والدین می‌توانند دست‌های کودک پرخاشگر را به مدت 15 ثانیه در دستشان گرفته و در چشمان او نگاه کنند. وی ادامه داد: این رفتار باید خنثی و بدون اخم کردن والدین باشد. از طرفی نباید کلامی بین 2 طرف رد و بدل شود.

نوحی گفت: هر چند بی‌توجهی می‌تواند موجب خاموشی رفتار پرخاشگرانه شود، اما ممکن است کودک پس از مدتی از این شیوه برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده کند. بنابراین توجه به گریه او می‌تواند دوباره رفتار نادرست گریه کردن برای رسیدن به خواسته‌ را در او به وجود آورد.

وی خاطر نشان ساخت: توجه به رفتارهای پرخاشگرانه کودک می‌تواند موجب تثبیت آن شود بنابر این بهترین واکنش خنثی بودن است.

علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان

آرام کردن گریه در نوزادان

پخش کردن یک آهنگ ثابت

وقتی جنین در رحم مادر است، می‌تواند صدای ضربان قلب او را بشنود. یکی از علت‌هایی که کودکان علاقه شدیدی به آغوش گرفته شدن دارند احتمالا همین شنیدن صدای ضربان قلب مادر است که برایشان بسیار آرام بخش و آشنا است.

احتمالا شنیده‌اید بعضی کودکان با صدای سشوار، جاروبرقی یا ماشین لباسشویی به خواب می‌روند، علت آن است که این صداها ضرباهنگ ثابتی دارند و تداعی‌گر همان آواهایی هستند که کودک در رحم مادر مدام می‌شنیده است.

همچنین، استفاده از صداهای سفید می‌تواند در آرام کردن کودک شما بسیار مؤثر باشد. شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن‌ها و قطعات صداهای سفید، که در اینترنت در دسترس همگان وجود دارد، یا خرید اسباب بازی هایی که صدای سفید، مانند صدای اقیانوس یا باران، تولید می‌کنند به آرام شدن کودکتان کمک کنید. صدای سفید (white noise) صدایی است که از ترکیب آواهایی با فرکانس‌های متفاوت ایجاد می‌شود. اگر شما تمام صداهای متصوری را که انسان می‌تواند بشنود با هم ترکیب کنید و ضرباهنگ ثابت و مبهمی به آن بدهید، صدای سفید ایجاد خواهد شد. از آنجا که مغز انسان از دنبال کردن چندین فرکانس ناتوان است، وقتی شما صدای سفیدی برای کودک پخش می‌کنید، مغز کودک قادر به شنیدن صداهای مزاحم اطراف نیست و به همین دلیل احساس آرامش می‌کند.
 

تکان دادن

اغلب بچه‌ها عاشق تکان دادن یا تاب داده شدن هستند. بنابراین، می‌توانید کودک را در آغوش، میان بازوان خود، بگیرید و به آرامی تکانش دهید. او را روی پاهایتان یا در ننو و تاب‌های خانگی بگذارید تا در اثر حرکت‌های ملایم آرام شود.

اگر روش‌های بالا مؤثر نبود، می‌توانید ماشین سواری را هم امتحان کنید. تکان‌ها و گردش‌های ماشین به کودک کمک می‌کند به راحتی به خواب برود. شما همچنین می‌توانید از کالسکه کودک، حتی در خانه، برای خواباندن و آرام کردن او استفاده کنید.
 

ماساژ دادن یا مالیدن شکم

از کرم‌‌ها یا روغن‌های ماساژ استفاده کنید و به آرامی پشت یا شکم کودک را، در جهت عقربه‌های ساعت، ماساژ دهید. ماساژ شکم نوزاد به هضم غذای او کمک می‌کند و لمس کردن‌های شما احساس خوبی در فرزندتان ایجاد می‌کند. بنابراین، ماساژ مداوم نوزاد کمک می‌کند تا کودک کمتر گریه کند یا نق بزند. بهترین زمان برای ماساژ زمانی است که کودک آرام و هوشیار است. اگر او در طول ماساژ شروع به گریه کند، بهتر است ماساژ را متوقف کنید، زیرا او با گریه کردن می‌خواهد به شما بفهماند دیگر ماساژ کافی است.

علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان

از حالت های متفاوت برای شیر دادن استفاده کنید

بعضی نوزادان در حال شیر خوردن یا بعد از آن گریه می‌کنند. اگر کودک شما شیر مادر می‌خورد، ممکن است متوجه شوید که با تغییر حالت چسباندن کودک به خود، او با آرامش بیشتر و بدون گریه و بی‌تابی شیر می‌خورد. بنابراین، برای پیدا کردن بهترین حالت شیردهی، تمرین کنید و با مشاور شیردهی خود نیز صحبت کنید.

اگر کودک شیرخوار، چه با شیر مادر تغذیه شود و چه شیر خشک، در مدت شیر خوردن از پیچیدن باد در شکم خود رنج می‌برد، احتمال دارد شیر دادن در وضعیت عمودی برای او راحت‌تر باشد و دردهای شکمی‌اش را کمتر کند.

بعد از شیر خوردن کودک، او را در آغوش بگیرید، سرش را روی شانه‌هایتان بگذارید و به آرامی به پشت او ضربه بزنید، یا به آهستگی مالش دهید تا بتواند آروغ بزند. اگر کودک، بلافاصله پس از شیر خوردن، دوباره شروع به گریه کرد احتمالا همچنان گرسنه است. پس  سینه یا شیشه شیرش را مقابل دهانش بگیرید تا اگر مایل بود به خوردن ادامه دهد.
 

اجازه دهید چیزی را بمکد

در بعضی کودکان، نیاز به عمل مکیدن بسیار قوی است. اگر کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود، می‌توانید برای آرام کردن او بگذارید همچنان سینه‌تان را بمکد یا به جای آن اجازه دهید انگشت تمیز شما را مک بزند یا عروسکی برای مکیدن به دستشان بدهید. این کار می‌تواند راه حل خوبی برای کاهش بی‌تابی و بی‌قراری کودک باشد. توجه داشته باشید، اگر از اسباب بازی برای این کار استفاده می‌کنید، از آلوده نبودن آن مطمئن شوید. همچنین، می‌توانید از پستانک برای آرام کردن او استفاده کنید.

نگران نباشید، براساس مطالعات انجام شده، خوردن پستانک در ماه‌های اولیه زندگی بر فرم دندان‌های کودک و نحوه حرف زدن او در آینده اثر نمی‌گذارد. بنابراین، می‌توانید با خیال راحت از این روش برای آرام کردن نوزاد گریان خود استفاده کنید. زیرا مک زدن واکنشی طبیعی است که موجب آرام شدن نوزاد می شود.

علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان

حمام آب گرم

حمام کردن کودک با آب گرم یکی دیگر از راه‌های آرام کردن گریه در نوزادان است. این راه حل حتی برای بزرگسالان هم مؤثر است. قبل از اینکه کودک را در آب بگذارید، دمای آن را بررسی کنید. دمای آب باید بین ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دماسنج ندارید، آرنج خود را در آب قرار دهید، اینگونه می‌توانید سرد یا گرم بودن آب را تشخیص دهید.

البته توجه کنید، همه کودکان حمام کردن را دوست ندارند و این کار بعضی از آن‌ها را بیشتر به گریه می‌اندازد. در نتیجه، شما مجبورید برای گرفتن نتیجه بهتر تلاش کنید و علاقه مندی های او را کشف کنید.

علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان

قنداق کردن شاید آخرین حربه باشد

شاید شما از موافقان قنداق کردن کودک نباشید، اما بعضی نوزادان در محیط‌های تنگ و بسته، که تداعی‌گر رحم مادر برای آن‌ها است، احساس بهتری دارند و زودتر به آرامش می‌رسند. برای این کار می‌توانید از پارچه‌های نازک و نخی استفاده کنید و او را ببندید. مراقب باشید، قنداق کردن نیز قلق خاص خود را دارد و محکم بستن کودک می‌تواند عامل جدیدی برای گریه‌های او باشد.

علت گریه نوزاد و  موثرترین راه های متوقف کردن ان

اتاق خواب نوزاد را عوض کنید

محل مناسب خواب نوزاد روی آرامش او تاثیرگذار است. گاهی جا به جا کردن اتاق نوزاد، محل تخت یا گهواره او یا حتی عوض کردن زاویه تخت خواب در جایی که هست نقش به سزایی در آرام کردن آن‌ها دارد. اگر همه راه‌ها را رفته‌اید و ناامید برگشته‌اید، این راه حل را نیز امتحان کنید. گاهی محیط و شرایط جدید می‌تواند به طور چشمگیری آرامش را به کودک شما بازگرداند.
 

علت و دلیل گریه ی نوزاد چیست؟

آیا گریه ی نوزاد متوقف نمی شود؟ اگر نوزاد شما دست از گریه کردن بر نمی دارد ، چند دلیل دارد ؛ لیست پایین ، بیشترین دلایلی است که باعث گریه ی نوزاد می شوند. به طور واضح، بچه ها زمانی که به توجه نیاز دارند ،گریه می کنند ،
به عنوان یک مادر، اغلب مواقع می توانید به طور غریزی بفهمید مشکل از کجاست و بر طبق آن عمل کنید ولی زمانی که نمی توانید تشخیص دهید که چه کاری باید انجام دهید، نا امید می شوید.
 

این موارد دلایل متداولی از گریه ی نوزادن هستند:

  1. گرسنگی
  2. خواب آلودگی
  3. پوشک کثیف
  4. معده درد و مشکلات باد شکمی
  5. خستگی
  6. گرما یا سرمای بیش از حد
  7. لباس ناراحت
  8. درد
  9. تحریک کم یا زیاد ،که باید کنترل شود

بعضی از بچه ها در دنیای کوچک خودشان خوشحال هستند و راحت در تخت خود بدون این که حتی جیک بزنند، دراز کشیده اند ، ولی بقیه احتیاج دارند تا مدام از آن ها نگه داری شود و اگر نوزاد شما برای در آغوش گرفته شدن گریه می کند،

این موضوع به مادر خیلی بستگی دارد در آغوش گرفتن کودکتان برای آرام کردن او برای یک دوره ی کوتاه خوب است ، ولی اگر می خواهید خواب و غذای او طبق برنامه باشد، باید از روشی برای آرام کردن او استفاده کنید که زیاد به مادر وابسته نباشد.


منبع: سلیت سیمرغ
سایت کودکت
سایت نمناک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.