نحوه کنترل حسادت فرزند نخست

اگر شما نیز صاحب فرزند جدیدی شده و نگران حسادت های فرزند بزرگترتان نسبت به نوزاد تازه متولد شده هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
سه‌شنبه، 24 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه کنترل حسادت فرزند نخست
سؤال: نخستین فرزندمان حسادت شدیدی نسبت به نوزاد تازه متولد شده نشان می دهد. او به وضوح از دست مان عصبانی است که بیشتر توجه ما به نوزاد معطوف شده است و جریان آرام زندگی او را برهم زده ایم. چگونه می توانیم این مشکلات را هموار سازیم؟
 

کمی به آن فکر کنید

پیش از آنکه فرزند جدیدتان وارد خانواده شود، به کودک نوپایتان گفته شده است که صاحب برادر کوچولویی می شود که می تواند با او بازی کند و خیلی سرگرم کننده خواهد بود. آنگاه برادر کوچولو به دنیا آمده و کودک نوپای شما به این فکر می کند که «شوخیتون گرفته؟ این نوزاد صورت قرمزی که مثل مار به خود می پیچه و تمام وقت و توجه شما را به خود جلب کرده، قرار است سرگرم کننده باشد؟» آنگاه سعی می کند با نوزاد به روش هایی که می شناسد «بازی» می کند. او سعی کرده بازی بنداز و بگیر را با نوزاد انجام دهد و شما به خاطر پرتاب کردن اسباب بازی به طرف نوزاد بر سر او فریاد می کشید. او قایم باشک بازی می کند و شما فریاد می زنید که پتو را از روی صورت نوزاد پایین بیاورد. نوزاد را در آغوش می گیرد و از او می خواهید که بیشتر مراقب باشد. با این وجود آیا از اینکه کودک نوپای شما دچار سردرگمی شده است باید تعجب کنید؟
 

به کودک خود آموزش دهید

اولین هدف شما محافظت از نوزاد خواهد بود. دومین مورد آن است که به فرزند بزرگتر نحوه تعامل با خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده را به شیوه ای مناسب بیاموزید. می توانید به همان روشی که مسائل دیگر را به کودک نوپای خود می آموزید، نحوه بازی با نوزاد را نیز به او یاد بدهید.
با کودک خود صحبت کنید، نحوه انجام کارها را نشانش دهید، راهنماییش کنید و او را تشویق نماییدبا کودک خود صحبت کنید، نحوه انجام کارها را نشانش دهید، راهنماییش کنید و او را تشویق نمایید. با این حال تا زمانی که مطمئن نشده اید که به هدف دوم خود دست یافته اید، فرزندانتان را با یکدیگر تنها نگذارید. بله می دانیم که کار راحتی نیست، اما ضرورت دارد و حتی شاید مهم و حیاتی باشد.
 

نزدیک فرزندان خود بوده و مراقب باشید

هر زمان که کودک در کنار نوزاد بوده و منتظر و مترصد انجام کاری است و اگر دیدید که قصد دارد با خشونت با نوزاد رفتار کند یا می خواهد او را بلند کند سعی کنید حواس او را با موسیقی، اسباب بازی، یک فعالیت یا یک میان وعده منحرف کنید. با این کار از نوزاد محافظت کرده و در عین حال به شما کمک می شود از «نه» گفتن های سلسله واری که در واقع ممکن است موجب شکل گیری رفتار پرخاشگرانه در کودک شود جلوگیری نمایید.
 

لمس با ملایمت و لطافت را به کودک بیاموزید

به خواهر یا برادر بزرگتر نحوه نوازش پشت نوزاد را بیاموزید. به او بگویید که چگونه این نوع لمس کردن نوزاد را آرام می سازد و زمانی که کار خود را به درستی انجام داد او را تحسین کنید. این درس به کودک می آموزد که چگونه به روشی مثبت با نوزاد تماس فیزیکی برقرار سازد.
 

سریع عمل کنید

هر زمان که مشاهده کردید فرزند بزرگتر به نوزاد ضربه می زند یا با خشونت رفتار می کند، سریع وارد عمل شوید. شاید لازم باشد با قاطعیت به او بگویید که «کار بدی کردی زدن ممنوعه» و او را با این جمله برای مدتی بر روی صندلی تنبیه بنشانید «زمانی می تونی صندلی رو ترک کنی که بتونی از دستات درست استفاده کنی». در صورت تمایل به او اجازه دهید تا از روی صندلی بلند شود البته به شرطی که با نوزاد با ملایمت و مراقبت رفتار کند. این کار شما اصلاً تنبیه به حساب نمی آید. بلکه تنها به او کمک می کند یاد بگیرد اجازه انجام کارهای خشن را ندارد.
 
نحوه کنترل حسادت فرزند نخست
 

با رفتار خود نحوه انجام کار را به کودک نشان دهید

کودکان از زندگی درس می گیرند. فرزند بزرگترتان نحوه برخورد و پرستاری شما از نوزاد را تماشا خواهد کرد و از عملکردهایتان می آموزد. شما مهم ترین معلم فرزندتان به حساب می آیید. هر کاری که انجام می دهید کودک با نگاه کردن به شما خواهد آموخت.
 

کودک را مورد تحسین قرار داده و به او پاداش بدهید

هر زمان که دیدید فرزند بزرگترتان به آرامی نوزاد را لمس می کند، سخن محبت آمیزی به زبان بیاورید. نشان دهید که به فرزندتان اهمیت می دهید و با او با شور و هیجان صحبت کنید. او را در آغوش گرفته و ببوسید و بگویید که چقدر به وجودش افتخار می کنید.
 

مراقب صحبتهایی که می کنید باشید

هر کاری که نمی توانید انجام دهید را مقصر آن نوزاد ندانید. «نمی تونیم بریم پارک چون نی نی خوابه». «ساکت باش نی نی رو بیدار می کنی». «بعد از عوض کردن پوشک نی نی کمکت می کنم». در این وضعیت فرزندتان رویکردی منفی نسبت به نوزاد پیدا می کند. در عوض از بهانه های دیگر استفاده کنید. «الان کار دارم» «بعد از نهار می ریم پارک». «سه دقیقه دیگه کمکت می کنم».
 

نقش حمایت کننده داشته باشید

احساسات ناگفته کودک خود را بپذیرید و جملات خود را آرام و ملایم بیان کنید به عنوان مثال بگویید: «مطمئناً با ورود نوزاد جدید همه چیز عوض شده و یک مدت طول می کشه تا به این وضعیت عادت کنیم». نگویید «شرط می بندم از نی نی جدید متنفری» بجای آن بگویید «حتماً داشتن مامانی که بیشتر وقتشو با نی نی می گذرونه سخته» یا «مطمئنم دوست داشتی می تونستیم الان به پارک بریم و مجبور نبودی منتظر بیدار شدن نی نی بمونی». در صورتی که فرزندتان بداند احساسات او را درک می کنید، کمتر نیاز خواهد داشت برای جلب توجه شما کاری انجام دهد.
 

عشق بیشتری به فرزند خود بورزید

به فرزندتان بیشتر از معمول اظهار عشق و محبت کنید و بیشتر بگویید که عاشقش هستید، میزان در آغوش گرفتن های او را افزایش دهید و  زمانی را برای خواندن کتاب یا بازی با او اختصاص دهید. تغییر رفتار یا مشکلات رفتاری موقت طبیعی هستند و با کمی اختصاص زمان و توجه بیشتر می توانند برطرف شوند.

نحوه کنترل حسادت فرزند نخست
 

کودک را در کارها مشارکت دهید

به خواهر یا برادر بزرگتر نحوه مفید بودن و کمک به نوزاد یا نحوه سرگرم کردن او را بیاموزید. اجازه دهید خواهر یا برادر بزرگتر هدایای نوزاد را باز کرده و از دوربین جهت گرفتن عکس از نوزاد استفاده کند. به او بیاموزید که چگونه می تواند جورابهای نوزاد را به پایش کند. اجازه دهید پودر بچه را او بپاشد. هر زمان که امکان داشت او را تشویق کرده و مورد تحسین قرار دهید.
 

در هرکدام از فرزندانتان احساس خاص بودن را ایجاد کنید

از مقایسه خواهر و برادر با یکدیگر بپرهیزید حتی در مورد موضوعاتی به ظاهر  بی اهمیت و بی ضرری مانند وزن هنگام تولد، زمان چهار دست و پا رفتن یا به راه افتادن هر کدام، یا چه کسی موی بیشتری داشت. کودکان این اظهار نظرها را به عنوان انتقاد برداشت می کنند.
 

نفس عمیقی کشیده و آرام باشید

اکنون زمان آن است که تمام افراد خانواده خود را با شرایط موجود سازگار سازند. فعالیتهای بیرون را کاهش دهید، سطح استانداردهای خانه داری خود را پایین آورده و بر روی اولویت فعلی تان تمرکز کنید و خود را با اندازه خانواده جدید سازگار سازید.
 
 
نوشته الیزابت پنتلی، نویسنده کتاب No-Cry Sleep Solution (راهکار خواب بدون گریه)
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.