علل و درمان توده های سینه

بسیاری از خانم ها هنگامی که پستان هایشان بزرگ می شود مثلا در هنگام بلوغ یا در زمان حاملگی یا قبل از عادت ماهیانه، در این مواقع بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که پستان هایشان قلمبه قلمبه شده که طبیعی می باشد و باعث خطر ابتلا به سرطان سینه نمی گردد.
دوشنبه، 13 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل و درمان توده های سینه
وجود هر گونه توده یا غده در پستان ها بسیار شایع است. بسیاری از خانم ها هنگامی که پستان هایشان بزرگ می شود مثلا در هنگام بلوغ یا در زمان حاملگی یا قبل از عادت ماهیانه، در این مواقع بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که پستان هایشان قلمبه قلمبه شده که طبیعی می باشد و باعث خطر ابتلا به سرطان پستان نمی گردد.
 
اما اگر فقط یک توده و غده مجزا در پستان وجود داشته باشد می تواند باعث بروز نگرانی شود؛ ولی در این مواقع یک مورد از ۱۰ مورد غده می باشد.
 

علل ایجاد توده و غده سینه

1. قلمبه قلمبه شدن پستان ها اغلب با حساس شدن و دردناک شدن پستانها این است که به دلیل تغییرات هورمونی می باشد. توده های پستانی قبل از عادت ماهیانه به دلیل حساس تر شدن بافت پستان ها به هورمون های جنسی، بدتر می شوند.
٢. این قلمبه قلمبه شدن بعد از دوران یائسگی رو به افول می گذارد ولی اگر با زن یائسه از هورمون درمانی استفاده کند این وضعیت برای او هم رخ میدهد.
٣. در صورتی که یک توده مجزا باشد اغلب این توده فیبرو آدنوم می باشد.
4. کیست های تخمدانی هم یکی از علل ایجاد توده پستانی است. .
5. کیست های پستانی هم یکی از علل توده پستانی است .
6. گاهی اوقات عفونت های پستانی ایجاد آبسه پستانی می کنند.
اگر ماستیت (التهاب پستان زن ) به خوبی درمان نشود ممکن است ایجاد آبسه پستانی کنند که این وضعیت مخصوصا در خانم هایی که شیر می دهند، شایع می باشد. همچنین یک آبسه پستانی ممکن است ملتهب و دردناک باشد.
 ۷. وجود یک توده ممکن است به دلیل سرطان پستان باشد.
 

درمان در طب جدید

اگر زن هر گونه تغییری در پستانش متوجه شد به یک متخصص زن مراجعه کند. بسیاری از توده های غیر سرطانی احتیاج به درمان ندارند. مانند: دوران قبل از قاعدگی و شیردهی و..
 
اگر متخصص بعد از معاینه لازم دید پیشنهاد یک سونوگرافی یا ماموگرافی میدهد. همچنین ممکن است از این توده مشکوک نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه پاتولوژی که محل تشخیص بافت آسیب دیده و بافت عفونی و سرطانی و... می باشد، فرستاده شود تا به دنبال سلولهای سرطانی بگردند.
 
با این حال کیست های پستانی در پزشکی جدید احتیاج به تخلیه شدن دارند. در پزشکی جدید در صورت تشخیص سرطان در اوایل آن، درمانش موفقیت آمیز خواهد بود. مثلا در شیمی درمانی تحت درمان قرار می گیرد با خوردن قرص تاموکسیفن به مدت دوهفته روزی یک عدد.
 

درمان در طب گیاهی

 پرهیزات
١. پرهیز از خوردن قند شیمیایی
٢. اسانس های شیمیایی
٣. کافئین زیاد
4. کنسروها
۵. کمپوت های
۶. فست فودها
۷. غذاهای مانده
۸. و ظروف آلومینیومی، تفلون، سربی و پلاستیکی استفاده نکند.
 

پیشگیری و درمان استان

- هر روز تحرک لازم داشته باشد و به مدت نیم تا یک ساعت پیاده روی ایک آرام در سطح مستوی در هوای آزاد داشته باشد.
- استفاده از غذاهای سالم و تازه.
- در شبانه روز در پنج وعده از میوه جات و سبزی های تازه استفاده کند.
 

درمان کیست های پستانی

- از خوردن ۷ برگ کاسنی شامگاهی
- خوردن گل اسطوقدوس صبحگاهی.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 230-228
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.