علل و درمان خارش و سوزش واژن

خارش واژن یکی از بیماری های شایع بین زنان است. خارش طولانی و مزمن محیط مرطوب ناحیه تناسلی در زنان که محل تلاقی چند دستگاه تناسلی، گوارشی، ادراری، آنهم با گیرنده های فراوان حسی عصبی است شرایط خاصی را در این ناحیه بوجود می آورد. در این مقاله اطلاعاتی در زمینه علل ایجاد خارش واژن و راه های درمان آن ارائه می دهیم.
پنجشنبه، 4 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علل و درمان خارش و سوزش واژن
زنان در تمام سنین هر از گاهی از خارش واژن رنج می برند. خارش ، سوزش یا تحریک در ناحیه حساس مانند واژن و فرج می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. سوزش و خارش واژن مشکلی است جدی که بایستی درمان شود.

از آنجایی که ناحیه تناسلی می تواند بستر انواع میکروب ها و بیماری های جدی باشد درمان خارش واژن و سوزش را دقیق انجام دهید. در حقیقت خارش واژن (ناحیه تناسلی زنان) مشکلی است که هر خانمی یکبار در عمر ان را تجربه می کند و می داند که این مشکل بسیار سخت و غیرقابل تحمل است.


چه عواملی سبب خارش و سوزش واژن می شود؟

دلایل زیادی برای سوزش و خارش واژن وجود دارند که عبارتند از:

باکتری های واژن
وجود باکتری های سالم در واژن کاملاً طبیعی است. ولی رشد باکتری های نامناسب در واژن سبب عفونت می شود. که در این صورت علاوه بر خارش واژن، علایم دیگر مثل تورم، سوزش، ترشحات و بوی ماهی هم دیده می شود.

بیماری های آمیزشی
کلامیدیا، سوزاک، تریکومونا، زگیل ناحیه تناسلی و تبخال تناسلی سبب خارش واژن  و علایم دیگر می شود .

عفونت قارچی
عفونت قارچی از علل دیگر سوزش و خارش واژن می باشد. حدود سه چهارم خانم‌ها در زمان زندگی دچار عفونت قارچی می شوند . عفونت قارچی زمانی اتفاق می افتد که قارچ در واژن رشد می کند. حاملگی، نزدیکی جنسی، آنتی بیوتیک و سیستم ایمنی ضعیف در خانم‌ها سبب عفونت قارچی می شوند . علاوه بر خارش، در عفونت قارچی شاهد ترشحات سفید رنگ، غلیظ و پنیری هستیم.

تریکوموناسیس
تریکوموناس  نیز از دیگر علل سوزش و خارش واژن می باشد. تریکوموناس یک انگل تک سلولی است که میتواند در زنان سبب خارش واژن شود، این انگل در غده پروستات مردها هم زندگی کند. این انگل در خانم‌ها سبب پیدایش ترشحات کف مثل رنگ زرد- رنگ سبز رنگ و همچنین خارش واژن می شود . این انگل با داروهای بدون نسخه درمان نمی شود و احتیاج است به مراجعه به پزشک دارد.

یائسگی
کاهش تولید استروژن در سال های انتهایی باروری خانم سبب نازک شدن دیواره های واژن و خشک شدن آنها می شود  این مسأله سبب خارش واژن می شود. نازک شدن دیواره واژن در خانم های شیرده هم اتفاق می افتد.

محرک های شیمیایی
برخی از مواد شیمیایی مثل کرم ها، کاندوم، مواد شوینده، صابون، دستمال توالت و نرم کننده ها سبب خارش واژن می شود .
 
معمولا خارش واژن به صورت خود به خود بهبود می یابد اما اگر درمان نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

تصلب بافت لیچان
این بیماری نادر سبب تشکیل نقاط سفید رنگ رنگ روی پوست در نزدیکی واژن می شود. این نقاط سبب زخم شدن واژن می شود. این بیماری بیش تر بعد از یائسگی در خانم‌ها اتفاق می افتد.

شپش
این موجودات کوچک موذی که سبب خارش شدید در قسمت واژن می شوند معمولاً به موهای ناحیه تناسلی می چسبند، شپش ناحیه تناسلی را می توان به آسانی با یک لوسیون ضد شپش از بین برد، در موارد شدیدتر باید از دارو های موضعی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید.1


علل و درمان خارش و سوزش واژن

پیشگیری و درمان خارش واژن

نحوه درمان خارش واژن به علت زمینه ای ایجاد آن بستگی دارد. اگر عفونت ها علت خارش باشند، باید به کمک آنتی بیوتیک مداوا شوند. خشکی واژن در یائسگی به کمک کرم های استروژن موضعی و یا قرص های استروژن برطرف می گردد. زمانی که خارش بسیار شدید باشد، کرم ها و لوسیون های استروئیدی موضعی (ترجیحا استروئید ضعیف) نظیر "هیدروکورتیزون" می تواند در کاهش التهاب و بهبودی علائم کمک کننده باشد.

نکات مهمی که باید جهت پیشگیری و درمان خارش واژن رعایت کنید به شرح زیر هستند:

• ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.

• از لباس زیر با سایز مناسب استفاده کرده و از پوشیدن لباس زیر های تنگ خودداری کنید.

• از شست و شوی زیاد واژن با صابون بپرهیزید و به جای آن تنها از آب خالی استفاده نمایید. شست و شوی روزانه با شامپو بچه موردی ندارد؛ اما بیش از یک بار در روز توصیه نمی شود.

• در آب گرم بنشینید. ( آب گرم نه داغ!)

• از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید؛ چراکه باکتری های مفید واژن را از بین می برد و فرصت رشد را به باکتری های مضر می دهد.

• هنگام شست و شو، خود را از جلو به عقب بشویید.

• اگر دیابت دارید، گلوکز خون خود را تحت کنترل داشته باشید.

• از اسپری های بهداشتی و مواد معطر در این ناحیه استفاده نکنید.

• از لباس زیر های نخی استفاده کرده و هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید.

• زیاد خود را نخارانید. این کار می تواند ناحیه تناسلی را حساس تر کند.

• بهتر است تا زمان برطرف شدن علائم از نزدیکی خودداری نمایید.

• در صورتی که خشکی واژن دارید، می توانید از یک مرطوب کننده واژن استفاده کرده و هم چنین قبل از نزدیکی از نوعی لوبریکانت با پایه ی آب استفاده کنید.

• در صورتی که فکر میکنید مواد یا محصولات جدیدی که استفاده می کنید (از قبیل شوینده، دستمال توالت، پد و ...) مسئول این خارش هستند، استفاده از آن ها را متوقف کنید. 2


درمان خانگی خارش واژن، حساسیت و سوزش آن

در اینجا چند راهکار مفید برای درمان خانگی سوزش و خارش واژن معرفی می‌کنیم:

از محصولات بهداشتی عطری شامل پَد‌ها، دستمال‌های توالت، کرم‌ها، کف‌های حمام، اسپری‌های زنانه و دوش‌های واژینال استفاده نکنید.

روزی یک‌بار با آب و صابون تمیز، قسمت خارجی واژن خود را بشویید. از شست‌و‌شوی بیشتر پرهیز کنید که باعث خشکی پوست می‌شود.

همیشه پس از اجابت مزاج، از جلو به عقب خودتان را پاک کنید.

لباسِ زیر نخی بپوشید و هر روز آن را تعویض کنید. از پوشیدن لباس زیر‌هایی که پارچه‌ و الیاف مصنوعی در آنها به‌کار رفته است، خودداری کنید.

از دوش‌های واژینال، برای شستن واژن خود استفاده نکنید.

پوشک نوزادان دختر را مرتب عوض کنید.

برای جلوگیری از بیماری های آمیزشی، هنگام آمیزش از کاندوم استفاده کنید.

اگر دچار خشکی واژن شدید، از مرطوب‌کننده‌ی واژینال بهره بگیرید. هنگام آمیزش از روان‌کننده‌هایی که پایه‌ی آنها آب است (مانند K-Y و لوبریکانت استروگلاید) استفاده کنید.

تا زمانی که علائم ناراحتی‌تان برطرف نشده است، نزدیکی نکنید.

خود را نخارانید؛ با این کار ناحیه تناسلی‌تان را بیشتر تحریک می‌کنید.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.drzakerin.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.