گوشت کشت شده در آزمایشگاه

آیا مصرف گوشت کشت شده در آزمایشگاه، غیر قابل قبول به نظر می رسد؟ اما این بسیار بهتر از کشاورزی دام است.
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشت کشت شده در آزمایشگاه
تصویر: در تصویر اولین همبرگر تهیه شده از گوشت گاو در آزمایشگاه را مشاهده می‌کنید. آیا شما حاضر به امتحان آن هستید؟
 
امروزه دنیا در حال تجربه‌ی انقلاب در حوزه‌ی تکنولوژی غذایی است. یکی از جذاب‌ترین پیشرفت‌های حال حاضر، گوشت کشت شده در آزمایشگاه است که به آن گوشت پاک، گوشت سلولی یا گوشت بدون کشتار حیوانات گفته می‌شود. این ماده از سلول‌های بنیادی گرفته شده است و برای تولید آن نیازی به کشتار حیوان زنده نیست.
 تهیه‌ی گوشت آزمایشگاهی عوارض بسیار کمتری نسبت به گوشت معمولی دارد.طرفداران گوشت آزمایشگاهی، ادعا می‌کنند که این محصول راهکار حل مشکل کشاورزی کارخانه‌ای است که مدت‌ها دنبال آن بودند. اگر این محصول به موفقیت تجاری برسد، می‌تواند بسیاری از مسائل زیست محیطی، مشکلات زیستی حیوانات و بهداشت عمومی کشاورزی دامی را حل کند و در همین حال مصرف کنندگان نیز می‌توانند همچنان محصولی را که به طعم و شکل آن عادت دارند، مصرف ‌کنند.
 
با این وجود، افکار عمومی هنوز درباره‌ی مصرف گوشت آزمایشگاهی تردید دارد. در حالی که دانشمندان و سرمایه گذاران مشهوری از جمله مخترعانی نظیر بیل گیتس و ریچارد برانسون، برای مقبولیت بیشتر این محصول تلاش می‌کنند اما به دلیل مقبولیت کم در بین مردم، فروش مواد غذایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، همچنان دشوار است و استقبال مردم از آن زیاد نیست.
 

آیا مردم تمایل به مصرف گوشت آزمایشگاهی دارند؟

 در نظر سنجی افکار عمومی که در سال 2017 توسط مؤسسه‌ی سنتیانس انجام شد، بیشتر از 1000 آمریکایی به عنوان نمونه‌ای از جامعه در آن شرکت کردند. در این نظر سنجی از آن‌ها سؤال شد در صورتی که قیمت گوشت به دست آمده از حیوانات با گوشت آزمایشگاهی یکسان باشد، آیا ترجیح می‌دهند بیشتر گوشت آزمایشگاهی مصرف کنند؟ کمتر از نیمی از افراد تا حدودی با آن موافق بودند.
 غذای طبیعی امروزه دیگر تبدیل به افسانه شده است و وجود ندارد.روان شناسان در مورد درک مردم از گوشت آزمایشگاهی تحقیق کرده‌اند و به بررسی نظرات خوب و همچنین نظرات منفی مردم پرداخته‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایلی که مردم حاضر به مصرف گوشت آزمایشگاهی نیستند، می‌پردازیم. این دلایل از نظرسنجی‌ها و نظرات آنلاین و گروه‌های مردمی به دست آمده‌ است. آن‌ها نسبت به این محصول خوش بین هستند و معتقدند مخترعان این روش می‌توانند نگرانی‌های مردم در مورد این محصول را از بین ببرند و مصرف کنندگان گوشت را متقاعد به مصرف گوشت آزمایشگاهی نمایند.
 

گوشت آزمایشگاهی نیازی ضروری نیست

در حالی که اطلاعات عمومی در مورد نکات منفی کشاورزی کارخانه‌ای روز به روز در حال رشد است، هنوز همه‌ی مصرف کنندگان گوشت به خوبی از آن آگاه نشده‌اند و یا حداقل آگاهی آن‌ها نمودی در رفتار خرید آن‌ها ندارد. کشاورزی کارخانه‌ای روشی ظالمانه و محدود کننده است که در آن حیوانات پرورش یافته در مزارع به شدت رنج می‌برند و برآورده‌ها حاکی از آن است که بیش از 99 درصد از دام‌های پرورشی در آمریکا در مزارع کارخانه‌ای نگهداری می‌شوند.
 
همچنین کشاورزی دامی روشی ناکارآمد است. مسلماً رشد و تغذیه‌ی یک حیوان کامل برای استفاده از بخشی از بدن آن، نسبت به کشت قسمت مورد نظر در آزمایشگاه، از کارایی کمتری برخوردار است.
 با گذشت زمان و قرار گرفتن گوشت آزمایشگاهی در معرض دید مردم در فروشگاه‌ها، احتمال دارد این احساس انزجار در بین مردم از بین برود.حدود 14.5 درصد از گازهای گلخانه‌ای که در جهان توسط انسان تولید می‌شود، ناشی از کشاورزی کارخانه‌ای است. همچنین این روش باعث تخریب محیط زیست و آلودگی آب و زمین محلی می‌گردد.
 
استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در کشاورزی باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود که این امر پیامدهای مخربی برای سلامتی انسان در سطح جهان دارد. مطابق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2016، بیشتر از 70 درصد داروهای مهم برای استفاده در کشاورزی دامی فروخته شده‌اند و به مصرف رسیده‌اند.
 
گروهی از افراد مخالف گوشت پرورشی، طرفدار سیستم غذایی گیاهی هستند. با وجود تبلیغاتی که برای گیاه خواری انجام شده است، تعداد افرادی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند، اندک است. تنها 2 تا 6 درصد آمریکایی‌ها گیاه خوار هستند. و فقط یک درصد بزرگسالان گیاه خوارانی هستند که هرگز گوشت مصرف نکرده‌اند. از اواسط دهه‌ی 1990،  به رغم تلاش‌ها و فعالیت‌های مداوم سازمان‌های حمایت از حیوانات و جنبش‌های طرفدار محیط زیست، درصد افراد گیاه خوار تغییر زیادی نکرده است.
 
به باور روان شناسان، رو آوردن مردم به گیاه خواری در آینده راه حل مناسبی برای کشاورزی کارخانه‌ای نیست. اما گوشت آزمایشگاهی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. به این طریق افراد گیاه خوار می‌توانند به رژیم گیاهی خود ادامه دهند، اما آن دسته از افردی که می‌خواهند به مصرف گوشت ادامه دهند، با استفاده از گوشت آزمایشگاهی می‌توانند همچنان استیک مورد علاقه خود را با همان طعم و شکل مصرف کنند.
 
 گوشت کشت شده در آزمایشگاه
 
تصویر: تا زمانی که کشاورزی کارخانه‌ای وجود دارد، حیوانات آزاد نخواهند شد.
 گوشت آزمایشگاهی با ایجاد فرصت‌هایی برای رشد و فرآوری محصولات به منظور استفاده در کشاورزی سلولی (آزمایشگاهی)، باعث رشد صنعت جدیدی می‌گردد.

من نگران حیوانات و کشاورزان هستم

برخی از مردم نگران سرنوشت مرغ‌ها و گاوها در مزارع هستند و تصور می‌کنند با پایان کشاورزی کارخانه‌ای، این دام‌ها در طبیعت رها شده و می‌میرند.
 
چهارچوب زمانی که برای فروش گسترده‌ی گوشت آزمایشگاهی در بازار پیش بینی شده است، این مشکل را حل کرده است. حتی در خوش بینانه‌ترین حالت، تا زمان رسیدن به تولید این محصولات در مقیاس بزرگ چندین سال دیگر باقی مانده ‌است. با اتخاذ رویکرد‌های جدید، تقاضا برای حیوانات مزرعه به آرامی کم می‌شود. در نتیجه کشاورزان به پرورش تعداد کمتری از حیوانات می‌پردازند و دیگر نگرانی از این بابت برای دام‌ها وجود نخواهد داشت.
 
بسیاری از مردم همچنین نگران تأثیر منفی دوران گذار از گوشت پروشی در مزارع به گوشت آزمایشگاهی، بر روی کشاورزان هستند. اما با متمرکز شدن هر چه بیشتر صنعت، این تکنولوژی جدید تنها مسأله‌ای نیست که کشاورزان با آن رو به رو هستند. 85 درصد گوشت گاو تولید شده در آمریکا تنها از چهار تولید کننده‌ی اصلی تهیه می‌گردد.
 
در واقع گوشت آزمایشگاهی با ایجاد فرصت‌هایی برای رشد و فرآوری محصولات به منظور استفاده در کشاورزی سلولی (آزمایشگاهی)، باعث رشد صنعت جدیدی می‌گردد. اتفاقی که با ظهور تاکسی‌های اینترنتی برای تاکسی‌ها افتاد، می‌تواند برای صنعت گوشت نیز رخ دهد و صنعت گوشت باید برای این تغییرات آماده باشد. این صنعت برای رشد و ادامه‌ی فعالیت خود باید با فناوری‌های جدید سازگار گردد، همچنان که امروزه گام‌ هایی در این راستا برداشته است. صنایع غذایی تایسون و گوشت کارگیل که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشت در آمریکا هستند، در این زمینه و آینده‌ی آن سرمایه گذاری کرده‌اند.
کشاورزی دامی روشی ناکارآمد است. مسلماً رشد و تغذیه‌ی یک حیوان کامل برای استفاده از بخشی از بدن آن، نسبت به کشت قسمت مورد نظر در آزمایشگاه، از کارایی کمتری برخوردار است. 
 گوشت کشت شده در آزمایشگاه
 
تصویر: این که گوشت دام یا گوشت آزمایشگاهی خوراک خوشمزه‌ یا مشمئز کننده ای باشد، به هنجارهای فرهنگی جامعه بستگی دارد و ارتباط نزدیکی با آن دارد.
 

گوشت آزمایشگاهی مشمئز کننده و چندش آور است

دوست نداشتن و حس انزجار نسبت به گوشت آزمایشگاهی واکنشی طبیعی است. مخالفت با آن دشوار است و در آن بحثی نیست اما حس انزجار به دلیل برداشت فرد به وجود می‌آید.
 کشاورزی کارخانه‌ای روشی ظالمانه و محدود کننده است که در آن حیوانات پرورش یافته در مزارع به شدت رنج می‌برند.با این حال، حس انزجار مبنای خوبی برای تصمیم گیری منطقی نیست. اگر به تفاوت‌های فرهنگی که در مصرف گوشت وجود دارد دقت کنید، به خوبی متوجه این موضوع می‌شوید. معمولاً غربی‌ها گوشت خوک و گاو را لذیذ می‌دانند اما مصرف گوشت سگ برای آن‌ها چندش آور است. اما در برخی فرهنگ‌های آسیایی، مردم گوشت سگ مصرف می‌کنند.
 
بنا بر این محصولاتی که در جامعه مصرف آن طبیعی و قابل قبول است، مشمئز کننده بودن سایر محصولات را تعیین می‌کنند و این دو مرتبط با یکدیگر هستند. با گذشت زمان و قرار گرفتن گوشت آزمایشگاهی در معرض دید مردم در فروشگاه‌ها، احتمال دارد این احساس انزجار در بین مردم از بین برود.
 

گوشت آزمایشگاهی غیر طبیعی است

بیشترین مخالفت‌ها با گوشت آزمایشگاهی به دلیل غیر طبیعی بودن آن است. مردم به این دلیل مخالف آن هستند که تصور می‌کنند که محصولات طبیعی بهتر از مواد غیر طبیعی هستند.
 
انتخاب‌های اخیر مصرف کنندگان گواه اعتقاد آنان به این نظریه است. اما این بحثی مغالطه آمیز و گمراه کننده است. برخی محصولات طبیعی مفید و خوب هستند. با این حال مواد و کالاهایی غیر طبیعی وجود دارند که برای جامعه‌ی ما اساسی و مورد نیاز هستند مانند عینک، حمل و نقل موتوری، اینترنت. چرا گوشت آزمایشگاهی را از این دسته موارد اساسی و مورد نیاز جدا کنیم؟
 به دلیل مقبولیت کم در بین مردم، فروش مواد غذایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، همچنان دشوار است.شاید این بحث و نظریه تنها در مورد مواد غذایی قابل استفاده باشد، مثلاً غذای طبیعی بهتر است. اما غذای طبیعی امروزه دیگر تبدیل به افسانه شده است و وجود ندارد. تقریباً تمام مواد غذایی که مردم می‌خرند، به نوعی اصلاح شده و تغییر یافته است. علاوه بر این استفاده‌ی بیش از اندازه از آنتی بیوتیک‌ها در گوشتی که به روش مرسوم به دست می‌آید و سایر روش‌های کشاورزی مدرن، مانند شیوه‌ی پرورش انتخابی حیوانات برای تولید حیوانات پرورشی مدرن، محصولات به دست آمده‌ی امروزی را در گروه مواد غیر طبیعی  قرار می‌دهد.
 
 گوشت کشت شده در آزمایشگاه
 
تصویر: ترجیح مردم برای انتخاب مواد غذایی طبیعی نشان ‌دهنده‌ی مسائل مهمی است که به آن اهمیت می‌دهند.
 
البته درخواست برای مواد غذایی طبیعی نشان دهنده‌ی اهمیت موارد مهمی مانند ایمنی، پایداری و آسایش و رفاه حیوانات است. اما بر طبق این معیارها، تهیه‌ی گوشت آزمایشگاهی عوارض بسیار کمتری نسبت به گوشت معمولی دارد. اگر ما گوشت تهیه شده در آزمایشگاه را به دلیل غیر طبیعی بودن کنار بگذاریم، با همین نظریه باید تعداد بسیاری از محصولات دیگر را که باعث بهبود و آسان‌تر شدن زندگی مدرن شده است، را کنار بگذاریم.
 این ماده از سلول‌های بنیادی گرفته شده است و برای تولید آن نیازی به کشتار حیوان زنده نیست.با این که هنوز در ابتدای راه برای وارد کردن محصولات گوشتی آزمایشگاهی به بازار هستیم اما تعدادی از شرکت‌ها در حال تلاش و سرمایه گذاری در این بخش هستند. به عنوان مصرف کننده، حق و وظیفه‌ی اخلاقی ما این است که درباره‌ی محصولات انتخابی خود مطلع شویم. بله، ما بایستی در مورد فناوری‌های جدید محتاط باشیم. اما مخالفت با گوشت آزمایشگاهی منفعتی برای انسان، حیوانات و کره‌ی زمین ندارد و بهتر است بیشتر در مورد آن تأمل کنیم.
 
منبع: ماتی ویلکس، Yale University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما