از علت تا درمان چین و چروک دور چشم

چین و چروک اطراف چشم های شما باعث می شود که سن شما بیش از سن واقعی تان به نظر بیاید به همین دلیل است که متخصصین پوست و زیبایی یکی از نشانه های پیری زودرس را چروک های اطراف چشم در نظر می گیرند. طبیعی است که جلوگیری از چین و چروک دور چشم به منظور حفظ زیبایی پوست صورتتان حائز اهمیت است.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان چین و چروک دور چشم

چین و چروک دور چشم

خطوط پنجه کلاغی به خطوط ریزی گفته می‌شود که در گوشه‌های چشم‌ها شکل می‌گیرند و یکی از اولین علائم پیری بر روی صورت می‌باشند. این چین و چروک‌ها دینامیک می‌باشند یعنی هنگام انقباض عضلات صورت مثلاً در هنگام تنگ کردن چشم‌ها یا خندیدن بیشتر قابل ملاحظه هستند.

از آنجایی که چین و چروک زیر چشم با افزایش سن بیشتر می‌شوند، بسیاری از مردان و زنان می‌خواهند که به طریقی آنها را برطرف کنند و به ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر دست یابند.

چین و چروک‌های دور چشم عمدتاً به دلیل فرایند طبیعی پیری است که شامل کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌باشد. این مواد پروتئین‌های اصلی هستند که وظیفه حفظ نرمی و یکنواختی بافت پوست را بر عهده دارند و در هنگام کشیده شدن یا حرکت پوست آن را به جای خود باز می‌گردانند.

با حرکات تکراری صورت در طول سال‌ها، این خطوط ریز و چین و چروک‌ها در نتیجه‌ی کاهش کلاژن و الاستین موجود برای حفظ ساختار پوست، شکل می‌گیرند و در نتیجه منجر به شکل‌گیری تدریجی خطوط پنجه کلاغی می‌شوند. اما امروزه شاهد به وجود آمدن چروک دور چشم در جوانی هم هستیم.

داشتن یک پوست صاف و بدون چروک یکی از نشانه‌های جوانی تلقی می‌شود و داشتن خطوط دور چشم می‌تواند باعث شود سن شما بیشتر به نظر برسد. نه‌تنها این مسئله در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی شایع شده است، بلکه چروک زیر چشم در نوجوانی نیز بسیار دیده می‌شود.1
 

دلایل چروک شدن زیر چشم

چروک زیر چشم وقتی به وجود میاید که پوست زیر چشم‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد که بیشتر در سنین بالا اتفاق می‌افتد. اما به‌جز بالا رفتن سن، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش خاصیت کشسانی پوست زیر شده و علت چروک دور چشم شوند. دلایل چروک زیر چشم در جوانی در زیر آمده است.

یک علت چروک زیر چشم در جوانی پلک زدن مداوم یا حرکت دادن زیاد چشم‌ها است. انسان‌ها از زمان تولد به طور دائم محیط اطراف خود را نگاه می‌کنند و چشمانشان همواره در حال حرکت است، در نتیجه باعث آویزان شدن پوست زیر چشم با بالا رفتن سن می‌شود.

علت دیگر چروک شدن زیر چشم در جوانی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و پرتوهای فرابنفش آن است. به عبارت دیگر کسانی که قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند یا اینکه آفتاب می‌گیرند، بیشتر ممکن است به چروک زیر چشم در جوانی دچار شوند.

سیگار کشیدن هم موجب بروز چروک زیر چشم در جوانی می‌شود. وقتی افراد سیگار می‌کشند، جریان خونی که به زیر چشم جاری می‌شود کاهش پیدا می‌کند. این مسئله باعث کاهش توانایی پوست در بازسازی سلول‌های از بین رفته می‌شود.

دیگر علل چروک شدن زیر چشم در جوانی شامل بد خوابیدن، استرس، آلرژی، ژنتیک و … می‌شود.1
 

راهکارهای درمانی برای جلوگیری از چین و چروک دور چشم

اگر شما از به وجود آمدن چین و چروک های دور چشم و بروز پیری زودرس ناراحت هستید، بهتر است چند راهکار ساده و البته کاربردی را به تناوب انجام دهید تا متوجه شوید که نگرانی و ناراحتی شما بی دلیل است بدین دلیل که جلوگیری از چین و چروک دور چشم براحتی توسط شما قابل اجراست.

از علت تا درمان چین و چروک دور چشم
 
استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب را جدی بگیرید
نور خوشید، طراوت بخش و زندگی ساز است، باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها می شود فلذا از سوی دیگر، باید در خاطر داشته باشیم که تماس مستقیم، بیش از اندازه و بدون محافظت با نور خورشید به خودی خود باعث بروز بیماری های مهم پوستی می شوند.

توصیه ما به شما این است که در هر فصلی از سال و در هر ساعتی از روز که از منزل خارج می شوید، یک لایه محافظ از کرم ضد آفتاب بر روی پوست و دور چشم خود بمالید.
 
عینک‌ آفتابی محافظ در برابر اشعه UV به چشمانتان بزنید
تابحال برای شما پیش آمده است که وقتی در تماس با نور مستقیم و شدید آفتاب قرار می گیرید، چشم های خود را تنگ می کنید تا نور آفتاب کمتر چشم را اذیت کند.  اگر شما در طول روز بارها و بارها این کار را انجام دهید، عضلات و پوست اطراف چشم دچار حالت جمع شدگی می شود و چروک سطحی ایجاد می گردد.

توصیه ما به شما این است که وقتی به فضای باز در تماس با نور خورشید می روید، حتما عینک آفتابی مناسب که کل چشم و پوست اطراف آن را پوشش دهد به چشم داشته باشید.

اشعه UV  آفتاب یکی از اشعه های مضر و خطرناک برای سلامت پوست است. عینک هایی را استفاده کنید که توانایی مقابله با اشعه UV آفتاب را داشته باشد.
 
ورزش عضلات دور چشم را هر شب انجام دهید
عضلات چشم هم مثل سایر عضلات بدن با ورزش و تمرین سفت و  خوش فرم شده و شل شدگی و افتادگی در آنها از بین می رود.

عضلات اطراف چشم بسیار ظریف هستند. برای اینکه همیشه در خاطرتان بماند، به شما اینگونه یادآور می شویم که عضلات اطراف چشم عضلات احساسی شما هستند زیرا خندیدن یا ناراحتی و اخم کردن بر فعالیت عضلات دور چشم اثر می کنند.

توصیه ما به شما این است هر شب قبل از خواب با انگشت های اشاره و شصت هر دو دست، کناره خارجی و پایین چشم هایتان را چند دقیقه ای ماساژ دهید تا عضلات اطراف چشم سرحال شوند و دچار افتادگی نگردند.
 
تغذیه سالم و پوست زیبا: عادت های اشتباه غذایی تان را تغییر دهید
تغذیه و رژیم های غذایی سالم داشته باشید تا در جلوگیری از چین و چروک دور چشم و پیری زودرس پوست به موفقیت بیشتری برسید و به لطافت و زیبایی پوستتان کمک قابل توجهی کنید. به شما توصیه می شود:

مواد قندی و شیرینی جات کمتر مصرف کنید

میوه و سبزیجات را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید

مصرف فست فود ها و سیب ‌زمینی سرخ شده را ترک کنید یا به حداقل برسانید

غذاهای متنوع بخورید تا عناصری مانند روی و سلنیوم و ویتامین های مورد نیاز پوست تامین شود.2

از علت تا درمان چین و چروک دور چشم

راههای پیشگیری از چروک دور چشم

- از اخم کردن و عادت‌های نادرست دوری کنید

- از کرم ضد آفتاب را فراموش استفاده کنید

- پوست خود را به طور روزانه مرطوب کنید

- ویتامین‌ها و مواد معدنی را در برنامه غذایی قرار دهید

- از کرم دور چشم استفاده کنید

- مرتب ورزش کنید.3
 

انواع مختلف ماسک های ضد چروک دور چشم

 
1. ماسک آووکادو
آووکادو ماده ای درجه یک برای مبارزه با چین و چروک است ، این میوه بی نظیر حاوی عناصر مفیدی است که بر بدن و پوست ما تاثیرات مثبتی می ‎گذارد.

به سادگی نیمی از میوه را به خوبی له کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست اطراف چشم خود نگه دارید و اگر آووکادو با مقداری از آب آلوئه ورا ترکیب شود، نتیجه بهتری خواهد داشت ( یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با 2 قاشق غذاخوری آووکادو له شده ). این ترکیب را روی پوست اطراف چشمان خود بمالید و اجازه دهید تا 10 دقیقه روی این نواحی باقی بمانند و سپس چشمان تان را با آب گرم تمیز کنید.
 
2. ماسک عسل
در صورت داشتن پوست خشک و حساس، ماسک عسل برای شما گزینه بسیار مناسبی می ‎باشد. کافی است که عسل و زرده را با یکدیگر ترکیب کنید و مخلوط را به مدت 15 دقیقه در اطراف چشم خود نگه دارید و سپس چشمان تان را با آب گرم بشویید.
 
3. روغن های طبیعی
همچنین برای مقابله با چین و چروک های اطراف چشم می ‎توان از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام و روغن هسته انگور استفاده کرد.

هر یک از این روغن ها رطوبت و عناصر لازم برای پوست شما را فراهم می ‎کنند و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه می‎توانید چشمان خود را بشویید و روغن ها را از اطراف چشمان تان پاک کنید. اضافه کردن 4-5 قطره روغن ویتامین E به این روغن ها باعث می‎ شود که مانند یک کرم شب عمل کنند. 
 
4. ماسک موز و کره
ترکیب موز و کره باعث آبرسانی پوست زیر چشم شما خواهد شد و از ایجاد چین و چروک در این نواحی پیشگیری خواهد کرد. تمام آنچه که برای تهیه این ماسک نیاز دارید:

1 قاشق غذاخوری موز له شده

1 قاشق غذا خوری کره 

کره را قبل از مخلوط کردن با موز کمی گرم کنید و ترکیب را زیر چشم خود بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه چشمان خود را بشویید.

از علت تا درمان چین و چروک دور چشم
 
5. ماسک خیار
خیار یکی از گزینه های مناسب برای رفع خشکی پوست است ، این گونه که یک عدد خیار را حلقه حلقه کنید و به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.
 
6. ماسک سیب زمینی
یکی دیگر از موادی که خواص شگفت انگیزی در مبارزه با چروک های پنجه کلاغی اطراف چشم دارد، سیب زمینی است. برای استفاده از این ماسک می ‎توانید از سیب زمینی های خام و یا پخته استفاده کنید و فقط توصیه می‎ شود که 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا خامه ترش را به سیب زمینی رنده شده و یا پوره شده اضافه کنید و سپس ترکیب مورد نظر را به زیر چشم خود بمالید و اجازه دهید که 15 الی 20 دقیقه روی پوستتان باقی بماند.4

پینوشتها
1.www.orchidrasht.com
2.www.drdr.ir
3.www.beytoote.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.