ممنوعیت ورود قوه مجریه به رقابت های انتخاباتی و سیاسی

هیچ قضیه ای از قضایای کشور، در انحصار یک قشر و یک فکر و یک سلیقه سیاسی نیست. همه باید شرکت کنند
چهارشنبه، 12 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ممنوعیت ورود قوه مجریه به رقابت های انتخاباتی و سیاسی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
اگر بخواهید موفق باشید - همان طور که عرض کردم - بایستی آزاد و مستقل باشید. این که من در قضایای انتخابات، با ورود وزرا در کار انتخابات مخالفت کردم، یک علتش همین است. البته علل مختلفی داشت؛ یکی از آنها این است. جریان های مختلف سیاسی، باید در انتخابات و در همه قضایای کشور شرکت کنند.
 
هیچ قضیه ای از قضایای کشور، در انحصار یک قشر و یک فکر و یک سلیقه سیاسی نیست. همه باید شرکت کنند. این چیزی است که ما به تجربه دریافتیم که صلاح و پیشرفت کشور، بسته به این است. لذا در همین قضیه هم بود که ما در مقدمات کار، تشویق کردیم که جریان های مختلف در امر انتخابات وارد شوند. همیشه همین طور است و در آینده هم جریانهای مختلف را برای ورود در میدان های اجتماعی تشویق خواهیم کرد؛ اما ما وزرا را صریحا نهی کردیم و گفتیم وزرا حق ندارند وارد شوند.
 
یک علتش همین است که قوه مجریه با قوه مقننه نباید تداخل کند. هر دو به عنوان دو قوه، در یک جبهه هستند و برای کشور کار می کنند؛ اما در کار می کنند. نمی شود یک نفر، هم بازیکن و هم داور باشد؛ هم خط معین کننده و هم اجرا کننده باشد.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار با نمایندگان پنجمین دورهی مجلس شورای اسلامی 1375/3/29
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 58-57


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.