امام (رضی الله عنه) پایه گذار نظام مردم سالاری اسلامی

امام رحمه الله به معنای واقعی کلمه معتقد به آراء مردم بود؛ یعنی آنچه را که مردم می خواهند و آرائشان بر آن متمرکز می شود.
شنبه، 15 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام (رضی الله عنه) پایه گذار نظام مردم سالاری اسلامی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
امام به مردم اعتماد داشت. انقلاب که پیروز شد، امام می توانست اعلان کند که نظام ما یک نظام جمهوری اسلامی است؛ از مردم هم هیچ نظری نخواهد؛ هیچکس هم اعتراضی نمی کرد؛ اما این کار را نکرد. درباره اصل و کیفیت نظام، رفراندم راه انداخت و از مردم نظر خواست؛ مردم هم گفتند «جمهوری اسلامی»؛ و این نظام تحکیم شد.
 
برای تعیین قانون اساسی، امام می توانست یک قانون اساسی مطرح کند؛ همه مردم، یا اکثریت قاطعی از مردم هم یقینا قبول می کردند. می توانست عده ای را معین کند و بگوید اینها بروند قانون اساسی بنویسند؛ هیچکس هم اعتراض نمی کرد؛ اما امام این کار را نکرد. امام انتخابات خبرگان را به راه انداخت و حتى عجله داشت که این کار هرچه زودتر انجام گیرد.
 
در انقلاب های دنیا - که البته غالبا هم کودتاست و انقلاب نیست - کسانی که در رأس قرار می گیرند و زمامدار می شوند، برای خودشان یک سال، دو سال فرصت قرار می دهند و می گویند تا وقتی آماده برای رأی گیری شویم، باید این مدت بگذرد؛ اما همان را هم غالبا تمدید می کنند! امام دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که اولین انتخابات - یعنی همان رفراندم جمهوری اسلامی - را به راه انداخت.
 
یکی، دو ماه بعد، انتخابات خبرگان قانون اساسی بود. چند ماه بعد، انتخابات ریاست جمهوری بود. چند ماه بعد، انتخابات مجلس بود. در یک سال - که همان سال58 باشد - امام چهار بار از آراء مردم برای امور گوناگون استفسار کرد: برای اصل نظام، برای قانون اساسی نظام - که قانون اساسی یک بار خبرگانش انتخاب شدند، یک بار خود قانون اساسی به رأی گذاشته شد - برای ریاست جمهوری و برای تشکیل مجلس شورای اسلامی.
 
امام رحمه الله به معنای واقعی کلمه معتقد به آراء مردم بود؛ یعنی آنچه را که مردم می خواهند و آرائشان بر آن متمرکز می شود. البته در این کارها هیچ وقت سررشته کار را هم به دست سیاست بازان نمیداد. مردم، غیر از سیاست بازانند؛ غیر از مدعیان سیاستند؛ غیر از مدعیان طرفداری مردمند.
 
امام به مردم اعتماد داشت. خیلی از گروه ها و احزاب و داعیه داران و سیاستبازان و حزب بازان و امثال اینها بودند؛ امام به اینها کاری نداشت؛ میدان هم به اینها نمی داد که بیایند زیاده طلبی کنند و به نام مردم حرف بزنند و عوض مردم تصمیم بگیرند؛ لیکن به آراء مردم احترام می گذاشت.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در خطبه های نماز جمعه ی تهران 1378/3/14
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 84


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.