لزوم رعایت تقوا و اخلاق اسلامی در تبلیغات انتخاباتی

به همه برادران و خواهران و همه ملت عزیز ایران سفارش می کنم که فضای انتخابات را، هم گرم و هم سالم نگه دارند.
چهارشنبه، 19 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم رعایت تقوا و اخلاق اسلامی در تبلیغات انتخاباتی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
به همه برادران و خواهران و همه ملت عزیز ایران سفارش می کنم که فضای انتخابات را، هم گرم و هم سالم نگه دارند. کسانی که به یک نامزد انتخاباتی علاقه مندند، مراقب باشند به خاطر علاقه ی به او، نامزد دیگر را تخریب نکنند؛ این بین مردم اختلاف و نقار ایجاد می کند؛ علاوه بر این که تخریب اساسا کار درستی نیست و فایده ای هم ندارد.
 
کسی که با تخریب یک نامزد انتخاباتی می خواهد آراء او را کم کند، به مقصود خودش دست پیدا نمی کند؛ هم یک کار غلط و خلاف منطق و در موارد بسیاری خلاف شرع انجام می گیرد، هم فایده ای گیر او نمی آید. فضا را سالم نگه دارید. شما از نامزد خودتان حمایت کنید، دیگران هم از نامزد خودشان حمایت کنند و به او رأی دهند. در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنید.
 
به کسی گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیای مردم، به معیشت مردم، به آینده ی مردم و به عزت مردم اهمیت می دهد. بحمدالله میدان برای آزمودن و دیدن و شناختن باز است؛ ملت ما هم هشیار است.
 
کسانی که امروز با لحن های دور از شأن یک انسان مستقل و آزاد، به تبع میل دل رسانه های غربی، این طور وانمود می کنند که ملت ما دارد دموکراسی را یاد می گیرد، حقیقتأ به این ملت ظلم می کنند.
 
ملت بزرگی که بارها و بارها در طول سال های بعد از انقلاب، آحاد آن، با انگیزه و ایمان و شور و شوق، پای صندوق های رأی رفته اند و بدون این که از کسی خجالت بکشند، از کسی بترسند و به کسی طمع بورزند، رأی و عقیده خود را روی کاغذ نوشته اند و در صندوق انداخته اند، حالا ما به آنها بگوییم شما دارید یواش یواش به مردم سالاری نزدیک می شوید! این همان حرف است که رسانه های امریکایی و صهیونیستی و دشمنان ملت ایران، برای تحقیر این ملت شریف، دارند آن را بزرگ و بزک و تکرار می کنند.
 
چرا باید کسانی که از دل این ملت برخاسته اند و شاهد حضور این مردم و همچنین میدان گستردهی آزادی انتخاب در دوران جمهوری اسلامی بوده اند، این حرف ظالمانه و غیرمنصفانه را تکرار کنند؟ نه، ملت ایران در حال آموزش مردم سالاری نیست؛ ملت ایران این را از انقلاب یاد گرفت.
 
ما آحاد ملت، از اول تاریخ خود تا دوران انقلاب، در هیچ برهه ای این طور آزادانه نمی توانستیم مسؤولان بلندپایهی کشور را خودمان انتخاب کنیم؛ کی چنین چیزی برای این ملت میسر بود؟ امروز هم در بسیاری از نقاط دنیا هنوز میسر نیست. حتی در کشورهایی هم که اسم دموکراسی دارند و پرچم دموکراسی را در دست گرفته اند، آدم های تیزبین می بینند و میدانند که دموکراسی به معنای مردمی شفاف همگانی که در ایران وجود دارد، در آن جاها نیست.
 
جاهایی که انتخابات حزبی برگزار می شود، مردمی که به کاندیدای حزب رأی می دهند، آن نامزد را نمی شناسند؛ گاهی اسم او جز از طریق تبلیغات دوران انتخابات به گوششان نرسیده است؛ حزب گفته به این رأی دهید، آنها رأی می دهند.
 
در ایران این طور نیست. در ایران مردم با شناخت، با معرفت، به قدری که می توانند و بدون این که کسی بالای سر آنها باشد و بگوید به این رأی بده، به این رأی نده، نامزد مورد نظر خود را انتخاب می کنند. حتی حزبی بالای سرشان نیست که بگوید باید به این شخص رأی دهید؛ تا آدمی که جزو حزب است، مجبور باشد به همان کسی که چند نفر در رأس حزب نشسته اند و انتخاب کرده اند، رأی دهد.
 
 
می خواهند احساسات عمومی و مردمی را تحقیر کنند و آن را عوامگرایی معنا کنند. آنها دلشان می خواهد احزاب در کشور ما همان نقشی را ایفا کنند که در امریکا و در برخی از کشورهای اروپایی ایفا می کنند؛ یعنی چند نفر آدم در رأس حزب بنشینند و با بده بستان های سیاسی و اقتصادی و با پول و یا بند و بست دربارهی فلان پروژه ی پول ساز نفتی و غیرنفتی، یک نفر یا چند نفر را انتخاب کنند، بعد به پیروان و طرفداران خود بگویند به این شخص رأی دهید؛ مردم هم چشم بسته و گوش بسته به او رای دهند. در ایران هم بعضی دلشان می خواهد این طوری بشود؛ اما اینجا این گونه نیست. در کشور ما بحمدالله تا کنون نتوانسته اند؛ امیدواریم باز هم نتوانند.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 1384/3/25
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص129-128


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.