پایه مردم سالاری دینی

در بینش اسلامی، ولایت متعلق به خداست؛ یعنی هیچ احدی بر دیگری ولایت ندارد.
شنبه، 22 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایه مردم سالاری دینی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
یک نکته را ما قبلا به صورت زیربنایی مشخص کنیم که این قضیه نمایندگی از مردم در تفکر اسلامی، ریشه بسیار عمیقی دارد. قضیه این نمایندگی، قضیه پیروی کردن از عرف متداول دنیا - و چون حالا در دنیا انتخابات هست، دموکراسی هست، ما هم برای اینکه از دنیا عقب نمانیم - نیست؛ مثل بعضی از این کشورهایی که می بینید یک صورت دموکراسی ای درست می کنند، یک چیزی به اسم مجلس تشکیل میدهند که هیچ حقیقتی هم ندارد، یا همان جاهایی هم که حالا انتخاباتی هم هست، همین طور است.
 
مبنای فکری ما از آن قبیل نیست. ما یک مبنای روشنی داریم. در بینش اسلامی، ولایت متعلق به خداست؛ یعنی هیچ احدی بر دیگری ولایت ندارد. این که زیدی که بنده باشم، به عمر وی که شما باشید، بگوید آقا شما باید آنجور که من می گویم عمل کنید؛ نه، این را در اسلام نداریم. و هیچکس بر کس دیگری ولایت ندارد. ولایت مال خداست.
 
اگر خدای متعال برای این ولایت مجرایی مشخص کرد و روشن کرد، این مجرا می شود همان مجرای الهی و مورد قبول و قابل اتباع، که این مجرا را خدای متعال مشخص کرده است؛ در اسلام مشخص شده است.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم 1387/3/21
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 157


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.