نکاتی در خصوص نه ماهگی نوزاد

در این مقاله به نکاتی از جمله وزن، قد، زمان به راه افتادن، دندان درآوردن و چندین نکته دیگر از نوزاده نه ماهه اشاره شده است.
شنبه، 22 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص نه ماهگی نوزاد
فرزند شما به اولین سالگرد تولد خود نزدیک می شود. میانگین وزن نوزاد در نه ماهگی حدود 19 تا 20 پوند و به عبارتی 6ر8 تا 9 کیلوگرم و قد او حدود 5ر27 تا 28 اینچ یعنی 8ر69 تا 71 سانتیمتر خواهد بود. در صورتی که فرزندتان پیش از این کمی چاق تر بوده باشد، ممکن است اکنون که چهار دست و پا حرکت می کند و تحرک بیشتری دارد کمی لاغرتر شده باشد.
 
به احتمال زیاد تاکنون برنامه خواب منظمی برای فرزند خود ترتیب داده اید. اکثر نوزادان در این سن دو چرت در طول روز خواهند داشت. هرچند در چنین زمانی است که شروع به ترک یکی از این چرت های خود می کنند. در صورتی که متوجه شدید فرزندتان از چرت روزانه خود سر باز می زند، احتمالاً آماده کنار گذاشتن یکی از آنها شده است. معمولاً اولین چرتی که حذف می شود چرت صبحگاهی است اما بعضی از نوزادان ابتدا چرت بعدازظهر خود را کنار می گذارند. فرزند شما در نه ماهگی به حدود 5ر2 تا 4 ساعت خواب نیمروزی یا چرت کامل نیاز دارند. اگر تصمیم دارید تنها یک خواب نیمروزی را برای فرزند خود انتخاب کنید، به نشانه های حاکی از خواب آلودگی او توجه کنید. چنانچه پس از کنار گذاشتن چرت صبحگاهی خواب آلود به نظر می رسد به این صورت که چشمان خود را می مالد یا خمیازه می کشد، گریه یا بی قراری می کند و یا بدخلق تر شده است امکان دارد هنوز آماده کنار گذاشتن چرت صبحگاهی خود نشده باشد.
 
در صورتی که کوچولوی تان هنوز مو یا دندان در نیاورده است نگران نباشید. رشد مو و دندان از نوزادی به نوزاد دیگر تفاوت می کند. بعضی از نوزادان قبل از ورود به این سن از موی کامل سر و چندین دندان برخوردار می شوند اما نداشتن هر یک از این دو در فرزندتان امری کاملاً طبیعی است. چنانچه فرزندتان هنوز هیچ دندانی در نیاورده است، تا یک سالگی باید اولین دندان خود را در بیاورد. اگر بیش از یک سال دارد و هنوز دندان در نیاورده است به احتمال زیاد از آندسته کودکانی است که دیر شکوفا می شود اما شاید بهتر باشد در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. رشد آهسته مو نیز غیر عادی نمی باشد. به منظور کمک به رشد سریعتر موی فرزندتان، سعی کنید آن را چند مرتبه در هفته با شامپو بچه بشویید و کف سر او را به آرامی ماساژ دهید اما دقت کنید در نواحی نرم سر این کار را بسیار آرام انجام دهید. پس از شستشو به منظور کمک به تحریک پوست سر، موهای او را با یک برس نرم به آرامی برس بکشید.
 
نکاتی در خصوص نه ماهگی نوزاد
 
فرزند شما در حال حاضر بیشتر به صورت چهار دست و پا به این طرف و آن طرف می رود، اما ممکن است آماده راه رفتن باشد یا حتی تاکنون به راه افتاده باشد. در صورتی که هنوز به صورت چهار دست و پا حرکت نمی کند، هنوز جای نگرانی نیست. شیرخوارگان معمولاً در سنین مابین 7 و 10 ماهگی چهار دست و پا رفتن را یاد می گیرند و به دنبال آن در حدود 13 ماهگی راه رفتن را می آموزند. فرزندتان به منظور آماده شدن برای راه رفتن ممکن است خود را به بالا کشیده تا بتواند بایستد. این مهارت به او در رشد عضلانی و هماهنگی برای راه رفتن کمک خواهد کرد. شما می توانید فرزند خود را با قرار دادن اسباب بازی مورد علاقه اش بر روی مبل یا صندلی، او را به بالا کشیدن خود به منظور قرار گرفتن به حالت ایستاده ترغیب کنید. این اسباب بازی ممکن است کمی به او انگیزه دهد تا خود را بالا بکشد.
 

فرزندتان تا پایان نه ماهگی می تواند کارهای زیر را انجام دهد

* ایستادن در صورت نگاه داشتن دستان شما
 
* نشستن بر روی صندلی بدون افتادن یا منحرف شدن به یک طرف
 
* چهار دست و پا حرکت کردن در حین نگاه داشتن اسباب بازی
 
* نوشیدن از یک فنجان یا لیوان
 
* چند قدم راه رفتن در صورت نگاه داشتن دستان شما
 
* درک دستورات ساده ای مانند «اسباب بازی رو بیار»
 
* نگه داشتن دو شئ به طور همزمان به طوری که می تواند در هر دست یک شئ را نگه دارد.
 
* خوردن غذاهای انگشتی به تنهایی
 

فرزند شما در نه ماهگی انجام فعالیتهای زیر را دوست خواهد داشت

* بازی با مادر یا پدر
 
* کاوش و جستجوی نواحی جدید
 
* تقلید از مادر یا پدر
 
* پرت کردن غذا بر روی زمین
 
* چهار دست و پا حرکت کردن به سوی اسباب بازی یا اشیاء مورد علاقه خود
 
نکاتی در خصوص نه ماهگی نوزاد
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی نوزاد در نه ماهگی

* ریموت کنترل و وسایلی که دارای باتری می باشند را از دسترس فرزند خود دور نگاه دارید.
 
* اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی کودک مخصوص خودرو فضایی برای سر خوردن به اطراف نداشته باشد. صندلی در صورت نصب صحیح نباید بیش از یک اینچ یا 5ر2 سانتیمتر به هر جهت حرکت داشته باشد.
 
* اشیاء یا اسباب بازی های سفت را در اختیار فرزند خود در حالی که در اتومبیل سوار است قرار ندهید. یک اسباب بازی سفت می تواند در صورت بروز هرگونه تصادف موجب جراحت کودک شود.
 
* به فرزند خود غذاهایی که می توانند موجب خفگی او شوند مانند هات داگ، انگور یا آب نبات ندهید.
 
* پنجره های خود را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید هیچ صندلی یا مبلمانی نزدیک به آنها نباشد. فرزندتان می تواند از صندلی برای بالا رفتن از پنجره استفاده کرده و ممکن است از آن سقوط کند.
 

فعالیتهای مورد نیاز نوزاد در نه ماهگی

فرزند شما در نه ماهگی به انجام کارهای زیر علاقه خواهد داشت
 
بر روی هم قرار دادن اجسام
چند ظرف پلاستیکی یا بلوک را به کودک داده و ببینید چگونه می تواند آنها را بر روی هم قرار دهد. ببینید چگونه از آنها برج می سازد. اجازه دهید بلوک ها را بر روی یکدیگر قرار داده و ببینید آیا به آنها ضربه می زند تا بر روی زمین بیفتند یا خیر.
 
قایم باشک بازی
یکی از اسباب بازی های مورد علاقه فرزندتان و پتوی او را بردارید. اسباب بازی را زیر پتو قایم کنید و ببینید می تواند آن را پیدا کند یا خیر.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما