از چه زمان نوزاد بایستی شروع به نشستن کند؟

در این مقاله می توانید اطلاعاتی در خصوص زمان شروع به نشستن نوزاد و نحوه انجام این کار را بیابید.
شنبه، 4 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از چه زمان نوزاد بایستی شروع به نشستن کند؟
اکثر نوزادان بین 6 و 8 ماهگی، خود به تنهایی نحوه نشستن را یاد می گیرند. نشستن به هماهنگی و قدرت زیاد ناحیه بالاتنه نیاز دارد. هنگامی که عضلات گردن و پشت نوزاد به قدر کافی قوی شوند یعنی زمانی مابین 3 تا 6 ماهگی، آنگاه قادر خواهد بود که خود به تنهایی غلت بزند و با کمی کمک از جانب مادر به حالت نشسته قرار گیرد. فرزندتان احتمالاً با کمک شما ابتدا نشستن را خواهد آموخت و به تدریج خود به تنهایی شروع به انجام این کار خواهد کرد.
 

نشستن با استفاده از تکیه گاه

پیش از آنکه فرزندتان بتواند از حالت خوابیده بلند شده و بنشیند نیاز به بالاتنه ای قوی و کنترل مناسب سر و گردن خود دارد. هنگامی که نوزاد متولد می شود ماهیچه های سر و گردن او ضعیف هستند. او هنگام در آغوش گرفته شدن به کمک شما جهت نگاه داشتن سر و گردن خود نیاز دارد. همانطور که کمی بزرگتر می شود و وقت بیشتری بر روی شکم خود می گذارد، ناحیه بالاتنه او شروع به قوی تر شدن می کند. چنانچه هنگامی که چند ماهه شد به گوشه ای از کاناپه او را تکیه دهید، شاید قادر باشد شروع به نشستن کند اما سست و کم رمق خواهد بود و ممکن است نتواند به مدت طولانی در این وضعیت باقی بماند و سرانجام به یک طرف بیفتد. با این وجود نشستن با استفاده از تکیه گاه برایش خوب است و به نحوه یادگیری استفاده از ماهیچه ها و همچنین بهبود حس تعادل او کمک خواهد کرد.
 

نشستن بدون استفاده از تکیه گاه

به محض قوی شدن ماهیچه های فرزندتان و کمی تمرین در خصوص بالا کشیدن سر و بلند کردن سینه از روی زمین، قادر خواهد بود شروع به نشستن بدون نیاز به حمایت و تکیه گاه نماید. او ممکن است برای قرار گرفتن در وضعیت نشسته در ابتدا به کمک شما نیاز داشته باشد. هنگامی که برای نخستین بار او را در وضعیت نشسته قرار می دهید، ممکن است نتواند در این وضعیت باقی بماند و از دستان خود برای تکیه گاه استفاده کند. احتمالاً در این حالت سه پایه مدت زمانی را به تمرین خواهد گذراند پیش از آنکه عضلات سر و گردنش به قدر کافی قوی شوند تا بدون از دست دادن تعادل بتواند به حالت راست بنشیند. سرانجام یاد خواهد گرفت که چگونه بدون کمک و به تنهایی تعادل خود را حفظ کند. هنگامی که به تنهایی شروع به نشستن کند امکان دارد پیش از افتادن بتواند حدود 20 تا 30 ثانیه در حالت نشسته باقی بماند اما با تمرین قوی تر خواهد شد و قادر خواهد بود برای برای مدت زمان بیشتری به تنهایی بنشیند. کمی بعد هنگامی که در غلت زدن و سینه خیز رفتن به اطراف مهارت کسب کرد، قادر خواهید بود او را بر روی شکم قرار دهید و به تنهایی خواهد توانست به حالت نشسته قرار گیرد. در این زمینه لازم است بدانیم نوزاد از چه زمانی می تواند بنشیند؟
 

نکاتی جهت کمک به نوزاد در یادگیری نحوه نشستن

* او را در گوشه کاناپه قرار دهید تا با استفاده از تکیه گاه نشستن را تمرین کند. چنانچه در حفظ تعادل مشکل دارد می توانید از بالش برای تکیه گاه و کمک به نشستن او استفاده کنید. به منظور اطمینان از نیفتادن فرزندتان، نزدیک او بمانید.
 
* به حالت چهارزانو بر روی زمین نشسته و فرزندتان را در وسط پاهای خود بنشانید. اجازه دهید از شکم شما به عنوان تکیه گاه برای نشستن استفاده کند. این کار به او کمک خواهد کرد حفظ تعادل را تمرین کرده و عضلات گردن و پشت او قوی شوند.

از چه زمان نوزاد بایستی شروع به نشستن کند؟

* از یک بالش شیردهی استفاده کنید. بالشهای شیردهی برای تمام انواع فعالیتهای رشد عالی هستند. می توانید بالش شیردهی را هنگام نشستن فرزندتان به دور او قرار دهید. این کار پشتیبانی بیشتری برایش فراهم ساخته و به حفظ تعادل در حین یادگیری نحوه نشستن او کمک خواهد کرد.
 
* از قرار دادن فرزندتان برای مدت زمان طولانی در گهواره برقی یا صندلی ایمنی خودرو خودداری کنید. گهواره های برقی برای آرام ساختن نوزاد بسیار عالی هستند، اما هرچه زمان بیشتری نوزاد بتواند به اطراف حرکت کند و ماهیچه های خود را قوی سازد بهتر است.

از چه زمان نوزاد بایستی شروع به نشستن کند؟

* بازی بر روی زمین برای رشد نوزاد نه تنها در نشستن بلکه در مراحل رشد دیگری مانند چهار دست و پا حرکت کردن و راه رفتن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک در صورت عدم نشستن نوزاد
اکثر نوزادان تا 8 ماهگی می توانند به طور مستقل بنشینند. در حدود 6 ماهگی فرزند شما ممکن است شروع به نشستن در حالت سه پایه نماید اما شاید نتواند بدون افتادن به اطراف در حالت راست بنشیند. در صورتی که فرزندتان شش ماهه است و شروع به نشستن با کمک تکیه گاه نکرده است یا به نظر می رسد تعادل ندارد باید او را نزد پزشک ببرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.