نکاتی در خصوص یک ماهگی نوزاد

در این مقاله سعی شده است به نکاتی در خصوص یک ماهگی نوزاد از جمله وزن و قد، علایق و توانایی ها وحفظ مسائل ایمنی پرداخته شود.
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص یک ماهگی نوزاد
در صورتی که فرزندتان در موعد مقرر به دنیا آمده است، این ماه را با وزنی حدود پنج و نیم تا نه یا ده پوند و به عبارتی حدود دو و نیم تا چهار یا چهار و نیم کیلوگرم آغاز می کند. و قد او حدود 18 تا 22 پوند یا 46 تا 56 سانتیمتر خواهد بود. وزن متوسط نوزاد تازه متولد شده حدود هفت و نیم پوند یا 4ر3 کیلوگرم و قد او حدود 20 اینچ یا 51 سانتیمتر می باشد.
 
بیشتر نوزادان تازه متولد شده حدود 4 تا 7 اونس یا 113 تا 198 گرم در هفته بر وزنشان افزوده می شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمی آهسته تر از نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند افزایش وزن پیدا می کنند. در هر حال فرزند شما ممکن است بلافاصله وزن اضافه نکند. از دست دادن 10% از وزن هنگام تولد برای نوزادان امری طبیعی است اما تا هفته دوم بایستی این وزن از دست رفته را جبران کنند. فرزندتان ممکن است در این ماه وارد چند جهش رشدی حدود 7 روز و سه هفته ای شود. شاید متوجه بی قراری فرزندتان در این ماه بشوید.
 
در طول ماه اول فرزند تازه به دنیا آمده تان باید مقدار زیادی پوشک خیس و کثیف نماید که در روز حداقل 5 تا 6 مرتبه پوشک خود را خیس کرده و 2 تا 3 مرتبه آن را کثیف می کند. این وضعیت با بزرگتر شدن او تغییر خواهد کرد و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است اجابت مزاج کمتری داشته باشند.
 
صورت زیبای فرزندتان ممکن است با برآمدگی های نازیبایی که شبیه به آکنه است پوشانده شود. نوزادان تازه متولد شده امکان دارد با برآمدگی های ریز و سفید کوچکی تحت عنوان میلیا به دنیا بیایند. این وضعیت طبیعی است و تا یک ماهگی نوزاد برطرف می شود. آکنه نوزادی که شبیه به آن است نیز در نوزادان تازه متولد شده متداول می باشد. صورت کودک در چنین وضعیتی ممکن است برای عکس گرفتن چندان مناسب نباشد اما این برآمدگی ها به خودی خود از بین رفته و موردی نگران کننده به حساب نمی آیند.
 
فرزندتان بیشتر اوقات در خواب بسر می برد. نوزادان تازه متولد شده حدود 16 تا 17 ساعت در روز به خواب می روند. می توانید با بازی با فرزندتان و تغذیه مکرر او در طول روز، موجب شوید خواب بهتری در شب داشته باشد. به هنگام شب اتاق را تاریک ساخته و از ایجاد هرگونه موارد تحریک زا خودداری کنید. با این حال در این سن او نیاز دارد برای تغذیه از خواب بیدار شود و نباید به او اجازه بدهید بیش از چهار ساعت بدون بیدار شدن برای تغذیه بخوابد.
 

در پایان ماه اول فرزندتان می تواند موارد زیر را انجام دهد

* در صورت قرار دادن انگشت خود بر روی کف دست فرزندتان، انگشت شما را می گیرد.

نکاتی در خصوص یک ماهگی نوزاد

* به هنگام قرار دادن او بر روی شکم، برای لحظه ای سر خود را بالا می آورد.
 
* در حالی که بر روی پشت خود دراز کشیده است سر را از یک طرف به طرف دیگر می چرخاند.
 
* به دنبال سینه مادر گشته و شروع به مکیدن می کند.
 
* به سر و صداها واکنش نشان می دهد.
 
* اشیایی با فاصله حدود 8 تا 15 اینچی یا 20 تا 38 سانتیمتری از خود را می بیند.
 
* به صورت پدر یا مادر خیره می شود.
 
* به هنگام ناراحتی یا نیاز به چیزی گریه می کند.
 
* نقش و نگارهای سیاه و سفید را می بیند.
 

نوزاد در این ماه موارد زیر را دوست دارد

* خوابیدن
 
* مکیدن هنگام تغذیه از سینه مادر یا شیشه شیر، مکیدن پستانک، مکیدن انگشت شصت و انگشتان دیگر خود یا در واقع مکیدن هر چیز دیگری
 
* نگاه به مادر یا پدر خود
 
* در آغوش گرفته شدن
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی نوزاد

* فرزند خود را همیشه به پشت بخوابانید.
 
* اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی کودک در خودرو از ایمنی بسیار خوبی برخوردار بوده، رو به پشت و در صندلی عقب قرار داشته باشد.
 
* شیشه شیر فرزندتان را در مایکروویو گرم نکنید. این کار می تواند موجب سوختن دهان و گلوی نوزاد شود.
 
* به هنگام در آغوش داشتن نوزاد مایعات داغ مصرف نکنید.
 
* نوزاد را بر روی میز تعویض پوشک یا تخت تنها رها نکنید.
 
* اطمینان یابید گهواره نوزاد ایمن باشد.
 
* تشک نوزاد باید محکم و سفت باشد و بیش از 2 تا  8ر3 اینچ یا 5 تا 6ر9 سانتیمتر بین نرده های گهواره فاصله نباشد.
 

فعالیتهای مورد نیاز نوزاد

* کتاب تخته ای یا مصور سیاه و سفید یا سیاه و قرمزی برداشته و برای نوزاد ورق بزنید. این کار برای تحریک بینایی او عالی است.

نکاتی در خصوص یک ماهگی نوزاد

* جغجغه ای با رنگ روشن را در مقابل فرزند خود تکان دهید. اجازه دهید با صدای ایجاد شده از جغجغه قوه شنوایی خود را تقویت سازد.
 
* سعی کنید جغجغه را در هر یک از طرفین نوزاد تکان دهید. ببینید آیا صدا را دنبال کرده یا با چشمان خود جغجغه را دنبال می کند یا خیر.
 
* برای فرزند خود لالایی بخوانید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.