شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد

در این مقاله سعی شده است به نکاتی در خصوص تغذیه نوزاد با غذاهای جامد از جمله علت انجام این کار، زمان شروع و از این دست پرداخته شود.
چهارشنبه، 26 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد
شیر مادر تمام آن چیزی است که فرزند شما تا حداقل چهار ماهگی بدان نیاز دارد. اکثر نوزادان تا 6 ماهگی یا بیشتر تنها با تغذیه از شیر مادر به خوبی رشد کرده و پیش می روند.
 

علت شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد چیست؟

به این دلیل که زمانی فرا می رسد دیگر شیر مادر تمام نیازهای غذایی فرزند شما را تأمین نمی سازد. (البته این بدان معنا نیست که به گفته بعضی افراد ناآگاه، بعد از شش ماهگی نوزاد هیچ ارزش غذایی در شیر مادر وجود ندارد).
 
نیاز به تأمین آهن از منابع دیگر، در نوزادی که در موعد مقرر به دنیا آمده باشد از 6 تا 9 ماهگی شروع می شود. کالری های تأمین شده بوسیله شیر مادر ممکن است در سنین 8 تا 9 ماهگی ناکافی باشند هرچند بعضی از نوزادان می توانند با تغذیه شیر مادر به تنهایی تا یک سالگی را به خوبی گذرانده و به رشد خوب خود ادامه دهند.
 
نوزادی که در سنین خاصی (9 تا 12 ماهگی) شروع به تغذیه غذاهای جامد نکرده باشد، ممکن است در پذیرش این نوع غذا با مشکل مواجه شود.
 
شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد مرحله مهمی از رشد به حساب می آید. او دارد بزرگ می شود و معمولاً دلش می خواهد با غذای جامد تغذیه شود پس چرا مانع از انجام این کار شویم؟
 
شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد
 

زمان شروع به تغذیه نوزاد با غذاهای جامد

بهترین زمان برای شروع غذاهای جامد وقتی است که نوزاد علاقه خود را به شروع آن نشان دهد. بعضی از نوزادن از همان 4 ماهگی به غذاهای والدین خود علاقه بسیاری نشان می دهند. بیشتر نوزادان در 5 یا 6 ماهگی سعی می کنند خود را به غذاهایی که والدین شان در بشقاب غذای خود دارند رسانده و از آن بردارند. زمانی که نوزاد شروع کرد خود را به غذا برساند به نظر می رسد که زمان مناسبی برای شروع به دادن مقداری غذای جامد به او خواهد بود. در واقع هیچ دلیلی برای شروع تغذیه نوزاد با غذای جامد در یک تاریخ مشخص (4 یا 6 ماهگی) وجود ندارد. به نشانه ها و سرنخ هایی که فرزندتان برجای می گذارد توجه کرده و با آنها پیش بروید.
 
در برخی موارد، شاید بهتر باشد تغذیه نوزاد با غذاهای جامد زودتر شروع شود. زمانی که به نظر می رسد نوزاد گرسنه است یا افزایش وزن با سرعت مطلوبی پیش نمی رود شاید شروع تغذیه او با غذاهای جامد از 3 ماهگی منطقی به نظر برسد. با این حال ممکن است ادامه تغذیه نوزاد تنها با شیر مادر و فراهم ساختن موجبات کمتر گرسنه ماندن یا رشد سریعتر او با کمک میسر باشد. اما چنانچه روش های بکار رفته در کلینیک با موفقیت همراه نباشند، افزودن مواد غذایی جامد به برنامه غذایی نوزاد می تواند کمک ساز باشد. دادن شیرهای غیر طبیعی مانند شیر خشک به نوزاد هیچ سودی ندارد و حتی ممکن است مضراتی به همراه داشته باشد. نوزادی که با شیر مادر به طور کامل سیر نمی شود ممکن است شیر بیشتر و بیشتری از شیشه مصرف کند و در نهایت دیگر حاضر به قبول سینه مادر نباشد.
نوزادی که از شیر مادر تغذیه شده باشد، مواد غذایی جامد را بهتر و زودتر از نوزادی که از شیر خشک تغذیه شده است هضم می کندنوزادی که از شیر مادر تغذیه شده باشد، مواد غذایی جامد را بهتر و زودتر از نوزادی که از شیر خشک تغذیه شده است هضم می کند به این دلیل که شیر مادر حاوی آنزیم هایی است که به هضم چربی، پروتئین و نشاسته کمک می کنند. همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند طعم های متنوعی را تجربه کرده اند چرا که طعم بسیاری از غذاهایی که مادر مصرف می کند به درون شیر او وارد خواهد شد. در نتیجه این نوزادان مواد غذایی جامد را با سهولت بیشتری نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده اند قبول می کنند. شیر مادر چیز شگفت انگیزی است این طور نیست؟
 

چگونه باید مواد غذایی جامد را به فرزند خود معرفی کنیم؟

زمانی که نوزاد در حدود 5 یا 6 ماهگی شروع به مصرف مواد غذایی جامد می کند، تفاوت چندانی نمی کند که با چه غذایی شروع کند یا به چه ترتیبی غذاها به او معرفی شوند. در ابتدا بهتر است محتاطانه پیش رفته و از تغذیه نوزاد با غذاهای حاوی ادویه زیاد یا بسیار حساسیت زا مانند سفیده تخم مرغ یا توت فرنگی خودداری کنید اما در صورتی که فرزندتان خود را به سیب زمینی درون بشقاب شما رساند، اطمینان یابید که بیش از حد داغ نباشد و اجازه دهید از مقداری از آن سیب زمینی مصرف کند. نیازی به رعایت ترتیب خاصی در غذاها نیست و لازم نیست نوزاد تنها یک نوع غذا را برای دوره زمانی مشخصی مصرف نماید. بعضی از نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه شده اند زمانی که در 5 یا 6 ماهگی سرلاک یا سرآل مخصوص نوزاد (نوعی غذای تهیه شده از غلات) (cereal) به آنها معرفی می شود حاضر به خوردن آن نیستند. اگر فرزندتان حاضر به خوردن این غذاها نیست نگرانی به خود راه ندهید و همچنین لازم نیست بر این کار اصرار داشته باشید. هیچ ماده غذایی جادویی و ضروری در سرآل مخصوص نوزاد وجود ندارد. به کودک غذاهایی را پیشنهاد بدهید که به آن علاقه دارد. اجازه دهید از غذایی که می خورد لذت ببرد و نگران میزان دقیق غذا در ابتدای شروع به مصرف غذاهای جامد نباشید. مقدار بیشتر غذا ممکن است در آخر سر از موها و روی زمین درآورد. همچنین اگر نوزاد 5 یا 6 ماهه یا بزرگتر است لازم نیست که غذا به شکل پوره باشد. له کردن ساده با استفاده از چنگال برای مراحل اولیه کفایت می کند. همچنین مجبور نیستید در مورد میزان غذای مصرفی او بیش از حد دقت به خرج دهید. چرا اگر کودک مقدار بیشتری طلب می کند او را محدود به یک قاشق چای خوری می کنید؟ لازم نیست پول خود را برای خرید غذاهای موجود در فروشگاه ها هدر دهید.
 
آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید در زمان صرف وعده های غذایی خود، به فرزندتان غذا بدهید و با عادت کردن او به خوردن غذاهای جامد، در هر وعده از غذاهای متنوع بیشتری استفاده کنید.
 
بهترین منبع آهن برای نوزاد 5 یا 6 ماهه گوشت است. سرآل مخصوص نوزاد حاوی آهن است اما جذب آن اندک می باشد و امکان دارد باعث بروز یبوست در نوزاد شود.
 
هیچ دلیلی برای معرفی سبزیجات قبل از میوه وجود ندارد. شیر مادر به مراتب شیرین تر از میوه است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم با تأخیر در معرفی میوه نوزاد سبزیجات را بهتر مصرف می کند.
 
به علایق فرزند خود احترام بگذارید. هیچ غذای حیاتی (بجز شیر مادر) وجود ندارد. در صورتی که فرزندتان غذای خاصی را دوست ندارد او را مجبور به خوردن آن نکنید. اگر فکر می کنید که خوردن این غذا برای او مهم است، چند هفته صبر کنید و سپس مجدداً آن را به کودک پیشنهاد دهید.
 
نوزادان در حدود 8 ماهگی در نشان دادن استقلال و علایق خود تا حدی با قاطعیت عمل می کنند. فرزندتان شاید دوست نداشته باشد شما قاشق را در دهان او بگذارید. به احتمال زیاد قاشق را از شما گرفته و خود آن را در دهان می گذارد و اغلب این کار را وارونه انجام می دهد به طوری که غذا بر روی دامان او می ریزد. به تلاش های او در خودکفایی احترام بگذارید و در امر یادگیری او را تشویق کنید.
 
شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد
 

اگر تغذیه فرزندم را از 3 ماهگی شروع کنم چه می شود؟

در این سن شاید مصلحت آن باشد که کمی آرام تر پیش بروید. با سرآل مخصوص نوزاد یا غذاهایی که به راحتی له می شوند مانند موز شروع کنید. گاهی اوقات نوزاد از طریق انگشتان شما بهتر از قاشق می تواند غذا بخورد. با مقادیر کمتری نیز این کار را پیش ببرید. اما با بالا رفتن تحمل نوزاد به مصرف غذاهای جامد، هم مقدار و هم تنوع غذایی می توانند به دلخواه نوزاد افزایش یابند. راستی چرا تغذیه فرزندتان با غذاهای جامد را می خواهید در 3 ماهگی شروع کنید؟
 

ابتدا با شیر مادر شروع کنیم یا غذاهای جامد؟

به نظر می رسد نگرانی عمده ای به هنگام شروع به تغذیه نوزاد از غذاهای جامد در مورد ترتیب تغذیه با شیر مادر و غذاهای جامد وجود دارد. در صورتی که شیردهی و معرفی غذاهای جامد هر دو به خوبی پیش می روند، احتمالاً چندان اهمیتی ندارد که با کدامیک شروع کنید. در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که نوزاد هر زمان که می خواهد تغذیه شود هم به غذاهای جامد و هم شیر مادر نیاز داشته باشد.
 
اطلاعاتی در خصوص نویسنده
جک نیومن (Jack Newman) پزشک متخصص اطفال است که از دانشکده پزشکی تورنتو فارغ التحصیل شده است. ایشان اولین کلینیک مبتنی بر شیردهی توسط مادر را در سال 1984 در کانادا به راه انداخت. همچنین مشاور یونیسف در امور مربوط به سلامت نوزاد در آفریقا است. دکتر نیومن به عنوان پزشک در کانادا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی فعالیت داشته است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.