‏ سؤال روز نود و ششم تولد

تغذیه نوزاد خود با مواد غذایی جامد را چگونه شروع کنم؟

در این مقاله به نکاتی در خصوص تغذیه نوزاد با غذای جامد و نوع مواد غذایی که بایستی کودک برای نخستین بار با آنها تغذیه ‏شود، اشاره شده است.‏
دوشنبه، 17 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه نوزاد خود با مواد غذایی جامد را چگونه شروع کنم؟
هنگامی که زمان مناسب آن فرارسید، با غذاهای تک غله ای و غلات غنی شده از آهن شروع کنید. برنج از قدیم اولین غذایی بود که به نوزاد داده می شد، اما شما می توانید با هر غله ای که دوست دارید شروع کنید. با 1 تا 2 قاشق غذاخوری غله مخلوط شده با شیر مادر، شیر خشک یا آب شروع کنید.
 
یکی دیگر از نخستین گزینه های مناسب گوشت پوره شده غنی از آهن است. نوزاد خود را با یک قاشق کوچک تغذیه کنید و هرگز غلات را به شیشه شیر کودک اضافه نکنید مگر آنکه پزشک آن را توصیه کرده باشد.
 
در این مرحله مواد غذایی جامد بایستی پس از نوبت شیردهی و نه قبل از آن به کودک داده شود. به این ترتیب، کودک شیر مادر که بایستی منبع اصلی تغذیه او تا 1 سالگی باشد را به قدر کافی مصرف می کند.
 
زمانی که کودک به خوردن اولین غذا عادت کرد، دیگر مواد غذایی مانند میوه پوره شده، سبزیجات، لوبیا، عدس یا ماست را به او معرفی کنید. میان معرفی غذاهای جدید چند روز صبر کنید تا مطمئن شوید فرزندتان نسبت به ماده غذایی واکنش آلرژیک از خود نشان نمی دهد.
 
متخصصان توصیه می کنند که مواد حساسیت زای رایج در سنین 4 تا 6 ماهگی به نوزاد معرفی شوند. که نوزادانی با پیشینه خانوادگی از ابتلاء به آلرژی غذایی را شامل می شود. در گذشته، تصور می شد که نبایستی تا پس از 1 سالگی چنین غذاهایی (مانند تخم مرغ، بادام زمینی و ماهی) را به کودک داد. اما مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته است نشان می دهند که انتظار تا آن زمان می تواند کودک را بیشتر در معرض ابتلاء به آلرژیهای غذایی قرار دهد.
 
به محض آنکه کودک دلبندتان شروع به مصرف غذاهای جامد کرد، او را از این مواد غذایی تغذیه کنید. اطمینان حاصل کنید که این مواد غذایی به شکلی به نوزاد داده شود که او بتواند آنها را به راحتی ببلعد. به عنوان مثال می توانید اسکرامبل اگ یا نیمروی همزده نرم یا مقدار کمی کره بادام زمینی  مخلوط شده با پوره میوه یا ماست  را به او بدهید.
 
توصیه نمی شود به نوزاد آب میوه داده شود. آب میوه هیچ گونه فایده ای برای سلامت حتی نوزادان بزرگتر نخواهد داشت. آب میوه می تواند آنها را سیر کند (فضای کمی برای مواد مغذی بیشتر باقی می گذارد)، باعث چاقی شود، موجب بروز اسهال در نوزاد شود و حتی به هنگام دندان درآوردن او را در معرض پوسیدگی دندان قرار دهد.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما