پرورش تجسم ذهني مثبت براي ترک سيگار

شناخت تصوير ذهني از خود، بسيار مهم و ارزشمند است، به طوري که اگر شناخت درست و دقيقي از تصوير ذهني خود و يا ديگري داشته باشيم، مي‌توانيم واکنش و شيوه مقابله خود و شخص مورد نظر را در مقابله با رويدادها و موانع پيش‌بيني کنيم. علاوه بر اين، مي‌توانيم براي تغيير تصوير ذهني و بهبود منش و شخصيت خود اقدام کنيم زيرا با تغيير تصاوير ذهني، شخصيت فرد نيز تغيير مي‌کند. براي آشنايي بيشتر با تاثير تصوير ذهني در ترک سيگار شما را به خواندن اين مقاله دعوت مي‌کنيم.
پنجشنبه، 6 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرورش تجسم ذهني مثبت براي ترک سيگار
پرورش تجسم ذهني مثبت براي ترک سيگار
پرورش تجسم ذهني مثبت براي ترک سيگار






پيوند شادابي، سلامت و احساس رضايت از خود با ترک سيگار موجب دوام ترک مي‌گردد.
شناخت تصوير ذهني از خود، بسيار مهم و ارزشمند است، به طوري که اگر شناخت درست و دقيقي از تصوير ذهني خود و يا ديگري داشته باشيم، مي‌توانيم واکنش و شيوه مقابله خود و شخص مورد نظر را در مقابله با رويدادها و موانع پيش‌بيني کنيم. علاوه بر اين، مي‌توانيم براي تغيير تصوير ذهني و بهبود منش و شخصيت خود اقدام کنيم زيرا با تغيير تصاوير ذهني، شخصيت فرد نيز تغيير مي‌کند. براي آشنايي بيشتر با تاثير تصوير ذهني در ترک سيگار شما را به خواندن اين مقاله دعوت مي‌کنيم.

شکل‌گيري تصوير ذهني

شيوه پرورش کودکان در برخي خانواده‌ها غيرمطلوب و غيرعلمي است، به طوري که بسياري از کودکان تحت تاثير تعليم و تربيت اشتباه والدين و مربيان و اعمال روش‌هاي منفي، مخرب و تنبيه‌هاي غيرضروري، ادب‌کردن‌هاي بي‌مورد و زيان‌بار قرار مي‌گيرند. از سويي به رشد و گسترش استعدادهاي منفي و مخرب کودکان کمک مي‌کند و از سويي ديگر، از رشد و بروز استعداد‌هاي مثبت و سازنده جلوگيري مي‌کند. در اين روش تعليم و تربيت، کودکان با خود پنداري منفي، فقدان دوست‌ داشتن واقعي، عدم پذيرش خويشتن، با اعتماد به نفس خيلي پايين و تصوير ذهني منفي رشد کرده و بزرگ مي‌شوند. بنابراين تصاوير ذهني افراد از خويشتن که با شرايط ياد شده ساخته مي‌شوند يا مثبت و سازنده‌ا‌ند و يا منفي و مخرب.

افراد موفق

افراد موفق، تصوير ذهني مثبت و سازنده، قوي و عالي از خود دارند. افراد ناموفق، تصوير ذهني منفي و ضعيف برخورد حاکم کرده‌اند. بنابراين وقتي انديشه‌هاي مثبت در سر بپرورانيم، نتيجه مثبت و موفقيت نصيب‌مان مي‌شود. به عبارت ساده‌تر، موفقيت زماني به سراغ ما مي‌آيد که با تفکر مثبت خود به دنبال آن باشيم. در حالي که اگر افکارمان منفي باشد، به طور حتم با عدم موفقيت روبه‌رو خواهيم شد. به عبارت ديگر، گرفتاري و عدم موفقيت به سراغ افرادي مي‌رود که افکار منفي دارند.

يک پرسش

آيا مي‌توان آگاهانه و به صورت عمومي تصوير ذهني مثبت و عالي براي خود به وجود آورد و خود را در مسير سلامتي، شادابي، موفقيت و اهداف خود قرار داد؟ به عبارت ديگر آيا مي‌توانيم آگاهانه برنامه ذهني خود را به صورتي دستکاري کنيم که ما را سريع‌تر به اهداف‌مان برساند. به عنوان مثال، کمک‌مان کند سيگارمان را به آساني ترک کنيم؟
بله، براي رسيدن به موفقيت‌ها بايد اهداف شفاف و روشني انتخاب کرد، آگاهانه، با شجاعت، شهامت و قدرت به تصويرسازي ذهني و تجسم انديشه‌هاي مثبت و سازنده پرداخت و افکار و انديشه‌هاي منفي و مخرب را از ذهن دور ساخت تا به موفقيت‌هاي لازم دست يافت.
شگفت‌انگيز است که بدانيم هر طوري که بينديشيم، ذهن ما را در همان مسير قرار داده و در همان مسير رشد خواهيم کرد.
ضمير ناخودآگاه نمي‌تواند تفاوتي ميان يک تصوير ذهني با يک تجربه واقعي را تشخيص دهد و هر دو يکسان روي آن تاثير مي‌گذارند. به عنوان مثال، وقتي يک تکه ليموي واقعي را در دهان مي‌گذاريد و زماني که تجسم مي‌کنيد يک تکه ليمو در دهان‌تان است، هر دو سبب ترشح بزاق دهان مي‌شود. بنابراين اگر تصاوير ذهني دلخواه و اهداف خود را آگاهانه با همه جزييات مربوطه تجسم کنيد و به تکرار آنها بپردازيم، پس از مدتي آن تصوير ذهني و اهداف شفاف و مشخص خود را به صورت عيني به چشم خواهيم ديد.

پرورش تجسم ذهني مثبت براي ترک سيگار

توسعه تصوير ذهني براي ترک سيگار

هنگامي که شادابي، سلامت و احساس رضايت خود را با ترک سيگار پيوند دهيم و همچنين تداوم مصرف سيگار را با رنج، عذاب، بيماري و مرگ بياميزيم، موضوع ترک سيگار به آساني برايمان حل شده و امکان‌پذير مي‌شود.
براي اينکه احساس خوشايندي را با ترک سيگار به وجود آوريم، بايد ابتدا اثرهاي مثبت ترک سيگار را با خط درشت با رنگ قرمز، يا نارنجي يا سبز روي کاغذ بنويسيم، سپس چشمان خود را بسته و به يک خاطره عالي و خوشايند فکر کنيم. وقتي احساس خوشايندي در ما ايجاد شد، چشمان خود را باز کنيم، چند ثانيه روي جمله «ترک سيگار مساوي است با سلامت و شادابي» نگاه کنيم، سپس دوباره چشمان خود را بسته و به آن خاطره خوب برگرديم و اين کار را چند مرتبه تکرار کنيم تا خاطره‌هاي شاد و خوش‌آيند با جمله‌هاي ترک سيگار در هم آميخته و تلفيق شوند. وقتي تغيير عادت و ترک مصرف سيگار با موضوع شاد تلفيق و با تصويرسازي بصري همراه شود، تغيير برنامه ذهني و در نتيجه ترک سيگار هم به آساني و به سرعت امکان‌پذير مي‌شود.
دقت کنيم هرگونه تغيير، از جمله ترک سيگار را اگر با آرامش، لذت، تفريح و شادماني همراه کنيم و با علا‌قه‌مندي و شور و شوق و اشتياق آن را دنبال کنيم، تغيير برنامه‌ ذهن و عادت مورد نظر به آساني و به سرعت صورت گرفته و مقاومت‌هاي دروني نيز به سرعت کاهش مي‌يابند.

يک نکته

يافته‌هاي جديد روان‌شناسان اين است که مردم در برابر عقايد و افکار جديد و هرگونه تغيير به شدت مقاومت مي‌کنند و مايل به حفظ و دفاع از آن چيزي هستند که به آن خو گرفته و عادت کرده‌اند زيرا براي ذهن ما موضوع استدلال مهم نيست بلکه مهم باورها و برنامه‌ريزي ذهني ماست که عادت‌ها از آنها نشات گرفته‌‌اند.
با تجسم و تصويرسازي و ارتباط آن با احساس‌هاي خوشايندي چون لذت، تفريح، آرامش و احساس رضايت دروني و سلامت در واقع مديريت ذهن‌مان را خود برعهده گرفته و آگاهانه مغز خود را در جهتي که مي‌خواهيم، هدايت مي‌کنيم و همچنين در ادراک و تجربه‌هاي حسي، آگاهانه دخالت کرده و به تغيير شيوه‌هاي تفکر و واکنش‌ها، کمک مي‌کنيم. به عبارت ساده‌تر، اگر دوباره بسته سيگار را به دست مي‌گيريد، بايد بارها تصوير دورانداختن جعبه و پاکت سيگار را در ذهن خود، مجسم کنيد. براي اينکه همه چيز اول ذهني است و سپس عيني مي‌شود يعني وقتي عمل دورانداختن پاکت سيگار و ترک سيگار را در ذهن‌تان بارها و بارها تکرار کنيد، ذهن‌تان آمادگي پيدا مي‌کند که آنچه در ذهن شماست به صورت عيني و واقعي درآوريد و در عمل، ترک سيگار به آساني انجام پذيرد.

بهترين زمان براي ترک سيگار امروز و هم‌اکنون است

اگر هم‌اکنون نمي‌خواهيد يا نمي‌توانيد، بسيار خوب، روز، ساعت شخصي را انتخاب کنيد و به تکرار به خود بگوييد که من در ساعت... روز... براي هميشه سيگارم را ترک مي‌کنم. آن را با خط درشت با رنگ‌هاي گوناگوني نوشته، روي آينه اتاق خواب و دست‌شويي، داخل خودرو، روي ميز کار و هر جايي که جلوي چشم‌تان باشد، قرار دهيد تا ذهن‌تان براي ترک سيگار آماده شود. اطلاعات خود را در مورد تاثير منفي، مخرب و بيماري‌هاي ناشي از مصرف سيگار، کامل کنيد و از خود بپرسيد که کشيدن سيگار و مصرف نيکوتين چه حاصلي برايتان دارد؟ با وجود صدمه و ضرر و زيان‌هاي متعدد و جدي که به همه اعضاي بدن دارد مي‌کند، آيا لازم است به مصرف سيگار و نيکوتين ادامه دهيد و خود را در معرض بيش از 80 نوع بيماري مانند انواع سرطان‌ها قرار دهيد که آهسته ولي پيوسته سلامت و شادابي‌تان را از بين برده است و شما را به سوي مرگ و نيستي مي‌برد؟
آيا وقت آن نرسيده که دست از خودکشي تدريجي برداريم و به قطع سيگار فکر کنيم و آن را ترک کنيم؟
اگر مغز خود را آگاهانه اداره بکنيم و ادراک و احساس‌هاي خود را بيش‌تر تحت کنترل درآوريم، از آنها راضي شده و بيش‌تر لذت خواهيم برد و اگر از احساس‌ها و ادراک‌هاي خود راضي نباشيم توان آن را پيدا مي‌کنيم که آنها را تغيير بدهيم.

هدايت مغز

در شرايط عادي و معمولي اغلب مردم بدون اينکه آگاه باشند، از مغز خود فعالانه استفاده نمي‌کنند و مديريت آن را به عهده نمي‌گيرند. مغز همانند دستگاه خودکاري است که بايد انجام وظيفه کند. در اين حال اگر هدايت آن را به عهده نگيريم، به طور اتفاقي در مسيري به راه خواهد افتاد و در اين صورت ما بيشتر تحت تاثير شرايط بيروني و ديگران قرار خواهيم گرفت و عوامل بيروني و ديگران هدايت مغز ما را به عهده خواهند داشت.
مناسب‌ترين زمان براي پرسش‌هاي مثبت از خود، تلقين و انجام تجسم و تصوير ذهني، شب‌ها پيش از خواب و صبح‌ها بلافاصله پس از بيداري است زيرا در اين زمان ارتباط فرد با ضمير ناخودآگاهش تقريبا مستقيم است، بنابراين نتيجه دلخواه سريع‌تر حاصل مي‌شود. به‌طور کلي، خواسته‌هاي خود را هر قدر با شور و شوق و اشتياق و علاقه و با احساس عميق و به صورت تلقين، پرسش‌هاي مثبت و تصويرهاي ذهني تکرار کنيد زودتر به نتيجه خواهيد رسيد.عملکرد خوب، نتيجه آمادگي کامل است. براي رهايي از مصرف سيگار و کسب نتيجه بهتر سعي کنيد در طول روز هم بارها به تکرار آنها بپردازيد.تجسم کنيد که سيگار را براي هميشه کنار گذاشته‌ايد. تصور کنيد که پاکت سيگار را دور مي‌اندازيد و از اينکه ديگر سيگار نمي‌کشيد، چقدر احساس شادي و سلامت مي‌کنيد.
منبع:http://salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط