دستور پخت دو نوع کوفته برنجی

اگرچه پختن کوفته تبحر خاص خود را می طلبد اما باز هم افراد زیادی می خواهند توپک های این غذا را با دستان خودشان درست کنند. در مطلب زیر طرز تهیه کوفته برنجی با گوشت و بدون گوشت را برایتان توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 30 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت دو نوع کوفته برنجی

مواد لازم  برای کوفته برنجی با گوشت

برنج ۱ پیمانه 

لپه ۱/۴ پیمانه 

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
 
تخم مرغ کوچک ۱ عدد

سبزی های معطر یا خشک به مقدار لازم

پیاز متوسط ا عدد

فلفل دلمه ای کوچک 1 عدد
 
سبزی های معطر کوفته (شامل برگ پیازچه، مرزه، جعفری، شوید و مقدار کمی شنبلیله)
 
مواد لازم برای سس کوفته
پیاز ا عدد 

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی  ۲ عدد

ادویه شامل فلفل سیاه، زردچوبه، کاری و دارچین به مقدار لازم 

سیر یک حبه (دلخواه)
 
دستور پخت دو نوع کوفته برنجی
 

طرز تهیه کوفته برنجی با گوشت

ابتدا پیاز را ریز خرد کرده کمی تفت می دهیم در ظرف دیگر لپه را می گذاریم بپزد در این فاصله پیاز تفت خورده و گوشت و سبزیجات و فلفل دلمه ای رنده شده و تخم مرغ و مقداری نمک را خوب با هم ورز می دهیم. 

می توانید مقداری از ادویه های سس را داخل کوفته اضافه کنید.
 
وقتی لپه نیم پز شد برنج را شسته به آن اضافه می کنیم کمی هم نمک به آن می زنیم تا برنج وا نرود، دوباره در این فاصله سس را حاضر می کنیم پیاز را خرد کرده تفت می دهیم رب را اضافه می کنیم و بعد ادویه ها را می زنیم و گوجه را یا زیر می کنیم یا با رنده درشت رنده می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و همه را با هم تفت می دهیم در آخر آب اضافه می کنیم (مقدار آب باید به اندازه ای باشد که وقتی کوفته ها را در ظرف می چینیم تا وسط کوفته را بگیرد) و می گذاریم به جوش بیاید.
 
حالا برنج را آب کش کرده و به مواد گوشتمون اضافه می کنیم خوب با هم مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا چسبناک بشه بعد به اندازه یک پرتقال از مواد برداشته و توی دست گرد می کنیم و داخل سس می گذاریم این مواد ۳ یا ۴ کوفته می شود وقتی آنها را در ظرف چیدید به مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه به دم بگذارید، کوفته خوشمزه ما حاضر است. 1
 

مواد لازم برای کوفته برنجی بدون گوشت

برنج نیم دانه 1 پیمانه

لپه نصف پیمانه 

پیاز متوسط دو عدد 

سبزی های معطر به مقدار گفته شده 

آلور بخارا برای سس10 عدد

آلور بخارا برای کوفتهبه مقدار لازم

رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری

روغن به مقدار لازم

تخم مرغ 1 عدد

زرشک 1 قاشق غذاخوری سر پر

سبزی های معطر (شنبلیله خشک یک قاشق غذاخوری، شوید خشک نصف قاشق غذاخوری، مرزه نصف قاشق مرباخوری، جعفری یک قاشق غذاخوری) 
 
دستور پخت دو نوع کوفته برنجی
 

طرز تهیه کوفته برنجی بدون گوشت

یک پیاز رنده ریز کنید تفت بدهید و رب گوجه فرنگی، فلفل و نمک و زردچوبه اصافه کنید حدود دو لیوان آب بریزید و کمی شنبلیله خشک و آلوبخارا اضافه کنید حدود ده دقیقه با دمای خیلی پایین جوش بیاید.
 
برنج و لپه را آبکش کنید با گوشتکوب یا هر وسیله ای که در دسترس دارید کمی له کنید و پیاز رنده ریز کنید سبزیجات معطر و فلفل و نمک  زردچوبه و زرشک و تخم مرغ همه را با هم مخلوط کنید 5 دقیقه با دست ورز بدهید تا خوب مواد به خورد هم بروند.
 
حالا مواد کوفته آماده است و به اندازه دلخواه از مواد بردارید داخل مواد یک آلو بخارا بگذارید می توانید از پیاز خلالی سرخ شده و زرشک برای مواد میانی کوفته استفاده کنید کوفته را با دو دست خوب ورز بدهید و فرم بدهید داخل سس داغ در حال پخت اضافه کنید.
 
دو دقیقه اول کوفته ها را با دمای بالا بپزید و شعله کم کنید در ظرف را بگذارید تا نیم ساعت خوب جا بیفتد اگر آب بخار شده بود می توانید از آب جوش برای بیشتر شدن سس استفاده کنید. آب سرد باعث می شود کوفته ها از هم بپاشد. 2
 

جلوگیری از وا رفتن کوفته

۱- برای جلوگیری از وا رفتن کوفته باید به دستور پخت خود یک الی دو قاشق غذا خوری آردنخودچی اضافه کنید یا گندم را بکوبید و داخل مواد کوفته بریزد. تا مواد کوفته شل نباشد و حالت چسبنده بگیرند.

۲- برای اینکه کوفته شل نشود؛ پیاز را با رنده درشت رنده کنید که خیلی آب نداشته باشد. اگر خیلی آب داشت آب پیاز را بگیرید یا مقدار آردنخودچی را که به کوفته میزنید، بیشتر کنید.

۳- یکی  دیگر از علت های وا رفتن کوفته، گوشت آن است. گوشت کوفته هرچه چرب تر باشد احتمال شل شدن کوفته و وا رفتن آن افزایش می‌یابد. بنابراین اگر گوشت شما خیلی چرب است یک عدد تخم مرغ را به کوفته خود اضافه کنید.

نکته دیگر در مورد گوشت کوفته که موجب وا رفتن کوفته می شود این است که: گوشت کوفته باید کاملاً نرم و ریز باشد؛ بنابراین گوشت را باید ۲ تا ۳ بار چرخ کنید.

۴- بعد از مخلوط کردن مواد کوفته باید آنها را به خوبی ورز دهید. ورز دادن خوب و کافی باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته می‌شود.

حداقل ۴ الی ۵ دقیقه کوفته را ورز دهید.

۵- بعد از ورز دادن و پیچاندن کوفته ها، باید آن‌ها را حداقل ۱ ساعت داخل فریزر بگذارید. توجه کنید این یکی از نکات مهم پخت کوفته است که برای جلوگیری از وا رفتن کوفته بسیار مهم است. بنابراین شما هرچه بیشتر کوفته ها را داخل فریزر بگذارید بهتر است حتی یک شبانه روز!

۶- برای پخت کوفته
وقتی پیاز داغ به همراه ادویه‌ ها و رب گوجه آن را آماده کردید و تفت دادید؛ داخل قابلمه به میزانی که آب تا نصفه یا روی کوفته ها را بگیرد، آب بریزید.

اجازه دهید آب به جوش بیاید و آن وقت کوفته ها را از فریزر بیرون بیاورید و به آرامی داخل آب در حال جوشیدن بریزید.

شعله گاز را زیاد تا متوسط کنید؛ تا آب کوفته سریع به جوش بیاید. تا ۵ دقیقه بعد از جوش آمدن کوفته ها درب ظرف را نگذارید.

 بعد از آن می توانید حرارت را کم کنید و درب ظرف را بگذارید تا کوفته ها بپزند.

توجه کنید! که به هیچ عنوان کوفته را داخل آب سرد نیندازید و وقتی کوفته را به آب جوش اضافه کردید، شعله گاز باید زیاد باشد تا وقتی که آب کوفته دوباره شروع به جوشیدن کند. وگرنه کوفته وا می رود. یکی دیگر از علت های مهم وا رفتن کوفته رعایت نکردن این نکته ساده اما مهم است.

۷- تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اول که کوفته در حال جوشیدن است از تکان دادن کوفته ها بپرهیزید چون باعث وارفتن کوفته می شود. 3

پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.sarashpaz.org
3.www.chaaredan.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.