راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

همین‌که کودک شروع به خوردن غذا می‌کند، یک صندلی می‌تواند مکانی امن برای امتحان کردن انواع طعم‌ها برای او باشد. وجود این وسیله باعث می‌شود وعده‌های غذایی منظم‌تری برای کودک تدارک ببینید.
چهارشنبه، 9 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک
خرید صندلی غذای مناسب برای کودک باعث می‌شود که هم کودک راحت‌تر غذا بخورد و هم غذا دادن به او راحت‌تر باشد. از این رو با توجه به انواع مختلف از مدل‌های صندلی غذای کودک در بازار، انتخاب مناسب‌ترین آن با توجه به قیمت و کاربرد کمی دشوار است.

در این مقاله سعی شده است با توجه به در نظر گرفتن شرایط اساسی و بنیادی در خرید وسیله برای کودک، نکاتی را در جهت خرید بهترین صندلی غذای کودک بیان کنیم.
 

تاثیر خرید صندلی غذا برای کودک

خرید صندلی غذا برای کودک باعث می‌شود که کودک نیز در کنار دیگران غذا بخورد و از همان دوران کودکی آداب غذا خوردن را بیاموزد. با این کار کودک برقراری ارتباط را یاد می‌گیرد و لذت بودن در کنار سایر اعضای خانواده را می‌چشد.

همین‌که کودک شروع به خوردن غذا می‌کند، یک صندلی می‌تواند مکانی امن برای امتحان کردن انواع طعم‌ها برای او باشد. وجود این وسیله باعث می‌شود وعده‌های غذایی منظم‌تری برای کودک تدارک ببینید.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

آشنایی با انواع مختلفی از صندلی های غذاخوری کودک :

مدلهای ساده :
این مدل از صندلی غذا های کودک که فاقد امکانات ویژه مانند تنظیم پشتی و یا تنظیم ارتفاع می باشند.که بیشتر استفاده از این نوع محصولات بهتر است در رستوران ها استفاده شوند و بیشتر مادران این مدل صندلی ها پیشتهاد نمی دهند. از مدلهای ایرانی این مدلها می توان به صندلی غذای دلیحان (کیوت ) – هپی ورد – رویه بیبی مدل پروانه ای اشاره کرد.

مدلهای منعطف و استادارد :
این مدلهای که در بازار تنوع بیشتری نسیت به مدلهای دیگر دارند و بدنه مستحکم تری نسبت به مدلهای ساده دارند . مادران رضایت بیشتری از این مدلها دارند . این محصولات دارای قابلیت تنظیم پشتی برای استفاده و هم رده کردن با هر میز غذای بزرگسالان را دارند و از بهترین مدلهای خارجی این مدل می توان به پگ پرگو -جویی – بیبی فور لایف- ببکو – چیکو و آنجل بیبی …  اشاره کرد. تنها برند ایرانی تولید کننده مدل استاندارد می توان به برند زویه بیبی و جدیدا برند ارابه اشاره کرد.

مدلهای لاکچری و چند کاره :
نمام این مدلها که واردانی می باشد از برند های خارجی می باشد. این محصولات که علاوه بر صندلی غذای کودک می توان از آنها تا وزن مشخصی به عنوان تاب برقی نوزادان استفاده کرد که در دو نوع برقی و دستی تقسیم می شوند. از برند های وارداتی موجود در بازار ایران می توان به ببکو -پگ پرگو – آنجل بیبی – مامالاو …. اشاره کرد.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

مدلهای تقویتی و بوستر :
این نوع محصولات که قابلیت استفاده تکی ندارند و کمتر به استفاده از آنها پیشنهاد می شود . تنها مزیت این محصولات می توان به حمل و نقل آسان آنخا اشاره کرد. این محصولات فقط باید بر روی صندلی معمولی بزرگسالان نصب شود که امنیت زیادی نیز ندارند.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

مدلهای چوبی و سنتی :
این مدلهای که در قدیم ایام استفاده می شندد. این محصولات که طراحی نسبتا قدیمی دارند. که بیشتر این مدلها شبیه نیمکت مدارس طراحی شده اند . از مدلهای کم فروش بازار سیسمونی فروشی می باشند. این نوشته از amazon گرفته شده ست.
 

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار برای خرید صندلی غذای کودک

خرید صندلی غذای کودک یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. اغلب در میان مردم به این گونه جا افتاده است که این موارد صرفا خرج کردن پول اضافی است. اما اگر به نکات مثبت آن فکر کنیم و با آگاهی خرید خود را انجام دهیم نتایج مثبت آن را می‌توانیم مشاهده کنیم.

برای خرید صندلی غذای کودک به سه عامل مهم توجه می‌شود: امنیت، قابل حمل بودن و هزینه. این سه عامل از بنیادی‌ترین مواردی هستند که برای خرید باید در نظر گرفت: امنیت، قابل حمل بودن و هزینه.
 

امنیت

امنیت صندلی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد. برای امنیت و راحتی کودک باید به نوع سرهم بندی و جنس به کار رفته در صندلی دقت کامل داشت. به طور کلی دو مدل صندلی غذای کودک وجود دارد؛ صندلی‌ای که به میز ناهارخوری متصل می‌شود، و صندلی‌ای که خودش دارای پایه‎ی بلند است و و به جایی متصل نیست.

اولین نگرانی اغلب والدین برای تهیه یک صندلی غذای خوب این است که کودک راحت در آن قرار گیرد و در عین حال راحت هم از آن خارج شود. بنابراین بهتر است هنگام خرید به این موضوع توجه کنید و یکی دو تای آنها را امتحان کنید. به کمربندهای آن هم دقت کنید که ساده بسته می‌شوند یا نه! برخی والدین به این ویژگی صندلی‌ها دقت نمی‌کنند درحالی‌که به محض آنکه کودک یاد بگیرد بایستد این کار را در صندلی غذایش هم انجام می‌دهد.

به نظر می‌رسد زمانی که نوزادان به سن ۶ ماهگی می‌رسند و غذای کمکی را شروع می‌کنند، برای مادرانی که اولین تجربه مادر بودن خود را دارند، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. زیرا نشان‎دهنده اولین کاری است که استقلال نوزاد را می‌تواند تقویت کند و از طرفی این استقلال به مادر این توانایی را می‌دهد تا مسؤولیت خود را در برابر کودک کمتر کرده و دیگر نیاز به این نباشد که تمام وقت مراقب نوزاد خود باشد.
 

قابل حمل بودن

امروزه به دلیل فضای اندک خانه‌ها و کمبود جا، برای خرید وسایل کودک نظیر صندلی غذای کودک می‌توان از نوع قابل حمل آن استفاده کرد. قابل حمل بودن صندلی کودک باعث می‌شود هم صندلی فضای کمتری را در برگیرد و هم در مکان‌های مختلف از آن استفاده کرد.
 

هزینه

اغلب خانواده‌ها ممکن است به علت قیمت بالای این صندلی‌ها اقدام به خرید آن نکنند. اما با توجه به اهمیت وجود صندلی غذا برای کودک و تاثیری که در رفتار و آداب غذا خوردن او دارد بهتر است خرید آن انجام شود.

لازم نیست هزینه‌ی گزافی برای خرید آن پرداخت کنید. با کمی جستجو و یافتن آگاهی از مدل‌های مختلف آن می‌توانید صندلی غذای مناسبی را با قیمتی مقرون به صرفه انتخاب کرده و برای کودک خود خریداری نمایید.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

تعداد و نوع سینی به کار رفته در صندلی غذاخوری کودک:

مدلهای استاندارد دارای دو عدد سینی تو در تو با قابلیت جدا شدن دارند که به راحتی والدین می توانند آنها را بشویند به همین دلیل تنها نکته قابل تامل اینکه حتما حداقل از نوع استاندارد اتنخاب کنید که این ویژگی رو داشته باشد. پرفروشترین و ارزان ترین مدل استاندارد بازار ایران مدل زویه بیبی با افتخار تولید کشور عزیزمان ایران می باشد.
 

نوع تشک و پارچه های محصول :

تشک و پارچه های استفاده شده در این نوع محصولات تا حد امکان باید نرم و لطیف باشد. در خرید توجه کنید که تشک به راحتی با دستمال پاک شود و یا قابلیت جدا شدن و شستشو را داشته یاشد. که اگر قابلیت پاک شدن با دستمال را داشته باشد استفاده از آن راحت می باشد. چون احتمال کثیف شدن این محصولات بسیار بالا خواهد بود. مورد دوم در انتخاب تشک علاوه بر نرمی و پاک شوندگی باید به جریان هوای تشک نوجه داشت که کودکان با استفاده زیاد و مکرر از این نوع محصولات عرق نکنند و به اصطلاح ضد تعرق باشند.
 

صندلی غذای کودک با قابلیت تغییر اندازه

با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌ی گزاف وسایل کودک، می‌توان با خرید صندلی‌ای که اندازه ‌اش قابل تغییر باشد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. چون کودک در حال رشد است و ممکن است صندلی برایش کوچک شود، با خرید صندلی غذای کودکی که سایزش قابل تغییر باشد، تا مدتی می‌توان از این صندلی استفاده کرد.
 

صندلی غذای کودک تاشو و قابل حمل

اغلب به دلیل کمبود جا در خانه و اتاق کودک، بیشتر فضای اتاق با وسایل مختلف کودک پر می‌شود. برای صندلی غذای کودک راه حل وجود دارد. با خرید صندلی‌ای که تاشو و قابل حمل باشد می‌توان پس از صرف غذا توسط کودک، صندلی را جمع کرد و در کمد گذاشت و کمترین فضا را به آن اختصاص داد.
 

پشتی قابل تنظیم :

یک صندلی غذاخوری خوب و با کیفیت دارای حالت پستی برای استراحت و غذا خوردن در سنین نوزادی را خواهد داشت به همین علت پیشتهاد ما دوباره تهیه یک صندلی غذاخوری استاندارد مانند صندلی غذای زویه بیبی می باشد. در ضمن علاوه بر تنظیم پشتی اگر قیمت خرید این محصول برایتان مهم نباشد در وجود جای پای قابل تنظیم برای استراحت حداکثری کودک خود توجه کافی داشته باشد.
 

طرح‌های عجیب و غریب روی صندلی غذای کودک

در هنگام خرید صندلی غذای کودک دقت کنید که صندلی طرح‌های خاص و عجیب غریب نداشته باشد و بیشتر دارای سطح صاف باشد. کودک در هنگام غذا خوردن اغلب غذا را روی میز می ریزد و میز کثیف می‌شود.

اگر میز اشکال و طرح‌های خاص داشته باشد، شستن و تمیز کردن آن دشوار می‌شودو چون کودک مدام با آن در تماس است ممکن است دچار بیماری شود.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که داشتن اشکال زیبا و کارتونی بیشتر مواقع هم باعث به اشتها آمدن کودک می‌شود و هم کودک لذت بیشتری می‌برد. اما این اشکال نباید به گونه‌ای باشد که تمیز کردن آن دشوار باشد.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از صندلی غذای کودک

برای خرید صندلی غذا به چه نکاتی باید توجه داشت؟

ممکن است کودک از 6 ماهگی تا 3 سالگی از صندلی غذا استفاده کند و بعد از آن روی بوستر بنشیند. هنگام خرید صندلی غذا بهتر است این سوالات را از خودتان بپرسید تا بهترین انتخاب را برای خانواده‌تان داشته باشید:

چقدر فضا دارید؟
شما باید بتوانید صندلی را در فضای خانه به راحتی جابجا کنید و به آن دسترسی داشته باشید. اگر فضای کافی ندارید، شاید بخواهید مدل هایی که راحت تر جابجا می‌شوند و قابل حمل هستند و یا بوسترهایی که به صندلی غذاخوری متصل می شوند را تهیه کنید.

آیا ایمنی لازم را دارد؟
صندلی غذا باید از ایستایی کافی برخوردار بوده و بتواند کودک را در عین راحتی، به خوبی مهار کند. البته مهار کودک به این معنی نیست که میتوانید کودک را بدون نظارت برروی صندلی غذا رها کنید. در این مورد حتما از صندلی های مرغوب موجود در بازار و از برندهای معتبر و منطبق با استانداردهای جهانی معنلر استفاده کنید.

آیا صندلی غذا با بزرگ شدن کودک هم قابل استفاده است؟
این بستگی به مدل صندلی غذا دارد. امروزه بسیاری از صندلی‌های غذای کودک با بزرگ تر شدن کودک هم همچنان قابل استفاده هستند؛ مثلاً ابتدا به شکل صندلی نوزاد، بعد صندلی غذا و بعد از آن هم به شکل صندلی نوجوان

آیا تمیز کردن آن آسان است؟
یک کودک نوپا کم‌کم می‌آموزد که خودش غذا بخورد. به همین دلیل حتما به صندلی غذایی نیاز خواهید داشت که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید چون همه جای آن غذا می‌ریزد و لک می‌شود. از این نظر صندلی غذایی که قسمت‌هایی از آن قابل جدا شدن و شستشو باشد گزینه‌ی مناسبتری است.

سینی صندلی غذا چگونه است؟ آیا قابل تنظیم است؟ آیا قابل جدا شدن است؟ امکان شستشو در ماشین ظرفشویی را دارد؟
بهتر است به دنبال یک صندلی با سینی قابل جدا شدن باشید که به راحتی تمیز شود.

آیا می‌توانید صندلی را تا (جمع) کنید و در گوشه‌ای بگذارید؟
این ویژگی به ویژه برای خانواده‌هایی که فضای کمی در اختیار دارند مهم است. بعضی از مدل های موجود در بازار را نمی‌توان به راحتی جمع کرد و شاید فضای زیادی را اشغال کنند. اگر فضای کمی دارید حتما این معیار را در نظر بگیرید.

آیا صندلی غذای مورد نظرتان با دکور و سایر لوازم منزلتان سازگار است؟
هرچند نباید تمرکز اصلی‌تان روی این مورد باشد، اما صندلی غذا هم جزو وسایل خانه است. بر اساس سبک منزلتان، می‌توانید از بین جنس، رنگ و طراحی‌های مختلف انتخاب مناسبی داشته باشید.

چقدر راحت است؟

اگر صندلی غذا راحت نباشد، پس احتمالا کودک هم خیلی علاقمند به استفاده از آن هنگام غذا خوردن نخواهد بود.
 

سخن آخر

هنگامی که برای خرید صندلی غذای کودک به بازار مراجعه می‌کنید، با انبوهی از مدل‌ها و قیمت‌های گوناگون مواجه می‌شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که گران بودن یک محصول دلیل بر کیفیت بالای آن نیست.

مهم‌ترین مسئله‌ای که هنگام خرید صندلی غذای کودک باید به آن توجه کنید راحتی کودکتان است. به نکاتی که در این مقاله ذکر شد توجه کنید تا بتوانید خرید مناسبی برای کودک خود داشته باشید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، آن‌ را در قسمت نظرهای همین مقاله ارسال کنید تا کارشناسان و پزشکان مجله اینترنتی دکتردکتر پاسخ‌گوی شما باشند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نی نی1
سایت بی بی مک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
play_arrow
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
play_arrow
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
play_arrow
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
play_arrow
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
play_arrow
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
play_arrow
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
play_arrow
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
play_arrow
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
play_arrow
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
play_arrow
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی
music_note
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی
علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟
play_arrow
علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟