دستور پخت کوکو اسفناج

کوکو اسفناج یکی از انواع کوکوهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است. این کوکوی محبوب علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد ، به دلیل وجود اسفناج خواص زیادی نیز برای بدن دارد. کوکوی اسفناج از نظر ظاهری شباهت زیادی به کوکو سبزی دارد.
دوشنبه، 21 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت کوکو اسفناج

مواد لازم کوکو اسفناج

پیازچه ۲ عدد

تخم مرغ ۳ عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

اسفناج ۳۰۰ گرم

سیب زمینی آبپز ۱ عدد

روغن مایع به اندازه کافی

آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت کوکو اسفناج
 

طرز تهیه کوکو اسفناج

ابتدا پیازچه ها و اسفناج ها را با دقت می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آنها کاملا بروید وبعد با خرد کن یا روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم.پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد میکنیم و در تابه ای روغن میریزیم و با حرارت کم اجازه می دهیم تا داغ شود و سپس پیاز را به آن می افزاییم و تفت میدهیم و صبر میکنیم تا رنگ آن عسلی شود، آن وقت اسفناج و پیازچه ها را به تابه می افزاییم و خوب تفت می دهیم تا آب سبزیجات تبخیر شود.

از روی حرارت بر می داریم و در کناری می گذاریم تا سرد شود و آنگاه مواد داخل تابه را در کاسه ای می ریزیم (سبزیجات باید به دمای محیط برسند تا تخم مرغ ها را اضافه کنیم چون باعث سفت شدن آنها می شویم) در ادامه سیب زمینی آبپز را اضافه کنید.

تخم مرغ ها ابتدا جداگانه در پیاله ای می شکنیم و سپس به مواد دیگر اضافه می کنیم. در مرحله بعدی آرد گندم را نیز کم کم می افزاییم و هم می زنیم تا با مواد کوکو یکدست شود. ابتدا ۱ قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید اگر مایه کوکو شل بود ۱ قاشق دیگر آرد اضافه کنید.

نمک،فلفل،زردچوبه را نیز روی مواد می پاشیم و همه مواد را با یکدیگر مخلوط می کنیم تا مواد یکدستی داشته باشیم. تابه را روی حرارت کم می گذاریم و روغن مایع داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا داغ شود ، سپس مایه کوکو را داخل تابه می ریزیم و با پست قاشق در کف تابه پخش می کنیم تا سطح آن کاملا صاف شود سپس درب تابه را می گذاریم.

پس از آنکه قسمت زیرین کوکو سرخ شد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

پس از اینکه کوکو سرخ شد آنرا در بشقاب بکشید و با نان تازه نوش جان کنید. 1
 

خواص اسفناج

 
1. اسفناج برای سلامت قلب
اسفناج فواید دلگرم کننده ای برای سلامت قلبی دارد که به طور مستقیم طول عمر را افزایش می دهد.

نشان داده شده است که اسفناج اسیده ای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلبی عالی هستند.

علاوه بر این، مقدار اسید فولیک زیاد اسفناج موجب کاهش سطح هموسیستئین می شود که به طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.
 
2. اسفناج برای پیش گیری از آکنه
خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری ها موثر هستند که باعث آکنه می شوند.

اسفناج همچنین غنی از ویتامین A است که برای کمک به پوست به هر نوع روشی، از جمله جلوگیری از سلول های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می شود و کاهش میزان چربی پوست ما و کمک به سلامت کلی به طور کلی، نشان داده شده است.
 
3. اسفناج برای رفع سوزش سر دل
اسفناج برای کمک به پیش گیری از برگشت اسید معده معروف است. داشتن سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته نشان دهنده بیماری رفلکس اسیدی معده است و البته اسفناج می تواند به شما در این مورد کمک کند.

متخصصان در این بیماری توصیه می کنند که اسفناج را خام بخورید، یا به سبکی پخته شده بدون افزودنی های چربی بالا بخورید.
 
دستور پخت کوکو اسفناج
 
4. اسفناج برای درمان یبوست
چنانچه در این بخش از سلامت نمناک میخوانید از آنجا که اسفناج فیبر بالایی دارد، برای کمک به نظم روده مفید است.

اگر شما از یبوست رنج می برید، اسفناج می تواند راه حلتان باشد. اسفناج خام، بهترین مواد آلی را برای تمیز کردن، بازسازی و احیا بخش روده را دارد.

آب اسفناج خام - 100 میلی لیتر، و مخلوط کردنش با مقدار مشابه آب و مصرف دو بار در روز، شایع ترین موارد یبوست را ظرف چند روز درمان خواهد کرد. 2
 
5. نوزادان و کودکان
اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است، کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج هر دو برای رشد استخوان ها ضروری هستند و آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند.

کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.
 
6. دیابت و قند خون
اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.
 
7. کبد و کبد چرب
اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند، تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.
 
8. فشار خون
اسفناج حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود، همچنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج با گشاد کردن رگ های خونی باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا می شود.
 
9. سرطان
مطالعات نشان داده که سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند نئوکسانتین و ویولاکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیری می کنند.

همچنین کلروپلاست و کلروفیل موجود در اسفناج باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.
 
10. سرماخوردگی
اسفناج حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.
 
11. چشم
اسفناج حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.