تاثیرات دیابت در رابطه جنسی

بیماری دیابت یا قند خون یکی از شایعترین بیماری های متابولیکی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است . این بیماری بر جنبه های مختلف زندگی اثر دارد. یکی از مهم ترین چالش های زندگی فرد دیابتی، تحت تاثیر قرار گرفتن روابط زناشویی است.
دوشنبه، 21 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
تاثیرات دیابت در رابطه جنسی

بیماری دیابت ناشی از چیست؟

بیماری دیابت نوعی اختلال متابولیسمی (مسیری که بدن هر انسانی غذاهای هضم شده را برای تولید انرژی و رشد بدن استفاده می‌کند) محسوب می‌شود. در بیماری دیابت میزان قند خون فرد بیمار توسط هورمونی که در غده پانکراس به تولید (انسولین) می‌رسد، کنترل می‌شود. برای نمونه هنگامی که فردی غذا می‌خورد، غذا تجزیه شده و به شکل گلوکز وارد خون فرد می‌شود.

به عبارتی انسولین گلوکز را از خون گرفته و آن را به شکل سلول‌هایی که تجزیه شده و برای بدن سوخت محسوب می‌شوند، تبدیل می‌کند. اگر فردی به دیابت مبتلا شود دچار کمبود انسولین در بدن خود می‌شود. در این صورت انسولین برای دریافت گلوکز از خون و ورود به سلول‌های بدن عملکرد ناقصی خواهد داشت که این امر نشان دهنده قند خون بیش از حد نرمال (هایپر گلیسمی) است. در پی این عوارض فرد با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی روبرو می‌شود.1
 

آشنایی با انواع دیابت و علائم بروز آن‌ها

بیماری دیابت به شکل‌های مختلفی در بدن افراد بروز پیدا می‌کند. هر یک از انواع این بیماری علایم خاصی دارند. سه نوع دیابت عبارت‌اند از:

در دیابت نوع ۱ پانکراس فرد انسولین تولید نمی‌کند.

در دیابت نوع دو پانکراس ممکن است انسولین یا تولید کند یا تولید نکند که به هنگام تولید انسولین، این هورمون عملکرد صحیحی ندارد.

نوع دیگر این بیماری، دیابت بارداری است که موقتی بوده و انسولین عملکرد مناسبی ندارد. این مورد را نمی‌توان به شکل کامل تأثیر دیابت بر رابطه جنسی دانست و موقتی خواهد بود.1


رایج‌ترین علائم نشان‌دهنده بیماری دیابت

دیابت نوع ۱ به‌سرعت رخ می‌دهد و نشانه‌های بروز آن خفیف است. همچنین نشانه‌های دیابت نوع ۲ یا خفیف هستند یا اصلاً وجود ندارند و به مرور زمان نمایان می‌شوند. نشانه‌های رایج این دو نوع دیابت عبارت‌اند از:

افزایش تعداد دفعات ادرار در فرد بیمار

احساس تشنگی زیاد

افزایش گرسنگی

احساس کسالت و خستگی

عدم توانایی در تمرکز و تاری دید

بی حس شدن دست‌ها یا پاها

ایجاد حالت تهوع و درد معده که معمولاً با آنفولانزا به‌اشتباه گرفته می‌شود

تأثیر دیابت بر رابطه جنسی نیز از مهم‌ترین علایم این بیماری است.1
 

اختلالات جنسی در دیابتی ها

دیابت می تواند بر همه جنبه های زندگی از جمله سلامت جنسی شما تاثیر بگذارد. هنگامی به دیابت مبتلا باشید بدن شما نمی تواند از انسولین به درستی استفاده کند و این موجب بالا رفتن قند خون می شود. با گذشت زمان، بالا رفتن قند خون منجر به عوارضی مانند آسیب عصبی و مشکلات قلبی شده که هر دو پیادمی برای مشکلات جنسی است. دیابت همچنین بر سلامت روان و عزت نفس تاثیر گذاشته که و موجب تشدید مشکلات جنسی بیماران دیابتی می شود.
 
تاثیر دیابت در سلامت جنسی زنان
سطح قند خون بالا می تواند باعث آسیب عصبی در بدن شود. این امر در زنان بر مسائل زیر تاثیر می گذارد:

• توانایی تحریک جنسی و برانگیختگی جنسی

• روان کننده واژن

این تغییرات ممکن است منجر به رابطه جنسی دردناک و کاهش توانایی در تجربه ارگاسم شود. این امر باعث شده سلامت جنسی زنان تحت تاثیر قرار گرفته و در طول رابطه جنسی علائم قند خون پایین دیده شود. به این صورت رابطه جنسی برای فرد با احساس ناراحتی همراه است.

همچنین زنان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت های مختلف از جمله عفونت ادراری هستند. تمامی این موارد بر لذت بردن از رابطه جنسی تاثیر می گذارند.
 
تاثیر دیابت در سلامت جنسی مردان
در مردان مبتلا به دیابت معمولا میزان تستوسترون کاهش پیدا می کند که می تواند بر محرک جنسی آن ها تاثیر بگذارد. ولی مشکل اصلی که دیابت بر سلامت جنسی مردان می گذارد، ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ است که به اختلال نعوظ معروف است.

مردان برای رسیدن به نعوظ باید جریان خون قابل توجهی به آلت تناسلی شان برسد. دیابت به رگ های خونی آسیب زده که می تواند بر جریان خون در آلت تناسلی تاثیر بگذارد. دیابت همچنین منجر به آسیب عصبی شده و حفظ نعوظ برای مرد دشوارتر است.
 
تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن
افراد مبتلا به دیابت اغلب احساس خستگی می کنند. آن ها همچنین به علت عوارض دیابت، ممکن است طیف وسیعی از نگرانی های بهداشتی را تجربه کرده و مقدار قابل توجهی از زمان خود را برای مدیریت سلامتیشان صرف کنند. این عوامل باعث کاهش فشار کلی جنسی فرد می شود.
 
1- تاثیرات روانی
تعدادی از اثرات روانشناختی دیابت می تواند رابطه جنسی را دشوارتر کند. برای مثال:

• تغییر در ظاهر خود

• اضطراب

• نگرانی از افزایش وزن

• افسردگی

• انزوا

• تنهایی

• از دست دادن عزت نفس
 
2- دارو
داروهایی برای درمان افرادی که بر اثر دیابت به مشکلات روحی روبه رو هستند، وجود دارد. این داروها می توانند به کاهش بروز افسردگی کمک کمک کنند امام ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شوند. برای مصرف داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. 2
 

برای کاهش اثرات منفی دیابت بر روابط زناشویی راه های زیر را امتحان کنید

کنترل قند خون علاوه بر عوارض چشمی و کلیوی، از بروز عوارض جنسی هم جلوگیری می کند. بنابراین باید قند خون مرتب کنترل شود و هورمون های افراد دیابتی بررسی شود.

در صورت وجود افسردگی فرد دیابتی باید تحت درمان قرار گیرد.

ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ در مراحل آخر دیابت و در افرادی رخ می دهد که اصلاً به کنترل قندشان اهمیتی نمی دهند .این افراد عروق اندام جنسی شان نیز آسیب می بیند.بخشی از عوارض نوروپاتی قابل درمان هستند.

آگاهی داشتن خانواده ها از تاثیر دیابت بر اختلالات زناشویی، سبب می شود که به محض بروز اولین علائم، برای درمان آن، اقدام شود.

افراد دیابتی در صورت از خشکی واژن می توانند از لوبریکنت های(روان کننده ها) با پایه ی آبی استفاده نمایند. برخی از لوبریکنت ها می تواند به برانگیختگی جنسی نیز کمک کنند.

افراد دیابتی ممکن است گاهی دچار افت قندخون در هنگام مقاربت شوند ، افت قند لذت ارتباط جنسی را زایل می کند.

به کسانی که از پمپ انسولین استفاده می کنند توصیه می شود در هنگام مقاربت و ورزش پمپ را از تن خود جدا کنند.

اگر افراد دیابتی از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند و این داروها سبب کاهش تمایل آنها به ارتباط جنسی می شوند با پزشک خود در مورد تغییر دارو و استفاده از داروی دیگری که عوارض جانبی کمتری بروی تمایلات جنسی داشته باشد، مشورت کنند.

زنان مبتلا به دیابت برای رسیدن به ارگاسم احتیاج به زمان و تحریکات بیشتری دارند پس این موضوع را با همسر خود مطرح کنید تا او با شما همکاری نماید.

 نوشیدن الکل می تواند سبب افت سریع قندخون شده و بروی تمایل جنسی اثر عکس دارد پس از نوشیدن الکل بپرهیزید.

از متخصصین کمک بگیرید و مشکلات جنسی خود را با او بازگو کنید تا او بتواند به شما کمک کند.3

پینوشتها
1.www.paziresh24.com
2.www.kouroshhealth.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.