مزایا و معایب استفاده از پستانک

در این مقاله به نکاتی در خصوص پستانک پرداخته و جوانب مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار داده ایم.
دوشنبه، 21 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب استفاده از پستانک
پستانک به گونه ای طراحی شده است که شبیه به سینه مادر باشد تا نوزاد با مکیدن آن آرام شود. پستانک در میان والدین همیشه یکی از محبوب ترین راه ها برای آرام ساختن کودک در مواقعی بوده است که هیچ روشی در آرام ساختن او کارساز نمی باشد. درک این نکته بسیار اهمیت دارد که فرزند شما می تواند خیلی زود به پستانک وابستگی پیدا کند، بنابراین پیش از قرار دادن آن در دهان او، مزایا و معایب استفاده از این وسیله را در نظر بگیرید.
 

جوانب مثبت استفاده از پستانک

اکثر نوزادان به طور متوسط سه ساعت در روز گریه می کنند، چرا که هنوز هیچ روشی برای آرام ساختن خود در اختیار ندارند. قرار دادن پستانک در دهان نوزاد به منظور مکیدن آن روش خوبی برای آرام ساختنش است، به این دلیل که انرژی او به جای گریه کردن، صرف مکیدن می شود.
 
والدین به خصوص در زمان آماده سازی شیشه شیر، آماده شدن برای تعویض پوشک یا خواباندن نوزاد، استفاده از پستانک را بسیار مفید می دانند. اغلب زمانی که در حال سامان دادن به امور هستید، پستانک می تواند فرزندتان را راضی و خرسند نگاه دارد. پستانک همچنین عموماً برای ساکت نگاه داشتن نوزاد در مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد تا افراد حاضر در جمع از جیغ و گریه کودک در امان باشند.
 
مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که استفاده از پستانک مزایایی نیز برای سلامتی به همراه دارد. نوزادان زودرس و نارسی که اقدام به مکیدن پستانک می کنند سریعتر بر وزنشان افزوده می شود. میکدن باعث تقویت عملکرد عضلات دهان و رشد عضلانی می گردد. همچنین شواهدی وجود دارد دال بر آنکه پستانک می تواند خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یعنی SID که در زمان خواب شبانه یا چرت روزانه رخ می دهد را کاهش دهد.
 
مزایا و معایب استفاده از پستانک
 

جوانب منفی استفاده از پستانک

قرار دادن پستانک در اختیار نوزاد زودتر از موعد مقرر می تواند با امر شیردهی مادر تداخل ایجاد نماید. به دلیل تفاوت هایی که پستانک با سینه مادر دارد ممکن است موجب سردرگمی نوزاد شود و هچنین آندسته از نوزادانی که در تغذیه از سینه مادر دچار مشکل هستند ممکن است در صورت استفاده از پستانک با اوقات سخت تری جهت تغذیه از سینه مادر مواجه شوند. در صورتی که تمایل به استفاده از پستانک دارید، حدود 4 تا 6 هفته صبر کنید به طوری که نوزاد با نحوه تغذیه از سینه مادر به خوبی آشنا شده باشد.
 
متخصصان اطفال توصیه می کنند که به هنگام فرا رسیدن شش ماهگی نوزاد، پستانک از او گرفته شود به این دلیل که مکیدن آن باعث جمع شدن مایع در گوش شده که خود منجر به بروز عفونت گوش می شود. به منظور آسان ساختن روند ترک پستانک، سعی کنید برای فرزند خود کتاب بخوانید، او را در آغوش گرفته و با حرکات آرام تکان بدهید یا برایش آواز بخوانید. گرچه این کار به صرف انرژی و زمان بیشتری نیاز دارد، اما به آرامی عادت استفاده از پستانک را در او از بین خواهد برد.
 
کودکانی که همچنان پس از سه سالگی به مکیدن مواردی مانند انگشتان دست خود، انگشت شست یا پستانک ادامه می دهند، در معرض خطر ابتلاء به مشکلات دندانی قرار می گیرند. استفاده از پستانک می تواند به بیرون زدگی دندانهای جلویی یا تو رفتگی فک پایین منجر شود. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که استفاده از پستانک پس از رویش دندانهای شیری را بایستی متوقف ساخت.
 
پستانک به راحتی کثیف می شود که این امر موجب تجمع میکروب و پایین آمدن سطح بهداشت می شود. اطمینان حاصل کنید که پستانک فرزند خود را روزانه با آب جوش یا قرار دادن در ماشین ظرفشویی تمیز می کنید. پستانک های فرزند خود را در کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید چرا که رطوبت موجود در آن می تواند موجب رشد قارچ شود. همچنین بهتر است پستانک فرزندتان را در اختیار همبازی های دیگر او قرار ندهید.
 
والدینی که به منظور آرام ساختن فرزند خود به پستانک متوسل می شوند کار و زحمت بیشتری برای خود ایجاد می کنند، به این دلیل که کودک ممکن است برای به خواب رفتن به پستانک وابستگی پیدا کند. حتماً قبول دارید که در تمام طول شب هر مرتبه که کودک از خواب بیدار می شود، با عجله به سوی کودک رفتن و پستانک را در دهان او گذاشتن بسیار خسته کننده خواهد بود.
 

نحوه ترک عادت

بسیاری از نوزادان از حدود 4 تا 5 ماهگی شروع به از دست دادن علاقه خود نسبت به پستانک می کنند، زیرا نیاز به مکیدن در آنها کاهش می یابد. مکیدن پستانک در این سن کمتر خواهد شد و پس از اندک زمانی با زبان خود آن را از دهان خارج می سازند. زمانی که این اتفاق رخ داد سعی نکنید با عجله پستانک را مجدداً در دهان فرزندتان بگذارید. راه های دیگر ترک عادت آرام استفاده از پستانک، فرو کردن پستانک در آب ترشی است به این منظور که کودک کمتر دوست داشته باشد آن را در دهان بگذارد و نیز روزهایی که کودک از پستانک استفاده نمی کند را مورد تشویق قرار داده و به کودک پاداش بدهید. نگران نباشید ممکن است چندین هفته طول بکشد تا فرزندتان پستانک خود را کنار بگذارد، اما با تشویق مداوم این عادت سرانجام از بین خواهد رفت.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.