مقدمه
اندیشه مهدویت و منجی از دیرباز همواره در تمام جوامع اسلامی و غیر اسلامی بوده، بخصوص در جوامع اسلامی این واقعیت به گونه ای مشهور شده است که کسی نمی تواند به سادگی منکر آن گردد. متأسفانه در طول تاریخ، امر مقدس مهدویت دچار آسیب هایی بوده و هست و دستاویزی برای برخی از دشمنان اسلام واقع شده تا با کم رنگ کردن اصل جریان مهدویت و نا امید کردن پیروان از ظهور و وجود امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) تلاش های زیادی کرده اند.یکی از این آسیب ها ادعاهای افرادی که مدعی مهدویت و یا ارتباط مستقیم با حضرت مهدی موعود(عجل الله فرجه الشریف) هستند می باشد، اگر چه ارباب معرفت و تقوا و مؤمنین آگاه در هر عصری با درایت، افراد مدعی را از اطراف خود دور می کنند. اما عناصری که ایمان و با اعتقادات ضعیف و سست با جهل و نادانی که بر آنان غلبه کرده در دام مدعیان جاه طلب، و دنیاپرست گرفتار می شوند و اگر اطلاع رسانی به موقع و منطقی انجام نگیرد مدعیان با شیوه و شگردهای خاص با وارونه کردن حقیقت اصیل بر مریدان خود می افزایند لذا باید مدعیان دروغین را ضمن ارشاد و راهنمایی با آنان برخورد قاطع شود تا اصل جریان مقدس مهدویت به انحراف نرود و همچنین مردم متدین و عاشقان به ساحت مقدس حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) را با شیوه ها و شگردهای جذب افراد مدعی آشنا کرد تا آنان که در مقابل دیگر شیادان و مدعیان واکسینه نمود و جامعه مهدوی را از افراد سست ایمان و شیادان پاک کرد تا مبادا دستاویزی برای دشمنان اسلام و برخی به اصطلاح روشنفکران وهابی(1) وغیر وهابی قرار گیرد.(2)
ضرورت بحث
یکی از راه هایی که دشمنان به راحتی به مبناهای اصیل ما آسیب وارد می کنند تقویت و دامن زدن به بدعت ها و خرافاتی است که در قالب ادعاهای دروغین وجود دارد و اگر تصویر درست و جامعی از فرهنگ اصیل مهدوی نداشته باشیم و امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) واقعی را معرفی نکنیم گروهی شیاد با شیوه ها و شگردهای عوام فریبانه وارد عرصه شده و منتظران حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) را به بیراهه می برند با بررسی شگردها و شیوه های جذب و معرفی مدعیان دروغین مهدویت می توان از آفات درونی و بیرونی و آسیب های تدریجی جلوگیری کرد یعنی در مقام«رفع» یا پیشگیری بر آمد که هزینه ای بس کمتر از درمان و چاره اندیشی در مقابله با آنان دارد و اگر بر پایه اصیل فرهنگ مهدویت با نگاه راهبردی داشته باشیم قطعا موفق خواهیم بود.ضرورت مطالعه و بررسی شگردهای مدعیان را می توان در عوامل ذیل جستجو کرد:(3)
1. هشدار امامان معصوم (علیهم السلام) به ویژه امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) از مدعیان دروغین
دروغ پردازی افراد نابکار و شیاد که با معرفی نمودن خود به جای رهبر و امام حقیقی سعی می کنند بجای اینکه مردم و مریدان را هدایت کنند در پی کسب منافع و مطرح کردن خودشان هستند و وجود افراد فریب کار که با قصد تخریب عقاید حقه، خود را در لباس اصیل جا می زنند بسیار خطرناک و گمراه کننده هستند لذا در طول تاریخ زندگی اهل بیت علیهم السلام نسبت به جایگاه رفیع امامت و معرفی امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) اقدامات فراوانی انجام دادند. امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) هم در دورغین غیبت صغری با کمک نائبین خاص خود با مدعیان فریبکار مبارزاتی داشته اند و در توقیعی که به نائب چهارم خود صادر فرمودند نکاتی را اشاره فرمودند من جمله هشدار نسبت به مدعیان دروغین و فرمودند: «.. و سیأتی لشیعتی من یدعى المشاهده، الا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو کذاب مفتر»(4) حضرت با صراحت کسانی که ادعای مشاهده حضرت می کنند دروغگو خطاب می کند و به منتظران دوران غیبت کبری هشدار می دهند که مبادا در دام افراد مدعی مشاهده گرفتار گردند. متأسفانه در طول تاریخ غیبت کبری نمونه هایی از این افراد وجود داشته اند که به طمع مال و جاه و یا برخاسته از اشاراتی که بیگانگان و استعمارگران داشته اند ادعاهای دروغین بابیت، مهدویت حتى ادعای مقام نبوت و الوهیت داشته اند و گروهی را دور خود جمع می کردند.۲. باز بودن دکان مدعیان دروغین
ادعاهای دروغین و مدعیان مهدویت مسأله ای نیست که تاریخ برگردد بلکه مساله این است که همچنان ادامه دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «... مواظب باشید توی دام عنکبوت های دنیا دار و دکارن دار (وارد) نشوید. الآن این روزها از این چیزها زیاد است و دکان دارهایی که به اسم معنویت ادعا می کنند امام دیدیم، فلان دیدیم هیچ واقعیتی هم ندارد حواستان باشد که اسیر آنها نشوید».(5)و این هشدار رهبری نشان از این است که شیادان فعال هستند و از خلاء معنویت و مهدویت سوء استفاده کرده و افراد غافل و ناآگاه را با نشان کردن به انحراف می کشانند و برای رسیدن به اهداف نامشروع خود هر کاری را انجام می دهند و در مقابل یک اصل که همان حقیقت وجودی امام عصر(عجل الله فرجه الشریف) است افراد تقلبی هم وجود دارد و با دکان داری سعی می کنند خودشان را مطرح کنند و مریدانی پیدا کنند و جامعه را با اهدافی که دارند به انحراف می برند.
٣. تشابه حق و باطل در اثر طرح این ادعاها و فریب خوردن برخی ناآگاهان
علت این امر نیز این است که در این گونه موارد معمولا باطل خود را با لباس حق جلوه گر می نماید و از این طریق دل های غافل و ناآگاه و عمدتا احساسی را فریب می دهد و در نتیجه برای تمایز حق و باطل لازم است مدعیان دروغین شیوه و شگردهایشان برای مخلصین و مریدان واقعی روشن گردد وضمن پرداختن به مباحث معرفتی و اثباتی به موارد سلبی من جمله مدعیان اشاره گردد تا مخاطب بعد از کسب معرفت لازم موارد تقلبی و شیطانی را هم آگاه گردد و به دیگر مؤمنین انتقال گردد تا مبادا ناخواسته محفلی را گرم نگه دارند و دیگران هم با حضور آنان اعتماد کرده و آنها هم به انحراف کشانده شوند. و افراد مدعی با تلاش زیاد سعی می کنند با وارد کردن بدعت و خرافه های باطل حق را طوری جلوه دهند که در نگاه انسان های مشتاق و کم ایمان حق تصور می کنند.شگردهای مدعیان دورغین
هر فردی که مدعی دروغین است سعی می کند با شناخت کافی از مخاطبین خود تاکتیک ها و شیوه های جذب مناسب همان مخاطب را به کار گیرد و او را به سوی خود جذب کند در مجموع مهمترین شگردهای افراد شیاد به قرار ذیل است.(6)
1. سوء استفاده از گرایشات مردم به معنویات
امروزه بشر به شدت تشنه مسائل معنوی است و از جامعه مدرنیسم خسته شده وسخت در پی این است که خودشان را به معنویت نزدیک کنند یکی از مواردی که ارتقاء معنوی به انسان می دهد توجه به قرآن وعترت است لذا افراد مدعی با مقدس نمایی و ظاهرسازی هایی که در ظاهر خودشان و فضایی که در آنجا فعالیت مذهبی می کنند طوری برنامه ریزی و طراحی می کنند که مخاطب را جذب فرد می کنند حتی با دادن نسخه ها و دستورالعمل های سیر و سلوک و برپایی جلسات تزکیه نفس اقدام به برنامه هایی می کنند که بعضا خلاف شرع است مانند بخشش گناهان مریدان را به سوی می برند که برگشت برای آنان سخت است البته بعد از اعتمادسازی هایی که انجام می گیرد به مریدان این طور القاء می کنند که شما خال های ضد معنوی دارید باید برطرف شود و یا اینکه شما اگر می خواهید به دیدار امام نائل شوید از طریق راه هایی که ما می گوئیم گناهان خود را برطرف کنید تا به دیدار حضرت نائل می گردید به نوعی به مخاطب القاء می کنند که خودشان موفق به اینکار شده اند و مریدان جاهل با دادن پول ها و هدیه های گران بها گناهان خود را بازگو می کنند در حالیکه این امر پائین آوردن کرامت انسانی است و با ستار العیوب بودن خداوند منافات دارد و انسان با توجهی اندک متوجه می شود که وظیفه او خودسازی با محوریت خداوند است نه دیدار امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و دیدار حضرت ضمن اینکه اگر از طرف حضرت اتفاق بیفتد یک عنایت مثبت و لطف است ولی از وظائف او در دوران غیبت نیست لذا باید توجه داشته باشیم در جلسات شرکت کنیم که افراد سکاندار جریان معنوی ما را به خدا نزدیک کنند و ما را خدا محور کنند نه اینکه ما را با مسائلی آشنا کنند که با اصل مبناهای اسلامی مخالف است و ما را بسوی شخص دعوت می کنند. بی شک مردم جامعه اسلامی ضمن تلاش برای ارتقاء معنویت توجه به افراد منحرف و شیطان صفت را هم داشته باشد. افراد مدعی دروغین چنان خود را اهل کرامت و انس با غیب و معصومین (علیهم السلام) جلوه می دهند که مریدان زیادی پیدا کرده و آنها را به انحراف می کشانند.۲. سوء استفاده های مادی و معنوی
افراد مدعی با نشان کردن و جذب افراد ساده دل و زودباور برای توسعه مریدان و کسب ثروت و شهرت و آوازه اقدماتی انجام می دهند و طوری وانمود می کنند که تنها آنها هستند که مشکلات مادی و روحی افراد حل می کنند و معمولا افراد گرفتار سعی می کنند با پناه آوردن به سوی اهل بیت و درد دل کردن در پی راه حلی مناسب در پی مشکلات خود هستند در این بین برخی شیاد با ادعاهای واهی مثل واسطه فیض و ادعای مکاشفه و طرح مسائل انحرافی و خرافی و اینکه تشرف خدمت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) دارند می توانند پناهگاه آنان باشند و معمولا با دادن اذکار و دعاهایی که هیچ سند و مدرک مناسبی ندارد به آنان القاء می کنند که به آرامش روحی روانی مناسب رسیدند و آنان را از افتادن به یک مشکل بزرگتر نجات دادند و معمولا به افراد می گویند شما نظر شده امام هستی و حق من بر شما بیش از حق همسرانتان به شماست و بعد دستوراتی جهت بهتر شدن زندگی آنان می دهد که معمولا مشکلات آنان بیشتر می شود و حتی خط قرمزهای شرعی از آنان برداشته می شود و با ادعای داشتن ولایت تکوینی یعنی تصرف در تمام امور دروغ های عجیبی به مخاطبین می گویند که مخاطب اگر زیرک نباشد مورد پذیرش او می شود مثلا من بودم که جنگ را تمام کردم با من مانع زلزله شدم و با ادعای دروغین از اخبار و امور غیبی مثلا با جمادات و نباتات می توانیم حرف بزنیم و یا از ذخائر زیرزمینی مطلعیم٣. تکفیر اشخاص موجه
افراد مدعی چون دارای سواد چندانی نیستند و برخی از امور انحرافی را تسلط دارند و معمولا با مبناها و مسائل اساسی اسلام آشنایی ندارند تناقضات زیادی در گفتار و نوشتار خود دارند لذا سعی می کنند به مریدان خود این طور وانمود کنند که علوم روز و مباحث نظری و عقلی مانع درک و فهم شما هستند و افرادی که در این بین مباحث استدلالی دارند و براساس مبانی نظری و عقلی مباحثی دارند مورد تکفیر این افراد مدعی می شوند و معمولا مریدان خود را چه مستقیم و چه غیر مستقیم از علماء و دانشمندان دور می کنند و با مبهم گویی در بیان مسائل و تفسیر به رای کردن و به تأویل بردن آیات و احادیث برای مریدان طوری وانمود می کنند که انگار خودشان عقل کل هستند و مریدان خود و برخی بزرگان دینی را جاهل فرض می کنند لذا در کلمات و جلسات گفتاری و نوشتاری خود کلمات و جملات عجیب و غریب بیان می کنند و حتی بعضا فتواهای شرعی به مخاطبین می دهند به نوعی که مخاطب خوشش بیاید و مراجع تقلید را از خودش پائین تر می دانند و به ارائه جزوات دینی و دستورالعمل های خاص می پردازد. به مخاطبین طوری وانمود می کند که گویا تمامی حقایق دینی و سیر و سلوک و ارتباط عینی با خبر است و داناتر از همه است.4. سوء استفاده از نام مراجع تقلید و بزرگان دینی
برخی افراد برای اینکه خودشان را مطرح کنند و مقامی رفیع برای نشان دهند از افرادی بعنوان استاد خود نام می برند حالا چه مخاطب بشناسد چه نشناسد چنان استاد را بالا می برند که بعضا آن افرادی بعنوان استاد معرفی می شوند خودشان در آن حد که نبودند هیچ حتی ادعایی هم نداشته و اگر بعضا استاد مشهوری هم که باشد بعضی از کلماتی بیان می کنند که غیر مأنوس و غیر معقول است ولی چون خودش را انتساب به یک عالم فرزانه و علامه ای کرده بود مخاطب کوچکترین تردیدی به خود راه نمی دهد و با برخی از مدعیان برای اینکه خودشان را چنان بزرگ معرفی کنند تصاویری از نشست ها و یا ملاقات با مراجع و بزرگان دینی داشته اند را تکثیر می کنند تا از این راه به مخاطب وانمود کنند که مورد تأیید آن بزرگان هستند. و افراد با این امید که این شیادات از طرف بزرگان مورد حمایت و تأیید هستند دل به آنها می سپارند و فریفته آنها می شوند.5. ارائه راهکارهایی با جاذبه های ظاهری و کلامی
مدعیان با استفاده از فضاسازی های معنوی و ارائه کلمات سحرآمیز طوری وانمود می کنند که خودشان به مراحلی رسیدند مثلا تلقین رؤیت نور و استشمام بوی خوش و این که حضرت الآن وارد جلسه شدند و یا با من دیدار داشته و به افراد و مریدان خود می گفت حتما امروز گناهی مرتکب شده اید که نتوانسته اید نور و یا بوی خوش را درک کنید. اغلب مدعیان دروغین با چهره ای فریبنده و ظاهری غلط انداز و حتی با دستاویز قرار دادن لباس مقدس علماء و روحانیون و ایجاد یک چهره مذهبی و عرفانی برای خود و ایراد سخنرانی های عرفانی و معنوی سعی می کند افکار عمومی را فریب دهند و حتی با ارائه اشیاءهای مختلف سعی می کنند انتساب آن به معصومین خاصه امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) را بیان کنند. مثلا این قرآن را امام به من هدیه داده و یا پذیرایی مریدان از نان و خرما و... و اینکه این پذیرایی را برای من از عالم غیب آوردند و در بعضی موارد با ارائه استخاره از قرآن و اینکه با نیت شما از طریق راه های الهی آشنا بودم و در این راه دستورات من درآوردی زیادی به مخاطبین می گوید و چون مخاطب از قبل با روش های مختلف به او اعتماد کرده دستورات او را می پذیرد.
6. مقدس نمایی و مظلوم انگاری
افراد شیاد با ظاهر سازی خودشان طوری وانمود می کنند که چون از حیث معنوی بسیار بالا هستند و ارتباط با علم غیب و یا امام دارند دارای تقوای فوق العاده هستند و به مریدان توصیه می کنند گوشه گیری از دنیا کنید به نوعی آنها را تشویق به دنیاگریزی می کنند تا راهی باشد برای تزکیه نفس و دستوراتی هم که هیچ مبنای علمی ندارد به مریدان میدهد در مواقعی که مریدان جواب درست دریافت نمی کنند با مظلوم نمایی و مقدس نمایی بازگو می کنند که مشکلاتی در راه است و یا مورد آزمایش هستی و هیچ وقت حاضر نمی شوند بگویند این از روی مبنای علمی نبوده و حتی بعد از روشن شدن ماهیت دروغ آنها چنان مظلوم نمایی می کنند که انگار دستوراتی را صادر نکردند و یا اگر دستوری بوده از خودشان نبوده معمولا افراد مدعی با یک اعتماد به نفس بالا بر افکار و اعتقادات مریدان تسلط می یابند.۷. توجه افراطی به خواب و مکاشفه
افراد شیاد معمولا با تعبیر خواب های غیر اصولی و براساس خوشحالی فرد مطالبی را ارائه می کنند که واقعیت ندارد و با خواب نما نمودن مریدان یا خواب سازی مخاطب را از منابع وحیانی و استدلالی دور می کند و آنها را به اموری ارجاع می دهند که قابل اثبات و یا در نمی باشد و کاملا سلیقه ای و توهم است و بعضا با دستوراتی که منبع خواب دارد افراد را به عقد هم و یا از هم جدا می کنند. چه بسیار خواب هایی بودند که از سر تغییر مزاج یا ناراحتی های لحظه ای سرچشمه گرفته بودند، اما این مدعیان از آنها به عنوان ابزاری در جهت نیات خود سوء استفاده کردند.
۸ ارائه شیوه های تربیتی و اخلاقی
افراد چون مشکلات خاص تربیتی و اخلاقی دارند و معمولا افراد مدعی با دادن طلسم هایی که اصلا با علوم روز مطابقت ندارد جهت مشکلات زندگی و تربیتی به مخاطبین ارائه می دهند و به نوعی به مخاطبین می گویند که ما می توانیم با طلسم ویا ابطال طلسم به کمک خواص علوم غریبه مشکل شما را حل کنیم.و بعضا با روش هایی مانند ذهن خوانی و اینکه ارتباط با فرشته و ملائک دارند افراد را محاکمه و از آنان اقرارهایی می گیرند و برای کسب منافع مادی از مریدان اخاذی می کنند برخی از مدعیان با ادعای ارتباط با امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) توانستند سهم امام را که شامل زمین ها و درآمدهای سرشار مردم بود تصاحب کنند این مدعیان با توجیه اینکه جزء اولیاء الهی هستند و باید ثروتمند باشند تا بتوانند به ضعفا کمک کنند کار خود را امری مقبول درگاه الهی معرفی می کردند.
9. تعین وظیفه و دادن مأموریت های ویژه به مریدان
هر انسانی اگر دارای محبت قرار گیرد و به او بها داده شود و توانمندی هایی را که دارا است مورد بهره برداری قرار گیرد از کسی که به او میدان داده تشکر می کند و خود را مدیون او می داند افراد مدعی برای اینکه اهداف خودشان را به سرعت جلو ببرند معمولا با نشان کردن افراد ساده لوح و زودباور ضمن شناسایی توانمندی آنان به آنها وظایفی محول می کند که می تواند انجام دهد و چنان به او القاء می کند که این یک مسئولیت الهی است و اگر مسئولیت بدی باشد تأکید به پنهان کاری هم دارد. و با دادن القاب عجیب و غریب به مریدان آنها را تشویق به ادامه کار می کند مانند تو باب الباب هستی یا تو کاتب وحی هستی یا تو سرگروه و با دادن درجات عرفانی و ارتقاء به مراحل بالاتر سیر و سلوک به آنها شخصیت کاذب می دهد. و جدا شدن این افراد از استاد بسیار سخت است.۱۰. ترویج اباحه گری و تکلیف گریزی
برخی از مدعیان دروغین برای اینکه افراد سست ایمان را به خود جذب کنند تکالیف واجب را برای آنان حرام اعلام می کنند و اعمال راحت به آنان سفارش می کنند و تشویق به کارهایی که جنبه شرعی ندارد می کنند و این مطلب بخصوص در قشر جوانان غیر مقید زیاد به چشم می خورد وقتی در برخی مواقع تشویق به اختلال و انحرافات اخلاقی و حتی کارهای غیر اخلاقی را کمکی برای طی مراحل پیشرفت عرفانی می دانسته و برخی افراد هم در این مسابقه برای دست یافتن به مراحل عالی تلاش غیر اخلاقی زیادی هم می کنند.۱۱. ایجاد شبکه های مختلف و باندهای مختلف با اهداف خاص سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
به نوعی به مخاطب القاء می کنند که گروه آنان برتر است و بقیه به انحراف رفته اند و افراد گروه با تعصباتی که پیدا می کنند رهبر گروه را انسانی الهی می پندارند و مخالفت با او را بر خود حرام می دانند و هر گونه اعمال و رفتار او را اذن امام میدانند.۱۲. بهره گیری از ابزار احساس و عاطفه
یکی از اموری که در یک تعامل اجتماعی می تواند عواطف مثبت یا منفی را برانگیزد شیوه محبت و اظهار عاطفه مثبت است و مدعیان در مرحله اول با افراد و مریدان ساده لوح خود با گشاده رویی و لبخند زدن آغاز می کنند. البته خود این امر از دستورات الهی است «گشاده رویی موجب انس دوستان است»(7) مدعیان در مرحله اول با دادن هدیه های کوچه و جلب عاطفه در پی فتح قلوب مریدان خود هستند.و با مهربانی و اعلام دوستی و حتی برخی مواقع با سئوال های ابتدایی مانند اینکه اهل کجا هستی، پدرت چه کار می کند؟... او را به سوی خود جلب می کند و کم کم دستورات غیر عقلی و غیر شرعی خود را به او می دهد که باید توجه داشت کسانیکه رابطه دوستی برقرار می کنند هوشیار باشیم و اگر انحرافی غیر منطقی که غیر عقلی و خدای نکرده غیر شرعی بر برخورد کردیم حساس باشیم.
۱۳. مثبت جلوه دادن اعمال و رفتار خود
صفاتی که اثر بیشتری بر روی جذب افراد دارد مانند ایمان و عمل شایسته، خوش رویی، فروتنی و تواضع، وفاداری، بخشندگی، سخاوت و انصاف که در این مورد هم مدعیان دروغین سنگ تمام گذاشته و با زیرکی تمام خود را از جمله افرادی با ایمان و فروتن جلوه داده اند، آنها اموال زیادی را که از طریق جلب و جذب افراد به دست آورده و بعضا مقداری از آن را به نشانه جود و کرم به افراد نیازمند داده اند. ایشان خود را وفادار و منصف معرفی می کنند و بعضا خود را وصل به اهل بیت می دانند. ایشان از سادگی و جهالت افراد نهایت استفاده را کرده اند البته آنها علاوه بر اطلاع از روش های جذب افراد، از مسائلی که مانع دوستی می شود نیز آگاهی دارند و به مخاطب به نوعى القاء می کنند که شخصیتی زاهد داراست و قادر به انجام امور غیر عادی صادره از بشر است.14. رمان پردازی و شخصیت سازی دروغ
کسانی که دارای موقعیت و شخصیت مناسب اجتماعی مناسب نیستند و به نوعی در این زمینه عقده دارند، با جذب به تشکیلاتی خواهان دست یابی به چهره ای مشخص و موجه هستند، البته این مسائل کذب به تدریج به این افراد خورانده می شود و بعد از زمانی در ضمیر وجودی ایشان تثبیت می گردد مانند شخصیت سازی به عنوان مجدد دین و اسلامی شخصیت مصلح و... که منجر به ادعاهایی می گردد.15. نوآوری و بدعت در سخنان سبب شهرت جلسات ایشان
برخی با بهره یگری از روایات و تفسیر شبه عرفانی از قرآن سبب جذب افراد کثیری شدند ایشان با بیان کرامات امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و گفتن سخنان حضرت پیرامون مسائل مختلف بسیاری از مردم عوام را جذب خود کردند مثلا امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) به من گفته شما چهل سال ظهور مرا نزدیک کردید یا فلان آیه به نام من دارد و من هم مثل بقیه انبیاء الهی اهل شفای بیماران هستم و حتی با همین شیوه برخی مطالب خارج از مبناها که هیچ سند روایی نداریم بلکه بر عکس در مذمت آن وارد شده بیان می دارند مثلا امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) در فلان تاریخ ظهور خواهد کرد در حالیکه روایت داریم اگر کسی زمان ظهور را تعیین کرد دروغگوست(8) مانند روایت امام باقر(علیه السلام) که وقتی فضیل از حضرت سئوال کردند آیا برای این امر ت(ظهورت) وقتی (زمانیت) معین است؟حضرت سه مرتبه فرمودند: «آنان که وقتی برای آن تعیین می کنند، دروغگو هستند(9) و روایت دیگر که ابی بصیر گوید از امام صادق(علیه السلام) درباره امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) پرسیدم. حضرت فرمودند: «آنان که وقتی برای آن تعیین می کنند دروغ می گویند، ما اهل بیت(علیهم السلام) زمانی برای آن تعیین نمی کنیم. آنگاه فرمودند: «خداوند چنین اراده کرده است که با هر وقتی که تعیین کنند، حتما مخالفت نماید و ظهور را در آن وقت قرار ندهد»(10)، حتی در برخی روایات علت عدم تعیین وقت چنین بیان شده است که امام جواد(علیه السلام) فرمودند: «اگر برای این امر وقتی تعیین شود دل ها را قساوت می گیرد و توده مردم از اسلام بر می گردند پس بگوئید: چه زود است! چقدر نزدیک است. تا دل مردم آرام بگیرد و فرج نزدیک شود»(11).16. فعالیت های شبه عرفانی و عوام فریبانه
نسبت دادن فرد به ائمه اطهار(علیهم السلام)، نوشتن دعا، نوشتن آیات قرآن با گلاب و زعفران برای حل مشکلات مراجعین همین طوری به مخاطب القا می کند چون این نوشته بوی خوبی می دهد پس از عرش آمده و نسبت دادن برخی آیات برای رفع بعضی از مشکلات که این آیات ناهماهنگی و ناهم گون است و هیچ ارتباطی با اصل مشکل مرید ندارد و فقط با توجه به ظاهر آیه نسخه صادر کرده اند مثلا برای برکت زندگی شغل نانوایی سفارش به خواندن آیه «ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ» می کند که هیچ ارتباطی این آیه به نانوایی و نان ندارد متأسفانه این کارها از جمله عوامل جذب بیشتر در میان افراد عامی جامعه می شود.۱۷. جلوگیری از تفکر و سئوال و تحقیق در مورد مسائل مطرح شده
برخی از جلسات سیر و سلوک و مسائل اخلاقی و دینی پیروان ابتدا با صفا و اخلاص خاصی وارد جلسات می شوند و هنگامی که هیچ تغییر روحی در خود نمی دیدند به دستورات صادر شده اعتراض می کردند در پاسخ بیان می کردند که شما باید تحمل کنید یا گفته می شد که مراحل قبلی را درست و با اخلاص انجام ندایده اید و با این کارها از سئوال و تردید، به اصطلاح، منع شرعی گردیده، آن را نشانه عدم خودسازی پیروان جلوه می دادند. حتی حاضر نبودند بگویند این دستورات ما جنبه الهی و علمی ندارد و بعضا به مریدان، تلقین می کردند که با سئوالات بی مورد زحمات خود را تباه می کنید.(12)نتیجه گیری
اگر انسان های مخلص رابطه خود را با فقه، عقل، شریعت و منطق بیشتر کنند و به دامان کسانیکه فقه ستیز، عقل ستیز و شریعت ستیز هستند نروند چون بودن اطراف این شیادان ضمن تقویت افراد منحرف خود و جامعه را هم انحراف می کشانند و اگر سطح معرفتی خود را نسبت به مسائل دینی ارتقاء ندهیم افرادی با شیوه های متعدد و طرح مباحثی بجای اینکه ما را خدامحور کنند شخص محور می کنند. و ما را از خدا، قرآن و اهل بیت جدا می کنند. پس باید با شیوه ها و ترفندهای افراد مدعی آشنا شویم و سره از ناسره را تشخیص دهیم.پینوشتها:
1- عثمان بن محمد الخمیس در کتاب عجیب ترین دروغ تاریخ و دکتر ناصر القفاری در کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه و الاثنی عشریه عرض و نقد
2- مقاله مدعیان دروغین مهدویت و متمهدیان، محمدرضا نصوری، فصلنامه انتظار، ش۱۰-۹ و ۸
3- بازخوانی عوامل پیدایش مدعیان دروغین مهدویت و گرایش مردم به آنان، امیر محسن عرفان، فصلنامه انتظار، ش ۳۰
4- کما الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ۲، ص۵۱6؛ الغیبة، شیخ طوسی، ص۲4۲؛ بحارالانوار، ج 51، ص 361
5- فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان بسیجی اردیبهشت 86
6- قبیله حیله (نگرشی بر کارنامه مدعیان معنویت و مهدویت)، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص ۶۷؛ سراب، ویژه نامه فرقه های منحرف نوپدید، ضمیمه جام جم، مرداد ۱۳۸۸
7- شرح غرر الحکم، ج ۱، ص ۱۹۱
8- اندیشه مهدویت و آسیب ها، محمدصابر جعفری، ص51
9- الغیبة، شیخ طوسی، ص425
10- الغیبة، شیخ طوسی، ص۲۹۳
11- اصول کافی، کلینی، ج ۱، باب کراهة التوقیت، ص ۳۸۹، الغیبة نعمانی، ص۲۹6
12- پیچک انحراف، جواد اسحاقیان
منبع: مجموعه مقالات سومین کنگره علمی - پژوهشی مهدویت، به اهتمام: اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان، نویسنده: محمد رضا نصوری، ناشر: نشر اندیشه کهن پرداز، چاپ اول، تهران، 1389ش، صص 15-1